biltema foderspridare

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

tjuröga
Has thanked: 17 times
Been thanked: 21 times

Re: biltema foderspridare

Inlägg av tjuröga »

Nä nu blir jag riktigt less på det här. På bara 2 veckor så lyckades nötskrikorna tömma 100kg majs. Fodrar 0,5kg om dagen........

Vad kan man göra? Hjälp!

Känner att jag borde behållit den gamla 6v spridaren.....
Remington 700 är cylinderrepeternas motsvarighet till Kalasjnikov

Användarvisningsbild
Giobbi
Has thanked: 12 times
Been thanked: 59 times

Inlägg av Giobbi »

Sätt upp kapad penselspröt vid utmatningen?
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.

Användarvisningsbild
Kronhjorten
Been thanked: 6 times

Inlägg av Kronhjorten »

Skär botten ur en hink och sätt fast den över spridaren. Du kommer få mindre spridningsdiameter men fåglarna kommer inte åt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saltsyra, de kan man inte dricka, de e ju livsfarligt!

tjuröga

Inlägg av tjuröga »

https://forumbilder.com/i/rdv2Bild

Såhär ser det ut!
Jag tänkte mer åt hönsnät. Om jag slår in spridaren med hönsnät runt och under? Eller räcker det bara med runt?

sneträff
Been thanked: 11 times

Inlägg av sneträff »

Jag berättade om det här för han som sköter våran spridare.
Han sa: om man justerar spalten som styr spridningsmängd per varv, till minimum, så blir det svårare för fåglarna. sen ökar man på tiden om man vill sprida mer.

sneträff

tjuröga

Inlägg av tjuröga »

Jag har den på minimum. Det är ca 1,5cm mellanrum. Om jag ska ha ännu mindre avstånd måste jag ta bort gallret eller klippa lite av det.......

Vad tror ni om hönsnät? Jag kan väl inte vara den ända med detta problem?

sneträff

Inlägg av sneträff »

det stämmer att han trimmat gallret, men jag trodde det berodde på att vi har tratten på insidan av tunnbotten.
har inte hönsnät för stora maskor, tror du i så fall bör ner på kycklingnät. (25 mm maskor)
förr fanns även 1 1/2 tums (38mm) men osäker på om det finns numer.
men extranät borde kunna hålla dom borta.

sneträff

HeMo
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Inlägg av HeMo »

tjuröga skrev:Jag har den på minimum. Det är ca 1,5cm mellanrum. Om jag ska ha ännu mindre avstånd måste jag ta bort gallret eller klippa lite av det.......

Vad tror ni om hönsnät? Jag kan väl inte vara den ända med detta problem?
Jag har samma problem. Förstod inte hur det kunde gå så mycket majs förrän jag vittjade kameran och tittade på videofilmerna. Ett helt gäng nötskrikor som satt på spridaren och kalasade var och varannan dag...hade inte sett dem på bilderna som jag fått på mailen.
Vet inte om det är en slump eller ej, men jag hade inte detta problem när jag körde med viltpellets, utan det var först när jag gick över till majs som nötskrikorna kom.
Ett finmaskigt nät låter vettigt, ska testa det nästa gång jag kommer ner till marken.

hofboss
Been thanked: 10 times

Inlägg av hofboss »

Hönsnät bur löser dina problem, har provat,sprider mindre diameter men det gör inget om du har tjärstubbe och saltsten på stubbe för då delar grisarna på sig för att få godbitarna.

hofboss
Been thanked: 10 times

Inlägg av hofboss »

Hönsnät bur löser dina problem, har provat,sprider mindre diameter men det gör inget om du har tjärstubbe och saltsten på stubbe för då delar grisarna på sig för att få godbitarna och möjligheterna ger sig.

tjuröga

Inlägg av tjuröga »

Imorgon blir det alltiallo butiken Biltema för att köpa hönsnät :D :D :D

Jag tror många har detta problem men de är inte ens medvetna om det. Hur lätt är det att märka om de tar 0,5kg om dagen? Nu hade jag turen att de tog 3kg om dagen. Jag tror nötskrikorna snurrar själva på spridaren med hjälp av näbben........ Hade ingen kikare med mig igår annars hade jag sett exakt hur de gör...

tjuröga

Inlägg av tjuröga »

Nu när jag bygger en hönsbur runt foderspridaren, tjänar jag någonting på att ta bort gallret som medföljde eller ska man låta det vara kvar?

tjuröga

Inlägg av tjuröga »

Igår tog jag bort gallret som jag fick med när jag köpte spridaren och slog in hönsnät runt spridaren.

Jag minskade även distansen på snurrtallriken och konan. Otroligt vad långt det spred och lite, nu kan jag köra 5sek på 100% och ändå bara mata 1kg. Alla korn hamnar 20m från spridaren typ :D :D :D

Hur som helst, det viktiga är att fåglarna nu inte kan tömma spridaren.
Såhär blev det:
https://forumbilder.com/i/rdUt" onclick="window.open(this.href);return false;

FarmerR

Inlägg av FarmerR »

Hejsan! Min spridare har slutat snurra. Den bara brummar lite svagt och *RUN* lampan lyser rött. Nån som vet vad dom felas? Batteriet håller strax över 12V.

win307
Has thanked: 10 times
Been thanked: 27 times

Inlägg av win307 »

FarmerR skrev:
21 nov 2020, 16:31
Hejsan! Min spridare har slutat snurra. Den bara brummar lite svagt och *RUN* lampan lyser rött. Nån som vet vad dom felas? Batteriet håller strax över 12V.
Ett laddat batteri skall hålla 12.72 volt. Drygt 12 volt betyder urladdat.
winchester 307 Aimpoint micro H1
marlin 60 ssk oblivion
baikal hagelbrakare
bsa 308 w Tasco
Jägarexamen-88

FarmerR

Inlägg av FarmerR »

win307 skrev:
21 nov 2020, 21:24
FarmerR skrev:
Ja, det var dåligt batteri. Märkligt då den snurrat med ännu lägre spänning förr. Men nu har det ju varit kallt, sen blött och spridaren är ju några år gammal nu så lite stel o sliten som en annan kanske.
Den har ju snurrat när det varit ännu lägre.

tjuröga

Inlägg av tjuröga »

FarmerR skrev:
22 nov 2020, 13:32
win307 skrev:
FarmerR skrev:
Ja, det var dåligt batteri. Märkligt då den snurrat med ännu lägre spänning förr. Men nu har det ju varit kallt, sen blött och spridaren är ju några år gammal nu så lite stel o sliten som en annan kanske.
Kolla hur lätt den snurrar utan belastning? Den kan ha skärvat lite av fukt, kan vara bra att smörja någon gång. Har man mycket majs så kan det vara lite trögare.

Hur som helst så är batteriet kasst!

Jag har tagit bort mitt galler (kör hönsnät runt hela grejen) , och har en minimal spaltöppning, sprider otroligt långt! På 15sek spridning får jag ut kanske 0,5kg majs :D
Blir inte trögare hur mycket majs jag än har...

FarmerR

Inlägg av FarmerR »

tjuröga skrev:
22 nov 2020, 14:19
FarmerR skrev:
22 nov 2020, 13:32
win307 skrev:

Kolla hur lätt den snurrar utan belastning? Den kan ha skärvat lite av fukt, kan vara bra att smörja någon gång. Har man mycket majs så kan det vara lite trögare.

Hur som helst så är batteriet kasst!

Jag har tagit bort mitt galler (kör hönsnät runt hela grejen) , och har en minimal spaltöppning, sprider otroligt långt! På 15sek spridning får jag ut kanske 0,5kg majs :D
Blir inte trögare hur mycket majs jag än har...
Den snurrar nästan som ett cykelhjul.

Ja gud ja, batteriet är ett uttjänt bussbatteri. Men iom att det är rätt stort så håller det volten rätt länge. Så den där solcellen gör inte mycket nytta på ett sånt jättebatteri. Ska in o skaffa ett passande litet på Biltema när jag hinner. Hantera 105ah batteri är mindre roligt. Men gratis är gratis och med min gamla stora solpanel kunde den stå där månader innan den blev trött. Solpanelen tjänstgör numera på jakthyddan.

Blir inte klok på hur du satt ditt nät? För att skydda majsen mot fåglar i behållaren? Jag fick sätta en räddningsplanka i behållaren upp till ett hål eftersom mössen klättrade in på nåt jäkla vis och sen dog i behållaren. De stressar välnihjäl sig när dom inte kommer ut. Möss är inte kloka.

sneträff

Inlägg av sneträff »

Spridaren (och alla elmotorer) drar förhållandevis hög ström just i startögonblicket.
det är i det ögonblicket det är intressant att mäta batterispänningen.
dyker den djupt ner då, så är batteriet oladdat, eller utslitet.
ett batteri har även en viss s.k. självurladdning, batteriet laddar ur sig själv.
det går fortare ju varmare det är, långsammare ju kallare det är. när batteriet blir tomt på laddning kan det frysa till is i batteriet, och batteriet fryser sönder.
ju äldre batteriet är, desto fortare går det.
skall man kombinera det med solceller så måste solcellerna ge så mycket effekt att det räcker till belysning, spridare och sjävurladdningen. under december/januari så får man teoretiskt ut 1/50del av märkeffekten på solcellen. D.v.s. är belysningen på 1w, så behöver jag 50w solcell för att driva den. Mina och kompisens praktiska försök pekar snarare på att vi behöver 200w solceller för att driva 1w belysning under midvintern. (och jo det finns så effektiva dioder nu.) men då kan vi ju kompromissa med batterikapacitet kontra solcellseffekt. batteriet tillåts sjunka i laddning fram till mitten på februari när solen kommer igen. vi behöver nog ha 25% laddning kvar, för att undvika sönderfrysning. Våran nästa åtel blir att ligga lite avsides, och kommer att kräva fordon som klarar oplogad väg för att komma dit, dom flesta vintrar.
Vi tror att den blir effektivare som åtel resten av året, om spridaren och belysningen fungerar hela året. det där är en klurig nöt att knäcka för snåla bönder :wink: :wink:
Nåja vi har tid på oss att fundera.

sneträff

tjuröga

Inlägg av tjuröga »

FarmerR skrev:
24 nov 2020, 19:20

Blir inte klok på hur du satt ditt nät? För att skydda majsen mot fåglar i behållaren? Jag fick sätta en räddningsplanka i behållaren upp till ett hål eftersom mössen klättrade in på nåt jäkla vis och sen dog i behållaren. De stressar välnihjäl sig när dom inte kommer ut. Möss är inte kloka.
Jag har spikat fast hönsnät runt hela övre träkonstruktionen. Nötskrikorna listade ut att man kan snurra genom gallret och de tömde 100kg på ca 2 månader. En nötskrika snurrar och snurrar på spridaren medans 7st äter där nere :D :D Jag tror många har detta problem men är inte ens medvetna om det!!!! Hos mig får de ingen majs längre :P