KKFK - KLUBBEN för KVALITETSFÄLLKNIVAR

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
börje

Re: KKFK - KLUBBEN för KVALITETSFÄLLKNIVAR

Inlägg av börje »

Jag har en böker liggande i fickan under jakt, den används som korvkniv. Sen har jag en Victorynox helt vanlig smidig fällkniv sen mitten av 90-talet som jag använder till att rensa fisk. Bladet är tunnt o smidigt men samtidigt styvt o lätt att hålla vasst. Har även en liten Browning (pris från skyttetävling) som har ett blad där halva är "sågtandat" ala jänkarna. Bra att tälja grillkäppar med :wink:
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta, Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ylitjorvas

Inlägg av Ylitjorvas »

U1 är absolut en praktisk liten kniv och den är ju laglig i de allra flesta områden och länder, ja till och med i Danmark.
Tycker det är en perfekt liten EDC i bältet. Med Fällknivens lilla smidiga fodral så är den knappt märkbar och riskerar inte att ramla ur fickan när man somnat i soffan....
Med det sagt. Så tycker jag ju att Fällknivens priser rusat helt orimligt och jag hade nog knappast köpt en till dagens pris.
Bra kniv men det finns ju alternativ bland tex Spyderco.
Sen måste jag ju säga att en smidig Victorinox som ju har lite fler funktioner nog är den absolut bästa EDC man kan ha.
Den accepteras ju även av den ovetande pöbeln som en helt ofarlig kniv....
Men för lite mer outdooranvändning i litet format så är absolut U1 ett bra alternativ.
Jag satte ditt ett litet band som dottern flätat i en nyckelring och tyckte det lyfte användningen ännu mer. Mindre risk att den försvinner eller tappas medan man håller på. (annars hade man alltid en liten skräck för att man tex skulle behöva skruva upp altanen....)
:D
228

Inlägg av 228 »

Ylitjorvas skrev: 19 mar 2021, 11:56 U1 är absolut en praktisk liten kniv och den är ju laglig i de allra flesta områden och länder, ja till och med i Danmark.
Tycker det är en perfekt liten EDC i bältet. Med Fällknivens lilla smidiga fodral så är den knappt märkbar och riskerar inte att ramla ur fickan när man somnat i soffan....
Med det sagt. Så tycker jag ju att Fällknivens priser rusat helt orimligt och jag hade nog knappast köpt en till dagens pris.
Bra kniv men det finns ju alternativ bland tex Spyderco.
Sen måste jag ju säga att en smidig Victorinox som ju har lite fler funktioner nog är den absolut bästa EDC man kan ha.
Den accepteras ju även av den ovetande pöbeln som en helt ofarlig kniv....
Men för lite mer outdooranvändning i litet format så är absolut U1 ett bra alternativ.
Jag satte ditt ett litet band som dottern flätat i en nyckelring och tyckte det lyfte användningen ännu mer. Mindre risk att den försvinner eller tappas medan man håller på. (annars hade man alltid en liten skräck för att man tex skulle behöva skruva upp altanen....)
:D
Tack för svar, ja det är ju priset som avskräcker. Det som är fördelen med den enligt mig är ju utseende, Spyderco mm är väldigt bra knivar men utseendet tilltalar inte mig dock utan jag gillar det mer klassiska.
Användarvisningsbild
mecke
Moderator

Inlägg av mecke »

Hej,

Har väl två fällknivar som kvalar in som premium:
Benchmade Griptilian 550 Hg, 154CM stål
LionSteel SR2, Sleipner/Uddeholm stål

Lite kul att ha rejäl doningar och fina stål att slipa och skära med. Följer med ut som backup på jakter och på skogsturer, duger bra också vid grillen för ett snabbt snitt o se om köttet är medium rare...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
.338 Federal: As BIG and HEAVY as a little cartridge can get and still be FAST
Användarvisningsbild
locorod

Inlägg av locorod »

En sådan benchmade står på önskelistan. Hur är handtaget? En del säger att de är väl mjuka mellan skrållorna. Stämmer det?.
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
mecke
Moderator

Inlägg av mecke »

Handtaget på BM helt ok, lite mjukt utifrån plast/glasfiber men gör hela kniven lätt o fin balans.
Vill man byta till G10 sidor finns det en uppsjö.
Förövrigt är 550 bladet underbart användbart och farligt vasst, lite rädd varje gång man använder den att man ska skära sig....

Blir fel jämföra med LionSteel med CNC fräst aluminium handtag som gör hela kniven otroligt stabil.
.338 Federal: As BIG and HEAVY as a little cartridge can get and still be FAST
Användarvisningsbild
locorod

Inlägg av locorod »

Någon som har en Gigant mouse Ace biblio? Intryck? Den är också på ö-listan.

Hombre

Inlägg av Hombre »

Har tyvärr inte särskilt många fällknivar men här är några som jag tycker om...
IMG_5746 - kopia.JPG
Beretta Seki Japan.JPG
Användarvisningsbild
locorod

Inlägg av locorod »

Klassiker! Ja kanske inte den svarta då...Snygga!

Användarvisningsbild
Canta

Inlägg av Canta »

Kul när man vet vad man skär (sig) med. Favoriten är en klassiker o görs inte längre o kostar därför en del i samlarmarknaden iaf i USA.

Heter Western Knives USA. Startades 1911 av H N Platts i Boulder, Colorado. Intriktning främst jägare o folk på gårdar borta i Wild West.

Egen gjord före 1978 dvs 'B' o S-533. Black Westlock (nåt svart hårt trä) o försilvrade nickeldetalajer all over.
Är väl inte världens skarpaste kniv men ok. Däremot alltid med för sitter i bältet som smäck. Går rätt bra att skärpa mot vad som helst inkl en lite snabbstålbit som också alltid är med ut. Tillverkningen upphörde tydligen 2007 då familjen inte kunde hålla sams längre.
20210407_150241.jpg
Hombre

Inlägg av Hombre »

locorod skrev: 07 apr 2021, 13:19 Klassiker! Ja kanske inte den svarta då...Snygga!
Den svarta är nog den jag trivts bäst med... Skulle gärna vilja ha tag på en till... Måste erkänna att jag trivs med det mesta som är tillverkat i Seki, Japan. Jag vet inte, kanske Beretta lät tillverka flera modeller där...
Användarvisningsbild
locorod

Inlägg av locorod »

Nja den svarta var kanske inte min favorit av de du visade. Men sån tur att vi alla är olika!

Bo Petersson

Inlägg av Bo Petersson »

Jag har en som är tillverkad av Vladic Daniluc. Bladet är av Uddeholm Elmax, skalorna av kolfiber och resten är titan. Kunde bara inte motstå den trots att jag i första hand använder och är intresserad av bruksknivar med fast blad till slöjd och jakt.
Ylitjorvas

Inlägg av Ylitjorvas »

Är nog många som tillverkat sina bästa modeller i Seki Japan.
Spydercos bättre modeller är ju också därifrån.

Den stora nackdelen med fällknivar är ju att hålla dem rena. Finns så mycket ställen för smutsen att sätta sig.
Men där tycker jag att Benchmade återigen dominerar med öppen design på flera modeller och ett lås (axislock) som inte låser fast hår och blod också.
Tycker de nyare låsen på många modeller med Framelock är något bättre än linerlock för just rengöringen.
Men tyvärr så tycker jag Framelock ibland kan bli lite som att lyfta sig själv i håret.....man håller emot öppningskraften med sin egen handkraft.

Gillar också de klassiska modellerna med horn och små fina blad men då mest att titta på och pillra på....användningsmässigt är de sällan så bra.
Hombre

Inlägg av Hombre »

Ylitjorvas skrev: 07 apr 2021, 17:57 Gillar också de klassiska modellerna med horn och små fina blad men då mest att titta på och pillra på....användningsmässigt är de sällan så bra.
Håller med!

Bortsett från denna så har jag bara några Fällkniven samt ett gäng Cold Steel som är tillverkade i Seki, Japan och ingen har gjort mig besviken.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

Fällknivar är jag inte så där förtjust i, men en vanlig standardschweizare är bra att ha i fickan. Främst är det väl tillbehör som skruvmejsel, konservöppnare, syl osv. som är till nytta.

En annan praktisk fällkniv är franska Opinel. Det är en billig kniv - i princip en träpinne med infällbart blad. Men stabil och med bra skärpa. Men diskutabelt om den passar i denna tråd.

De flesta "kvalitetsfällknivar" jag känt på är för tunga för att passa i fickan. Även om de väcker habegär i butiken.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
k-Hornet

Inlägg av k-Hornet »

Fritz Kraut skrev: 10 apr 2021, 11:24 Fällknivar är jag inte så där förtjust i, men en vanlig standardschweizare är bra att ha i fickan. Främst är det väl tillbehör som skruvmejsel, konservöppnare, syl osv. som är till nytta.

En annan praktisk fällkniv är franska Opinel. Det är en billig kniv - i princip en träpinne med infällbart blad. Men stabil och med bra skärpa. Men diskutabelt om den passar i denna tråd.

De flesta "kvalitetsfällknivar" jag känt på är för tunga för att passa i fickan. Även om de väcker habegär i butiken.

F.
Har en Victorinox Swiss Champ årmodell ca tidigt 80-tal. Fortfarande tandpetare och pincett kvar! :mrgreen:
A Smith&Wesson beats four aces

I think you're a good person and a good debater. But I -still- think you have a stupid opinion.
Användarvisningsbild
Canta

Inlägg av Canta »

En riktig fällkniv ska man ha i hölster på bältet. Ordet fickkniv är nåt från förr i tiden. Har man i bältet är den alltid, alltid, med såvida man inte tappat byxorna ...
Användarvisningsbild
niklasu

Inlägg av niklasu »

Jag är så nöjd med den första ryska kniven jag köpte, en Shirogorov, så det fick bli en till från samma land. En Cheburkov Mini Russiky med ett laminerat blad.
Kanske inget för jakter utan mer för att öppna lådor och annat vardagsbestyr.
Kniven är perfekt på alla vis, om än inte riktigt i samma liga som Shirogorven. Men det skiljer någon tusenlapp i pris också.
897EC40B-02E9-440D-8F98-7CD1617CD10E.jpeg
Användarvisningsbild
Magnus M

Inlägg av Magnus M »

Bild
Fällkniven U2 med sin speciella egg, och en Buck X35. Har inte nyttjat Fällkniven så mycket, fick den nyligen i present av förra jobbet. Men X35:an är jag vansinnigt nöjd med! Superlätt att fälla in och ut med en hand. Bild
Sen har jag en Oyo från XXL. Köpte den i blint raseri efter att ha försökt vässa den nya Eka Swingblade för miljonte gången utan varaktigt resultat.