Någon som har tips på vart man kan få tag i flanellskjortor med lite bättre passform och högre kvalité?
Jag testar en del och redovisar i tråden.
Vad säger ni? Jag vet att det finns en del flanellfreaks här på forat!;)
EDIT: Moderator-Adolfsson är naturligtvis hedersmedlem

Topplista flanellskjortor (enligt mig själv, som jag testat.):
1. Vermont flanell. Riktigt tjock och fin högkvalitetsflanell. Snygga och fitted versionen har lite bättre passform. Mycket mjukt och skönt tyg. Känns rakt igenom genuint och amerikanskt. Värmer fint och tål tuffa tag. Ser bra ut även efter tvätt Finns i många fina tyger. Hos mig en solklar favorit. Går dock endast att beställa från USA (vermontflannel.com). Pris ca 600kr/skjorta med tull och frakt. Helt överkomligt med tanke på vad man får. Inget att klaga på.
2. Tailorstore.se. Ungeför som Vermont kvalitetsmässigt sätt, fast tunnare och snyggare i passformen. Riktigt härligt tyg med bra känsla i. Går att skräddarsy i alla stolekar/passformar. (Tom slim fit!) En given favorit tillsammans med Vermontskjortorna. Nackdelar finns dock: Endast tre olika tyger finns. En del kanske också önskar tjockare flanelltyg. Priset börjar på 699kr/skjorta, med ev tillägg för skräddarjusteringar etc. Detta känns bra och överkomligt, med tanke på att skjortan går att få nästan precis som man vill. Upplevs som lite mer "fin-flannell-skjortor", kanske inget att slita i skogen med.
3. Engelson "Jämtland" (dyrare variant). Mycket prisvärd, 189kr. Kraftig, grov flanell med snyggt klassiskt svart/röd rutigt mönster. Snyggare och högre kvalitétskänsla än sin billigare broder. Dock fortfarande mycket vid i passformen runt midjan. Gillar inte heller att det står "EURO-HUNT" på bröstet. Frågetecken kring kvalitén då en maska runt ett knapphål börjat gå upp efter EN jaktdag. Färgen satt dock kvar i tvätten. (Skjortan skall reklameras)
4. Engelson (billig variant). Bra pris! Ca 90kr skjorta. Tål att användas och verkar slitstarka. Dock trist passform och blir ganska dassig/skrynklig efter tvätt. Ganska tunt, strävt och ibland oskönt tyg. Finns i flera mönster. Prisvärd, men uppenbart massproducerad. Verkar vara slitstark.
5. Chevailer. Aningen bättre passform och lite skönare tyg än Engelson, dock inte mycket med tanke på priset. Tunt tyg som tappar färg och luddar efter tvätt, dock ganska skönt mot huden. Ej prisvärd då de kostar ungefär som en Vermont skjorta.