Riktiga jaktkläder

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

kråkan

Riktiga jaktkläder

Inlägg av kråkan »

Hade tänkt investera i riktiga jaktkläder till hösten, har haft pinewood ställ som jag slitit ut (ingen vidare kvalitet) därför hade jag tänkt sattsa på ett riktigt ställ. Vilket märke är bäst? Har tittat på Chevalier, Härkila, seeland... men det är en djungel med alla olika modeller.

Det skall vara ett skalplagg, men ändå inte ett renodlat skalplagg. Tanken är att man skall kunna använda den på höstkanten och att gå med hund utan att svettas ihjäl. Men ändå så pass varm att man det räcker med underställ + en flis under för att sitta på älgpass i oktober.

Vad är era tankar/reflektioner, egna erfarenheter? Vilket märke/modell skall jag sattsa på?

Mvh
Kråkan
Användarvisningsbild
manlicher

Re: Riktiga jaktkläder

Inlägg av manlicher »

Min lösning är olika ställ för olika typer av jakt. en uppsätning jaktkläder till all jakt blir en dålig kompromiss.
Sauer 200str S&B 5-25x56
Blaser R8 6,5x55 Swarovskie Z8i 2-16x50, Hausken Wisper, Hausken jd151, aimzonic 50
Scandium cal12
sajmon

Inlägg av sajmon »

kråkan skrev:Men ändå så pass varm att man det räcker med underställ + en flis under för att sitta på älgpass i oktober.

Vad är era tankar/reflektioner, egna erfarenheter? Vilket märke/modell skall jag sattsa på?
Först och främst så tycker jag att det är ett måste med ett bra underställ för att ett membranplagg ska andas.

Vad du sedan ska välja för plagg beror ju på vad du vill ha. Men jag skulle rekommendera ett goretex plagg.
Foppmeister

Inlägg av Foppmeister »

Jag kör med chevalierbyxor med skinnförstärkning fram och en jacka i motsvarande tjocklek. Det funkar att knalla runt med åtminstone upp till 20+, däremot är det inge vidare varmt att sitta på pass i, det blir som att fukten låser i membranen over låren och det kyler rätt rejält. När jag passar brukar jag ta andra byxor.
Däremot har de fungerat väl på vintern också. Jag använder aclimas brynjeunderställ(ett mörkblått) å de är jag skitnöjd med.
Ulf, som jagar med norrbottenspets. Och väntar på älg...
Användarvisningsbild
tjurögat

Inlägg av tjurögat »

Jag har testat många olika ställ från Chevalier dom senaste 10 åren då jag haft möjlighet att handla dessa väldigt förmånligt. Det är bra kvalitetskläder som jag tror att dom flesta blir nöjda med. Jagar man mycket är det en god investering att ha 2-3 ställ beroende på jaktform och årstid. Från ett tunnt skalplagg för varma dagar och rörlig jakt till tjocka varmfodrade kläder för kalla vinterpass. Midland Pro är ett ställ från Chevalier som jag kan rekommendera som grundställ, funktionellt, välsytt och slitstarkt.
/M
8x57JS, 6,5PRC, 260Rem, 223Rem, 22lr
nisseB

Inlägg av nisseB »

Jag kör med Klättermusens skalbyxor Megin, skaltröja Mithril och Vide tröja. Kompletterar det med ett par fjällräven byxor när det för varmt för skalplagget (vilket inte är ofta), tröja M90 + värmetröja M90 samt en skaljacka anpassad för jakt från Fjällräven. Bygger utifrån detta lämplig klädsel efter väderlek och syssla enligt lager på lager principen. Just Klättermusens grejer tycker jag fungerar mycket bra, både hur plaggen reglerar värme/ventilation men även slitstyrkan imponerar.
Foppmeister

Inlägg av Foppmeister »

nisseB skrev:Jag kör med Klättermusens skalbyxor Megin, skaltröja Mithril och Vide tröja. Kompletterar det med ett par fjällräven byxor när det för varmt för skalplagget (vilket inte är ofta), tröja M90 + värmetröja M90 samt en skaljacka anpassad för jakt från Fjällräven. Bygger utifrån detta lämplig klädsel efter väderlek och syssla enligt lager på lager principen. Just Klättermusens grejer tycker jag fungerar mycket bra, både hur plaggen reglerar värme/ventilation men även slitstyrkan imponerar.
Och sen har du en garderob värd en miljon? :D

"tröja M90 + värmetröja M90" Och skillnaden häri vore? Du menar inte skjorta 90 och tröja 90(värmetröja)?
Ulf, som jagar med norrbottenspets. Och väntar på älg...
Användarvisningsbild
rifleboy

Inlägg av rifleboy »

Vad gäller byxor så:
Bomullsbyxor (Nu)
mollskinnsbyxor när det är lite varmt (bockjakt t ex)
skinnbyxor på hösten
vadmalsbyxor när skinnbyxorna blivit för kalla
.....och underställ i merinoull

helt apropå, Sajmon är du fortfarande nöjd med din Swazi tahr? Är grymt sugen på en men så mkt pengar har jag aldrig lagt på en jacka förr, hur står den sig vid "normalt" friluftsliv?
Projekttråd Mannlicher Schönauer http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=60&t=196569&hilit=+mannlicher
sajmon

Inlägg av sajmon »

rifleboy skrev: helt apropå, Sajmon är du fortfarande nöjd med din Swazi tahr? Är grymt sugen på en men så mkt pengar har jag aldrig lagt på en jacka förr, hur står den sig vid "normalt" friluftsliv?
Jag är imponerad över hur bra plagget är. Dock så vet jag inte om priset jag har betalat kanske tvingar mig att säga detta ;)

Skämt åt sido, det är exakt vad jag letat efter. Dock så ska man ha i åtanke att detta är ett enkelt plagg, inga konstigheter med olika funktioner o.s.v.
Användarvisningsbild
rifleboy

Inlägg av rifleboy »

Verkar vara vad jag letar efter jag med, börjar studera till hösten så det får nog vänta ett tag tyvärr.
Om du ser byxorna jag listat så ser du att jag är för enkla saker som funkar: No Bullshit
Projekttråd Mannlicher Schönauer http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=60&t=196569&hilit=+mannlicher
sajmon

Inlägg av sajmon »

rifleboy skrev: Om du ser byxorna jag listat så ser du att jag är för enkla saker som funkar: No Bullshit
Jag skulle tro att Tahr anorak i kombination med skinnbrallor eller vadmal är klockrent!
Joachim

Inlägg av Joachim »

nisseB skrev:Jag kör med Klättermusens skalbyxor Megin,

Är de verkligen tysta i tyget?
CG3000 .308W Zeiss Diavari 1.5-6x42
J.P. Sauer&Sohn mod. 175
Brno ZKK601 .222R Swarovski PV 3-12x50
Användarvisningsbild
JOHBAG

Inlägg av JOHBAG »

kör oxå med klättermusens megin, dom blir tystare efter ett tag..klockrena för mig iallafall. har haft dom i 3 år & har bara behövt att laga dom i grenen efter att jag var i kirgizistan & jagade( sitta på häst i 7 dagar sliter i grenen...). använder även deras jacka enride å ryggsäck ratatosk å(fan det verkar som man är sponsrad..eller skulle gärna vara :wink: ) riktigt bra grejer, tyvärr dyra :oops:
J.
7 TJT och 1 VSL
Hipshot

Inlägg av Hipshot »

Även jag har haft god tillgång på Chevaliers sortiment men jag har inte lika goda erfarenheter som någon här ovan..

Har två par brallor där sömarna gått i fickorna, lika bra det iofs för fickorna i det ena paret går ned till knäna faktiskt. Vidare så har sömarna gått i fodret. Dragkedjan på ena paret byxor har gått sönder samt knappen dragit i det andra paret.

En hel klass jägmästare köpte in Chevalierställ men inget av ställen höll en termin såvitt jag fattade. En annan reklamerade kängorna ett antal gånger, tillslut fick han pengarna tillbaka och beskedet att kängorna inte höll för yrkesmässigt bruk.

Däremot så har jag en anorak från dem och den är ta mej fan skitbra.

Tur att grejerna är billiga eller gratis annars hade man inte använt dem.

Mvh!
Kråkskytt, medlem i Robsoft´s kråkjägar gille
nisseB

Inlägg av nisseB »

Foppmeister skrev:
nisseB skrev:Jag kör med Klättermusens skalbyxor Megin, skaltröja Mithril och Vide tröja. Kompletterar det med ett par fjällräven byxor när det för varmt för skalplagget (vilket inte är ofta), tröja M90 + värmetröja M90 samt en skaljacka anpassad för jakt från Fjällräven. Bygger utifrån detta lämplig klädsel efter väderlek och syssla enligt lager på lager principen. Just Klättermusens grejer tycker jag fungerar mycket bra, både hur plaggen reglerar värme/ventilation men även slitstyrkan imponerar.
Och sen har du en garderob värd en miljon? :D

"tröja M90 + värmetröja M90" Och skillnaden häri vore? Du menar inte skjorta 90 och tröja 90(värmetröja)?
Nope, inga miljoner i garderoben. Det är bara att leta reda på rätt pris så kostar det inte mer än t.ex chevalier. Och hellre ett par riktigt bra plagg än massa mög i garderoben.

Tröja M90 heter Tröja M90, skjorta är skjorta M59 :)
kråkan

Inlägg av kråkan »

Någon som kan uttala sig om Härkila prohunter stället eller Chevalier outland?
hoffas

Inlägg av hoffas »

Jag har Härkila prohunter i storlek 60 deras största jag 110 kg 187 lång. Det är ett kanonställ som är lite tjockare det har jag faktiskt hela hösten och vintern beroende på jakt. Sitter jag på vakjakt kan det vara lite trång att få under tillräckligt med lager under, men jag är som sagt frusen. Jag kan varmt rekommendera detta Prohunterställ det är det bästa jag haft. Dock lite för dyrt anser jag. men jag hade tur att få 30% när jag köpte det..Det stoppar mot riktigt ösregn o riktig blötsnö hur länge som helst. Det är som i reklamen detta är ett ställ för yrkesjägaren med 5 års garanti. :)

/ Mvh Leif
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

Jag köper sällan jaktkläder hos jaktbutikerna, utan går hellre in på Naturkompaniet eller Intersport. Bl.a. gör Haglöfs bra brallor i ett material som heter Climatic. En modell jag gillar heter Rabot. Lundhags har också några bra smidiga modeller som kan rekommenderas. På överkroppen har jag fleece- eller ylletröja, samt ev. oljeväst eller yllejacka.

S.k. jaktkläder är med få undantag tunga, bylsiga, varma och osmidiga, samt dessutom überdyra.

Fritz
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
pierreberetta

Inlägg av pierreberetta »

Fritz Kraut skrev:Jag köper sällan jaktkläder hos jaktbutikerna, utan går hellre in på Naturkompaniet eller Intersport. Bl.a. gör Haglöfs bra brallor i ett material som heter Climatic. En modell jag gillar heter Rabot. Lundhags har också några bra smidiga modeller som kan rekommenderas. På överkroppen har jag fleece- eller ylletröja, samt ev. oljeväst eller yllejacka.

S.k. jaktkläder är med få undantag tunga, bylsiga, varma och osmidiga, samt dessutom überdyra.

Fritz

då har du inte prövat allt magister fritz.
funderar ochså på prohunter o outland, det är nog dom ställ som man kan utnyttja i många olika lägen, men nästa för min del blir berettas pack lite serie, denne skall kompleteras med grindewald jackan i deras sortiment....

MVH
c-g 4000 swarovski PV-I 2,5x10x56
beretta 686 sporting
wachtel/gråhund
Jaktlabbe

mängden självutnämda experter är hög.... för hög snösmältningen har börjat!!!
Användarvisningsbild
serne

Inlägg av serne »

Jag har lite blandat, Pinewood, Swedteam, Härkila och nån intersport fleece och lite anna icke renodlade jaktkläder. Swedteam hermelin-byxorna är favoriten till både jakt och svampplockning när det inte är iskallt. De är inte speciellt tysta men sitter så j....a bra. Har beställt skinnbrallor ifrån ITAB nu och ska se hur de är.
SAKO 85 S&B zenith 3-12*50
Classic 2000 12-76
Suhl SvS 12-70
Husqvarna 30-06
Gråwachtel