Hur tar jag bort skarpa tändhattar från hylsan
Moderatorer: Trond Åsly, PerN
-
Efter mycket om & men, men mest för att göra en lång historia kort så behöver jag ta bort skarpa tändhattar på ett drygt hundratal hylsor. Sätta de i bössan & sitta & mantla till dödagar låter inte så skoj. Min fråga är om jag kan använda en decapping die för att ta bort de skarpa tändhattarna ( tillsammans med hörselkåpor och skydds glasögon ). Men vad gör jag sedan av de utstötta tändhattarna, ingenting som jag vill använda en gång till i alla fall men vad gör jag med de.
Ha de
Ha de
-
Re: Hur tar jag bort skarpa tändhattar från hylsan
Ja, decapping die går fint. Faktiskt även ett vanligt vertyg efter lite justering.
Bränn tändhattarna med spillkrut så är det bara metall.
Efter utstötning är de skrot ändå.
Och; Rätt med glasögon och kåpor (i fall att..).
Bränn tändhattarna med spillkrut så är det bara metall.
Efter utstötning är de skrot ändå.
Och; Rätt med glasögon och kåpor (i fall att..).
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight... razor... and surviving."
colonel Kurz (M.Brando) ur Apocalypse Now, F.F.Coppola (1979)
colonel Kurz (M.Brando) ur Apocalypse Now, F.F.Coppola (1979)
-
Ta ut dom med vattentryck, det fungerar utmärkt och är riskfritt.
- cmk
Varsam de-capping förstör inte tändhattarna iaf. Jag har med total framgång återanvänt sådana jag har plockat ut. Men det verkar som om du är missnöjd med dem av nån anledning, så då är det väl bara att elda upp dem, eller ... lägga dem i olja tror jag. Har för mig att jag sett tips om det tidigare att det inaktiverar dem. MEN, jag kan ha missuppfattat, så dubbelkolla.
Byta bort/sälja:
* MRP-2 - flera oöppnade burkar ur samma batch
* Lapua Mega 200gr kal .30
Söker:
* Flipp-skydd för 30mm kikare
* Safari-rem canvas/läder
PM:a
* MRP-2 - flera oöppnade burkar ur samma batch
* Lapua Mega 200gr kal .30
Söker:
* Flipp-skydd för 30mm kikare
* Safari-rem canvas/läder
PM:a
-
Diesel eller olja kan förstöra dem, eller i varje fall så länge de är "blöta" hindra dem från att fungera, att elda upp dem verkar lite friskt, men visst har man en bra brännetunna och agerar försiktigt kan det bli lite muntert.cmk skrev: ↑16 nov 2022, 12:48 Varsam de-capping förstör inte tändhattarna iaf. Jag har med total framgång återanvänt sådana jag har plockat ut. Men det verkar som om du är missnöjd med dem av nån anledning, så då är det väl bara att elda upp dem, eller ... lägga dem i olja tror jag. Har för mig att jag sett tips om det tidigare att det inaktiverar dem. MEN, jag kan ha missuppfattat, så dubbelkolla.
I övrigt håller jag med fullt ut, försiktig, med öga och öron skyddade så kommer det att gå bra.
- Giobbi
Decappat flera hundra nu, med Lees Decap verktyg, vilket som helst duger.
Såklart gör man det lite varligare än brukligt med brända hattar.
Såklart gör man det lite varligare än brukligt med brända hattar.

Söker Topp/ Älg/Varg/Lo/Björn/Järvjakt. Inte nödvändigtvis jakt utan också deltagande, hjälpreda, filmare - ute efter upplevelsen och miljön i första hand.
- jdrotz
Jag kör med Rcbs Heavy Duty decapping die, fungerar alldeles utmärkt. Använd hörselskydd bara.
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
-
Om det är så att du dragit kulorna ur patronerna så ska de ändå kalibreras och då går det utmärkt att kalibrera som vanligt, har aldrig varit med om att en skarp tändhatt exploderat då.
Men har för säkerhets skull haft skyddsglasögon.
Men har för säkerhets skull haft skyddsglasögon.
-
jag kör dom i vanliga sizern, lite mer varsamt bara. Har återanvänt hundratals utan problem, både LR o SR.
Krävs en hel del kraft att smälla av en tändhatt, räcker inte med "våldsam" behandling utan krävs mer än så.
Krävs en hel del kraft att smälla av en tändhatt, räcker inte med "våldsam" behandling utan krävs mer än så.
- jdrotz
Jag har lyckats en gång, när jag skulle trycka i en remingtonhatt i en Hornadyhylsa. Hatten gick extremt trögt(pga för litet th-läge) och jag tog i ganska hårt, small rejält och kom en fin låga ur hylsan. Det pep ett bra tag i öronen efteråt....
Det var ju iofs isättning det handlade om, men ändå.
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
-
Jag har också återanvänt hylsor med skarpa tändhattar efter att ha dragit ut kulorna efter att ha förkastat en laddning och sen kalibrerat om dom med tändhatt i utan problem.
-
- Anders Ö
På de flesta verktyg så går det att skruva upp utstötarstången så att stiftet sitter jäms med verktyget, sen är det bara att kalibrera på.Walt Slade skrev: ↑16 nov 2022, 17:16Ja, om man har verktyg som man kan ta bort utstötarstiftet på går det bra.
F.ö så har jag aldrig fått tändhatten att smälla , men det är ju naturligtvis en möjlighet om den sitter hårt och man är gör en snabb rörelse , rekommenderar att "trycka" ut en skarp hatt istället för "stöta"
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. 
Alternativa Lösningas Mästare....
Ockham , är MIN Mentor
Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö

Alternativa Lösningas Mästare....

Ockham , är MIN Mentor

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
-
Tillverkade ett enkelt verktyg när jag laddade berdan.
En skruv lite längre än hylsan som jag borrade hål i änden och limmade fast ett stift av pianotråd i. (Till boxer passar nog en liten stålspik bra.)
Satte hylshållaren i skruvstycket, i med hylsan och letade igen tändhålet, ett knack med hammare så var tändhatten borta.
En skruv lite längre än hylsan som jag borrade hål i änden och limmade fast ett stift av pianotråd i. (Till boxer passar nog en liten stålspik bra.)
Satte hylshållaren i skruvstycket, i med hylsan och letade igen tändhålet, ett knack med hammare så var tändhatten borta.
- lasse-a
Jo, olja nämns ofta. Men när jag försökte, drog kulor ur berdan-patroner och lät dem stå med WD-40 i några dygn så small ändå hälften (av tio eller så) när jag försökte.
Så baserat på mina egna försök så är olja helt klart en riskfaktor när man laddar, dvs man kan få klick efter kontamination, men det är inget pålitligt sätt att förstöra dem permanent.
- Wellibite
Aldrig fått en th (Boxer) att smälla när jag tryckt ut sådana i pressen.
Har blivit några hattar under åren med.
Varken olja,vatten eller böner har behövts till.
Har blivit några hattar under åren med.
Varken olja,vatten eller böner har behövts till.
-
Varför vill du trycka ut tändhattarna?
Nu representerar inte ett hundratal tändhattar något stort värde, men om man behöver göra någon operation på hylsan så går det ofta att göra utan att trycka ur tändhatten.
På många verktyg går det att ta bort utstötarnålen, då kan man kalibrera hylsorna som vanligt om man behöver justera kalibreringen.
Om du ändå vill få ut tändhatten så är det bara att trycka ur dem som om det var avfyrade tändhattar. Jag har tryckt ur ganska många tändhattar på det sättet. För säkerhets skull så är nog glasögon och hörselskydd bra, men jag har aldrig fått någon att smälla.
En parentes i sammanhanget är att deaktivera tändhattar med vätska. Efter en diskussion om det så kom det fram att tex Federal använder / har använt ett skyddande lager i sina tändhattar. Vid prov var det ganska enkelt att se skillnad. Federal tändhattarna var lite tåligare mot vatten än de CCI och Geco jag jämförde med. Jag brukar deaktivera tändhattar för att kunna jämföra hur hårt anslag det är på enhandsvapen. Det går aldrig att jämföra anslaget på en tändhatt som smällt.
Nu representerar inte ett hundratal tändhattar något stort värde, men om man behöver göra någon operation på hylsan så går det ofta att göra utan att trycka ur tändhatten.
På många verktyg går det att ta bort utstötarnålen, då kan man kalibrera hylsorna som vanligt om man behöver justera kalibreringen.
Om du ändå vill få ut tändhatten så är det bara att trycka ur dem som om det var avfyrade tändhattar. Jag har tryckt ur ganska många tändhattar på det sättet. För säkerhets skull så är nog glasögon och hörselskydd bra, men jag har aldrig fått någon att smälla.
En parentes i sammanhanget är att deaktivera tändhattar med vätska. Efter en diskussion om det så kom det fram att tex Federal använder / har använt ett skyddande lager i sina tändhattar. Vid prov var det ganska enkelt att se skillnad. Federal tändhattarna var lite tåligare mot vatten än de CCI och Geco jag jämförde med. Jag brukar deaktivera tändhattar för att kunna jämföra hur hårt anslag det är på enhandsvapen. Det går aldrig att jämföra anslaget på en tändhatt som smällt.
- Fritz Kraut
- Moderator
Dock kan det bli klick om man slagit ur kulan ur patronen med kulutdragarhammare. Jag upptäckte detta efter att ha slagit ur ett dussin patroner som jag sedan laddade om. Det blev klick på flera av de omladdade patronerna.Anders Ö skrev: ↑16 nov 2022, 18:34På de flesta verktyg så går det att skruva upp utstötarstången så att stiftet sitter jäms med verktyget, sen är det bara att kalibrera på.Walt Slade skrev: ↑16 nov 2022, 17:16Ja, om man har verktyg som man kan ta bort utstötarstiftet på går det bra.
Drar man ur kulorna med pressen fungerar det däremot klockrent.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
- Tomps
Det måste ju enbart ha berott på att städet i tändhatten åkte ut när patronen hamrades? För jag antar du kollade väl att tändhattarna inte hade krupit upp ur tändhattsläget? Intressant- vilket märke på tändhattarna? Har aldrig varit med om dettaFritz Kraut skrev: ↑18 nov 2022, 20:52
Dock kan det bli klick om man slagit ur kulan ur patronen med kulutdragarhammare. Jag upptäckte detta efter att ha slagit ur ett dussin patroner som jag sedan laddade om. Det blev klick på flera av de omladdade patronerna.
- Fritz Kraut
- Moderator
Oj, där kan jag inte svara på något alls. Det är många år sedan, och jag har inget minne av att ha kontrollerat något.Tomps skrev: ↑18 nov 2022, 21:58Det måste ju enbart ha berott på att städet i tändhatten åkte ut när patronen hamrades? För jag antar du kollade väl att tändhattarna inte hade krupit upp ur tändhattsläget? Intressant- vilket märke på tändhattarna? Har aldrig varit med om dettaFritz Kraut skrev: ↑18 nov 2022, 20:52
Dock kan det bli klick om man slagit ur kulan ur patronen med kulutdragarhammare. Jag upptäckte detta efter att ha slagit ur ett dussin patroner som jag sedan laddade om. Det blev klick på flera av de omladdade patronerna.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.