Skjutstöd

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

GurraG28

Skjutstöd

Inlägg av GurraG28 »

Jag funderar på att skaffa ett skjutstöd jag kan ta med mig de gånger jag blir tilldelad markpass, jag försöker oftast ta en pinne men inte alltid det finns till hands. Har ni något tips på ett skjutstöd eller kanske bara ett vanlig teleskopskaft som man får plats med i ryggan men som ändå klarar att man står upp?..
Användarvisningsbild
börje

Re: Skjutstöd

Inlägg av börje »

Googla "monopod skjutstöd" så hittar du lite olika. T.ex https://www.xxl.se/primos-trigger-stick ... 14_1_style
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta (RIP), Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
GurraG28

Inlägg av GurraG28 »

Det har jag gjort men tycker att det är lite för långt med 84cm, hade gärna kommit ner runt 60cm hopfällt.
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

GurraG28 skrev: 28 nov 2022, 10:43 Det har jag gjort men tycker att det är lite för långt med 84cm, hade gärna kommit ner runt 60cm hopfällt.
Ok. Själv har jag stödet i länken, och jag tycker det går enkelt att bära i handen.
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta (RIP), Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
Gaddivar

Inlägg av Gaddivar »

Jag kör primus triggerstick tripod. Den är lite tyngre men jag tycker att det är värt att ha ett stöd som kan stå av sig själv. Lätt att råka tappa stödet om det blir bråttom och då faller inte en tripod ner och skramlar:)
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Monopodens fördel är att man kan skjuta på ett rörligt mål ifall man kan tekniken.
Vähäsalon Penni (RIP)
Jay.H.Jay

Inlägg av Jay.H.Jay »

Förstår TS, har samma tankar. Kör med den 84cm i länken ovan på skjutbanan medan det är en kortare fyrdelad som finns med i ryggsäcken.
Den jag använder verkar heta Stabilotherm compact. Verkar finnas andra märken

https://www.outnorth.se/grey-oak/gun-re ... %B6r#Black

Viktigt att kolla är att den fyrdelade blir kortare i maxutförande. Jag tycker den är precis lagom i maxutförande, och är ganska kort (drygt 1.70).

Tripod vs monopod tycker jag är en onödig diskussion. Har båda, tripod för smyg mm och monopod där det skjuts på löpande. Var och en får tänka och träna enligt sina tankar.
GurraG28

Inlägg av GurraG28 »

Tack för tips, ska kolla in den! Själv är jag ca 195 så jag får kanske kolla lite på det där med längden..