patroner laddad med TSS (tungesten super shot) hagel

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Rene

patroner laddad med TSS (tungesten super shot) hagel

Inlägg av Rene »

Hej alla
finns det att köpa federals TSS patroner i Sverige? var kan man köpa och hur är det med priset?
MVH
Rene
cogitationis nomine complector id omne, quod sic in nobis est ut ejus immediate conscii simus
springfield M6 kaliber22 LR/410
Brno kombi 7x57R/12
husqvarna 1640 i 6,5x55+ 270+ 8x57js pipor
ruger 77 i 3006
mannlicher 1950 i 3006!
brno 602 375H&H

Användarvisningsbild
börje
Been thanked: 2 times

Re: patroner laddad med TSS (tungesten super shot) hagel

Inlägg av börje »

70-80kr/patron brukar det kosta ifall man laddar själv. Den patron du nämner verkar inte att gå att få tag på i sverige, iaf hittar inte google nån svensk sida där den nämns.
prisexempel på patroner:
https://www.olkkonen.fi/fi/product/una- ... 7934088657" onclick="window.open(this.href);return false;
1kg hagel kostar 129€
https://www.olkkonen.fi/fi/category/hau ... ungsten/69" onclick="window.open(this.href);return false;
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

Rene

Inlägg av Rene »

tack för svaret . det är väl synd att de ska vara så dyra och omöjligt att hitta här.
cogitationis nomine complector id omne, quod sic in nobis est ut ejus immediate conscii simus
Brno kombi 7x57R/12
ruger 77 i 3006
mannlicher 1950 i 3006!
brno 602 375H&H

Snow

Inlägg av Snow »

Vad jagar man med dessa?

Typ hjort eller annat större klöv vilt?
Eller funkar det på eftersök av gris?

Undrar en som kan nada om jakt :roll:

Användarvisningsbild
MatsT
Has thanked: 1 time

Inlägg av MatsT »

https://www.frisport.se/federal-heavyweight-tss-12-76-7" onclick="window.open(this.href);return false;
45BLASER

finnjägarn

Inlägg av finnjägarn »

räv,lo och rådjur är väl vanligaste användningsområdet här i finland :) . eftersom una är tyngre än bly så kan man använda 2,7mm hagel samt att dom går tätare. sett många djur som blivit skjutna på 50+ dom dör bra 8) :mrgreen:. t.o.m hört om folk som testat på cirka 100m på rådjur :shock: och dom har stendött. dock tycker jag personligen inte det är etiskt korrekt att "testa" på så långt håll :evil: . 50-60m räcker bra. man ska ju träffa också. använd endast stålhagel godkända hagelbössor samt max halv choke!!!!!!!!!. finns också speciella una choker att köpa till de vanligaste vapnen
Jakt är inte något jag gör
Det är en del av den jag är.
Min livstil

finnjägarn

Inlägg av finnjägarn »

https://www.youtube.com/watch?v=wPbBsN4fWmM" onclick="window.open(this.href);return false; här är en video där dom jämför dom mot bly
Min livstil

Snow

Inlägg av Snow »

finnjägarn skrev:https://www.youtube.com/watch?v=wPbBsN4fWmM här är en video där dom jämför dom mot bly
Skön gubbe, fattade dock inte vad han kom fram till :mrgreen:

finnjägarn

Inlägg av finnjägarn »

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: trots att jag bor i Finland är min finska heller inte så bra :oops: :lol: men kan försöka att tolka vad han sa :D .grovt översatt så jämförde han en blyhagelpatronen 50g magnum med 3or mot una med 2,7mm hagel. med magnumpatronen så träffade 11 hagel i paffskivan samt att dom trängde in 2,5mm i plankan på70m. med Una så hade han 50 hagel i paffskivan samt att dom trängde in 4.5mm i plankan. . på 50m så hade 33blyhagel träffat tavlan samt trängt in 3,3mm. med una så hade 112hagel träffat paffskivan samt trängt in 7,5mm. sista testet gjordes på 35m. där träffade 86 blyhagel samt trängde in 14mm. med una trängde dom in 17mm samt 146 hagel i skivan måtten på skivorna var 40x70cm. i slutet av filmen finns en tabell där resultaten står.
Min livstil

Rene

Inlägg av Rene »

går det att köpa dessa hagel i lös vikt för ladda själv? är de godkända för jaga med i våtmarker?.
Brno kombi 7x57R/12
ruger 77 i 3006
mannlicher 1950 i 3006!
brno 602 375H&H

lone_wolf

Inlägg av lone_wolf »

Lägger upp en bild på jämförelsen. Una (38g 2.5 mm) till vänster, normal blypatron till höger (50g 3.25mm)

MATKA = avstånd

REIKIÄ = antal hål

UPOTUS = inträngningsdjup I plankan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Baikal Margo, CZ Shadow, CZ-75b, CZ-Kadet, Ruger MK II, Tokarev-T33, Glock-17, Sako A7, Uronen Precision AR-15, Benelli Supernova, Saiga-12, Baikal-IJ18, Ruger SR-22, Custom 22, Sako Quad HB, Mosin-Nagant M91, Iver-Johnson 16, FN .22 short.

lone_wolf

Inlägg av lone_wolf »

Rene skrev:går det att köpa dessa hagel i lös vikt för ladda själv? är de godkända för jaga med i våtmarker?.

Finns att köpa på de flesta större jaktshoppar i Finland. Materialet går också under namnget Tungsten så man kan söka på det också

http://www.ahtihuvila.fi/cgi-bin/webio2kauppa?J" onclick="window.open(this.href);return false;älleenlataus/Haulikon_lataustarvikkeet/KillerShot_Tungsten18_Premium_hauli_2,48_mm&naytasivu=5243&id=0&saitti=ahtihuvila

(nåt skumt med hur länken visas i forumet, kopiera in hela räckan i browser)

Bara bly är förbjudet på våtmark så det är helt OK att använda. .... lite dyrt att bomma med bara :D
Baikal Margo, CZ Shadow, CZ-75b, CZ-Kadet, Ruger MK II, Tokarev-T33, Glock-17, Sako A7, Uronen Precision AR-15, Benelli Supernova, Saiga-12, Baikal-IJ18, Ruger SR-22, Custom 22, Sako Quad HB, Mosin-Nagant M91, Iver-Johnson 16, FN .22 short.

Användarvisningsbild
MatsT

Inlägg av MatsT »

Hur många patroner räcker 1kg till?
45BLASER

finnjägarn

Inlägg av finnjägarn »

Med 40gram laddning som det är i fabrikspatronerna räcker det till cirka 25 patroner. Men tror inte man behöver så tung laddning. jag laddar inte själv men kanske 32-36g skulle vara optimalt
Min livstil

culot

Inlägg av culot »

MatsT skrev:Hur många patroner räcker 1kg till?
Hela ballistiken blir ändrad med tss så på flygande mål blir framförhållningen ändrad så det lär ta ett tag att lära sig träffa på de hållen du strävar efter, har du råd att öva ? Har du koll på traditionell hagelladda ? Jag har laddat hagel sedan mitten nittiotalet men det skulle aldrig falla mig in ladda tss för jag skulle hata att bomma.

Användarvisningsbild
MatsT

Inlägg av MatsT »

Skjuter inte på flygande mål endast stillasittande så det blir inga bomskott om jag siktar rätt , så ballistiken blir nog inga problem för mig :D skjuter typ 99 % med kula med det tänkta användningsområdet .

culot skrev:
Hela ballistiken blir ändrad med tss så på flygande mål blir framförhållningen ändrad så det lär ta ett tag att lära sig träffa på de hållen du strävar efter, har du råd att öva ? Har du koll på traditionell hagelladda ? Jag har laddat hagel sedan mitten nittiotalet men det skulle aldrig falla mig in ladda tss för jag skulle hata att bomma.
45BLASER

lone_wolf

Inlägg av lone_wolf »

culot skrev:

Ev. ändring i ballistiken är väl närmast beroende på att wolfram hagel har högre densitet och antagligen fart långsammare än bly. Utgångshastighet kan man påverka med krutmängd. Iden med materialet är ju att skjuta på långa håll, så det kan ha en viss betydelse. Om t.ex. haglen håller 20% högre medelhastighet så kan det ju betyda att en 2 meters framförhållning minskar till 1.7, dvs man närmar sig kanten på hagelsvärmen.

Såvitt jag vet så används wolframhaglen mest för skytte på stillastående eller långsamma mål. T.ex en orre som sätter sig utom normalt hagelhåll. Har inte hört att någon använder patronerna till "flyktskytte".

culot

Inlägg av culot »

lone_wolf skrev:
culot skrev:

Ev. ändring i ballistiken är väl närmast beroende på att wolfram hagel har högre densitet och antagligen fart långsammare än bly. Utgångshastighet kan man påverka med krutmängd. Iden med materialet är ju att skjuta på långa håll, så det kan ha en viss betydelse. Om t.ex. haglen håller 20% högre medelhastighet så kan det ju betyda att en 2 meters framförhållning minskar till 1.7, dvs man närmar sig kanten på hagelsvärmen.

Såvitt jag vet så används wolframhaglen mest för skytte på stillastående eller långsamma mål. T.ex en orre som sätter sig utom normalt hagelhåll. Har inte hört att någon använder patronerna till "flyktskytte".
Det är ju knappast det dom är framtagna för, allt inom waterfowling som jänkarna tar fram så är attdet ska gå att skjuta längre än vad är brukligt för oss i Skandinavien. Men andemeningen med TSS är väl att den än no-tox och tillåten i våtmark, sen att prestandan överträffar bly är ju en stor bonus och minuset är ju som sagt priset. Sen är allt inte så " bara" att laborera fram laddningar då vi har skral tillgång på data och framförallt krut. Finn-Laddningar brukar dessutom vara Maxladdningar och det tror jag inte svenska orrskyttar är förberedda på rekyl som bara stenhårda galna finnar tål .
/P

Westy

Inlägg av Westy »

Mina räv dräpande kollegor här i Österbotten använder inget annat än UNA. En av dem tog tre sittande gåsar med ett skott på 60+m ifjol.
Perkele är ingen svordom, det är ett kraftuttryck.

Användarvisningsbild
MatsT

Inlägg av MatsT »

Har dom laddat själv eller köpe skott? Vilken laddning och utgångshastighet har dom skotten?

Westy skrev:Mina räv dräpande kollegor här i Österbotten använder inget annat än UNA. En av dem tog tre sittande gåsar med ett skott på 60+m ifjol.
45BLASER