Karta och hur installera kartan i Garmin Astro 320??
Moderatorer: taxen, Fritz Kraut
- henke.hunter
Karta och hur installera kartan i Garmin Astro 320??
Hej,
Jag har precis införskaffat mig en Garmin Astro 320.
Nu ska jag försöka få i en karta eller två i den, så den blir användbar till helgens jakt..
Hur går jag enklast till väga för att få in karta i enheten? (någon som kanske har karta liggandes på hårddisken ni kan dela med er av?).
Är det annars bara att lägga kartan i rotmappen på minneskortet och plugga in, och sen hittar enheten karta själv och laddar in den?
Eller hur ska jag helt enkelt göra för att få in karta att använda i min enhet?
Stort tack på förhand, och ursäkta den kanske konstiga och dumma frågan.
//Henke
Jag har precis införskaffat mig en Garmin Astro 320.
Nu ska jag försöka få i en karta eller två i den, så den blir användbar till helgens jakt..
Hur går jag enklast till väga för att få in karta i enheten? (någon som kanske har karta liggandes på hårddisken ni kan dela med er av?).
Är det annars bara att lägga kartan i rotmappen på minneskortet och plugga in, och sen hittar enheten karta själv och laddar in den?
Eller hur ska jag helt enkelt göra för att få in karta att använda i min enhet?
Stort tack på förhand, och ursäkta den kanske konstiga och dumma frågan.
//Henke
Blaser R8 308win/270win - Zeiss Victory HT 2,5-10x50 / PARD NV008, Savage 22LR, Beretta 692 kal.12, Blaser BBF 700 kombi 12/6,5x55
- eskmat
Re: Karta och hur installera kartan i Garmin Astro 320??
Du skaffar enn SD -minneskort skapar en garmin mapp på kortet och för över kartan,
när du sedan öppnar 320´n gå in på kartinställningar och aktivera aktuell karta där.
när du sedan öppnar 320´n gå in på kartinställningar och aktivera aktuell karta där.
Det enda som kan göra drömmen omöjlig är rädslan att misslyckas.
- henke.hunter
Jag har köpt ett micro-sd kort till min Astro 320.eskmat skrev:Du skaffar enn SD -minneskort skapar en garmin mapp på kortet och för över kartan,
Måste jag döpa mappen till något speciellt för att min Astro320 ska läsa in kartan från kortet?
Blaser R8 308win/270win - Zeiss Victory HT 2,5-10x50 / PARD NV008, Savage 22LR, Beretta 692 kal.12, Blaser BBF 700 kombi 12/6,5x55
-
Mappen kartan ska ligga i ska heta garmin
Tack för hjälpen!meanone skrev:Mappen kartan ska ligga i ska heta garmin
Fungerar kanon nu!
//Henke
-
En fråga jag har fått en fil som ska vara kartan och lagt den i en mapp döpt till garmin men den kommer inte upp i astron. Är det fel på filen tro? Det är en .rar
- eskmat
Du måste gå in på kartinställningar där ser du om kartan finns och gör den det så aktiverar du den med att markera den / OK
Det enda som kan göra drömmen omöjlig är rädslan att misslyckas.
-
En .rar-fil är ingen kortfil, den måste packas upp, i den bör det finnas en .img-fil, den ska läggas i garminmappen.
Var har du köpt den rar-filen? 

Söker Topp/ Älg/Varg/Lo/Björn/Järvjakt. Inte nödvändigtvis jakt utan också deltagande, hjälpreda, filmare - ute efter upplevelsen och miljön i första hand.
-
Tack för snabba svar! Fick med den filen på ett kort när jag köpte gpsen men säljaren hade aldrig fått den att funka.
- sigge01
Packa upp kartan lägg den i en mapp döpt till garmin. Byt namn på kartfilen till gmapsupp.img sätt i kortet i gps'en då hittar den nog kartan.
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Brobacke
- mackan78
http://www.utsidan.se/blogs/ornsatrarn/ ... ndroid.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Grymt fina gratis kartor
Grymt fina gratis kartor

- -martin-
Jag laddade med en .gpx fil via Wehunt. Har inte kunnat kolla vad dom kom med, men skall förhoppningsvis vara vår jaktmark med pass, gränser osv.
Dock, hur tusan får jag in den i 320:an?
Enligt ovan skall man ju lägga in en .img fil i en mapp döpt till garmin. Hur konverterar jag denna .gpx till det?
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Enligt ovan skall man ju lägga in en .img fil i en mapp döpt till garmin. Hur konverterar jag denna .gpx till det?
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Jakt i Göteborg/Kungsbacka/Onsala med omnejd sökes.
- Giobbi
Den ska du lägga i mappen GARMIN/CustomMaps
p
p
Söker Topp/ Älg/Varg/Lo/Björn/Järvjakt. Inte nödvändigtvis jakt utan också deltagande, hjälpreda, filmare - ute efter upplevelsen och miljön i första hand.
- JarreK
Hej.-martin- skrev: ↑07 feb 2021, 23:09 Jag laddade med en .gpx fil via Wehunt. Har inte kunnat kolla vad dom kom med, men skall förhoppningsvis vara vår jaktmark med pass, gränser osv.
.GPX-filen innehåller ingen kartinformation. Endast waypoints (pass), spår (gränser) kommer med.
Den filen (skall heta "xxx.gpx", inte konverteras) skall sparas i Astron internminne i mappen GPX. Alltså inte på minneskortet.
.IMG-filen är själva kartan som skall sparas i mappen \Garmin. Det går bra i antingen Astron eller på minneskortet.
Du får alltså inte med dig kartinformationen i GPX-filen från Wehunt, utan måste skaffa det på annat håll.
/Jarre
- -martin-
Aha, ok. Karta finns redan i GPS men inte pass/gränser osv. Ok, skall testa detta då. Tack.JarreK skrev: ↑08 feb 2021, 11:49Hej.-martin- skrev: ↑07 feb 2021, 23:09 Jag laddade med en .gpx fil via Wehunt. Har inte kunnat kolla vad dom kom med, men skall förhoppningsvis vara vår jaktmark med pass, gränser osv.
.GPX-filen innehåller ingen kartinformation. Endast waypoints (pass), spår (gränser) kommer med.
Den filen (skall heta "xxx.gpx", inte konverteras) skall sparas i Astron internminne i mappen GPX. Alltså inte på minneskortet.
.IMG-filen är själva kartan som skall sparas i mappen \Garmin. Det går bra i antingen Astron eller på minneskortet.
Du får alltså inte med dig kartinformationen i GPX-filen från Wehunt, utan måste skaffa det på annat håll.
/Jarre
- -martin-
Vete tusan hur jag skall få över .gpzx filen til GPSen. Min W10 laptop kraschade i somras och inte orkat fixa. Den gamle burken har Vista på sig, och det verkar inte lira så bra, den kan inte hitta GPSen. Tydligen behöver man nån Garmin Basecamp men det finns inte för så gamla op som Vista 

- -martin-
Såja, då har jag fått dit passen i min 320 
Tack hjälpen.

Tack hjälpen.
-
Ingen som har en ny länk till terrängkartan? Verkar slutat fungera.