Jag tänker.mer ett rådjur som legat vid sidan av byvägen och är sådär lagom uppblåst så benen spretar rakt ut.. som man lägger in och petar hål på.. med pekfingret.
VI(?) behöver mer "målande" beskrivningar känner jag...
Kan ju då kanske tillägga att i min bransch har man kanske gått igenom nåt gris-slakteri nån gång...
där nyslaktat fläsk hänger på rad, urtaget, fortfarande varmt/okylt/ohängt... man stänger liks intaget i näsan...
Den doften är lite svår att beskriva, även för en bonndräng som mig... faktiskt!
vandraren skrev: ↑23 nov 2017, 18:29
Jag har en likadan som trådstartaren. Var meningen att den "bara" eller främst skulle vara jaktbil. Men de är ju så förbannat goa att köra så den är min alldagsbil numer.
Jag har fällt baksätena bakom mig, byggt två tunnlar för bössor och annat långt. Bakom passagerarsätets baksäte ( en sittplats) så har jag gjort en draglåda. Då finns det alltså plats för två passagerare. Ovanpå tunneln och draglådan har jag byggt en stor bur för tre taxar. Burens tak är något neddraget så det är en hylla med sarger runtom, för kartor, magnetskyltar och andra mindre saker. Det finns oxå lite ytor mellan bur och fönster att packa på, likaså bakom hjulhusen. Ovanpå tunneln, i höjd med kvarvarande baksätets ryggstöd ( burens baxida ) har jag gjort en låda för lite packning, bl.a. en låda med biltillbehör såsom pump, laddkablar, bogserlina osv.
Rätt nöjd med inredningen, men inte med oordningen i bilen...
Riktigt käck bil, om än något törstig...
p.
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta (RIP), Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla) Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Hassemeck skrev: ↑31 jan 2023, 23:47
Här blev det en pajero i helgen,med den underbara 3,5 liters GDI motorn nu ska den väl bara jakt"kittas" nån som har nåra bráa tips?
Se till att BARA köra den på 98-oktan, GDi'erna villhöver det!
Kör gärna i en flaska injektorcleaner det första du gör när du tankar, och lite då ock då!
Synd den var utan rails...
LED-ramp på taket både fram o bak!
Arbetsbelysning åt sidorna bak.
Dubbla batterier.
Här blev det en pajero i helgen,med den underbara 3,5 liters GDI motorn nu ska den väl bara jakt"kittas" nån som har nåra bráa tips?
Kör gärna i en flaska injektorcleaner det första du gör när du tankar, och lite då ock då!
Dubbla batterier.
Höhö då blir den ju som min gamle offroadkärra(ZJ) blir väl så till slut men tänkte försöka ha denna mer som dailydriver typ brukar hålla ett par veckor iaf
Jodå jag har en del erfarenheter från GDIer sen för å 98 är de i tanken ..oilflusch samt spridarrens tänkt att utföras med täta intervall( döm om min förvåning att den faktist inte har de typiska spridar/ventil smattren ....ännu)
Dubbla batterier.
Höhö då blir den ju som min gamle offroadkärra(ZJ) blir väl så till slut men tänkte försöka ha denna mer som dailydriver typ brukar hålla ett par veckor iaf
Jodå jag har en del erfarenheter från GDIer sen för å 98 är de i tanken ..oilflusch samt spridarrens tänkt att utföras med täta intervall( döm om min förvåning att den faktist inte har de typiska spridar/ventil smattren ....ännu)
fugazi skrev: ↑01 feb 2023, 19:43
Dubbla batterier.
Och rengjöra spjällhuset, glömde jag ju....
Efter ca 20år som bilmekaniker så har jag ändå hyffsad koll...tror jag . Men tack för tipsen min tanke var nog mer på vad som ör bra att få plats med vid jakt men det kommer jag nog på
Ljus är ju alltid trevligt, gärna åt sidorna/diket. Snökedjor och skyffel är inte fel om man jagar i snölandskap, punkteringskit och en 12v kompressor, stroppar och schackel, motorsåg, winsch.. Listan kan göras lång på "bra-att-ha" saker. En bullens pilsnerkorv, tändare, första förband och batterier/powerbank är dock bra grundutrustning
Min nu översnöade jeep Cherokee från 97' är lastbilsreggad så det är en stor dubbelbur där bak.
Laskorg på taket med reservdäck, motorsåg, korp spett och spade. Bakom förarsätet pejlar å radio. Andra sidan konserver, och kaffe, samt vattendunkar.
Sen är det knivar ammo yxor kåta osv osv osv.
A-Frame om jag själv får välja!
Min filosofi = Mycke, fort, å hela tiden!
Låter som det ända som behövs som tillägg är en heckpack. Resten lånas ur offroadkärran el så kan man säga att man plötsligt har två jaktbilar lite beroende på väder vind och avstånd.