Nån som laddat Vismuth hagel ?
Moderatorer: Trond Åsly, PerN
-
Nån som laddat Vismuth hagel ?
Har nån här prövat ladda Vismuth hagel själv ?
Såg att det fanns hagel att köpa på nära håll sen behövs ju bara en rullstukare hylsor med tändhatt och krut. Och om vismuth är lika bly så kanske det funkar med filtförladdning sen ett overshot card eller vad det heter. Och det svåraste är att hitta krut med lämplig laddata( recept)
Nå det är bara funderingar och tänkte främst på min 16 cal kombi räcker att ladda typ 10 patroner så räcker det i 10 år ha ha. men det kommer ju fler tillverkare av vismuth patroner har jag redan sett så det kanske finns bättre tillgång när förbudet trätt i kraft i Februari. Men vore kul att veta om vismuth och bly är då lika att det går att planka blyrecept rakt av?
Såg att det fanns hagel att köpa på nära håll sen behövs ju bara en rullstukare hylsor med tändhatt och krut. Och om vismuth är lika bly så kanske det funkar med filtförladdning sen ett overshot card eller vad det heter. Och det svåraste är att hitta krut med lämplig laddata( recept)
Nå det är bara funderingar och tänkte främst på min 16 cal kombi räcker att ladda typ 10 patroner så räcker det i 10 år ha ha. men det kommer ju fler tillverkare av vismuth patroner har jag redan sett så det kanske finns bättre tillgång när förbudet trätt i kraft i Februari. Men vore kul att veta om vismuth och bly är då lika att det går att planka blyrecept rakt av?
-
Re: Nån som laddat Vismuth hagel ?
Bra fråga.
Det borde inte vara så svårt att ladda med vismut. Densiteten för vismut är mkt nära bly.
Jag var på gång för några år sedan då jag trodde jag hade hittat en leverantör från kina men det visade sig att haglen var i blandade diametrar... så jag gav upp.
Var har du hittat vismut-hagel på nära håll?
Det borde inte vara så svårt att ladda med vismut. Densiteten för vismut är mkt nära bly.
Jag var på gång för några år sedan då jag trodde jag hade hittat en leverantör från kina men det visade sig att haglen var i blandade diametrar... så jag gav upp.
Var har du hittat vismut-hagel på nära håll?
/Anders
-
Ahti huvila Finland och nu köper alla svearikes hagelladdare slut på allt innan jag hinner börja ladda hagel skratt. Vet ju inte hur kvaliten är har inte sett haglen.
Tänker att man nog kanske använder plastförladdning så att inte haglen deformeras för mycket i pipan full trångborrning. Mitt problem är att Åland är en ö och att hagelkrut kan vara svårt att få tag i kan inte importera krut själv pga ingen fraktar det till mig som privat person. får fråga dom lokala handlarna om dom kan ta hem men då behöver jag recept först att jag inte köper en sorts krut och sen blir fetlurad för att det inte funkar. Men att det blir rullstukat är nog helt klart för det lilla jag kommer att ladda kommer nog en vanlig borrmaskin att räcka långt eller om man hittar en kaliber 16 handjagare. Papphylsor vore ju rätt med tanke på att bössan är från 1960 talet och att plast är väl det nästa som förbjuds.
Tänker att man nog kanske använder plastförladdning så att inte haglen deformeras för mycket i pipan full trångborrning. Mitt problem är att Åland är en ö och att hagelkrut kan vara svårt att få tag i kan inte importera krut själv pga ingen fraktar det till mig som privat person. får fråga dom lokala handlarna om dom kan ta hem men då behöver jag recept först att jag inte köper en sorts krut och sen blir fetlurad för att det inte funkar. Men att det blir rullstukat är nog helt klart för det lilla jag kommer att ladda kommer nog en vanlig borrmaskin att räcka långt eller om man hittar en kaliber 16 handjagare. Papphylsor vore ju rätt med tanke på att bössan är från 1960 talet och att plast är väl det nästa som förbjuds.
- Yrmff!!
Jag har laddat mycket hagel med Vihtas N320 och N340! så krut finnes nog ! 
Sök i hagelladdningsdelen på forat!
Många trådar och tidsödande!
Culot är en hagelladdningsguru som oftast svarar adekvat om man ber honom snällt!
Om han svarar på frågor om vismuth ska jag dock låta vara osagt!
Mvh Y

Culot är en hagelladdningsguru som oftast svarar adekvat om man ber honom snällt!

Mvh Y
" You ever get lonely?" "Only around people." (The thin red line) 

-
Vill du komma igång med handladdning är Siarm en bra butik. Där hittar verktyg, komponenter och laddrecept.
Rullstukat är enklast och kräver minst vertyg som du skriver. Jag har börjat ladda om Fiocchi övningpatroner steel, de blir fina annars.
Rullstukat är enklast och kräver minst vertyg som du skriver. Jag har börjat ladda om Fiocchi övningpatroner steel, de blir fina annars.
/Anders
- OlaK
Heym SR20L, 6,5x55
Tikka 55, 308W
Mauser 410B, 22lr
Renato Menego, 2x 7x65R, 20-7x65R, 20-20
Browning 2000, 12
Marocchi First, 410
Drulov M70
Smålandsstövare Sixten
Tikka 55, 308W
Mauser 410B, 22lr
Browning 2000, 12
Marocchi First, 410
Drulov M70
Smålandsstövare Sixten
-
Nej det gör han inte, det för att det ligger utanför min intressesfärYrmff!! skrev: ↑30 nov 2022, 23:42 Jag har laddat mycket hagel med Vihtas N320 och N340! så krut finnes nog !
Culot är en hagelladdningsguru som oftast svarar adekvat om man ber honom snällt!![]()
Mvh Y

Däremot laddar jag en del stål till mina 4 kal 16 auto 5
-
Har du handlat på sistone ? Isf har fraktpriserna skenat ?OlaK skrev: ↑01 dec 2022, 10:07 https://negozio.ricaricamunizioni.it/
Är bättre än Siarm tycker jag.
Men dom är som du säger bättre än Siarm
-
Helt ok att inte svara vet ju inte om jag tänker börja ladda hagel ännu men är ju nyfiken på om man skulle få till en funktionsduglig blyfri godkänd patron utan allt för stora problem . Full chokade gamla Valmetar lär kunna va allergiska mot stål är nog bara trångborrningen som behöver öppnas men mig veterligen finns det ingen sån brotch på kobben.och vill inte ändra en gammal bössa från 1960 talet Kan ju komma flera alternativ till 16 än una och stål och Bismuth med dålig tillgång. Har Jocker alternative 30 us5 or bioammos föregångare så jag kan nog skjuta en och annan and och hare i våtmark vad nu den skulle ha där att göra i några år framåt är för Rådjur något behövs tankarna började mala när jag såg Bismuth hagel tillsalu men kunde ju kanske funka med koppar också.culot skrev: ↑01 dec 2022, 16:24Nej det gör han inte, det för att det ligger utanför min intressesfärYrmff!! skrev: ↑30 nov 2022, 23:42 Jag har laddat mycket hagel med Vihtas N320 och N340! så krut finnes nog !
Culot är en hagelladdningsguru som oftast svarar adekvat om man ber honom snällt!![]()
Mvh Y![]()
- OlaK
Nej det var ett tag sedan. Köpte på mig för några år framåt.culot skrev: ↑01 dec 2022, 16:27Har du handlat på sistone ? Isf har fraktpriserna skenat ?OlaK skrev: ↑01 dec 2022, 10:07 https://negozio.ricaricamunizioni.it/
Är bättre än Siarm tycker jag.
Men dom är som du säger bättre än Siarm
Heym SR20L, 6,5x55
Tikka 55, 308W
Mauser 410B, 22lr
Browning 2000, 12
Marocchi First, 410
Drulov M70
Smålandsstövare Sixten
Tikka 55, 308W
Mauser 410B, 22lr
Browning 2000, 12
Marocchi First, 410
Drulov M70
Smålandsstövare Sixten
-
Det handlar inte om att jag inte vill svara, defakto så har jag av ointresse aldrig skaffat mig några kunskaper om vismut och att ladda dito. Däremot så har jag skaffat mig en hel drös kunskaper om att ladda bly och stål i diverse hagelkalibrarkimppa skrev: ↑01 dec 2022, 19:19Helt ok att inte svara vet ju inte om jag tänker börja ladda hagel ännu men är ju nyfiken på om man skulle få till en funktionsduglig blyfri godkänd patron utan allt för stora problem . Full chokade gamla Valmetar lär kunna va allergiska mot stål är nog bara trångborrningen som behöver öppnas men mig veterligen finns det ingen sån brotch på kobben.och vill inte ändra en gammal bössa från 1960 talet Kan ju komma flera alternativ till 16 än una och stål och Bismuth med dålig tillgång. Har Jocker alternative 30 us5 or bioammos föregångare så jag kan nog skjuta en och annan and och hare i våtmark vad nu den skulle ha där att göra i några år framåt är för Rådjur något behövs tankarna började mala när jag såg Bismuth hagel tillsalu men kunde ju kanske funka med koppar också.culot skrev: ↑01 dec 2022, 16:24Nej det gör han inte, det för att det ligger utanför min intressesfärYrmff!! skrev: ↑30 nov 2022, 23:42 Jag har laddat mycket hagel med Vihtas N320 och N340! så krut finnes nog !
Mvh Y![]()
-
Föstod ditt svar precis och vismuth laddningar växer inte på träd så om det helt plötsligt skulle dyka upp vismuth 3 or eller 4 or i kaliber 16 så skulle jag aldrig fundera på att börja ladda själv.culot skrev: ↑01 dec 2022, 22:44Det handlar inte om att jag inte vill svara, defakto så har jag av ointresse aldrig skaffat mig några kunskaper om vismut och att ladda dito. Däremot så har jag skaffat mig en hel drös kunskaper om att ladda bly och stål i diverse hagelkalibrarkimppa skrev: ↑01 dec 2022, 19:19Helt ok att inte svara vet ju inte om jag tänker börja ladda hagel ännu men är ju nyfiken på om man skulle få till en funktionsduglig blyfri godkänd patron utan allt för stora problem . Full chokade gamla Valmetar lär kunna va allergiska mot stål är nog bara trångborrningen som behöver öppnas men mig veterligen finns det ingen sån brotch på kobben.och vill inte ändra en gammal bössa från 1960 talet Kan ju komma flera alternativ till 16 än una och stål och Bismuth med dålig tillgång. Har Jocker alternative 30 us5 or bioammos föregångare så jag kan nog skjuta en och annan and och hare i våtmark vad nu den skulle ha där att göra i några år framåt är för Rådjur något behövs tankarna började mala när jag såg Bismuth hagel tillsalu men kunde ju kanske funka med koppar också.
Har hittat nåt recept på Hodgedons hemsida men dom skriver inte ut om det är rull eller stjärnstukning gissar ju att det är stjärn kan man rullstuka ett recept för stjärnstukat om man börjar på start laddningen?
-
Det brukar gå att rulla ett recept för stukat då Rullat normalt ger lägre tryck, jag brukar normalt inte ägna amerikanska data nån större uppmärksamheten då dom ofta kör amerikanska komponenter, ellr Egna beteckningar på europeiska komponenter.kimppa skrev: ↑02 dec 2022, 07:31Föstod ditt svar precis och vismuth laddningar växer inte på träd så om det helt plötsligt skulle dyka upp vismuth 3 or eller 4 or i kaliber 16 så skulle jag aldrig fundera på att börja ladda själv.culot skrev: ↑01 dec 2022, 22:44Det handlar inte om att jag inte vill svara, defakto så har jag av ointresse aldrig skaffat mig några kunskaper om vismut och att ladda dito. Däremot så har jag skaffat mig en hel drös kunskaper om att ladda bly och stål i diverse hagelkalibrarkimppa skrev: ↑01 dec 2022, 19:19
Helt ok att inte svara vet ju inte om jag tänker börja ladda hagel ännu men är ju nyfiken på om man skulle få till en funktionsduglig blyfri godkänd patron utan allt för stora problem . Full chokade gamla Valmetar lär kunna va allergiska mot stål är nog bara trångborrningen som behöver öppnas men mig veterligen finns det ingen sån brotch på kobben.och vill inte ändra en gammal bössa från 1960 talet Kan ju komma flera alternativ till 16 än una och stål och Bismuth med dålig tillgång. Har Jocker alternative 30 us5 or bioammos föregångare så jag kan nog skjuta en och annan and och hare i våtmark vad nu den skulle ha där att göra i några år framåt är för Rådjur något behövs tankarna började mala när jag såg Bismuth hagel tillsalu men kunde ju kanske funka med koppar också.
Har hittat nåt recept på Hodgedons hemsida men dom skriver inte ut om det är rull eller stjärnstukning gissar ju att det är stjärn kan man rullstuka ett recept för stjärnstukat om man börjar på start laddningen?
-
@kimpa
Har ni inga kompetenta vapensmeder på Åland ? Jag skaffade förvisso egna verktyg i 12& 16 av den anledningen, och jag bor ändå i Sthlm …
Har ni inga kompetenta vapensmeder på Åland ? Jag skaffade förvisso egna verktyg i 12& 16 av den anledningen, och jag bor ändå i Sthlm …
-
Jag kan tänka mig att erfarenheten av egenladdning av vismut är begränsad pga priset och tillgången på vismut-hagel. Kollade finska levernatören och bara haglen landar på 25kr/patron (typ 32gram). Fysikaliska förutsättningarna med krut och förladdning för att få fart och spridning på vismuthagel borde inte vara så komplicerat att prova sig fram för. Densiteten vismut/bly skiljer ca 15%.
Sen kanske vismut har egenskaper som påverkar lämpligheten att skjuta matvilt. Vill minnas att det har ett rykte att var sprött och fragmentera? Kanske inte så kul i andfilén.
Vad säger jägare som jagat matvilt med vismutpatroner?
Sen kanske vismut har egenskaper som påverkar lämpligheten att skjuta matvilt. Vill minnas att det har ett rykte att var sprött och fragmentera? Kanske inte så kul i andfilén.
/Anders
-
Inte vad jag vet men jag kan ha fel. Finns, ju många med intresse av ditt o datt men dom kanske inte gör alla jobb så officiellt om man säger så. Men riktigt kompetenta som annonserar om såna jobb som öppning av choker ompipningar av studsare är nog svaret nej.
-
25 spänn smällen är billigt säger jag. Då 35 gram federal meateater bismuth i 12/70 är 46 spänn smällen 4,60 euro. Med tanke på att jag kommer att ladda några futtiga 28 grams patroner i 16/70känns inte priset och anskaffningarna så betungande har hittat ett recept som ser ok ut att ha som start laddning nu gäller det bara att hitta ett av dom två kruten det finns data för universal eller longshot.Jr_Moberg skrev: ↑02 dec 2022, 12:50 Jag kan tänka mig att erfarenheten av egenladdning av vismut är begränsad pga priset och tillgången på vismut-hagel. Kollade finska levernatören och bara haglen landar på 25kr/patron (typ 32gram). Fysikaliska förutsättningarna med krut och förladdning för att få fart och spridning på vismuthagel borde inte vara så komplicerat att prova sig fram för. Densiteten vismut/bly skiljer ca 15%.