Zeiss secacam 3, någon som testat?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarens profilbild
Husqvarna30-06

Zeiss secacam 3, någon som testat?

Inlägg av Husqvarna30-06 »

Såg reklam för denna relativt billiga kamera, någon som hunnit testa den?

https://pnjakt.se/secacam-3/A954303001? ... 438977221E
Bevara vargen!
-Ta den till en konservator.
underbron

Re: Zeiss secacam 3, någon som testat?

Inlägg av underbron »

Zeiss app och överföring av bilder till den funkar iaf prima. Plug and play och väldigt smidigt att komma igång också.

Har iofs inget intresse för detaljstudier, utan endast intresserad av vilken viltart som passerar och när. Vilket bildkvaliteten duger utmärkt till.
Användarens profilbild
Husqvarna30-06

underbron skrev: 21 feb 2025, 15:44 Zeiss app och överföring av bilder till den funkar iaf prima. Plug and play och väldigt smidigt att komma igång också.

Har iofs inget intresse för detaljstudier, utan endast intresserad av vilken viltart som passerar och när. Vilket bildkvaliteten duger utmärkt till.
Vilken modell har du?
Bevara vargen!
Maveric77

Inlägg av Maveric77 »

Jag har två stycken Zeiss Secacam 7, och är väldigt nöjd. Skönt att slippa krångel med SIM-kort och annat, här är allt inkluderat till ett (vad jag tycker) vettigt pris för att slippa krångel.

Lägger lite bilder nedan, dagtid och nattetid. I appen så kan man slå på eller av bildanalysen som markerar ut djuren, men när man laddar ner bilden så syns inte markeringarna. Svårt att missa djur med de här kamerorna! :-)

Vad jag förstår så är det i princip samma optik på modellerna 3, 5 och 7 -> https://cop-community.zeiss.com/s/artic ... SS_Secacam

Natt.jpg
Dag.jpg
App1.jpg
App2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/ Mathias i Skåne
Användarens profilbild
Husqvarna30-06

Okej så man slipper simkort, är det appen som kostar då eller hur funkar det?
Bevara vargen!
Maveric77

Inlägg av Maveric77 »

Husqvarna30-06 skrev: 21 feb 2025, 17:11 Okej så man slipper simkort, är det appen som kostar då eller hur funkar det?
Nja, det sitter ett SIM-kort i kameran när du köper den, och du kan inte byta det till ett annat.

När du köpt kameran så laddar du ner deras app, och där knappar du in en kod som ligger i kartongen med kameran. Då länkas din app till din kamera, och du väljer vilket abonnemang du vill ha -> https://shop.zeiss.com/prices/

Jag har abonnemanget som kostar ca 80 kr/månad per kamera, och då ingår att man kan fjärrstyra inställningar i kameran, och det ingår 750 bilder och 25 videoklipp. Köper du fler kameror så blir det en "pott" så jag betalar alltså ca 160 kr/månad totalt för mina två kameror och de kan då tillsammans ta 1500 bilder och 50 videoklipp i månaden. Det spelar ingen roll om den ena kameran tar 1400 bilder och den andra 100 bilder eftersom det ligger i en "pott".

Man kan också istället köpa "credits" för ett önskat belopp och sen kostar varje bild en "credit". Så sitter kameran på ett ställe där det sällan passerar djur, så kan det bli billigare att köpa "credits" motsvarande 100 bilder (kostar ca 20 kr) eftersom det kan då räcka ett helt år eller längre.

Så man slipper allt strul med inställningar och SIM-kort och annat. Det tar 2 minuter att komma igång och sen bara funkar det. Enklast är bäst! :-)
/ Mathias i Skåne
Användarens profilbild
Husqvarna30-06

Okej ja det lät ju smidigt, och fina bilder. Men ca 500:- dyrare per år än hyltesim, så vart fjärde år kan man köpa en ny hyltekamera gratis om man kör det istället.
Bevara vargen!
Maveric77

Inlägg av Maveric77 »

Husqvarna30-06 skrev: 21 feb 2025, 18:17 Okej ja det lät ju smidigt, och fina bilder. Men ca 500:- dyrare per år än hyltesim, så vart fjärde år kan man köpa en ny hyltekamera gratis om man kör det istället.
Kan inte Hyltes system, men det stämmer säkert.

Men då kan du inte köpa Secacam, de är låsta till Zeiss system och abonnemang för att det ska vara enkelt.
/ Mathias i Skåne
Test005

Inlägg av Test005 »

Kan inget om kameror eller abbonenangen men jag köpte en Hunter OB1 för en vecka sedan. Kostade 2600. Den kom med sim och app och man får 100 bilder per månad inkluderat. Enkel att sätta igång och jag tycker den verkar bra och enkel.
Här är en rävåtelutfodring powered by Rotax850!
underbron

Inlägg av underbron »

Husqvarna30-06 skrev: 21 feb 2025, 16:16
underbron skrev: 21 feb 2025, 15:44 Zeiss app och överföring av bilder till den funkar iaf prima. Plug and play och väldigt smidigt att komma igång också.

Vilken modell har du?

Secacam 3
Användarens profilbild
herman

Inlägg av herman »

Hej kan man skicka till flera användare??
"HERMAN"
Maveric77

Inlägg av Maveric77 »

herman skrev: 12 sep 2025, 06:59 Hej kan man skicka till flera användare??
Visst kan du det, men de måste ladda ner appen ZEISS Secacam för att få bilderna där, precis som du själv får.
/ Mathias i Skåne
Användarens profilbild
herman

Inlägg av herman »

Tackar
Måste alla ha abonnemang eller kan jag dela via ”mitt” ?
"HERMAN"
Maveric77

Inlägg av Maveric77 »

herman skrev: 12 sep 2025, 15:46 Tackar
Måste alla ha abonnemang eller kan jag dela via ”mitt” ?
Det räcker med ett abonnemang per kamera. Vet inte om det finns nån övre gräns på hur många man kan dela med, men minst 5 i alla fall.
/ Mathias i Skåne
Användarens profilbild
herman

Inlägg av herman »

Låter bra
"HERMAN"
Maveric77

Inlägg av Maveric77 »

Nu har jag datorn igång så jag kan skriva mer... :-)

Du behöver bara ett abonnemang per kamera, och låt oss säga att du är den som betalar för abonnemanget. Då kan du lägga till nya personer som en "Kontakt", och ange deras mailadress. De får då ett mail och måste skapa ett gratiskonto hos Zeiss, och ladda ner appen Zeiss Secacam. De loggar sen in i appen med sitt konto och har tillgång till kameran som du delat med dom. Du kan ange om de bara ska kunna se bilderna, eller om de även ska kunna ändra inställningar i kameran.

Här beskrivs det mer i detalj -> https://cop-community.zeiss.com/s/artic ... SS_Secacam
/ Mathias i Skåne
Användarens profilbild
herman

Inlägg av herman »

Tackar precis vad jag ville veta :D
"HERMAN"
vSen

Inlägg av vSen »

Någon fler som upplever konstigheter med secacam och video? Har haft läget för videoinspelning igång med valet att kunna plocka hem filmer på begäran, har funkat helt ok de flesta gångerna.
Screenshot_20251009_113316_ZEISS Secacam.jpg
Sen fick jag flera filmer jag ville få hem, då fastnar den i läget att filmen har begärts och skickas vid nästa kommuninationstillfälle, trots att jag därefter fått flera bilder/filmer så skickas inte dessa? Har kvar på saldot för att ladda hem filmer men de funkar ändå inte. Testat byta till "alltid på" men inte ens det hjälper.
Screenshot_20251009_113548_ZEISS Secacam.jpg
Någon som har någon idé?
Walle79

Inlägg av Walle79 »

Hej

Förutom detta problem, hur upplever du kameran i övrig? Fundera på att köpa en imorgon
Användarens profilbild
J f n Fjollträsk

Inlägg av J f n Fjollträsk »

Hej, jag har en Secacam 3 och en Secacam 5 på samma mark. Jag upplever Secacam 3 som än mer driftsäker, men Secacam 5 tar något bättre foton.

Till Secacam 3 skaffade jag ett powerpack för att förlänga batteritiden ytterligare något, i o m att den sitter vid en saltsten med intensiv trafik och därmed mycket foton.
The land belongs to an enormous number of people and it does not, thank God, belong to THE people. If the people wish to claim it they will have to start a revolution and see who wins.
Auberon Waugh, 1994
Skriv svar