Erfarenheter av Swazi?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Npl

Re: Erfarenheter av Swazi?

Inlägg av Npl »

Tycker det är svårt att få fram information om just swazi och deras kläder. Har plöjt internet efter information om deras fleecejacka Nahanni.

Hittade till slut denna, verkar inte vara alls flamtålig.

https://jaktochfritid.com/test-av-swazi-nahanni-jacka/
Villrådig

Inlägg av Villrådig »

Npl skrev: 24 feb 2021, 22:48 Tycker det är svårt att få fram information om just swazi och deras kläder. Har plöjt internet efter information om deras fleecejacka Nahanni.

Hittade till slut denna, verkar inte vara alls flamtålig.

https://jaktochfritid.com/test-av-swazi-nahanni-jacka/
Nahanni är en fleecetröja så du får nog fortsätta leta svaret om det är deras vattentäta plagg du menar.
Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

Nahanni är en "fleecanorak" av hög kvalitet. Den har dessutom delvis windstopper och är mysig och skön. Klarar lättare regn, ja, men är absolut inte vattentät. Jag har själv haft en, mycket gosig, varm och mysig. Sålde den dock då jag insåg att jag inte är någon större fan av just fleece.
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

Jag tror generellt att det blir ganska svårt att hitta Swazikläder som är flamtåliga. Då skall du nog hellre kolla på Fjällräven eller vadmal. Swanndri har väl också en del kläder som funkar just till detta ändamål.

Swazis grejer håller dock för det mesta hög kvalitet och är funktionella tycker jag. Mitt favvo-plagg är såklart Tahr som är nice när det är skitväder på jakten. Materialet (Aegis) är tyst, slitstarkt och står emot väta riktigt bra. Har även att par "civila" Swazijackor som jag gillar. Funderar lite på att prova deras Wapiti-coat, men har inte kommit till skott ännu.
Npl

Inlägg av Npl »

Tack för alla svar, det verkar som att de tillverkar kvalitetskläder men det sista man vill är att smälta upp när man grillar korv mellan passen. Har iof aldrig lyckats bränna sönder något av mina plagg ännu så det är kanske ett ickeproblem.
Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

Npl skrev:Tack för alla svar, det verkar som att de tillverkar kvalitetskläder men det sista man vill är att smälta upp när man grillar korv mellan passen. Har iof aldrig lyckats bränna sönder något av mina plagg ännu så det är kanske ett ickeproblem.
Har lyckats en gång i yngre dagar. Så länge man eldar med sunt förnuft går det bra, vilket jag inte gjorde då...Jag slängde granris på elden, satt nära, det sprakade rejält och det blev hål direkt i Haglöfsbyxorna (Gore tex).

När vi samlas runt elden vid jakten brukar jag helt enkelt undvika att sitta supernära elden, har gått bra hittills. Grillar mycket korv och har varken lyckats göra hål byxorna eller anoraken, båda Swazi. Är man bara lite försiktig går det bra.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
abekatt

Inlägg av abekatt »

Lyfter denna tråden lite, har kollat lite på deras plagg men verkar vara väldigt svårt att hitta i Sverige. En del handlare har det upplagt men enbart i absolut minsta eller största storlekarna på lager. Tillfällig coronadipp eller annat som spökar ?

Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

abekatt skrev:Lyfter denna tråden lite, har kollat lite på deras plagg men verkar vara väldigt svårt att hitta i Sverige. En del handlare har det upplagt men enbart i absolut minsta eller största storlekarna på lager. Tillfällig coronadipp eller annat som spökar ?

Går ju annars hur bra som helst att köpa direkt från Swazi. Samma pris ungefär. Grymt bra service.

abekatt

Inlägg av abekatt »

jdrotz skrev:
abekatt skrev:Lyfter denna tråden lite, har kollat lite på deras plagg men verkar vara väldigt svårt att hitta i Sverige. En del handlare har det upplagt men enbart i absolut minsta eller största storlekarna på lager. Tillfällig coronadipp eller annat som spökar ?

Går ju annars hur bra som helst att köpa direkt från Swazi. Samma pris ungefär. Grymt bra service.

Tack, ska kolla närmre på det. Har du koll på om det tillkommer tull osv på priserna ? Nåt annat att tänka på om man beställer direkt från dem?

Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

abekatt skrev: 29 apr 2021, 21:50
jdrotz skrev:

Tack, ska kolla närmre på det. Har du koll på om det tillkommer tull osv på priserna ? Nåt annat att tänka på om man beställer direkt från dem?

Nu var det ett tag sedan sist, men när jag beställde gick det väldigt smidigt på alla sätt och vis. Jag har även läst om andra som haft liknande upplevelse med dem. De skrev försändelsen som en "gåva" vilken gjorde att jag inte fick något tullpåslag. Priset i slutändan blev typ samma som här hemma.

Det går säkert jättebra att kontakta dem via mail och fråga om du är osäker.
MannenTheMan

Inlägg av MannenTheMan »

Så enkelt är det inte. Många aktörer skriver "gåva" på momsdeklarationen, men det lurar nog mest köparen, inte tullen. Det knepet fungerar bara om värdet på paketet understiger 1600 kr. Försäljaren ska också dokumentera värdet på innehållet i paketet och ibland ljuger dom, och när det är uppenbart kan tullen då ringa hem till dig och be om att få se en kopia på kvittot.

Om paketet granskas så åker man dit på vanlig moms och tull. Det finns lite olika regler beroende på om det är en gåva eller inte och några andra faktorer spelar in, men man betalar moms och tull oavsett. Tullen klarar inte av att hantera alla paket så väldigt mycket slinker igenom.

Om värdet på en gåva understiger 1600 kr så slipper man avgifter, annars betalar man 25% moms och 2,5% tull. Nu är det några år sen jag sysslade med import, men på köp varierar tullavgiften. Jag brukar räkna med 4%. Eftersom man inte alltid vet hur försäljarna deklarerar momsen, så brukar i alla jag multiplicera värdet på köpet med 1,29 för att få ett hum om hur mycket slutnotan landar på, och med lite tur så slipper man moms och tull helt. Dock tycker jag inte att man ska räkna med det. Dessutom tar fraktbolaget ut en avgift för hanteringen som ligger på 100-200 kr om jag inte minns helt fel. På Tullverkets hemsida kan du läsa på mer om ämnet. Allt sköts helt automatiskt och du får hem ett separat brev med en faktura.

Mycket lättare med köp inom EU!
Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

Ok, då har väl jag haft tur när jag handlat av Swazi. Har inte läst om nån annan som åkt på tull därifrån vad jag minns heller.

Användarvisningsbild
blancpain

Erfarenheter av Swazi?

Inlägg av blancpain »

jdrotz skrev:Ok, då har väl jag haft tur när jag handlat av Swazi. Har inte läst om nån annan som åkt på tull därifrån vad jag minns heller.

Har också köpt direkt från Swazi utan att åka på några påslag. Ibland har de bra kampanjer och då blir det markant billigare än här hemma.
"The old man used to say that the best part of hunting and fishing was the thinking about going and the talking about it after you got back"
Användarvisningsbild
J. Andersson

Inlägg av J. Andersson »

Jag tyckte att ”grejen” med Swazi var deras attityd och stolthet med det hantverksmässiga ”made in New Zealand”.

Det fanns (finns?) till och med en lapp i plaggen som talade om vem som sytt just det plagget ”proudly made by Joe” typ.

Nu står det på vart och vartannat plagg ”made in Thailand”. Det kan vara utmärkt kvalitet ändå men känslan är liksom bortblåst.
regnskogII

Inlägg av regnskogII »

Jag har gjort bort mig med min anorak, där har tejpen börjat att släppa i limningen, så jag hörde av mig till dem,
de sa inte nej till att utföra en lagning men väl hänvisade de mig till ett gäng/företag i Skottland istället,
inget fel på skottar men, men.....

jag blev nog allt lite besviken, jag hade hoppats på en "skicka hit den, vi fixar den som ny för dig, det kan komma att kosta dig en del," det hade jag varit helt införstådd med.
Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

J. Andersson skrev: 04 maj 2021, 12:07 Jag tyckte att ”grejen” med Swazi var deras attityd och stolthet med det hantverksmässiga ”made in New Zealand”.

Det fanns (finns?) till och med en lapp i plaggen som talade om vem som sytt just det plagget ”proudly made by Joe” typ.

Nu står det på vart och vartannat plagg ”made in Thailand”. Det kan vara utmärkt kvalitet ändå men känslan är liksom bortblåst.
Thailand? Det var som tusan. Då hade jag tur som köpte innan de började komma därifrån. Håller med, med detta i åtanke så sjönk faktiskt Swazi en del. Hoppas dock de håller fortsatt samma kvalite.
Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

Hittade detta. Tydligen är det inte alla plagg, utan främst fleece som flyttats till Thailand.
https://www.stuff.co.nz/manawatu-standa ... o-thailand
yonathan

Inlägg av yonathan »

Ja det låter sorgligt då deras stolthet för produktionen varit en del av konceptet.
Men, jämfört med andra märken med kvalitet så är det väl inte sämre med Thailand än Kina.
Jag använder en fantastisk Kvinnherad annorak från Norröna och den är inte direkt gjord i Norge ;)