Jahapp, idag så kom min Smartbox..
Testade att ladda några 32g laddningar efter lite inställningar, och resultatet är jag supernöjd med, men nu så lär man bli ruinerad av att köpa hagel i diverse storlekar..
Fiocci T3
VV N320 1.6g
Zm 21 Förladdning
32g Nickel-plated Italian Lead Shot n°4
6p stukning
58mm
Såg ju fin i boxen. Ska man gå in i det träsket med kanske? Vart köpte du den? Vad behöver man mer för att ladda hagel?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Söker Topp/ Älg/Varg/Lo/Björn/Järvjakt. Inte nödvändigtvis jakt utan också deltagande, hjälpreda, filmare - ute efter upplevelsen och miljön i första hand.
Vill man ” prova på ” så lämpligen köp en
Lee Load all II och en SP2-12-2 crimper , sen om du blir biten så köp en smartbox och använd LEE press för att kalibrera , ta ur tdh , sätta tdh .
Jag har köpt en Omv calibratore basic och deras apparat för att sätta förladdningar, doserare för krut och hagel har jag redan, men har å andra sidan laddat hagel sedan 89/90 och har 3 olika pressar
Giobbi skrev: ↑12 sep 2020, 15:30
Såg ju fin i boxen. Ska man gå in i det träsket med kanske? Vart köpte du den? Vad behöver man mer för att ladda hagel?
Köpte faktiskt en Lee för ett tag sen på tradera men den var för racklig o gammal så jag slängde den.
Fråga - finns inget verktyg för press? Det hade jag gärna testat, mest av platsbrist.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Söker Topp/ Älg/Varg/Lo/Björn/Järvjakt. Inte nödvändigtvis jakt utan också deltagande, hjälpreda, filmare - ute efter upplevelsen och miljön i första hand.
590A1 skrev: ↑04 feb 2021, 16:25
Måste säga att dom färgade hylsorna är betydligt mer tacksamma att stjärnstuka än dom transparenta.
/590A1
Vad är det för crimper ? Kanterna ser så tjocka ut ? och lite "vågiga" trycker du hårt ? ( jag är ju liiiite petig )
Men som du säger så är oftast hylsor med starka färger lite "fetare " i plasten.
Hehehe, optisk illusion, kanten är inte så tjock som det ser ut.. SP2-12-2 Crimper+ en smekning med T3:an
Ska testa att höja förkrympen 0,5-1mm nästa gång jag sätter mig vid laddbänken.
Måste fixa lite hagel först, helt slut på det nu.. =)
590A1 skrev: ↑04 feb 2021, 18:26
Hehehe, optisk illusion, kanten är inte så tjock som det ser ut.. SP2-12-2 Crimper+ en smekning med T3:an
Ska testa att höja förkrympen 0,5-1mm nästa gång jag sätter mig vid laddbänken.
Måste fixa lite hagel först, helt slut på det nu.. =)
Sp12-2 ska ge rakare kanter och plattare stukning. Blandar du in T/3 så ökar öppningsmotståndet och med det här trycket som i sin tur kan straffa sig på träffbilden. Är hylsorna av slug-typ utan fasning ? Jag tyckte centrumet såg fint ut.,
Var bara tvungen att testa hur det blev med T3:an, är ju så förbaskat kul att hålla på med prylarna.
Men nu så är det testat,så i fortsättningen blir det bara Sp12-2..
Men jävlar vad mjuk plasten är i dom röda jämnfört med slug hylsorna, blir inte lätt att ladda 00buck i dom om man inte använder förladdning, minsta lilla felsteg och hylsan visar att man har gjort något fel..
590A1 skrev: ↑05 feb 2021, 18:21
Var bara tvungen att testa hur det blev med T3:an, är ju så förbaskat kul att hålla på med prylarna.
Men nu så är det testat,så i fortsättningen blir det bara Sp12-2..
Men jävlar vad mjuk plasten är i dom röda jämnfört med slug hylsorna, blir inte lätt att ladda 00buck i dom om man inte använder förladdning, minsta lilla felsteg och hylsan visar att man har gjort något fel..
Slug hylsor är inte fasade ( Non svasato) men överlag är de transparanta svåra att få perfekt fasade eller ej. Jag är skit trött på dom ...
Vet att slughylsor inte är fasade..
Inga hylsor med fasning är avsedda för rullstukning egentligen, men det går att göra det ena och andra med varierande resultat, och teknik..
=)