Åtelkameratråden

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
PeterC

Re: Åtelkameratråden

Inlägg av PeterC »

NiKKEE skrev:Tele2 har Wifi To Go 5gb för 149kr/år :)
Om man har användning för såpass mycket data så är det ok pris om mottagning finns, men 78 kr/år för 1 Gb är billigt för en åtelkamera som enbart sänder mail. Jag tycker 1 Gb är tillräckligt, räcker till 18000 bilder...
/Peter

-----> Formerly known as sako <-----

NiKKEE

Inlägg av NiKKEE »

PeterC skrev:
Om man har användning för såpass mycket data så är det ok pris om mottagning finns, men 78 kr/år för 1 Gb är billigt för en åtelkamera som enbart sänder mail. Jag tycker 1 Gb är tillräckligt, räcker till 18000 bilder...
Beror väl på lite vad man vill ha misstänker jag. Min kamera kan kicka originalbilderna så då går det åt lite mer om man kör sån inställning.
Naturen är vår att förvalta och inte förstöra.

Användarvisningsbild
PeterC

Inlägg av PeterC »

NiKKEE skrev:
PeterC skrev:
Beror väl på lite vad man vill ha misstänker jag. Min kamera kan kicka originalbilderna så då går det åt lite mer om man kör sån inställning.
Ja ska den skicka i originalstorlek blir det annat!
/Peter

-----> Formerly known as sako <-----

NiKKEE

Inlägg av NiKKEE »

Men annars är nog ditt alternativ bättre tippar jag om man bara tar emot mindre bilder. På melllanstorlek får man 1600 bilder ungefär. Går ju enkelt att ransonera så de håller 6 månader med den mängden per dag :)
Naturen är vår att förvalta och inte förstöra.

peter86

Inlägg av peter86 »

Någon som kan vet vad de kan vara för fel när jag får upp : error 550 sändningsfel nätverk upptaget
Har en scoutguard och haft den ute ett bra tag utan problem. Inte ändrat några inställningar eller så. Blev bara mitt i. Eller kan de bara vara nått problem med nätet? Har då bra sändning Allafall.

benz

Inlägg av benz »

Läs förra sidan i denna tråd...

Användarvisningsbild
simonsays

Inlägg av simonsays »

Har nu testat att ändra enligt föregående sida i min sg550.
Fungerar ff inte.

Från error 550

Polarn har samma fel på sina kameror. Han har testat också utan framgång. Telia kontantkort.

Trött man blir.....
Blaserfrälst med en tjt.

Användarvisningsbild
Giobbi

Inlägg av Giobbi »

Lägg upp inställningarna här.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr. Har småvilt och vildsvinsjakt.

Användarvisningsbild
simonsays

Inlägg av simonsays »

Bild

Nu hoppade det igång. Tack.
Här kommer bilen på inställningarna som fungerar.
Blaserfrälst med en tjt.

Användarvisningsbild
älg

Inlägg av älg »

älg skrev:Jag fick ett mejl från min scoutgard för nån vecka sen som sade att minneskortet var fullt och att det därför inte gick att skicka några bilder. Idag bytte jag kort. Det andra var överhuvudtaget inte fullt, och kameran skickar inga bilder trots nytt kort. Nån som har en susning om vad som är fel?
Jag uppar min fråga. Nån som har erfarenhet av att kameran slutar skicka och skyller på att minneskortet är fullt när det i själva verket inte är det?
Jag har skaffat en avatar. Nu ska jag bara fixa en signatur!

Zodor

Inlägg av Zodor »

Bånkarn skrev:Ny kamera funkar varken med Tele2 eller Telia - Bolyguard MG984G MMS 36MP
Jag har lusläst alla tips och har aktiverat Teliakortet via sms till 4466 och framgångsrikt testskickat MMS med kortet i en telefon. Tog även mitt Tele2-kort och testade i kameran utan framgång. Jag har laddat ned BMC Config programmet i windows och anslutit kameran via USB.
MMS Setting
URL=http://mmss/
APN=mms.telia.se
IP=193.209.134.132
Port=8080
Account=mms
Password=Telia
På telefonraderna har jag fyllt i både admin och telefon 2 enligt tipsen att använda 0046xxx syntax (har prövat med +46xxx och 070xxx också).

Jag blir snart galen. Någon som har fått igång MMS på den senaste 36MP kameran och har nån lösning? Bifogar felmeddelande.

Med vänlig hälsning/Benke
Password=telia
Du har skrivit med stort T
Se säven till arr du har nog med pengar på sim-kortet.

peter86

Inlägg av peter86 »

Prövade byta gprs inställningar till mailout.telia.com och port 587. Fick de att fungera direkt men dagen efter fick jag error-7 nätverk upptaget.

Användarvisningsbild
Giobbi

Inlägg av Giobbi »

465 borde det var, med SSL

Skickat från min iPhone med Tapatalk

peter86

Inlägg av peter86 »

Prövade det med men samma felmeddelande. Konstigt när de funkade dagen före...

Nord Goofy

Inlägg av Nord Goofy »

älg skrev:
älg skrev:Jag fick ett mejl från min scoutgard för nån vecka sen som sade att minneskortet var fullt och att det därför inte gick att skicka några bilder. Idag bytte jag kort. Det andra var överhuvudtaget inte fullt, och kameran skickar inga bilder trots nytt kort. Nån som har en susning om vad som är fel?
Jag uppar min fråga. Nån som har erfarenhet av att kameran slutar skicka och skyller på att minneskortet är fullt när det i själva verket inte är det?

Har råkat ut för konstiga fel när någon Scoutguard helt har tagit slut på ström och det inte räckt med att byta batteri utan man måst ladda in alla inställningar igen så det kan ju vara värt att prova. Men tyvärr låter det ju som det är något fel på kortläsaren , har själv en äldre scoutguard kamera som säjer att minneskortet är skrivskyddat tros att det fungerar bra i andra kameror .En närmare undersökningen såg jag att det någon gång varit läckande batterier och det tagit sig in i kortläsaren ,skadan är nog gammal för använder idag mest externa batterier .Så nu funderar jag om det blivit någon beläggning på blecken i kortläsaren som man kanske kan få bort eller om det är själva kretskort som är skadad och kameran är skrot .

Användarvisningsbild
Nutcase

Inlägg av Nutcase »

Kan någon vänlig själ besvara detta så slipper jag en del Google-tid. Till dags dato tämligen novis inom området, men beredd att lära mig. Jag söker en åtelkamera och har funderingar på sim-kort.

Jag har ett mobilabonnemang på företaget. Till det har jag två extra sim-kort samt ett e-sim. Ett sim-kort sitter i ipaden och ett sitter i bilen (e-sim=Apple Watch).

Behovet av sim-kort i bilen är nästan inte existerande. Kan jag ta det och sätta i en åtelkamera och använda datamängden från telefonabonnemanget? Kanske dum fråga för den invigde, men jag ställer den, ty bättre än att förbli dum :arrow: :mrgreen:

Användarvisningsbild
Giobbi

Inlägg av Giobbi »

Ja det kan du, förutsatt att du har rätt inställningar i kameran. Dock kommer du inte kunna styra den, via sms.

Användarvisningsbild
älg

Inlägg av älg »

Nord Goofy skrev:
älg skrev:

Har råkat ut för konstiga fel när någon Scoutguard helt har tagit slut på ström och det inte räckt med att byta batteri utan man måst ladda in alla inställningar igen så det kan ju vara värt att prova. Men tyvärr låter det ju som det är något fel på kortläsaren , har själv en äldre scoutguard kamera som säjer att minneskortet är skrivskyddat tros att det fungerar bra i andra kameror .En närmare undersökningen såg jag att det någon gång varit läckande batterier och det tagit sig in i kortläsaren ,skadan är nog gammal för använder idag mest externa batterier .Så nu funderar jag om det blivit någon beläggning på blecken i kortläsaren som man kanske kan få bort eller om det är själva kretskort som är skadad och kameran är skrot .
Tack för svar! Jag får väl plocka in kameran vid tillfälle och experimentera lite med den.
Jag har skaffat en avatar. Nu ska jag bara fixa en signatur!

Användarvisningsbild
SakohunterAV

Inlägg av SakohunterAV »

Tips på billiga kameror som inte skickar bilder. Kan beställa ifrån Aliexpress, Wish etc. Finns det billigare kameror än Hyltes som skickar bilder utan en massa krångliga inställningar?
Sako 75 Varmint 308W - S&B 1.25-4x20
Sako AV 6.5x55 GRS - Zeiss HT 3-12x56 ASV
Valmet 212 12/12 12/222 Helia S 2,5x20

peter86

Inlägg av peter86 »

Ingen som prövat få igång nya keepguard kameran? Får bara upp direkt på Guardpoint att This Camera hasn’t register. Är de inte de man just försöker göra!? :D