IPSC tråd

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

Hombre

Re: IPSC tråd

Inlägg av Hombre »

Tråkigt väder så jag höll på att plocka lite….
På den tiden kallades det ”Praktisk Pistol”…. :D
Mag hållare, bälte och hölster tillverkat av stan´s sadelmakare….
Antingen så sköt man med en 1911:a i 45 ACP eller också en CZ:a 75 i 9 mm…. Jag tror aldrig att jag såg något annat…. Så småningom fick man tag på en längre pipa till CZ:an i Finland och då satte man på en comp vilket gjorde at man kunde skjuta ytterligare lite fortare….
Vad kul vi hade…. Sedan kom familjen och man kunde inte träna varje kväll för att sedan åka ut och skjuta tävlingar i helgerna…. Som man säger…. Var sak har sin tid….

/Stefan
IMG_9861 - kopia.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Robertw

Inlägg av Robertw »

Bra inputs! Ja gugan lockar lite med att den passar dom flesta pistoler, Då kanske man kan få dit snubbnosen också om man skulle vilja.

MrStrix

Inlägg av MrStrix »

Robertw skrev:Bra inputs! Ja gugan lockar lite med att den passar dom flesta pistoler, Då kanske man kan få dit snubbnosen också om man skulle vilja.
Det går att skjuta bra med de allra flesta hölster. Bra att känna och pilla på några olika för att hitta "sitt" hölster. Inför kursen duger det mesta, kolla om någon i din klubb har något "liggandes". En del är som jag, som köper på mig varefter och får rätt mycket liggandes på "bra-att-ha hyllan".

Skickat från min S61 via Tapatalk

Robertw

Inlägg av Robertw »

MrStrix skrev:
Robertw skrev:Bra inputs! Ja gugan lockar lite med att den passar dom flesta pistoler, Då kanske man kan få dit snubbnosen också om man skulle vilja.
Det går att skjuta bra med de allra flesta hölster. Bra att känna och pilla på några olika för att hitta "sitt" hölster. Inför kursen duger det mesta, kolla om någon i din klubb har något "liggandes". En del är som jag, som köper på mig varefter och får rätt mycket liggandes på "bra-att-ha hyllan".

Skickat från min S61 via Tapatalk
Jo jag förstår också att även det enklaste och även slitet/ begagnat funkar till en nybörjare på kurs.
Men även det bör rimligen kosta nån tusenlapp?
Och då känns det onödigt när man lika gärna kan köpa rätt på en gång.

Användarvisningsbild
Karre

Inlägg av Karre »

Jag har bara skjutit HG production med tung stålpistol med längsta möjliga pipa. Men jag är sugen på en plastpickadoll med 9,5 cm pipa. Men jag är ingen pistolskytt så jag vet inte hur dum jag är. Jag har normalstora händer så kan inte skylla på det. Men vill någon förklara det stora skillnaderna med g19 vs g17 vs g45 (p320 m17 mot m18) för dynamiskt? Svårare att få undan handen vid magbyte om greppet är för litet? Mer pipuppslag? Jag såg nämligen nyheten P320 carry hd. P320 x-five kändes väl stor när jag kände på den.
lone_wolf skrev:När man ser 6.5CM bredvid 6.5X55SE så går tankarna till någon form av coitus interruptus.

MatsN

Inlägg av MatsN »

Robertw skrev:Hej jag är ny på ipsc banan och ska gå kursen om cr 1 månad.
Så det känns som hög tid att köpa rigg!
Jag vill gärna välja rätt på första försöket och har väl snöat in på ghost one eller Guga ribas.
Är nån av dom att föredra framför den andra?
Nån som har ett bättre förslag på prylar?
Pistolen i fråga är en Glock
Mitt ghost låste sig så kunde inte dra pistolen. Guga ingen aning om men CR speed kan rekommenderas. Inga fjädrar å grejer utan bara en plastbit som nyper fast varbygeln. Och den plastbiten kan man ha i bagen om olyckan sker. Haft mitt i 3-4 år hittis utan bekymmer.

Jääkäri

Inlägg av Jääkäri »

Robertw skrev:Hej jag är ny på ipsc banan och ska gå kursen om cr 1 månad.
Så det känns som hög tid att köpa rigg!
Jag vill gärna välja rätt på första försöket och har väl snöat in på ghost one eller Guga ribas.
Är nån av dom att föredra framför den andra?
Nån som har ett bättre förslag på prylar?
Pistolen i fråga är en Glock
Min Ghost One och s&w går inte alls ihop. Mag releasen kommer åt hölstret så fort jag drar vapnet vilket är skitdrygt! S&W jag har är typ identisk med Glock 19 så kanske får du samma problem?

Har en sån Guga hölster också och den är ju bra då den passar allt i stort sett. Dock lite otymplig om man ska vara petig.

Robertw

Inlägg av Robertw »

Cr speed såg riktigt trevlig ut på bild så en sån kan det nog bli bra förslag!
Jag köpte den sista ghost one handlaren hade hemma men när jag kom hem så har det legat fel i förpackning så den passar inte.
Då beställde jag en Guga så kör jag med den åtminstone tills revolvern kommer då den är tänkt för den egentligen.
Tack för alla bra förslag!