Show me your Jaktbil!

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Öjalainen

Re: Show me your Jaktbil!

Inlägg av Öjalainen »

LGH skrev: 28 jan 2021, 16:52
Öjalainen skrev: 28 jan 2021, 16:06Jag jobbade själv som bilförsäljare fram tills för 4,5 år sedan och sålde då bland annat Suzuki. Som landsvägsbil är nog SX4 bättre än Jimny men nya Jimnyn är faktist helt okej på landsväg efter att du blir van med gungandet som uppstår av en kombi på rambygge och kort hjulbas. Sedan när du svänger av vägen är den fantastisk :D Kanske man bör förklara sig jävig i fallet dock :lol:
En ny Jimny finns inte på kartan ekonomiskt. Det är max runt 50 papp eller så som gäller dessvärre.
I så fall är nog en SX4 ett mycket gott alternativ
Användarvisningsbild
sos

Inlägg av sos »

Lasse_C skrev: 28 jan 2021, 14:34 vinter.jpg

Ser att det är fler än jag som skådat ljuset!
Tacka vet jag föregångaren, skrället funkar och levererar... nå jo, nya Jimny är inte fel men alldeles för dyr
suzuki.jpg
Stenkryparlåda, höjd med shackle revers och Oldman emu fjädrar, monterat styrservo (ska montera spärr bak nästa sommar)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
”Hä löns int ́ förklar ́ för den som int ́ begrip”
sneträff

Inlägg av sneträff »

blancpain skrev: 21 jan 2021, 09:06
dykkalle skrev:
blancpain skrev:Någonstans högre upp i tråden skrev jag att jag var mycket nöjd med min jaktbil, en Volkswagen Touareg från 2016. Men nu, precis när jag passerat 12.300mil, har motorn totalt klappat igen. Bilen fick bärgas till VW verkstad och rekommendationen från VW är att byta ut hela motorn, på min bekostnad. Fattar inte hur en diesel V6:a med relativt få mil redan gått sönder så pass att den inte går att reparera utan att byta ut motorn. VW slår tyvärr dövörat till trots att den är köpt hos dem, servad hos dem enligt intervall och väl omhändertagen av mig. Reparation skulle kosta över 100.000kr. Nä, ingen mer VW för mig.
Har du kollat vad försäkringsbolaget säger?

Vad är det som har hänt med motorn?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja jag har kollar med försäkringsbolaget, de säger max 8 år eller 10.000mil och kan inte hjälpa.

Jag vet inte vad som hänt med motorn och det verkar inte VW heller göra. Det som hände var att jag skulle göra en omkörning, gasade på lite var på det small högt från motorn och bilen tappade all kraft, började vibrera kraftigt och låta skarpt från motorn med lukt av bränt. Jag stannade omedelbart och ringde VW som sa jag skulle försöka köra hem om det gick (jag var en-två kilometer hemifrån). Inga fellampor lös. Jag ringde istället bärgningsbil då det inte gick att köra utan missljud och med noll kraft.

Initialt sa VW det var ett elfel som orsakat problemet som gjort att det blivit ett fel i en cylinder som fått för mycket bränsle. De visade film och bild på insprutnings-mojängen som de sa var helt sliten och behövde bytas ut. Sagt och gjort bytte de den, men ringde sen och sa att det inte hjälpt alls och att den trots allt inte varit fel på den. Nu vill de plocka ut motorn och plocka isär den, fick offert på 40.000kr för det. Till det kommer sen ev reservdelar + arbete om de hittar felet. Alternativt var rekommendationen då det ändå fanns flera förslitningar att byta hela motorn för strax över 100.000kr.
Ett totalras efter 12000 mil får väl anses som väldigt anmärkningsvärt.
Om VAG-verkstaden fått beskrivning av raset, och sedan gett den teorin så visar det på att dom inte är så där jättkunniga om vad som händer innuti en motor. möjligen som orsak till haveriet, men i så fall har bränslet tänt för tidigt, och orsakat motsvarande spikningar. spikningar i en motor hamrar sönder något av kolv, vevstake, vevstakslager, eller möjligen topplock. det vanliga är att vevstakslager havererar först, och vevstaken går då av när den följer med vevaxeln runt.
andra vanliga följder är att kolven slås sönder, slås i bitar i princip.
( vi som roar/roat oss i vår ungdom med att modifiera motorer så att spikningar kan uppstå, löser problemet innan haveriet är faktum.)

Som jag ser det har du 2 rimliga alternativ: kolla om VAG har någon lämplig bil av annat märke du kan byta åt dig.
sen får dom fixa bilen bäst dom vill. eller hitta en annan verkstad som kan montera en motor från bildelsbasen åt dig.
tog en snabbkoll, och prisbilden där tyder på att det går åt touareg-motorer. kolla då att motorkoden blir samma.
Finns det någon verkstad som drivs av aktiva eller f.d. motorsportfolk, så är det ett tips kolla där först.

sneträff
Användarvisningsbild
blancpain

Inlägg av blancpain »

sneträff skrev:
blancpain skrev: 21 jan 2021, 09:06
dykkalle skrev: Har du kollat vad försäkringsbolaget säger?

Vad är det som har hänt med motorn?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja jag har kollar med försäkringsbolaget, de säger max 8 år eller 10.000mil och kan inte hjälpa.

Jag vet inte vad som hänt med motorn och det verkar inte VW heller göra. Det som hände var att jag skulle göra en omkörning, gasade på lite var på det small högt från motorn och bilen tappade all kraft, började vibrera kraftigt och låta skarpt från motorn med lukt av bränt. Jag stannade omedelbart och ringde VW som sa jag skulle försöka köra hem om det gick (jag var en-två kilometer hemifrån). Inga fellampor lös. Jag ringde istället bärgningsbil då det inte gick att köra utan missljud och med noll kraft.

Initialt sa VW det var ett elfel som orsakat problemet som gjort att det blivit ett fel i en cylinder som fått för mycket bränsle. De visade film och bild på insprutnings-mojängen som de sa var helt sliten och behövde bytas ut. Sagt och gjort bytte de den, men ringde sen och sa att det inte hjälpt alls och att den trots allt inte varit fel på den. Nu vill de plocka ut motorn och plocka isär den, fick offert på 40.000kr för det. Till det kommer sen ev reservdelar + arbete om de hittar felet. Alternativt var rekommendationen då det ändå fanns flera förslitningar att byta hela motorn för strax över 100.000kr.
Ett totalras efter 12000 mil får väl anses som väldigt anmärkningsvärt.
Om VAG-verkstaden fått beskrivning av raset, och sedan gett den teorin så visar det på att dom inte är så där jättkunniga om vad som händer innuti en motor. möjligen som orsak till haveriet, men i så fall har bränslet tänt för tidigt, och orsakat motsvarande spikningar. spikningar i en motor hamrar sönder något av kolv, vevstake, vevstakslager, eller möjligen topplock. det vanliga är att vevstakslager havererar först, och vevstaken går då av när den följer med vevaxeln runt.
andra vanliga följder är att kolven slås sönder, slås i bitar i princip.
( vi som roar/roat oss i vår ungdom med att modifiera motorer så att spikningar kan uppstå, löser problemet innan haveriet är faktum.)

Som jag ser det har du 2 rimliga alternativ: kolla om VAG har någon lämplig bil av annat märke du kan byta åt dig.
sen får dom fixa bilen bäst dom vill. eller hitta en annan verkstad som kan montera en motor från bildelsbasen åt dig.
tog en snabbkoll, och prisbilden där tyder på att det går åt touareg-motorer. kolla då att motorkoden blir samma.
Finns det någon verkstad som drivs av aktiva eller f.d. motorsportfolk, så är det ett tips kolla där först.

sneträff

Tack för info och hjälp sneträff!

Inväntar besked från VW och deras försäkringsbolag. Eventuellt har felet visat sig vara ett fel VW skapat av misstag vid den senaste servicen...... återkommer.
"The old man used to say that the best part of hunting and fishing was the thinking about going and the talking about it after you got back"
sneträff

Inlägg av sneträff »

Väntar nyfiket på vad dom ev. lyckats ställa till med......

sneträff
Användarvisningsbild
sos

Inlägg av sos »

sneträff skrev: 29 jan 2021, 16:43 Väntar nyfiket på vad dom ev. lyckats ställa till med......

sneträff
Vridit vevaxeln åt fel håll = spännrullen slackar och remmen hoppar... även BMW trots kedja - samma sak där

SE TILL ATT VRIDA ÅT RÄTT HÅLL om ni ska dra runt vevaxeln
”Hä löns int ́ förklar ́ för den som int ́ begrip”
Användarvisningsbild
Greener

Inlägg av Greener »

sos skrev: 28 jan 2021, 16:57
Lasse_C skrev: 28 jan 2021, 14:34 vinter.jpg

Ser att det är fler än jag som skådat ljuset!
Tacka vet jag föregångaren, skrället funkar och levererar... nå jo, nya Jimny är inte fel men alldeles för dyr
suzuki.jpg
Stenkryparlåda, höjd med shackle revers och Oldman emu fjädrar, monterat styrservo (ska montera spärr bak nästa sommar)
Har haft och var riktigt nöjd på det hela. Dock kan jag nog inte påstå att jag var nöjd med motorn. Jag hade nog petat i en riktig diesel om jag haft kvar den. Har blivit en bra grej med MB-diesel och portalaxlar i stället.

Mvh
Greener
Acke-Ture

Inlägg av Acke-Ture »

Min jaktbil
image.jpg
Användarvisningsbild
Greener

Inlägg av Greener »

Acke-Ture skrev: 14 feb 2021, 11:25 Min jaktbilimage.jpg
Intressant. Med den bilden undrar man ju givetvis vilken du föredrar. MB eller den andra på bilden?

Mvh
Greener
Acke-Ture

Inlägg av Acke-Ture »

Jo din fråga är befogad,Toyotan har jag haft i mer än 20år! MB i 2 månader. Jag är helt övertygad att Toyotan är vida överlägsen i kvalitet , då det har bara bytts däck,batterier , startmotor och ett fläktmotstånd på den under den här tiden. Den används dagligen som gårdsbil, mina bondekollegor har slitit ut 3 vanliga pickuper på dessa 20 år. Får väl erkänna att det har åkt en och annan kron, gris och älg på flaket . Men MB har säkert bättre terräng egenskaper. Och så har jag alltid önskat en sån.
Användarvisningsbild
LGH

Inlägg av LGH »

I vilket land hittade du den? Tyskland?
Acke-Ture

Inlägg av Acke-Ture »

I Skåne
Landrins bil har en kvar! Lite dyr bara.
Användarvisningsbild
Greener

Inlägg av Greener »

Jag passar på att ställa en fråga och jag tror att denna tråd är bäst. Om man har en vanlig 2hjulsdriven bruksbil och inte bryr sig så mycket om oljud och väghållning på större väg, utan mera prioriterar framkomlighet. Vilket är då bästa vinterdäcket?

Mvh
Greener
Användarvisningsbild
blancpain

Show me your Jaktbil!

Inlägg av blancpain »

Dubbelpost
Senast redigerad av 1 blancpain, redigerad totalt 22 gånger.
"The old man used to say that the best part of hunting and fishing was the thinking about going and the talking about it after you got back"
Användarvisningsbild
blancpain

Inlägg av blancpain »

sneträff skrev:Väntar nyfiket på vad dom ev. lyckats ställa till med......

sneträff
Så idag, dvs tre månader och en vecka senare, fick jag äntligen tillbaka bilen. Den kom tillbaka med helt ny motor från Tyskland. VW tog på alla kostnader då de slarvat/glömt/fuskat(?) vid en service för över 5000mil sedan där de inte bytt oljan trots att de skulle och dessutom nollställt/släckt alla varningslampor från motorn. Motorn verkar ha totalhavererat där av.
sneträff

Inlägg av sneträff »

blancpain skrev: 22 apr 2021, 16:09

sneträff
Så idag, dvs tre månader och en vecka senare, fick jag äntligen tillbaka bilen. Den kom tillbaka med helt ny motor från Tyskland. VW tog på alla kostnader då de slarvat/glömt/fuskat(?) vid en service för över 5000mil sedan där de inte bytt oljan trots att de skulle och dessutom nollställt/släckt alla varningslampor från motorn. Motorn verkar ha totalhavererat där av.
Med tanke på hur ökända vw blivit för att inte ta ansvar för motorhaverier, så blir man positivt överraskad. men dom kanske kunde bolla det till någon ansvarsförsäkring.
Det skulle varit väldigt intressant att sett skadorna i den motorn.

sneträff
Användarvisningsbild
blancpain

Inlägg av blancpain »

sneträff skrev:
blancpain skrev: 22 apr 2021, 16:09

sneträff
Med tanke på hur ökända vw blivit för att inte ta ansvar för motorhaverier, så blir man positivt överraskad. men dom kanske kunde bolla det till någon ansvarsförsäkring.
Det skulle varit väldigt intressant att sett skadorna i den motorn.

sneträff
Ropade hej för tidigt. Tog en kort sväng med bilen idag var på motorlampan tändes. Ringde VW verkstaden som sa kör ej vidare. Nu var de här och hämtade bilen...
Schlorven

Inlägg av Schlorven »

Thu Apr 29, 2021 5:02 pm

Jag rullar runt i en ännu ej exporterad Hilux från 2004. Har passerat 32000 och är i det närmaste rostfri, förutom kofångare bak. Jag körde denna första gången 2007 och köpte lös den för 2-3 år sedan. Svensksåld och full servicebok med bla kamremsbyte vid 29000 mil. Har kostat på den en del och tankarna har vandrat till att bygga en egen camper vid tillfälle. Chassit är det längre så flaket är ca 180m. Allt funkar, till och med AC 
Användarvisningsbild
kattafan

Inlägg av kattafan »

Vad tror vi om Mitsushi Pajero?
Om man vill ha nåt som klarar offroad, landsväg bekvämt, 4 eller fler riktiga sittplatser, riktigt lastutrymme.
Finns det något bättre än att läsa folks svar på inlägg och inse att poängen eller skämtet gick rakt över huvudet på dom?
www.kikarskytt.se @kikarskytt.se på instagram
arvid0

Inlägg av arvid0 »

kattafan skrev:Vad tror vi om Mitsushi Pajero?
Om man vill ha nåt som klarar offroad, landsväg bekvämt, 4 eller fler riktiga sittplatser, riktigt lastutrymme.
Vilken årsmodell funderar du på? Jag har en av andra generationen och är helnöjd. Rost i/på ramen är det jag har att anmärka på, sedan är det ju lite traktor men det hör jaktbil till tycker jag. Riktigt bra utanför vägen. Sämre komfort på landsväg men inte så det stör.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk