Någon som är Flink med eldstål

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

sörmland

Någon som är Flink med eldstål

Inlägg av sörmland »

Hej någon som är bra att få eld med eldstål (magnesium) med bara naturligt ved, som kan ge lite tips, en torr ljus dag så kan jag få eld med skäglav och näver, men jag skulle nog inte greja det en kall våt natt.

Tips hur man gör mottages
Villrådig

Re: Någon som är Flink med eldstål

Inlägg av Villrådig »

Enklaste brukar vara att skala av lite björknäver. Raspa upp det på insidan med kniven. Hyvla av magnesium med kniven och lägg på den raspade björknäver. Slå slutligen gnistor.
Användarvisningsbild
Bergie

Inlägg av Bergie »

Är man ute i skogen och hittar en tät gran så är det inga problem i skydd av denna om det så spöregnar och blåser isvindar.
Använder skägglav och björknäver.
Om man missar är det bara skit bakom kolven! :)
Användarvisningsbild
J. Andersson

Inlägg av J. Andersson »

En liten burk med fint "skav" av riktig tjärved är rena dynamiten att tända med. Men egentligen tillhör jag skaran som anser att man skall kunna göra upp eld med det som bjuds i skogen, och björknäver är ju som sagt svårslaget.
Decepticon

Inlägg av Decepticon »

Detta funkar bra om man inte måste hålla det naturligt :D

https://www.youtube.com/watch?v=w2ScX_dZXEQ" onclick="window.open(this.href);return false;
mr45acp

Inlägg av mr45acp »

Decepticon skrev:Detta funkar bra om man inte måste hålla det naturligt :D

https://www.youtube.com/watch?v=w2ScX_dZXEQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller en skvätt scoutvatten ur reservdunken :)
Användarvisningsbild
alexb

Inlägg av alexb »

Jag har ett stål från Clas ohlson som jag aldrig lyckats få spån från så jag brukar skrapa utav bara fan, tids nog brukar det ta eld i nävret
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Ett hett tips är att inte försöka trycka kniven framåt, eller vad man nu skrapar med...
Det är bättre att hålla kniven still och dra staven bakåt, man träffar bättre med gnistorna då.

Som sagt skrapat näver :wink:

Jag kan göra eld med bågborrmetoden om jag har torra material i borren och plattan :D
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningarnas Mästare.... ;-)

https://www.instagram.com/reel/Cy9YX_XRcO3/?igshid=MTJlN29pcXl0cnU5cg==

Vill ni köpa Rävpipa , Plåtbiten, så skicka ett PM
180kr .
PeterNyström

Inlägg av PeterNyström »

Mitt eldstål jag använde mycket i somras är gjort av Auermetall/ferrocerium
http://habilisbushtools.com/order/index ... ucts_id=22

Sen har jag en överlevnadskniv med en speciell "skåra" just för Eldstål
Bild
Skåran där uppe. Väldigt enkelt då, genom att göra som nämndes ovan, dra stålet mot knivenbladet. Men stålet och även knivbladet/metallen får inte vara ha något överdrag, så bäst att skrapa bort det.

Sen har eldstålet en vattentät behållare man kan skruva av som jag har bommulstuss med olja i nödfall.

Jag är väl inte lika bra som Anders Ö på att göra eld än. Men jag har alltid med mig ett "firekitt" i en läderficka på bältet. Har små behållare med tamponger/bommulstussar som jag lagt ner i kockosolja i några minuter som man i nödfall kan använda, sen i samma ficka har jag näver och torr mossa etc. Har alltid med mig hela kittet

Bild
Ganska likt mitt kitt.

Bild
Min kniv med eldstål på sidan.

kan alltid starta ny tråd om min kniv om det är av intresse.
Användarvisningsbild
locorod

Inlägg av locorod »

Lite ot.
Slöjdläraren på skolan gav mig en annan sorts eldmackapär.

Ett mässingsrör med en något längre tätpassande stång med en liten grop i änden. Röret är tillslutet i ändan. Man tar sedan en bomullstyglapp och eldar upp den. Då blir det ett finmaskigt när av kol kvar. Detta läggs i en behållare. Behållaren hade han gjort av två petflaskors halsar med skrivborden kvar. De var limmade samman.

När man ska elda tar man näverskrap lite torrt gräs och lite torrt granris från en purra. Sedan sätter man lite av kolnätet i gropen och trycker ner staven i röret för att snabbt dra ut den. Vips så glöder nätet. Blåsa på det och lite näverskrap. Gräs och granris. Sedan spinke. Fördelarna? Vet i tusan. Tål vatten. Kul. Men i övrigt så är t-röd och eldstål bra nog även för den kräsne. ...
Cogito ergo sum.
Användarvisningsbild
Karre

Inlägg av Karre »

Trevligt med en Habilis! Var jävligt nära att beställa en förut men tvekade pga storleken. Nöjd eller toknöjd? Köpte du direkt från dom?
Stilla ditt begär, konsumera mindre, var tacksam och bli lyckligare.

Söker jakt runt Nypan (Nyköping)! Skicka PM. Jag är relativt snäll och inte helt jävla oduglig.
KalleT

Inlägg av KalleT »

å en man uppväxt med samer så får man lära sig lite,har du bara ett eldstål och det har regnat huuuuuuur länge som helst så är det skitsvårt att få nått att brinna,leta reda på en ENE buske,kapa en grövre pinne ifrån den,sen så täljer du av barken och sen kan du göra spånor av det som är innanför,dessa spånor är ALLTID torra och lätta att få att brinna
lycka till
Medlem i N.T.K
R8 Sucess 308 A-Tec Hertz 150
R93 Luxus
R93 KKc
BBF95 12/6,5 12/22H
9,3-62 Hausken JD228 XTRM
6,5-55 A-TEC Maxim
R93 22Lr Hawke 6-24-50
Elite 6-24-40
Zeiss varipoint 3-12-56 V69
Swarowski Z8i 1-8-24 Flexchange
BRNO 12
PeterNyström

Inlägg av PeterNyström »

Karre skrev:Trevligt med en Habilis! Var jävligt nära att beställa en förut men tvekade pga storleken. Nöjd eller toknöjd? Köpte du direkt från dom?
Haha ja vad kan man vara, mer än toknöjd x2. Beställde direkt från dom, tog 2.5månader då dom hade så många back orders men var det värt.
Blev lite dyr pga tullen men annars är den väldigt prisvärd.

Byggd som en tank. Kniven är bara ett enda stort block av 1095 med handtag och en vässad kant :)

Den är stor, därför jag har en Shrade F16 utanpå om jag behöver göra "normalt" jobb. Inte optimalt, blir nog nån Esse nästa år, men inte en dålig kniv för 250sek så kanske behåller den som allt i allo brukskniv då bush toolet är mer för att hugga och skrapa och krossa saker haha.

Då bush toolet bara är ett enda stort block av 1095 så är det bara använda den, tex en Esse6 som jag vill ha skulle jag nästan vara rädd att förstöra den fina finishen.

Då den är så pass stor och tung kan man hugga ner närmast vilken buske/små träd som helst, enda man behöver komplettera med är 1-2 mindre knivar och en såg.

Skulle inte tveka att köpa den igen. Fast dom har en annan modell som verkar lite smidigare.

Bild
Smith allround knifesharpener, Firestarter kitt, Shrade F16 och 2meter paracord Tier2.
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Jag gjorde ett eget "BushTool" 8)

Någon sorts KnivYxa vill jag kalla det...
Skar ur den med rondellen ur 8 mm Hardox, klingan går ända till slutet av handtaget, perfekt att huggaoch bryta tjärstubbar med som normalt dödar vanliga yxor med trähantag.
Har gjort en enkel slida i plast från televerkets oranga kabelgrävband :D

Bild
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningarnas Mästare.... ;-)

https://www.instagram.com/reel/Cy9YX_XRcO3/?igshid=MTJlN29pcXl0cnU5cg==

Vill ni köpa Rävpipa , Plåtbiten, så skicka ett PM
180kr .
zzzack

Inlägg av zzzack »

Lyxiga grejer!
Jag har ett litet eldstål med en lite röd plastknopp i ena änden och en plåtbit som ska användas för att dra gnistor. Den var otroligt svår att överhuvudtaget få en gnista ur i början men när jag slipade kanten på plåtbiten så den blev vassare så gick det bättre. Har också testat med olika knivar och konstaterat att det inte fungerar med alla typer av stål.
Kör mest med näverbitar i en påse i ryggsäcken.
Skyddsjägare.
Jag jagar inte för att få skjuta, jag skjuter för att kunna jaga.
PeterNyström

Inlägg av PeterNyström »

Anders Ö skrev:Jag gjorde ett eget "BushTool" 8)

Någon sorts KnivYxa vill jag kalla det...
Skar ur den med rondellen ur 8 mm Hardox, klingan går ända till slutet av handtaget, perfekt att huggaoch bryta tjärstubbar med som normalt dödar vanliga yxor med trähantag.
Har gjort en enkel slida i plast från televerkets oranga kabelgrävband :D

Bild
Haha jag älskar den :) Som dom som gör knivar och macheter av tex Jeep fjädrar och liknande. Jag själv gillar Bushtool liknande knivar och ideen med en stor kniv och sen någon mindre morakniv med riktigt scandi Edge. Full tang är ett måste som du har där :)
PeterNyström

Inlägg av PeterNyström »

zzzack skrev:Lyxiga grejer!
Jag har ett litet eldstål med en lite röd plastknopp i ena änden och en plåtbit som ska användas för att dra gnistor. Den var otroligt svår att överhuvudtaget få en gnista ur i början men när jag slipade kanten på plåtbiten så den blev vassare så gick det bättre. Har också testat med olika knivar och konstaterat att det inte fungerar med alla typer av stål.
Kör mest med näverbitar i en påse i ryggsäcken.
Kan vara beläggningen på stålet? samt bladet/plåten du drar mot edlstålet måste vara rakt och vasst får inte vara rundat då biter det inte.
DUMLE

Inlägg av DUMLE »

Problemet många har med eldstål är att man har för dålig "striker". Hela idén är att man ska skrapa bort bitar av eldstålet med tillräcklig friktion för att antända dom. Ju större bitar desto längre tid gnistrar/glöder dom. Här får många problemet att det enklaste sätter att få mer/större gnistor är att ta i mer villket ofta leder till att man förstör sitt tände eller inte träffar med gnistorna. En 90-graderskant på en kniv kan fungera OK med lite träning men vill man ha det bästa så ska man ta en hårdmetallskär för aluminium och sätta fast på ett litet handtag. Problemet med hårdmetallskären är snarare det omvända mot en dålig "striker", man täljer bort hyfsade bitar av eldstålet men får för liten friktion för att dom skall börja brinna. Men en stor fördel med hårdmetallskären är att man knappt behöver ta i vilket gör att det är mycket enklare att träffa med gnistorna.

Ett test för att kolla om man har ordentliga gnistor är att stå upprätt och göra gnistor rakt fram, dom skall gnistra ett ögonblick när dom träffar marken annars är dom för klena.

Enligt mig är det så att behöver man ha med sig olika former av färdigt tände kan man lika gärna ha med sig tändstickor och/eller tändare, men var och en blir förhoppningsvis salig på sin tro...
Användarvisningsbild
gandhi

Inlägg av gandhi »

I den här videon förklaras tekniken med eldstål och kniv ganska väl. En av mina husgudar Ray Mears.
https://www.youtube.com/watch?v=Bwr5ybkqBss" onclick="window.open(this.href);return false;

/K
Säljes: Browning A-Bolt i .22lr

Säljes: Forster die set 30-06

PM vid intresse
PeterNyström

Inlägg av PeterNyström »

gandhi skrev:I den här videon förklaras tekniken med eldstål och kniv ganska väl. En av mina husgudar Ray Mears.
https://www.youtube.com/watch?v=Bwr5ybkqBss" onclick="window.open(this.href);return false;

/K
Han är grym, men var lite besviken på avsnittet där han var i Sverige. Var rätt intetsägande tyvärr.

Gillar hans kitt http://www.raymears.com/Bushcraft_Produ ... Pack-of-2/" onclick="window.open(this.href);return false; sen
http://www.raymears.com/Bushcraft_Produ ... Twin-Pack/" onclick="window.open(this.href);return false;

Han är ruskigt duktig med eldstålet, jag får öva nästa år :)