Crispi kängor

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
Doc Holliday

Re: Crispi kängor

Inlägg av Doc Holliday »

tjärn skrev: 14 sep 2021, 16:56
Doc Holliday skrev: 13 sep 2021, 23:50
tjärn skrev: 13 sep 2021, 20:46 Mina titan med orange sula är nu sopslut. Skulle säga att de är så slut att man blir blöt av att gå till hundgårn på morron när det är dagg i gräsmattan.
Lite nyfiken på "efter hur många säsonger 1,2,5?" tog dina kängor sopslut eftersom dom kostar 3papp drygt kan det vara intressant att få veta..
Det är fjärde säsongen med dom nu och det började redan förra hösten med sulan som lossna bak i hälen som jag limmat fast. Sedan så har de nötts i fram vid tårna på förstärkningen och även på insidan typ vid fotvalvet. Jag har enbart använt dom till jakt och när man varit ute på svamp o bärrplock. Jag har varit ganska flitig med att rengöra och smörja. Har slängt dom i soptunnan nu för de luktade inte mumma häller. Inte ens valpen vill leka med dom.
Intressant info med tanke den kängan blev lovordad och bäst i test som jag läste för ett tag sedan, men ska väl tilläggas att dom hårdtestade den väl knappast så som du gjort och en känga för 3500:- skulle jag definitivt önska hålla många år mer än så när man förmodligen använder kängan som dig under jakttider och på några övrigiga enstaka svampturer.. Har nämligen varit inne på att köpa den kängan som dessutom skulle vara ganska lätt mot mina gamla Viking kängor som är blytunga, iallafall med ett risigt knä..
tjärn

Inlägg av tjärn »

Ja jag vet inte vad som stod i det testen men kängan är ju verkligen lätt och den är skön att gå i och man känner av marken bra när man smyger in på ett ståndskall tex. Har haft andra Gore tex kängorn som har gett upp tidigare än så.
Användarvisningsbild
Townes van Zandt

Inlägg av Townes van Zandt »

Mina 20 år gamla väl invaxade Meindl-kängor pensionerades efter bockjakten. Försöken att limma de allt lösare sulorna var fåfänga.
Köpte nya Meindl Bergen GTX, som satt som gjutna på fötterna, trots att de ännu inte har hunnit anpassa sig till min hallux valgus.
Känns riktigt bra!
Jag gillar kängor med högt skaft och stabil sula - med rätt fotisättning kan de dessutom vara riktigt tysta!
Esse non videri
Användarvisningsbild
Tommygun

Inlägg av Tommygun »

Hur pissiga crispi än må vara så ser jag det som väl investerat med över 2 säsonger för mig med tanke på mina fötter/knän.
Första kängan jag någonsin tyckt sitta riktigt bra och vara jävligt skön.
Har ett knä som är riktigt kasst och jagar väldigt rörligt med flera hundar och har förut fått knapra anti inflammatoriskt hela jakten. Men dessa jäkla kängor är som en riktigt bra löparsko att gå i.

Börjar nu 3e säsongen med mina och dom börjar se riktigt slut ut men dom håller då tätt ännu.

Fasen bättre att snåla på vapen och optik än det man går i.
Men kanske inte lika roligt.
Östsibirisk Laika
malx

Inlägg av malx »

Jo, det tål att tänkas på. Klassiska skalkängor har helt klart en del fördelar i att de är lätta att torka och håller längre, men de måste även gås in och ibland göra det varje säsong när de stått och torkat in lite grann. Jag hatar skavsår så därför håller jag mig till kängor som sitter kanon direkt. Genom att se till att jag alltid har två fungerande par kängor så löser jag torkningen och skulle ett par gå sönder så har jag tid på mig att skaffa nya. (Sen ser jag som sagt till att ett av paren är en storlek större för mer stillasittande jakt och ett av paren mer exakt passform för rörlig jakt. Båda paren fungerar till båda sakerna men man får köra ooptimalt med sockar om man ska använda ett par "fel".)