Våra bästa SLUG laddningar kal 12-20

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

culot

Re: Våra bästa SLUG laddningar kal 12-20

Inlägg av culot »

dikdike skrev:
pontusHbg skrev:Någon som laddar med Vectan A0 och vill tipsa om lämplig mängd krut till detta? Laddar egen gjutna lee slugg cal12 och har Lee laddaren med resp krutmått.
PontusHbg,

Jag testade A0 och 28 g Leeslug i går.

12/70 cx1000 1,75 x 28 AQ 26 58, 610m/s

Alltså minst 100 m/s för fort.
Har gjort en andra laddning på 12/70 cx1000 1,40 x 28 AQ 26 58 som jag inte skjutit ännu. Kanske på lördag.
Som jag sade i telefon , det är troligen krutgaser som registrerats och du ska upp i över 2,00 med A0 , tittar du i datan så är det 2,10 x32.5g gualandi slug
Även det snabbare A1SP ska ha 2,05 och jag provade m 1,90 x 33g lyman sabot....

Hade det vart riktiga 610m/s så hade du märkt det , jag lovar :)

( P
jinnis

Inlägg av jinnis »

Jag har provat med A0 och Lee slugs och det funkade inte alls. Provat både i min Mossberg 590 och min Molot Vepr. Moloten grisade igen på nolltid. Det behövs snabbare krut för lee slugen. Jag kör med VV N320 och det funkar kanon. Sist så råkade det bli 2.00g N320 (laddad 00-buck med 2.00g A0 där av vart det 2.00g N320 till slugen också...). Med 2.00g N320 i laddningen så vart det bra fart i den. Hade inte krono tillgänglig men min axel kan vara bevis nog :)
culot

Inlägg av culot »

jinnis skrev:Jag har provat med A0 och Lee slugs och det funkade inte alls. Provat både i min Mossberg 590 och min Molot Vepr. Moloten grisade igen på nolltid. Det behövs snabbare krut för lee slugen. Jag kör med VV N320 och det funkar kanon. Sist så råkade det bli 2.00g N320 (laddad 00-buck med 2.00g A0 där av vart det 2.00g N320 till slugen också...). Med 2.00g N320 i laddningen så vart det bra fart i den. Hade inte krono tillgänglig men min axel kan vara bevis nog :)
Möjligen att A0 kan funka på en 28g slug , men N-320 är nog ba mkt bättre sen skulle nog vanliga Vectan A1
Funka bra , men om man ska bompa IPSC så är väl ett krut som är billigt per KG samt åtgår mindre per skott att föredra..

/P
culot

Inlägg av culot »

Det här italienska forumet har en egen avdelning bara för slug i alla former, längre bak finns en tråd med en snubbe som gör grymt fina gjutblock ..

http://www.polveridosiecartucce.com/viewforum.php?f=7" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
pontusHbg

Inlägg av pontusHbg »

Har gjutit över 100 diaboler o laddat med 2.0 vectan a0
Dem väger endast 3 gram mer än Lee sluggen så ska bli kul att se dem i action. Kommer samtidigt skjuta upp ca 40 Lee med samma laddning. Någon med en kronograf i närheten av hbg?
culot

Inlägg av culot »

pontusHbg skrev:Har gjutit över 100 diaboler o laddat med 2.0 vectan a0
Dem väger endast 3 gram mer än Lee sluggen så ska bli kul att se dem i action. Kommer samtidigt skjuta upp ca 40 Lee med samma laddning. Någon med en kronograf i närheten av hbg?
Rullstukade elr stjärnstukade du?

/P
Användarvisningsbild
pontusHbg

Inlägg av pontusHbg »

Stjärn, Lee laddaren gör riktigt fina när man fått klämma på de. I början blir stukningen lite för djup o därmed vikta innåt men med lite känsla så sluter dem sig fin fint :D
HKD

Inlägg av HKD »

Vad skulle hända om man helt sonika skar av toppen på en låt oss säja "fågelsexa" och sedan häller ut blyhaglen för att sedan pressa ner en gjuten blyklump som tätade lite lagom i plasthylsan och sedan sköt den i öppen choke / pipa ?

Alt. gjuta så att sluggen faktist är en slug med ihålig mittkärna sett bakifrån i trängre choke/pipa ?

I båda fallen ingen stukning alls
Användarvisningsbild
pontusHbg

Inlägg av pontusHbg »

Lee stukning
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pontusHbg

Inlägg av pontusHbg »

Du menar så här?
culot

Inlägg av culot »

HKD skrev:Vad skulle hända om man helt sonika skar av toppen på en låt oss säja "fågelsexa" och sedan häller ut blyhaglen för att sedan pressa ner en gjuten blyklump som tätade lite lagom i plasthylsan och sedan sköt den i öppen choke / pipa ?

Alt. gjuta så att sluggen faktist är en slug med ihålig mittkärna sett bakifrån i trängre choke/pipa ?

Kan ev funka med en mkt lätt slug , generellt så krävs för en 32g projektil ca 2,0-2,10 gram inte allt för snabbt krut .

Jag rekommenderar inte att man gör som du beskriver .... Det finns ju recept , varför inte använda sig av dom ?

/P
HKD

Inlägg av HKD »

culot skrev:
HKD skrev:Vad skulle hända om man helt sonika skar av toppen på en låt oss säja "fågelsexa" och sedan häller ut blyhaglen för att sedan pressa ner en gjuten blyklump som tätade lite lagom i plasthylsan och sedan sköt den i öppen choke / pipa ?

Kan ev funka med en mkt lätt slug , generellt så krävs för en 32g projektil ca 2,0-2,10 gram inte allt för snabbt krut .

Jag rekommenderar inte att man gör som du beskriver .... Det finns ju recept , varför inte använda sig av dom ?

/P
Kan jag inte svara på.

Har träffat person som faktist gör på detta sätt, dock skall fågelsexan vara okänd i sammanhanget då det kan ha varit en helt annan laddning. Tog denna patron endast som ett ex.

Var nyfiken på om hur ni tänker här
culot

Inlägg av culot »

HKD skrev:
culot skrev:

/P
Kan jag inte svara på.

Har träffat person som faktist gör på detta sätt, dock skall fågelsexan vara okänd i sammanhanget då det kan ha varit en helt annan laddning. Tog denna patron endast som ett ex.

Var nyfiken på om hur ni tänker här
För min del kallar jag det pajasladdningar , för studerar man slugdata så ser man att de flesta har rätt rejäl krutdos. Tar man då en HAGELpatron och förvandlar den till
en KULpatron så får man dålig resultat. Det är heller inte alltid helt safe med för LITE krut då det finns vissa fenomen som kan inträffa.

Det är så jäkla lätt att ladda slug på riktigt, så varför inte göra det ? jag hoppas han inte skjuter på vilt med dessa " slug"

/ P
culot

Inlägg av culot »

Jag har laddat och skjutit lite Lyman 33g diabol slug , denna gång med JK6B krutet jag har kvar lite av .
Receptet jag fick fr italien var på 2,05 gram och det petar på riktigt bra.
För dom som vart försigkomna nog och köpte det fina A1SP krutet så är receptet det samma .
Jag börjar förstå varför det finns scived och non-scived hylsor, då mina fina Cheddite T3 jag använde så fick jag kassera hälften :? Då rullningen skrynklade sig , men nu har jag iofs 70 lägen så jag funderar på att skära ner hylsorna till 65mm.
Det är annars en mycket lätt slug att ladda , och jag ångrar lite lätt att jag sålde laddblocket :lol:

/P
71kO92

Inlägg av 71kO92 »

jag fick till hyfsad träffbild med 1,8gram A1 samt Lee 1 OZ sluggen, CX2000 tändhatt
culot

Inlägg av culot »

71kO92 skrev:jag fick till hyfsad träffbild med 1,8gram A1 samt Lee 1 OZ sluggen, CX2000 tändhatt
På frihand utan stöd eller med stöd ? och på vilket avstånd ?

/ P
71kO92

Inlägg av 71kO92 »

25 frihand utan stöd, jag kommer inte skjuta hagelbössa i bänk :)
culot

Inlägg av culot »

[quote="71kO92"]25 frihand utan stöd, jag kommer inte skjuta hagelbössa i bänk :)[/quote

Ja en pump är ingen höjdare att skjuta i bänk , och ännu värre om den är räfflad.

Tyvärr så har man ingen aning om den verkliga precisionen om man inte skjuter m stöd.

Så det är väl bara att bita ihop :D

/P
Användarvisningsbild
Ugluk

Inlägg av Ugluk »

Jag brottades med just de bekymren och kom fram till att om det ska skjutas mer i "bänk" med pumpen så ska jag prova en tvåbent skjutkäpp istället. Verkar förnämligt stadigt och enkelt att knåpa ihop själv.

Sist jag sköt slugs med pumpen sittandes med stöd slog jag mig själv på näsan med tummen, slog ofelbart bössan i bänken och den öppnade sig av sig själv varje gång..
Användarvisningsbild
pontusHbg

Inlägg av pontusHbg »

Löste de hela med att montera ditt Bipoden från studsaren :D