Jaga i varselkläder?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

12Gauge

Jaga i varselkläder?

Inlägg av 12Gauge »

Är det en dålig ide att ha på sig varselbyxor eller jacka vid jakt på skogsfågel? klövvilt? Skrämmer man bort allt på flera km avstånd med det på sig eller? :mrgreen: tänker på de vanliga gula kläderna med reflexer som många hantverkare, lastbilsförare etc. använder.

Användarvisningsbild
HuggyBear
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Jaga i varselkläder?

Inlägg av HuggyBear »

Är det en dålig ide att ha på sig varselbyxor eller jacka vid jakt på...

Skogsfågel? JA! Dålig idé!

Klövvilt? NEJ! Fullständigt struntsamma vilka färger på kläder man har!

Enl mig! Ska tilläggas!!!!
Hva 146 9,3x57 KKC
Tikka M65 6,5x55 KKC
CZ 455 Varmint 22 lr KKC Vortex 6-24
Merkel 961L 8×57JRS-8x57JRS/20 Trijicon 1-6
Merkel 32 12-12/7×57R Trijicon 1,25-4
Winchester SX3 12/89
Walther LGR luftgevär 4,5mm

Användarvisningsbild
sevehem
Has thanked: 44 times
Been thanked: 67 times

Inlägg av sevehem »

Det har diskuterats för här men gula kläder är inte bra då klövviltets färgblindhet inte är så att säga "svartvitt" utan att de bara inte sett alla färger som vi gör. Röda/orangea nyanser är samma som gröna men gult sticker ut. Reflexerna på vaselkläderna tror jag personligen är riktigt dåliga.
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus

Användarvisningsbild
börje
Has thanked: 30 times
Been thanked: 120 times

Inlägg av börje »

Jag skulle heller int välja gult. Så ljus färg att den kan ses som en vit, onaturlig fläck.
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

Användarvisningsbild
scoutman
Has thanked: 4 times
Been thanked: 9 times

Inlägg av scoutman »

Många som har varseljacka eller varselväst på älgjakt, kanske stör reflex. Ljud å rörelse samt doft reagerar älgen oxå på..

Finns många parametrar. Att du syns vid sällskapsjakt är viktigt. Man tar det man har som syns i skogen där hemma, problemet löst.
Browning X-bolt Adj, .308, Delta titanium HD 2,5-10x50.
Browning A-bolt, 6,5x55.
Stalon w110, LRD stalker.
Winchester 101, 12/70.
Baikal IJ58 mae, 12/70, till salu 500kr.
Anshutz 1450, 22LR, walther 4x32. Till salu 2500kr.
Beagle & labrador.

Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Jovisst ska man ha varselkläder vid sällskapsjakter, men orange/orangeröd, gärna camo, är att föredra.
Våga Vägra Varg!!
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)

Användarvisningsbild
Ålandsjanne
Been thanked: 17 times

Inlägg av Ålandsjanne »

Detta är något jag har förespråkat länge och varit en helt naturlig sak i Finland i mer än 50 år först skulle det vara "Röd jacka eller vest och mössa eller hatt" numera är det orange som gäller och det står i vår jaktlag och efterföljs till 100%.
Jag har vid flera tillfällen haft rådjur och älg riktigt nära som stått och stirrat på mig och rimligtvis borde min orange vest ha sett mycket onaturlig ut om dom har sett den som vi gör men dom har inte reagerat. Men minsta lilla rörelse så drar dom.

Hörde en historia om en engelsman som besökt finland på 60 talet antagligen på hösten,hans vän frågade om det var sant att finnarna söp varmed han svarade jo men dom har ett bra system,alla som är fulla bär röd vest.

MVH Ålandsjanne

finnjägarn
Has thanked: 17 times
Been thanked: 10 times

Inlägg av finnjägarn »

jag håller med Ålandsjanne i denna fråga. har själv haft mycket klövvilt nära mig fast jag har orange jaktjacka vid all klövviltsjakt :) . bara vid fågel och rävjakt som jag brukar ta grönjackan
Jakt är inte något jag gör
Det är en del av den jag är.
Min livstil

Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Ålandsjanne skrev:
20 sep 2020, 10:53
Detta är något jag har förespråkat länge och varit en helt naturlig sak i Finland i mer än 50 år först skulle det vara "Röd jacka eller vest och mössa eller hatt" numera är det orange som gäller och det står i vår jaktlag och efterföljs till 100%.
Jag har vid flera tillfällen haft rådjur och älg riktigt nära som stått och stirrat på mig och rimligtvis borde min orange vest ha sett mycket onaturlig ut om dom har sett den som vi gör men dom har inte reagerat. Men minsta lilla rörelse så drar dom.

Hörde en historia om en engelsman som besökt finland på 60 talet antagligen på hösten,hans vän frågade om det var sant att finnarna söp varmed han svarade jo men dom har ett bra system,alla som är fulla bär röd vest.

MVH Ålandsjanne
När jag började jaga älg 1975 så var det röd mössa som gällde, röd väst elr jacka kom några år senare, så Jannes minne sviker med ca 10år :wink:
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator
Has thanked: 1 time
Been thanked: 61 times

Inlägg av potatiskastare »

Fluorescerande eller reflekterande plagg har jag dåliga erfarenheter av. Annars fungerar rött, orange, blått ganska bra. Problemet med de röda och orangea som viltet inte ser är att de ca 10% av jägarkåren som är färgblinda heller inte verkar se dem. Fluorescerande brukar ses även av färgblinda.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke

Villrådig
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Inlägg av Villrådig »

Absolut inte någon klädsel jag aktivt valt vid jakt men har ändå skjutit en hel del vilt i gul varsel (bland annat en stor tjur jag smög mig på) före/efter och under arbetstid.

Sewen
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Inlägg av Sewen »

Det här med att ha stor andel orange/röd kulör på huvud och överkropp vid sällskapsjakt, finns det verkligen belägg för att det minskar vådaskott under jakt? Har man tex färre människor som skadas vid jakt i Finland och är det utrett att det är kulören på kläderna som är orsaken i så fall?
Finns ju en risk för att man skapar en falsk trygghet och kanske inte är lika noga med förbjudna skjutriktningar mm.

Användarvisningsbild
Anders Ö
Has thanked: 61 times
Been thanked: 85 times

Inlägg av Anders Ö »

Man kan knäppa ett kort med kameran inställd på svart-vitt .
Även om det inte är exakt så klövvilt ser så får man en ganska bra bild på hur mycket kläderna står ut från omgivningen.

Det spelar större roll var i terrängen man står , tex vilken bakgrund man har eller om man står i siluett.
Rörelse på armar och o-maskerat ansikte och händer är ett säkert kort att få djuren att kasta .

Står ett klövvilt och tittar på dig , stå helt stilla tills den har bestämt sig för att du är ofarlig , höj bössan när den passerar något , tänk på att de har i princip 360grader syn och den största reaktiva retningen är rörelse , och naturligtvis en helt uppenbar människa i siluett.

Fåglar är det värre med ...
De ser oftast färger och rörelse bra och har även ofta nån sorts intelligens att processa informationen, gäss och kråkfåglar är inte dumma .
Tjäder och i viss mån Orre kan luras genom att visa sig öppet och att man visar med sin riktning att man inte skall gå rakt på dom , gå med riktning 150m på sidan och storglo inte mot fågeln .
Att smyga och bete sig konstigt skrämmer de flesta djur om man blir upptäckt.

Råkar man tex stöta ett djur när man är ute och smyger , och det springer iväg men har inte fått vind så gör er snabbt klar med stöd och vänta på att den stanbar för att titta vad det var som skrämde den ... , jag har skjutit både Räv och Rådjur på att vara kall och vänta på att den stannar , börja inte gör ljud som att visslaoch hålla på om man redan är upptäckt.

Vissling är för övrigt en ganska dålig stoppsignal tycker jag.

På Rådjur och Räv så kör jag med ett BEEP .
PÅ Älg är ett nasalt ÅhH , kontaktläte ett säkert kort , långt bättre än en vissling .
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö

Användarvisningsbild
Ålandsjanne
Been thanked: 17 times

Inlägg av Ålandsjanne »

börje skrev:
20 sep 2020, 15:04
Ålandsjanne skrev:

MVH Ålandsjanne
När jag började jaga älg 1975 så var det röd mössa som gällde, röd väst elr jacka kom några år senare, så Jannes minne sviker med ca 10år :wink:
Kan nog vara så men när jag började 1973 skulle vi nog ha både jacka/vest och mössa men det var på Åland och jag vet inte om det var rekomendation eller lag men vi hade det. Hörde att det började med att vår president hade varit på Jakt i USA där var det bara så att man hade dom kläderna eller så var man inte med (ingen aning om det är sant eller påhittat)
MVH Ålandsjanne

lone_wolf
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Inlägg av lone_wolf »

Varselkläder kan man misstänka reflekterar UV ljus som fåglarna kan se, så antagligen en dålig ide åtminstone vid fågeljakt.

Skulle vara intressant att testa de moderna syntetiska jaktkläderna och se ifall de reflekterar UV ljus. Det här har varit uppen i någon annan tråd, men det blev ingen konsensus hur man går tillväga utan att ha specialgrejer.
Baikal Margo, CZ Shadow, CZ-75b, CZ-Kadet, Ruger MK II, Tokarev-T33, Glock-17, Sako A7, Uronen Precision AR-15, Benelli Supernova, Saiga-12, Baikal-IJ18, Ruger SR-22, Custom 22, Sako Quad HB, Mosin-Nagant M91, Iver-Johnson 16, FN .22 short.

Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Ålandsjanne skrev:
20 sep 2020, 19:54
börje skrev:
20 sep 2020, 15:04
Ålandsjanne skrev:

MVH Ålandsjanne
Kan nog vara så men när jag började 1973 skulle vi nog ha både jacka/vest och mössa men det var på Åland och jag vet inte om det var rekomendation eller lag men vi hade det. Hörde att det började med att vår president hade varit på Jakt i USA där var det bara så att man hade dom kläderna eller så var man inte med (ingen aning om det är sant eller påhittat)
MVH Ålandsjanne
Dom som gick i drevet skulle ha röd väst eller jacka när ja började, på,passet räckte det med röd mössa.
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)

Gblenn
Been thanked: 16 times

Inlägg av Gblenn »

lone_wolf skrev:
20 sep 2020, 20:07
Varselkläder kan man misstänka reflekterar UV ljus som fåglarna kan se, så antagligen en dålig ide åtminstone vid fågeljakt.

Skulle vara intressant att testa de moderna syntetiska jaktkläderna och se ifall de reflekterar UV ljus. Det här har varit uppen i någon annan tråd, men det blev ingen konsensus hur man går tillväga utan att ha specialgrejer.
Har för mig jag sett folk testa kläderna inför gåsjakten med ficklampa med sk "black light".
Typ en sån här enkel sak https://www.kjell.com/se/produkter/hem- ... mpa-p64210