Byta tändhattar, samma recept?

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
Knorken

Byta tändhattar, samma recept?

Inlägg av Knorken »

I dagsläget så skjuter jag 220gr woodleigh rnsn i min 8x57js.

45gr N203b
Col 76
Cci 250 magnum hattar..

Dessa hattar verkar otroligt svåra att få tag i nu..

Fed 215 ska visst kunna ge högre hastighet, men det gör ingenting.

Kan jag ladda upp 50st med samma recept fast med federal 215 hattar istället utan risk att det sker något livsfarligt gällande tryck osv?
Blaser
Kahles
Stalon
Jämthund

SÖKES:
R93 pipa 6,5x55
Stalon w145 front 8mm
Aimpoint micro H1 2moa med blasers sadelfäste
Användarvisningsbild
börje

Re: Byta tändhattar, samma recept?

Inlägg av börje »

Det bör nog gå bra, men du kan ju sätta krut o kula i bara ett par tre st o testa innan du laddar alla. Det är nog högst marginell skillnad på hattarna, rätt säker på att du inte kommer att märka nån skillnad. Testskjut med varm ammo.
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta, Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

Det bör vara safe. Jag har blandat ganska friskt mellan Fed 215, Remington och CCI250 utan några tecken på problem. Så länge inte laddningen du kör med nu är superhet så skulle jag inte vara orolig.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Användarvisningsbild
Tomps

Inlägg av Tomps »

Instämmer- har provat någon laddning över kronograf med fed215 och cci250 och skillnaden var inte större än normal hastighetsspridning med enbart fed215.
Men detta kan ju skilja lite mellan olika kalibrar/krut/kulor så ligger du på max kan det vara idé att prova över kronograf med liten stege.
Användarvisningsbild
exabit

Inlägg av exabit »

Ber att få länka till mitt test med olika tändhattar i just 8x57JS:

viewtopic.php?f=49&t=146362

Du kan vänta dig 13 m/s högre hastighet :wink:
/ Rikard
Användarvisningsbild
Tomps

Inlägg av Tomps »

Något test har visat att just fed 215 håller hastigheten bättre vid minskad temperatur jämfört med andra hattar och skillnaden blir mindre ju varmare det är.....så om man testar olika hattar nu när det är många minus så kan skillnaden bli större.
Användarvisningsbild
Knorken

Inlägg av Knorken »

Tomps skrev: 04 feb 2021, 19:23 Instämmer- har provat någon laddning över kronograf med fed215 och cci250 och skillnaden var inte större än normal hastighetsspridning med enbart fed215.
Men detta kan ju skilja lite mellan olika kalibrar/krut/kulor så ligger du på max kan det vara idé att prova över kronograf med liten stege.
Så det blev jämnare hastighet med fed215, fattade ja de rätt?:)
Blaser
Kahles
Stalon
Jämthund

SÖKES:
R93 pipa 6,5x55
Stalon w145 front 8mm
Användarvisningsbild
fonkystuff

Inlägg av fonkystuff »

exabit skrev: 04 feb 2021, 21:58 Ber att få länka till mitt test med olika tändhattar i just 8x57JS:

viewtopic.php?f=49&t=146362

Du kan vänta dig 13 m/s högre hastighet :wink:
Kul tråd - nostalgi med i-mats och kenneth m fl!
200str, R93, 10/22 (kid), 686E, Quad, SL2
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inlägg av potatiskastare »

Jag har en gång råkat ut för en otrevlig incident där ett tändhattsbyte gav högre tryck. Hur mycket högre vet jag såklart inte men det gick från "oändligt" hylsliv till att hylsan nöp. Jag fick backa något grain för att komma rätt.
Det som gör allt så vanskligt med handladdning är att det ofta är förutsägbart, utbytbart, beräkningsbart etc. MEN ibland blir det knas. Det är därför man ALLTID skall göra nya stegar när man byter komponenter.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

potatiskastare skrev: 05 feb 2021, 08:53 Jag har en gång råkat ut för en otrevlig incident där ett tändhattsbyte gav högre tryck. Jag fick backa något grain för att komma rätt.
Detdär måste bero på nån annan omständighet än tändhattsbyte, inte ens att byta från std till magnumhatt gör att det blir fråga om storleksordningen "något grain" :?
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta, Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

börje skrev: 05 feb 2021, 10:36
potatiskastare skrev: 05 feb 2021, 08:53 Jag har en gång råkat ut för en otrevlig incident där ett tändhattsbyte gav högre tryck. Jag fick backa något grain för att komma rätt.
Detdär måste bero på nån annan omständighet än tändhattsbyte, inte ens att byta från std till magnumhatt gör att det blir fråga om storleksordningen "något grain" :?
Det var i samband med en bänkskyttetävling så det var samma kulor, samma krutburk, samma temperatur, samma hylsor etc etc. Enda jag ändrade var tändhatten. Det var för övrigt federal 210 som gav de höga trycken medan t.ex. cci250 inte gjorde det.
Brenneke
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

"Något grain" verkar fortfarande jätteosannolikt, man har ju skjutit en del laddstegar genom åren :?
Vähäsalon Penni (RIP)
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Det var en liten överraskning för mig med. Men den har gjort mig mer ödmjuk inför de skillnader som kan bli.
Brenneke
Användarvisningsbild
Tomps

Inlägg av Tomps »

Knorken skrev: 05 feb 2021, 02:57
Tomps skrev: 04 feb 2021, 19:23 Instämmer- har provat någon laddning över kronograf med fed215 och cci250 och skillnaden var inte större än normal hastighetsspridning med enbart fed215.
Så det blev jämnare hastighet med fed215, fattade ja de rätt?:)
Japp, fed215 behöll prestandan bättre vid låg temperatur, ska hitta en bild på grafen.
Användarvisningsbild
Knorken

Inlägg av Knorken »

Ålrajt, tackar för hjälpen allesammans :)
Blaser
Kahles
Stalon
Jämthund

SÖKES:
R93 pipa 6,5x55
Stalon w145 front 8mm
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

potatiskastare skrev: 05 feb 2021, 11:14 Det var en liten överraskning för mig med. Men den har gjort mig mer ödmjuk inför de skillnader som kan bli.
När Norma gick från standardhattar till magnum sänkte de laddningarna. Jag vill minnas att det var ett par grains i 308Win till exempel.

F.,
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Fritz Kraut skrev: 29 dec 2021, 21:44
potatiskastare skrev: 05 feb 2021, 11:14 Det var en liten överraskning för mig med. Men den har gjort mig mer ödmjuk inför de skillnader som kan bli.
När Norma gick från standardhattar till magnum sänkte de laddningarna. Jag vill minnas att det var ett par grains i 308Win till exempel.

F.,
Min otrevliga incident som jag nämnde ovan var ett byte mellan två fabrikat av standardhattar.
Brenneke
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

potatiskastare skrev: 29 dec 2021, 22:53
Fritz Kraut skrev: 29 dec 2021, 21:44

F.,
Min otrevliga incident som jag nämnde ovan var ett byte mellan två fabrikat av standardhattar.
Ja, hattarna betyder nog mer än vad man i allmänhet tänker. Norma har en jämförelse i sin laddbok, där de jämför olika hattar.

Just nu håller jag på att ta fram fungerande laddningar för 22-250. Igår sköt jag en acceptabel serie med Fed #210 LR och när jag laddade om igår kväll hade jag bara Fed #215 hemma. Det gick märkbart sämre, även om jag inte hade några tryckproblem. Men däremot påverkades precisionen till det sämre. Intressant nog fungerar också trögare krut bättre än lite snabbare. 203-B verkar bättre än 202. I morgon ska jag köpa på mig några askar Fed #210.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.