Hur funkar en hörslinga?!

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
Max

Hur funkar en hörslinga?!

Inlägg av Max »

Jag kör med slinga och mic mellan min zodiac och Soundscope. Men det verkar som jag har glapp i slingan. Så jag tänkte jag skulle försöka kollar var de är glapp så kanske jag kan korta av och köra igen nen jag blir inte klok på hur dom funka. Är det någon som vet som kan förklara för en smådels hobby elektriker.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av 1 Max, redigerad totalt 19 gånger.
Mvh//Max
Bjerker

Re: Hur funkar en hörslinga?!

Inlägg av Bjerker »

Slingan är en spole med ett varv runt nacken, den jag hade, hade en kontakt så den skulle gå i sär om man fastnar i något. Då jag tappade bort den, testade jag att bara koppla en sladd i slinga med ett 8ohm motstånd. Det fungerar, men ger svagt ljud.

Vad kan det då vara som gör att en slinga kostar som den gör? Jag gissar att klumpen där sladden går över till en ögla innehåller någon slags transformator för att ge högre ström i slingan. En impedansanpassning, tror jag det kan heta.

Det borde fungera lika bra att dra en sladd flera varv runt halsen, men blir svårt med säkerhetsöppningen då.

Vore kul att se vad som döljer sig i klumpen, om någon har en kass slinga att obducera?

Skickat från min Lenovo TB-X606X via Tapatalk

Användarvisningsbild
Max

Inlägg av Max »

Ok, ja den jag har nu ör med en kontakt att dra isär i sjölva halsslingan. Den är märkt + & - men dom har kontakt med varandra.
Den från från mic till ”klump” får jag inga värden på hur jag en mäter. Det är en 3,5 stereoplugg men jag får inga värden mellan någon av polerna, de gör mej brydd.
Jag lurade lite tidigare på typ de du beskriver och funderade på om slingan gör en spiral runt den som kommer från radion i klumpen.
Det är lite lurigt att ta fram vilken slinga som är glapp. Jag har försökt hålla på stiften och rört halsslingan i olika sektioner för att få fram olika motstånd men är inte plätt lätt. Och att mäta delen från mic/radio till den mystiska klumpen kan jag inte då jag inte får genomströmning mellan 2 poler
Jaktdagar när jag upptäckt att jag inte hör så har jag rört slingan under jackan och vips hör jag. Men då rör man ju hela så jag blir ju inte klokare av de.

Mvh//Max
Bjerker

Inlägg av Bjerker »

Nu har jag ju slarvat bort min slinga, menom jag måste gissa ska det vara kontakt mellan polerna på radiokontakten. Och sedan borde det vara kontakt om du drar i sär halsslingan och pipmäter den kretsen. Gissar att klumpen är en transformator.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
Max

Inlägg av Max »

Ja, slingan är det kontakt i, har samma ohm när jag vickar och bryter iden. De va lurigare på den andra ko takten men borde ju ha ett motstånd i den mellan 2 poler eller tänker jag fel?

Mvh//Max
Bjerker

Inlägg av Bjerker »

Du tänker i alla fall som jag

Skickat från min Lenovo TB-X606X via Tapatalk

Användarvisningsbild
Max

Inlägg av Max »

Ingen som vet hur de ska vara så vi kan sluta gissa

Mvh//Max
joso09

Inlägg av joso09 »

Min slinga gick av när jag klämde den i bildörren. Så jag lämnade den till min släkting som har en stor kablage fabrik för att kolla om dom kunde fixa den. Han satte en av sina kluriga killar på detta men han kunde inte fixa den. Så mitt råd blir köp en ny och lägg energin på annat.
Användarvisningsbild
Max

Inlägg av Max »

Joso09: aj då! Lät sjukt tråkigt.
Tycker funktionen är super men att den där lilla kabelslingan är sjukt dyr och jag tycker om små projekt som får mej att förstå hur de funkar. Men får jag ingen förklaring om hur den funka så ör det kanske bara ny slinga att välja på kvar

Mvh//Max