problem med stukning
Moderatorer: Trond Åsly, PerN
-
problem med stukning
Jag har laddat upp ett gäng patroner för fågeljakt och i helgen insåg jag att det var problem med stukning.
stukningen gör att hylsan blir något utvidgad längst fram vilket då gör att patronen inte åker ner i patronläget, man får trycka ner dem. dock med väldigt lite kraft.
Jag använder en Lee load it all.
Vad kan felet vara om det blir så här? För mycket hagel i patronen, trycker för hårt med pressen? jag tycker stukning blir ok
Patronerna funkar helt ok i övrigt.
//DH
stukningen gör att hylsan blir något utvidgad längst fram vilket då gör att patronen inte åker ner i patronläget, man får trycka ner dem. dock med väldigt lite kraft.
Jag använder en Lee load it all.
Vad kan felet vara om det blir så här? För mycket hagel i patronen, trycker för hårt med pressen? jag tycker stukning blir ok
Patronerna funkar helt ok i övrigt.
//DH
-
Re: problem med stukning
Muffintop!
Det ställer till det med omladdning i halvautomater.
Du behöver en sk crimper som du sätter i borrmaskin och snyggar till stukningen med.
Mitt tips är att skaffa en OMV Smart-kit.
Sök på Crimp och OMV under hagelladdning så fattar du.
Det ställer till det med omladdning i halvautomater.
Du behöver en sk crimper som du sätter i borrmaskin och snyggar till stukningen med.
Mitt tips är att skaffa en OMV Smart-kit.
Sök på Crimp och OMV under hagelladdning så fattar du.
/Anders
-
Ok, inte en jättebillig pryl direkt + att det blir till att köpa en pelarborrmaskin.
Blir dock inte klok på vilken pryl det är man ska köpa. Jag vill ju stjärnstuka med 6veck eller vad det heter.
Översätter man sidan blir det inte helt enkelt att förstå...
Blir dock inte klok på vilken pryl det är man ska köpa. Jag vill ju stjärnstuka med 6veck eller vad det heter.
Översätter man sidan blir det inte helt enkelt att förstå...
-
Lee load all ska vara bäst för laddning av redan skjutna hagelhylsor. Har du jungfruliga hylsor blir lite knepigare. Har du provat med skjutna hylsor?
Vill man ha patronerna hyfsat snygga och att de funkar i halvautomat tror jag inte man kommer undan pelarborr och ett verktyg som OMV.
Fast om du skjuter brytvapen och nöjer dig med "funkis men inte så fina" så räcker förstås Lee load all. Jag kör själv med Lee load all för stjärnstukat och rullstukat och snyggar till med OMV som sista steg.
Har du vägarna förbi Stockholm kan du få en demo av OMV.
Vill man ha patronerna hyfsat snygga och att de funkar i halvautomat tror jag inte man kommer undan pelarborr och ett verktyg som OMV.
Fast om du skjuter brytvapen och nöjer dig med "funkis men inte så fina" så räcker förstås Lee load all. Jag kör själv med Lee load all för stjärnstukat och rullstukat och snyggar till med OMV som sista steg.
Har du vägarna förbi Stockholm kan du få en demo av OMV.
/Anders
-
snik varianten på den är en borrmaskin i stativ, samt bara en rullstukare på den, kostar väl några hundringar istället för ~3k 
Nackdelen är att då får du inget ställbart stop, så de kanske är mer trixigt att göra snygga och få samma mått på hylsan varje gång.
Fast jag har OVMen.. och är nöjd.

Nackdelen är att då får du inget ställbart stop, så de kanske är mer trixigt att göra snygga och få samma mått på hylsan varje gång.
-
71kO92 skrev:snik varianten på den är en borrmaskin i stativ, samt bara en rullstukare på den, kostar väl några hundringar istället för ~3k
Borrmaskin i stativ är inte ett tillräckligt bra sätt enligt mig, man får inget tryck att tala om och då är det bara skit med en OMV eller GAEP crimp, jag kommer att köpa en billig riktig pelarborr inom kort.
Jag är för servering och utskänkningstillstånd på våra skjutbanor
-
Jula har en pelarborr för 799:-.
Säkert inget underverk, men för att crimpa hagel borde den duga mer än väl.
Säkert inget underverk, men för att crimpa hagel borde den duga mer än väl.
-
En liten bänkmodell Einhell e dyl fr jula funkar utmärkt , dock kanske man får konstruera ett bättre stopp och är man lite kreativ så löser man det lätt . orginal stoppen brukar vara i plast och inte tillräckligt stabila .
Jag har sedan jag själv skaffade min första crimper tjatat om deras förträfflighet, och steciellt med nya hylsor i kombo m Lee load all II
/ P
Jag har sedan jag själv skaffade min första crimper tjatat om deras förträfflighet, och steciellt med nya hylsor i kombo m Lee load all II
/ P
-
Du Culot!
Vad är skillnaden på 1,2 och 3 Chrimper(har väl sagts innan men ändock)
Finns väl ingen mått tabell hos Siarm.
Går det att använda Slugcrimpern till annat än just Slug?
Drilling
Drilling
-
Testade att ladda samma laddning i använda hylsor och det blev lite bättre avseende "muffin-top" effekten.
Får dock support IRL i nästa vecka.

-
Hej, jag har en likadan laddapparat och jag kör 8-stukningen med jättebra resultat, 6an använder jag bara på redan skjutna hylsor då med 6-stukning naturligtvis.
Sjunker/svampar stukningen så prova med att lägga en eller ett par utstansade kartong diskar i botten av "hagelkoppen" på förladdningen för antagligen har du en förladdning för lite för stor hagelladdning i förhållande till din dos. Hålpipa (16mm lämplig till 12ga) för att slå kartong diskar hittar du på Järnia, Tools eller kanske hos din lokala järnhandel.
När du provat ut den "nya" höjden som passar din laddning så har du en god chans att hitta en bra förladdning.
Skit jakt på dig
Skickat från min iPad med Tapatalk
Sjunker/svampar stukningen så prova med att lägga en eller ett par utstansade kartong diskar i botten av "hagelkoppen" på förladdningen för antagligen har du en förladdning för lite för stor hagelladdning i förhållande till din dos. Hålpipa (16mm lämplig till 12ga) för att slå kartong diskar hittar du på Järnia, Tools eller kanske hos din lokala järnhandel.
När du provat ut den "nya" höjden som passar din laddning så har du en god chans att hitta en bra förladdning.
Skit jakt på dig
-
Slugcrimpern är olämplig till annat än slug då centrumet är medvetet djupt för att hålla ner projektilen under rotationen.Drilling32 skrev:Du Culot!
Drilling
Man kan säga så här 1 = tunnast kant sen blir den tjockare och man hävdar att lätta laddningar m snabbt krut blir bäst m T1 T3 till tyngre laddningar och trögare krut , sen brukar T2 vara en medelväg som " gör allt "
Sen har T2 modellen förändrats lite till en tunnare kant med mindre djup för att ge lättare öppningsmotstånd och lägre tryck = bättre svärmar. Hos Gaep kan man även få tag på en profil som kallas T2special som viker in
kanterna ordentligt och har ett djup på 2.00 mm typ som 36-38g patronerna fr Gyttorp på Shullströms tid..
/ P
-
8- stukat är i särklass svårast att få till perfekt , sen vad man menar med perfekt kan varieraboss-65 skrev:Hej, jag har en likadan laddapparat och jag kör 8-stukningen med jättebra resultat, 6an använder jag bara på redan skjutna hylsor då med 6-stukning naturligtvis.
Skit jakt på dig

ALLA patroner har nytta av att avslutas med en crimper, det är bara korkade jänkare som hävdar annat ( men så har dom massor m billigt krut att kompensera med)
att lägga kartong , papp , kork e dyl under haglen är den rätta åtgärden utöver byta förladdning och en stor fördel som vi handladdare kan utföra enkelt.
visst det tar lite tid men vi hinner ändå ladda upp mer än vi hinner skjuta upp på jakt

/ P
-
skaffa en crimper asap så blir livet lättareDouglasHogyn skrev:Testade att ladda samma laddning i använda hylsor och det blev lite bättre avseende "muffin-top" effekten.

/ P
-
Culot:
Vad exakt är det jag behöver.
Finns det på det rätt grejer på Siarm?
//DH
//DH
-
Det finns allt som du behöver där , ja förutom en bänkborrmaskin förståsDouglasHogyn skrev:Culot:
//DH
Den här kör jag med numera och gillar den mer och mer ..
http://www.siarm.com/product_info.php?c ... ts_id=2336" onclick="window.open(this.href);return false;
Den här har jag för slug
http://www.siarm.com/product_info.php?c ... ts_id=1376" onclick="window.open(this.href);return false;
För rullstukat
http://www.siarm.com/product_info.php?c ... ts_id=2339" onclick="window.open(this.href);return false;
Smörjmedel
http://www.siarm.com/product_info.php?c ... cts_id=560" onclick="window.open(this.href);return false;
Hållaren/axeln till crimpern så kan man ta en vanlig M6 bult och mutter och rigga i borrmaskin.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Är det den första på listan som stänger stjärnstukningen?
Dvs skulle jag kunna göra första delen av stukningen i min Lee loaditall och sen stänga den med det verktyget.
Jag känner att jag inte kommit så långt i min hagelladdarkarriär som till rullstukning.
Dvs skulle jag kunna göra första delen av stukningen i min Lee loaditall och sen stänga den med det verktyget.
Jag känner att jag inte kommit så långt i min hagelladdarkarriär som till rullstukning.

-
Nu är det inte regelrätt " rullstukning" som benämns OT , Roll crimp elr Tonda i vissa data utan att du försluter antingen efter du gjort den färdig i LEE elr om du tar ur pluggenDouglasHogyn skrev:Är det den första på listan som stänger stjärnstukningen?
efter stjärnstuk verktyget , sen är LEE stukverktyg rena stenyxan så skippa 8.stuk och gör 6-stuk även m dom nya .
Ja det är det första verktyget , kallas spool , crimper etc och till utformning och funktion mkt lik ett verktyg för rullstuk, endast inre profilen skiljer dom åt.
/ P
-
Hej igen!
Du Culot . Har ju T3 till både kal.12 o 20.
Har beställt 2 till Rullstukning för båda kalibrarna hos Siarm.
Kan man använda dessa till stjärnstukning också? eller är de mer lika T3?
Som jag nämnde tidigare finns vad jag vet ingen "måttabell" på Siarms hemsida.
(finns det på Gaeps.Eller någon annan stans.)
Drilling
Drilling
-
Du beställde inte OTP ? " orlatore tonda plastic "Drilling32 skrev:Hej igen!
Drilling
Jag tror inte en vanlig SP2 elr T2 trycker ner lika bra.
Gaep T2 special trycker ner 2,0 mm och den har jag använt ibland .
Vanliga T2 har även rätt tunna kanter, jag ska prova om det går att rulla med Sp2 crimpern