Är det ett måste att första vapnet är 22 cal?

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

Reminisensen

Är det ett måste att första vapnet är 22 cal?

Inlägg av Reminisensen »

Ja, rubriken säger nästan allt jag undrade. Måste jag först köpa en 22 cal för att senare kunna söka för grovpistol?

getjaevel
Been thanked: 1 time

Re: Är det ett måste att första vapnet är 22 cal?

Inlägg av getjaevel »

Beror väl på vilket förbund det gäller? Är det SPSF så är det väl deras rekommendation. Sen är det väl i slutändan upp till klubben ändå...

Glooie
Has thanked: 2 times
Been thanked: 8 times

Inlägg av Glooie »

getjaevel skrev:
12 jul 2020, 00:14
Beror väl på vilket förbund det gäller? Är det SPSF så är det väl deras rekommendation. Sen är det väl i slutändan upp till klubben ändå...
Vill ha för mig att SPSF uppdaterade sina riktlinjer i början av året före skrivelsen blev att första vapnet skall vara en. 22a. Ska se om jag kan hitta det dokumentet.

Börjar du med IPSC direkt och inte går via nationellt skytte så är det inget sådant krav, då kan du köpa grov direkt, men det finns inte många IPSC klubbar som tar in nya medlemmar som inte har eget vapen. Så om du inte hittar en sådan klubb är det .22a som gäller...

Edit: hittade det, SvSFs "Handlingsregler för föreningsintyg" https://www.skyttesport.se/globalassets ... sintyg.pdf

Se punkt 3 under pistolskytte.

Sen kan man som sagt välja IPSC, men då är det upp till föreningen om dom kan utbilda personer utan eget vapen.
Senast redigerad av 2 Glooie, redigerad totalt 12 gång.

Användarvisningsbild
MrStrix

Inlägg av MrStrix »

Beror på förbund.

Enklaste svaret på frågan bör du få om du frågar din lokala klubb. För aktivt klubbmedelemskap är ett krav oavsett.

Skickat från min S61 via Tapatalk

Reminisensen

Inlägg av Reminisensen »

Jo, min fråga gäller nu SPSFs regler; och jag hade bara vagt för mig att det på kursen för pistolskyttekortet sades att man först skaffar en 22 cal. Jag kan inte minnas at jag sett något om det i skyttehanboken. Intressant synpunkt att det kan vara upp till diskussion inom klubben om det är ett måste. Jag skall göra en förfrågan. Tror nog att de anser det skall vara en 22 cal då ledarskapen är rätt inbitna på den kalibern.

getjaevel
Been thanked: 1 time

Inlägg av getjaevel »

Reminisensen skrev:
13 jul 2020, 23:18
Jo, min fråga gäller nu SPSFs regler; och jag hade bara vagt för mig att det på kursen för pistolskyttekortet sades att man först skaffar en 22 cal. Jag kan inte minnas at jag sett något om det i skyttehanboken. Intressant synpunkt att det kan vara upp till diskussion inom klubben om det är ett måste. Jag skall göra en förfrågan. Tror nog att de anser det skall vara en 22 cal då ledarskapen är rätt inbitna på den kalibern.
I bilaga 8 i skjuthandboken Finns det beskrivet ifall du vill läsa mer.

Reminisensen

Inlägg av Reminisensen »

getjaevel skrev:
14 jul 2020, 00:05
Reminisensen skrev:
13 jul 2020, 23:18
I bilaga 8 i skjuthandboken Finns det beskrivet ifall du vill läsa mer.
Tackar tackar. Skall ske.

Användarvisningsbild
Drutten67
Has thanked: 26 times
Been thanked: 25 times

Inlägg av Drutten67 »

Finns tydligen olika "bud" om detta.
Om jag utgår från mig själv, nej, min första 9 mm.
Vissa klubbar håller dock kvar vid 22.
"Min" klubb har 15 st lånevapen 22, 9 mm, 38 och där "tvingar" man ingen till att köpa 22 som första.

https://www.pistolskytteforbundet.se/om ... -och-sakb/
"Varför gå i lera och sörja,
när du kan gå på hal is och ha det glatt...."
Robert Broberg

devour

Inlägg av devour »

Drutten67 skrev:
20 jul 2020, 23:24
Finns tydligen olika "bud" om detta.
Om jag utgår från mig själv, nej, min första 9 mm.
Vissa klubbar håller dock kvar vid 22.
"Min" klubb har 15 st lånevapen 22, 9 mm, 38 och där "tvingar" man ingen till att köpa 22 som första.

https://www.pistolskytteforbundet.se/om ... -och-sakb/
Får jag fråga vilken klubb?

Om din klubb nu skriver ut dessa intyg på nationella förbundets grenar, så gör dem fel. Som sagt, i bilaga 8 står det. Det är inget som är otydligt i det där, det finns inga olika bud. Se bifogad bild.
krav på 22 som första.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.