Vilken av normas hagel?

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Deadbunny

Vilken av normas hagel?

Inlägg av Deadbunny »

Vilken av normas olika hagelpatroner är på pappret bäst?
Har nog aldrig använt någon från dom. Har ju hört här att de inte ska va så bra men några träffbildstester kan de va värt.

Är la specialen, grousen och extra us5 som skulle vara intressant. Mest gåsen för den lägre laddningen 32.

Är de någon som vet nått om komponenterna å prestandan?
R 870 - 12
R 700 - 3006
W xpr - 308
B 502 - 12/6,5x55
malx

Re: Vilken av normas hagel?

Inlägg av malx »

Deadbunny skrev: 18 jun 2022, 22:23 Vilken av normas olika hagelpatroner är på pappret bäst?
Vilken konstig fråga, det beror ju helt på vad du är ute efter. Samtliga hagelpatronerna har ju olika tänkta användningsscenarion för att det ska passa olika bössor, situationer och skyttar. Deras olika prestanda är väl utskriven på deras/gyttorp hemsida.

När det gäller träffbildstester så måste du utgå från din bössa och din choke. Du kan kanske låta andra filtrera ut det klart värsta skräpet men olika patroner går olika i olika bössor och choker, precis som med kulammunition.

Det man kan säga om gyttorp/norma rent generellt är väl att deras olika hagelpatroner tenderar till att ha ganska mjuk och snäll rekyl (speciellt övningsammon), kanske på bekostnad att de ofta inte tar ut det där extra plus i fart.
culot

Re: Vilken av normas hagel?

Inlägg av culot »

Extra och special , och Gås är samma hylsa och tändhatt vad jag vet, samma förladdning hade dom i vart fall förut.
36gram hade dom alla. Sen hör man folk säga att dessa patroner inte är vad de varit, men jag kan säga att tekniskt sett är dom i stora drag likadana förutom krut och hagel, de sistnämnda fortfarande från Italien men av sämre sortering, krutet är Vectan A krut isf Bofors/eurenco fina JK6 krut . Det skiljer lite i uppgiven fart dvs runt 400. Jag laddar med samma komponenter sedan 2003-2004 som dom gör idag och vet precis vad de levererar, dock är nog mina hagel lite bättre i kvalitet. 5-4-3 valet är fritt men för att välja en så 4 så klipper du sjöfågel rådjur och gäss förutsatt att du placerar haglen på fågeln.