Risker med utstickande tändhatt?

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

EvelynMason

Risker med utstickande tändhatt?

Inlägg av EvelynMason »

Har laddat för fösta gången och har läst Christer Johanssons bok "Laddning". Där står det att tändhatten aldrig får sticka ut. Även här på forumet finns ett flertal trådar om problem med utstickande tändhattar. Men vad händer om ett gevär skjuter patroner med utstickande tändhattar, vad finns för risker?

Har laddat mina första 45-70 patroner till min Marlin. Köpte krut och tändhattar av vapenhandlaren. Blev remingtons magnum tändhattar. Dessa laddade jag i mina avskjutna winchester hylsor som är avskjutna en gång tidigare. Men tändhattarna sticker ut, syns inte för blotta ögat men skillnader syns vid mätning.

Den hatt som sticker ut mest sticker ut 0,13mm.

Sticker ut minst 0,01mm

flesta stack ut 0,05mm

Måste alltid tändhattarna ligga i nivå med hylsan eller lägre efter de pressats i eller får de sticka ut lite? Finns det risker om jag avlossar dessa patroner?
Senast redigerad av 1 EvelynMason, redigerad totalt 18 gånger.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Re: Risker med utstickande tändhatt?

Inlägg av Fritz Kraut »

Det är ingen risk att tala om med det lilla. Det är inte mer kraft från slutstycket mot tändhatten än vad du använde när du satte hatten, förmodligen mindre. Och det bör heller inte vara risk för klick, eftersom du väl satt hattarna så att de bottnar.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Arve

Re: Risker med utstickande tändhatt?

Inlägg av Arve »

Håller med Fritz. Bara de bottnar. De behöver sitta stumt när slagstiftet knäpper till. Och hålla tätt under den efterföljande detonationen.

Med det sagt... Om de sticker ut långt, så blir det kanske inte så KUL för dig. Alltså att slutstycket kommer gå trögt att stänga bakom.
“All my means are sane, my motive and my object mad.”
//Kapten Ahab.