Tegsnäs 9 fot eller galav?
Moderatorer: taxen, Fritz Kraut
- Hallilainen
Tegsnäs 9 fot eller galav?
Är det någon som kör med tegsnäs 95 mm breda 9 fots skida och som väger in på ca 95 kg här?
Hur funkar dom att åka på och bär dom bra i lössnö?
Har åkt på ett par smala 7 fots tegsnäs i många år men tänkte uppgradera till något mer passande för min vikt.
Eller ska man köpa galav?
Hur funkar dom att åka på och bär dom bra i lössnö?
Har åkt på ett par smala 7 fots tegsnäs i många år men tänkte uppgradera till något mer passande för min vikt.
Eller ska man köpa galav?
-
Re: Tegsnäs 9 fot eller galav?
Om du menar riktig lössnö så finns det bara en massproducerad skida som duger. Galav. Allt annat är bara att lura sig själv.
Efter att ha plumsat runt med tegsnäs, olskogens och allt vad de heter köpte jag ett par galav för kanske 5-6 år sedan och en ny värld öppnade dig.
/R
Efter att ha plumsat runt med tegsnäs, olskogens och allt vad de heter köpte jag ett par galav för kanske 5-6 år sedan och en ny värld öppnade dig.
/R
- Hallilainen
Man får kanske köpa sig ett par galav men 330 känns jäkligt långt när man la ut måttbandet på golvet. 295 duger nog?
-
295an duger fint.
/R
/R
-
Med dina 95kg tror jag att valet varit 330cm.
- Hallilainen
Galav får det bli!
- Tommygun
Du kommer bli nöjd.
Har 250, 270, galav 330 och farsans Östergren 330 skidor och kan inte tycka mina 270 är speciellt mycket smidigare.
Allt över 250 är rätt otympligt.
Jag väger 80kg och använder i princip uteslutande 330 skidor.
Är det riktigt hårt och o kuperat så kan jag ta mina 250.
Östsibirisk Laika
- Hallilainen
Ja det låter bra, dock beställde jag 295 cm då 330 kändes groteskt långt! Jag hoppas det blir bra.
- Hägge
Jag kör med 330, tycker inte dom är så osmidiga på fötterna som man kanske kan tro.
Sen är det väl inte någon jätteskillnad mot 2.95.
Skickat från min SM-A528B via Tapatalk
Sen är det väl inte någon jätteskillnad mot 2.95.
Skickat från min SM-A528B via Tapatalk
-
3 meter skidor låter långt men tänker man efter så är det bara drygt 1m man har framför sig. Smidigare än man kan tro ändå.
/R
/R
- Hallilainen
Nu har jag vart och mätt i bilen och 295 går in och 330 inte, så 295 blir bra det så slipper jag takräcke!
-
Är det toppjakt så köp långa skidor, du väljer väg och åker högt i snön vilket spar energi då du inte behöver lyfta skidorna. Ska man spåra mård är förutsättningarna annorlunda och bästa valet blir ett annat.
- Hallilainen
Det är toppjakt som gäller. Hade du hellre tagit 330 cm än 295 cm?Bo Petersson skrev: ↑12 aug 2022, 20:14 Är det toppjakt så köp långa skidor, du väljer väg och åker högt i snön vilket spar energi då du inte behöver lyfta skidorna. Ska man spåra mård är förutsättningarna annorlunda och bästa valet blir ett annat.
-
Jag har 11cm breda och 3m långa Östergrenare som jag åkt på i 20 år och fick höra att det var skidor för mig som är tung och inget för en lätt och vältränad. Min bror som är mindre, lättare och har bra kondition har ändrat uppfattning sedan han köpte 330 långa Östergrenare av den smalare modellen. Långa skidor med brätten som bär upp ur snön så att man inte behöver lyfta skidorna spar mycket energi.
-
Kanske borde tillägga att jag hade ett par 8 fot Tegsnässkidor och såg de stora Östergrenare som jag önskade och fick till min 50-årsdag såg jag som ett komplement när det var mycket lössnö. En ny värld öppnade sig och Tegsnäsarna har jag nu sålt.
-
Skidor ska vara långa, inte breda.
Brätten ska vara långa, flacka och mjuka, inte korta, styva och tvära.
Om man vill ha bättre bärkraft i skidan ska man öka längden, inte bredden.
Allt handlar om att få skidan att flyta utan att ”flytta snö” framför sig eller skyffla snö åt sidorna.
Ett kort styvt och tvärt brätte som de moderna skogsskidorna från Tegsnäs och Olskogen har är värdelöst i riktig lössnö.
Dessa skidor duger väl om det är ”opp’ränt”, alltså bra före med hög bärighet i snön, men är snön lös och djup blir det tungt att åka.
Det finns bara tre skidor som är bra för den lösa snön och är Östergren, Olskogen Galav och skidor som en ung kille i en liten by utanför Arvidsjaur gör.
Brätten ska vara långa, flacka och mjuka, inte korta, styva och tvära.
Om man vill ha bättre bärkraft i skidan ska man öka längden, inte bredden.
Allt handlar om att få skidan att flyta utan att ”flytta snö” framför sig eller skyffla snö åt sidorna.
Ett kort styvt och tvärt brätte som de moderna skogsskidorna från Tegsnäs och Olskogen har är värdelöst i riktig lössnö.
Dessa skidor duger väl om det är ”opp’ränt”, alltså bra före med hög bärighet i snön, men är snön lös och djup blir det tungt att åka.
Det finns bara tre skidor som är bra för den lösa snön och är Östergren, Olskogen Galav och skidor som en ung kille i en liten by utanför Arvidsjaur gör.
-
Bra beskrivet 405 WCF
-
Egentligen är matematiken enkel.
Det är precis som vapengarderoben.
Man jagar inte älg med 22:an lika lite som man åker på fjället efter ripa med klass 1:an laddad med Norma Vulcan.
Samma sak gäller med skidorna.
Om man nöjer sig med att endast åka skidor de gånger som föret är optimalt för just de skidor man har så duger vilka skidor som helst, men vill man kunna åka ofta oberoende snöns bärighet så behövs flera typer av skidor.
I mitt uthus finns många par, allt ifrån renodlade löparskidor, korta breda skidor från Ryssland till 9’ Peltonen och 11’ Galav.
Alla behövs, alla har sitt användningsområde.
Det är precis som vapengarderoben.
Man jagar inte älg med 22:an lika lite som man åker på fjället efter ripa med klass 1:an laddad med Norma Vulcan.
Samma sak gäller med skidorna.
Om man nöjer sig med att endast åka skidor de gånger som föret är optimalt för just de skidor man har så duger vilka skidor som helst, men vill man kunna åka ofta oberoende snöns bärighet så behövs flera typer av skidor.
I mitt uthus finns många par, allt ifrån renodlade löparskidor, korta breda skidor från Ryssland till 9’ Peltonen och 11’ Galav.
Alla behövs, alla har sitt användningsområde.
- Tommygun
Aldrig hört om denna kille i Arvidsjaur.
Vem är det ?
Östergren orkar jag inte ha att göra med då det är flera år och en massa ringande för att få tag på ett par nya skidor.
Farsans är från typ år 2000 och då tror jag han väntade 2-3år på ett par skidor. Polaren fick sina typ 2018 och då var det drygt 3 år och några telefonsamtal innan han fick tag i ett par.
Östsibirisk Laika
-
Killen i Arvidsjaur heter Patrik Berglund.
Finns tydligen på facebook och instagram om tillverkningen.
Jag har inte fb så jag kan inte kolla.
Finns tydligen på facebook och instagram om tillverkningen.
Jag har inte fb så jag kan inte kolla.