Crispi kängor

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
JockeJ

Crispi kängor

Inlägg av JockeJ »

Hade som bestämt mig för ett par Titan, de där bruna med orange sula.

Men idag när jag skulle slå på stort och äntligen beställa dessa, för att kunna gå in dem riktigt innan kommande höst, så fann jag att det finns en för mig ny Crispi känga som heter Ranger Gtx.

Någon som har koll på denna Ranger? Det skiljer ju bara några hundringar!

Det slår ju aldrig fel liksom, när man väl ska till att handla så har det lämpligt nog kommit alternativ i samma prisklass och man blir tveksam å rådvill

Skickat från min iPhone med Tapatalk
NiKKEE

Re: Crispi kängor

Inlägg av NiKKEE »

Provat båda o butik och har för mig att Ranger var lite bredare. Hoppade att köpa då jag inte är helt hundra på att GTX är rätt för mig i jobb och för jakt.
Naturen är vår att förvalta och inte förstöra.
Användarvisningsbild
pininhakan

Inlägg av pininhakan »

Tycker mina miendl kängor tar slut lite för fort... Har dessa högre kvalitet?
R93- 6.5x55 (semi 65cm), Zeiss v 4-16, pul-n455
R93- 8x57js, Zeiss v 1,5-6
R93- lrs 6.5x284, Zeiss v 6-24
R93- attasche g11 .308win, Zeiss HT 3-12
Tikka m80 20/6.5, leupold 2-7
Tc contender 357mag, aimpoint h2
Tc contender 22lr, avlivning.
tjärn

Inlägg av tjärn »

Har dom där crispi titan. Sköna och bra känsla för backen när man smyger. Men jag har nu också insett att man inte ska ha gore-tex i kängor. Blir Lundhags nästa.
malx

Inlägg av malx »

tjärn skrev: 12 apr 2021, 00:42 Har dom där crispi titan. Sköna och bra känsla för backen när man smyger. Men jag har nu också insett att man inte ska ha gore-tex i kängor. Blir Lundhags nästa.
GPX-kängorna har båda för- och nackdelar. Fördelen är att du sällan behöver gå in dem, de är sköna på en gång. De ändrar inte heller storlek stup i kvarten när de blir blöta och torkar... Nackdelen är ju att de tar tid att torka när de är blöta och att livslängden kan vara något kortare. Det senare kompenseras dock av att de ofta är billigare.

Har också crispi titan och är väldigt nöjd med dem. Dock har jag mina bara när det är kallt (köpte mina en storlek för stora för att kunna ha fler och tjockare sockar). Är det varmt så har jag ett par Viking hunter som har hållit bra, inne på jag tror 8:e säsongen nu. Använt de mellan 10-30 dagar om året och de har inte läckt än.
Användarvisningsbild
JockeJ

Inlägg av JockeJ »

Har också fnulat på Lundhags eller jörnköngan, men just den här gången kommer det bli en crispi oavsett.

Frågan är ju bara om man ska gå på det mer beprövade kortet i titan eller om man ska våga sig på Rangern.

Rangern får jag en känsla av att vara en något robustare känga med nästan samma låga vikt som titan.

tjärn

Inlägg av tjärn »

JockeJ skrev: 12 apr 2021, 06:41 Har också fnulat på Lundhags eller jörnköngan, men just den här gången kommer det bli en crispi oavsett.

Frågan är ju bara om man ska gå på det mer beprövade kortet i titan eller om man ska våga sig på Rangern.

Rangern får jag en känsla av att vara en något robustare känga med nästan samma låga vikt som titan.

Kolla PN jakt på youtube. Dom tar upp kängorna där. Kanske hjälper dig. https://youtu.be/u-scyVgfw-M
JoPe

Inlägg av JoPe »

Jag har haft båda i ett år var, tack vara fabrikationsfel på titanen, och det fanns inga nya titan att få tag på i våras. Jag var helnöjd med båda.

De är lika sköna och jag känner inte någon nämnvärd skillnad. När jag läste så var det svårt att hitta info om Rangern, men jag tycker mig förstå att den har lite annat gummi, och kanske lite grövre membran och möjligen lite grövre läder. Så på papperet så ska Rangern vara en lite grövre känga, men den totala skillnaden mäts i några 10:tals gram. I mina ögon är det mest en fråga om estetisk skillnad.
--------------------
Sako Vixen 222r Zeiss 3-12x56
Sauer 200 6,5x55 Zeiss 1,5-6x42
Brno 22lr
Perazzi mx8
Sauer 3000 16/6,5x57R
w-jakt

Inlägg av w-jakt »

Har ett par Crispi Hunter de kängor som jag varit mest nöjd med och varit med i 3 år det har inga andra kängor klarat av att vara hela av de jag haft innan.
Användarvisningsbild
JockeJ

Inlägg av JockeJ »

Det blev ett par vanliga Titan. De med orange sula.

Guud förbannat så nöjd jag är!

Svinlätta, sköna direkt utan att behöva gå in dem och upplevs mycket bra att smyga i.

Användarvisningsbild
Tommygun

Inlägg av Tommygun »

JockeJ skrev: 07 maj 2021, 19:18 Det blev ett par vanliga Titan. De med orange sula.

Guud förbannat så nöjd jag är!

Svinlätta, sköna direkt utan att behöva gå in dem och upplevs mycket bra att smyga i.

Vet inte hur många olika kängor jag ägt...
Mina titan är dom första som är snälla mot mina knän då dom inte är helt stumma (gammal knäskada) och samtidigt håller mer än en säsong..
Blir tredje jaktåret med mina iår. Får se om dom klarar hela denna.
Helt underbara.

Haft 3 olika härkila kängor. Underbara för knäna men helt värdelösa mot väta.
Östsibirisk Laika
Goldenbullet

Inlägg av Goldenbullet »

w-jakt skrev: 01 maj 2021, 14:32 Har ett par Crispi Hunter de kängor som jag varit mest nöjd med och varit med i 3 år det har inga andra kängor klarat av att vara hela av de jag haft innan.
Har också ett par Hunter och är extremt nöjd!