Buffer till grövre hagel
Moderatorer: Trond Åsly, PerN
- JägarRogge
Buffer till grövre hagel
Använder ni någon typ av buffer ( plastkorn) i era laddningar när ni laddar grova hagel som t.ex buckshot ?
Poängen med det skall tydligen vara att fylla mellanrummet mellan stora hagel så dom inte mosar varandra lika mycket och ger då än bättre träffbild
Vad använder ni i så fall ?
Finns en sida som heter ballistic products i USA men dom vill ha väldiga avgifter för att skicka till Sverige så det är uteslutet.
Poängen med det skall tydligen vara att fylla mellanrummet mellan stora hagel så dom inte mosar varandra lika mycket och ger då än bättre träffbild
Vad använder ni i så fall ?
Finns en sida som heter ballistic products i USA men dom vill ha väldiga avgifter för att skicka till Sverige så det är uteslutet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
En kråka i näsan är bättre än en skata i sängen ^^
- JägarRogge
Re: Buffer till grövre hagel
Ingen som vet hur man får tag i buffer eller mylar film ?
-
Köpa från jänkeland är svårt nuförtiden då Sverige har samma status som mellanöstern diktaturer.
Men italienarna som är lite finurliga använder fingranulerad kork, sen finns mkt annat man kan ersätta mylaren med
du vet sån plast som man laminerar A4 papper med ? det tror jag skulle funka, jag brukar spara det som blir över när jag laminerar licenser , jaktkort och dyligt.. Vetemjöl vet jag en del som kör med som buffer och det verkar funka..
Men italienarna som är lite finurliga använder fingranulerad kork, sen finns mkt annat man kan ersätta mylaren med
du vet sån plast som man laminerar A4 papper med ? det tror jag skulle funka, jag brukar spara det som blir över när jag laminerar licenser , jaktkort och dyligt.. Vetemjöl vet jag en del som kör med som buffer och det verkar funka..
- potatiskastare
- Moderator
För massa år sedan experimenterade jag med paraffin som jag smälte ned i patronen. Ofta funkade det men ibland blev det slugs av det hela. Men för något år sedan kom ju Winchester med en liknande patron som sägs ha fenomenal prestanda.
Kan man bara få paraffinet lite "sprödare" tror jag det skulle fungera. Kvaliteten jag använde blev lite kletig. Men jag vet inte vad man skall blanda med. Möjligen skulle det gå att lista ut vad Winchester fyller med.
Kan man bara få paraffinet lite "sprödare" tror jag det skulle fungera. Kvaliteten jag använde blev lite kletig. Men jag vet inte vad man skall blanda med. Möjligen skulle det gå att lista ut vad Winchester fyller med.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Brenneke
-
Grovt majsmjöl/Polentagryn...
-
För egen del anser jag att man skall vara försiktig med buffer,
det kan påverka tryck och inte alltid förutsägbart, med det sagt, havregryn mixade har använts av vissa greker till long range laddningar, borde fungera till bucks med,
sen känner jag kanske att man missar funktionen med bucks om man vill ladda så att de håller ihop så där bra/hårt som en del anser att de skall göra.
För vansinnigt mycket effekt i viltet på 15-25 meter med 5-9 träffar med stora hagel, stoppar man det mesta, o det som inte stannar får en smäll till.
det kan påverka tryck och inte alltid förutsägbart, med det sagt, havregryn mixade har använts av vissa greker till long range laddningar, borde fungera till bucks med,
sen känner jag kanske att man missar funktionen med bucks om man vill ladda så att de håller ihop så där bra/hårt som en del anser att de skall göra.
För vansinnigt mycket effekt i viltet på 15-25 meter med 5-9 träffar med stora hagel, stoppar man det mesta, o det som inte stannar får en smäll till.
- JägarRogge
Vad händer om den blir kodens och fukt i hylsor med mjöl i då ?
-
Tja, jag skulle tro att det klumpar ihop sig, å andra sidan kommer chocken vid det att patronen avfyras att frigöra dem igen förmodar jag.
- 7mm är lagom
Gubbarna i Lettland använde grafitpulver.
Har dock ingen aning om det är lämpligt eller farligt på något vis.
Sköt allt vilt med hagelbössan eftersom räfflade gevär var förbjudet.
Hade förladdningar med med olika antal fack för att få haglen att stå
ovanpå varandra. Testade lite olika storlekar och de sköt förvånansvärt
tätt.
Har dock ingen aning om det är lämpligt eller farligt på något vis.
Sköt allt vilt med hagelbössan eftersom räfflade gevär var förbjudet.
Hade förladdningar med med olika antal fack för att få haglen att stå
ovanpå varandra. Testade lite olika storlekar och de sköt förvånansvärt
tätt.
Det faktum att ett vapen är tillverkat är anledning nog att vilja ha det.
-
Buffer påverkar alltid trycket , när italienarna använder granulerad kork går dom ner 2gram på blyet. Jag kan ha nån burk plastbuffer kvar ifrån den perioden i mitt liv
-
Några amrisar jag läst inlägg från på FB återger hur vissa buffers påverkar trycket mycket mer än den vikt som de tillför till laddning, eller i varje fall enligt deras uppfattning.
jag kan enbart konstatera att de är "stora namn" med YT-konton, många inlägg, historik och i övrigt rätt vettiga åsikter.
För egen del kan jag formulera, killgissa mig till att vissa buffers har sådana egenskaper som gör dem mer eller mindre lämpliga för syftet, kork granulat exempelvis är mer lämpligt, grafitpulver om än smörjande i sig, inte så bra som buffer, men väl på haglen som sådana, osv, allt en fråga om volym, densitet, egenskaper under tryck mm.
-
Jag buffrade halva nittiotalet och med amerikanska data, ska man buffra en obuffrad data måste man gå ner i bly , kommer ihåg när jag testbuffrade en 38g laddnin* m JK6 krut ( gyttorp recept) jääääävlar vad det smallregnskogII skrev: ↑08 jul 2021, 11:51Några amrisar jag läst inlägg från på FB återger hur vissa buffers påverkar trycket mycket mer än den vikt som de tillför till laddning, eller i varje fall enligt deras uppfattning.
jag kan enbart konstatera att de är "stora namn" med YT-konton, många inlägg, historik och i övrigt rätt vettiga åsikter.
För egen del kan jag formulera, killgissa mig till att vissa buffers har sådana egenskaper som gör dem mer eller mindre lämpliga för syftet, kork granulat exempelvis är mer lämpligt, grafitpulver om än smörjande i sig, inte så bra som buffer, men väl på haglen som sådana, osv, allt en fråga om volym, densitet, egenskaper under tryck mm.

-
Jag TROR ricaricamunizioni har plast buffer
-
Ja det har dom Culot!
Sist jag handlade därifrån köpte jag lite sådant.
Har dock inte använt det!
Drilling
Sist jag handlade därifrån köpte jag lite sådant.
Har dock inte använt det!
Drilling