hur många laddar hagel ?

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

culot

Re: hur många laddar hagel ?

Inlägg av culot »

rask1 skrev:Hej igen
kollade lite på rekomenderade laddtabeller från Italien kikade då på "polvere KEMIRA 340 o N3SH (Vihtavuori)" hajar krut och hagelvikt men hur vet jag vilken förladdning, är det "super G" då eller ? Gualandi sg 17 & sg 19 ok men hur kommer man fram till att dessa är ok för N340 och övriga komponenter ?
har sett en föredömlig ordlista gjord av marre breton men hittar den inte igen, en annan sak Gyttorps hylsor från vildsvin.se
vad är det för TH i dem? hittar inte nåt om det heller, ursäkta en okunnig men jag är väldigt förtjust i att veta någorlunda säkert vad jag försöker göra.
MVH
Jag kör med google crome och den översätter automatiskt til svenska, men oftast blir det bättre att översätta till engelska. Du kan ersätta Gualandi superG med B&P Z2M med liknande höjd, enda skillnaden är ca 30 bar lägre tryck för den sistnämda." innesco " forte betyder stark/het tdh typ cx2000/616fiocchi och "innesco medio " betyder mild/kall tdh.

Vad är det du försöker göra :D

/ P
Användarvisningsbild
dikdike

Inlägg av dikdike »

Kronograf beställd på Hurricane http://www.Luftvapen.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Det blev en Chrony M-1

Snart så har jag hela skalan av verktyg, kanske inte riktigt vad jag tänkte från början men ALL in har det blivit. Det ena har gett det andra :D
Mvh Sigvard
Beretta Silver Pigeon 12/76
Krieghoff Neptun 7x65 R-12/70 + 22 cm instickspipa .22WMR
Sauer&Sohn mod 3000 7x65 R-16/70+instickspipa: fullängds 22 hornet + 43cm .22WMR
Husqvarna 640 8x57JS
Thomson Center Icon .308W
Webley&Scott Tracker
rask1

Inlägg av rask1 »

Hej
Tack för svar,det jag försöker göra är att skaffa tillräckligt mycket förståelse för ämnet för att våga ge mig på att ladda hagel med röksvagt krut.
Är nog lite "överförsiktig" eftersom man hela tiden får inpräntat hur noga det är att följa givna laddata,laddar i normala fall
nästan uteslutande svartkrut/pyrodex till hagel och kula både patron och mynningsladdat,
men vill gärna få lite grundkunskaper i detta ämne också.
Kanon med nya tråden hagelladdata kommer säkert att bli föremål för stort intresse. :D
culot

Inlägg av culot »

dikdike skrev:Kronograf beställd på Hurricane http://www.Luftvapen.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Det blev en Chrony M-1

Snart så har jag hela skalan av verktyg, kanske inte riktigt vad jag tänkte från början men ALL in har det blivit. Det ena har gett det andra :D
Fan va kul ! nu vart jag riktigt avundsjuk :mrgreen: skulle vara kul med en jämförelse med min nån dag, så man får se om det är en glädjemätare :lol:

/P
marre breton

Inlägg av marre breton »

Vi är tre hagelladdare, och vi har bara 16 mil emellan, det är klart att vi måste träffas nogån gång. tycker ni inte det?
culot

Inlägg av culot »

marre breton skrev:Vi är tre hagelladdare, och vi har bara 16 mil emellan, det är klart att vi måste träffas nogån gång. tycker ni inte det?
Nåt som vore skoj, skulle vara att träffas på nån skjutbana ,dit vi kan släpa golvpapp kronografer å hela köret .... nörda lite med samma laddningar men olika förladdningar typ SG14 vs B&P Z2M 15 osv osv .. kanske grilla korv å knäppa en folköl å snacka ladda hagel efteråt , skjuta lite på banan om det finns möjlighet..

/ P
Användarvisningsbild
dikdike

Inlägg av dikdike »

Låter som en fin fin idé.
Välkommen till Uppsala, Ärentuna jaktklubb. http://www.arentunaskytte.com Det lär väl vara i mitten.
ca 15 km nord väst om Uppsala. Men allt är ju stängt just nu öppnar någon gång i april?
Mvh Sigvard
Beretta Silver Pigeon 12/76
Krieghoff Neptun 7x65 R-12/70 + 22 cm instickspipa .22WMR
Sauer&Sohn mod 3000 7x65 R-16/70+instickspipa: fullängds 22 hornet + 43cm .22WMR
Husqvarna 640 8x57JS
Thomson Center Icon .308W
Webley&Scott Tracker
g26

Inlägg av g26 »

culot skrev:
g26 skrev:Hej.
Nu är det riktigt nära!
Grejer beställda fråm siarm. Blir lågbudget med nya hylsor och rullstukning. Skjuter så lite hagel idag så jag vill testa lite först.... kommer lägga upp bilder och resultat senare..
Rulla dom till max 64mm så ere bra, och m en stadig pelarborr ska det inte va nåt rolem , sätt gärna in lite bilder på resultatet

:)
Och vad händer om jag rullar dom kortare än 64mm?
winchester 94 307
winchester 23 cal 12
husqvarna 640 8x57is
cg 63 heympipa 6,5x55
Sako l46 25-20
husqvarna hanbössa cal12
CZ 75 SP01 Shadow "Viper" 9x19
morini cm22m 22
ruger vaquero 45colt
Smith&Wesson K-38
Manurhin MR73 Sport 357Mag
culot

Inlägg av culot »

g26 skrev:
culot skrev:
g26 skrev:Hej.
Nu är det riktigt nära!
Grejer beställda fråm siarm. Blir lågbudget med nya hylsor och rullstukning. Skjuter så lite hagel idag så jag vill testa lite först.... kommer lägga upp bilder och resultat senare..
Rulla dom till max 64mm så ere bra, och m en stadig pelarborr ska det inte va nåt rolem , sätt gärna in lite bilder på resultatet

:)
Och vad händer om jag rullar dom kortare än 64mm?
Jag tror trycket stiger , men Marre kan nog det där bättre .... Jag har inte rullstukat i nån större utsträckning,

/ P
culot

Inlägg av culot »

Verkar som vi fått ännu en som laddar hagel, och lite kul var att han sköt på samma klubb som mig :D

Han var över och köpte lite krut av mig idag, och jag gjorde mitt bästa för att prata hål i huvudet på honom :lol:

Jag hoppas att han börjar posta lite inlägg då han kommit igång, dock får han välja själv om han vill presentera sig

här på Hagelladdning..

/ P
Blyoxid

Inlägg av Blyoxid »

Svarar på frågan. Jag laddar hagel. Mest på skoj dock. Började med slugs och fick bra resultat. Sen har det blivit hagel mest på skoj.
Användarvisningsbild
wensby

Inlägg av wensby »

Samt jag , har själv börjat ganska nyligen ...
Cerwin

Inlägg av Cerwin »

Även jag är i startgroparna på att ladda hagel ,ska bara köpa lite till :D
Drilling32

Inlägg av Drilling32 »

Har hållit på sedan början av 2000 talet med hagel (kal.12 och 20)och sedan 1978 med kula!

Drilling
Användarvisningsbild
wensby

Inlägg av wensby »

Skulle vara trevligt att gå ihop och göra sambeställningar ... finns det något intresse att göra en lista på vilka man ska kontakta innan man själv vill beställa , sist jag beställde från siarms kostade bara frakten 74 EURO :cry:
culot

Inlägg av culot »

Priserna i italien har skenat jmf 10-12 år sedan då tex deras IVA var 18% jmf 23-24% nu , och frakten har blivit ett skit, och det många glömmer är att
en Viss del är fast och sedan går det på volym och vikt , i synnerhet vikt. Sen är sällan frakt gratis ! och värre lär det bli om EU ska våldstyras av gröna kommunister,. Skvätthandla är rätt dyrt fraktmässigt, det gäller att shoppa på sig mycket artiklar som man sprider ut fraktkostnaden på.
Har man 5000 förladdningar 3000 tdh , 2000 hylsor då delar man frakten på 10000 då blir det inte så jävla dyrt egentligen. beställer man ihop med nån så halveras frakten givetvis men man kan då få mindre än varor än man tänkt sig köpa, så det är en balansgång. Siarm har jag inte handlat av på länge , ricaricamunizione sist jag handlade men på båda ställena har frakten gått upp , domonaco är ett annat ställe som min kompis Marre köpt ifrån nyligen och sa frakten var dräglig, dock tycker jag deras Websida suger . Sen kan man jämföra att shoppa hemma och få saker skickade, och det är heller inte gratis vare sig varorna eller frakten för att inte tala om tillgången. Men italienarna ojar sig åxå att det blivit dyrt och dom är ändå på hemmaplan.
Användarvisningsbild
wensby

Inlägg av wensby »

Först måste jag tacka Culot för all hjälp och mycket trevliga tips och diskussioner ... har fått en mängd Vectan TEKNAn uav Culot för test och faller detta väl ut söker jag mer utav detta och undrar om någon vet vart man kan få tag på denna krutsort / känner någon som vill bli av med sitt ?
Har gjort en beställning hos SAKAB i september förra året men det är något strul med leveranser där , så fick besked att det är bara att sitta lugnt i båten och vänta.
culot

Inlägg av culot »

wensby skrev: 03 feb 2022, 15:33 Först måste jag tacka Culot för all hjälp och mycket trevliga tips och diskussioner ... har fått en mängd Vectan TEKNAn uav Culot för test och faller detta väl ut söker jag mer utav detta och undrar om någon vet vart man kan få tag på denna krutsort / känner någon som vill bli av med sitt ?
Har gjort en beställning hos SAKAB i september förra året men det är något strul med leveranser där , så fick besked att det är bara att sitta lugnt i båten och vänta.
:D När folk är trevliga och har rätt inställning är det ett rent nöje faktisk.
och bland annat med rätt inställning är att vara på det klara att det kräver lite investeringar.
Tyvärr kroknar en del innan de hunnit börja, och det trots STORA investeringar i motordrivna laddpressar och komponenter,
och ofta verkar det vara den berömda " tiden " som inte räcker.
Angående vänta på krut, på mitten 90 talet beställde jag ifrån Ammarnäs sport & Jakt IMR krut som jag väntade 9 månader på, och det
Var på FAX tiden, och i Ammarnäs på den tiden så innebar det att lokala Bensinmacken hade den enda FAX som var tillgänglig,
de var tider det 8)
PS: att vara lite på och vaken för att köpa upp krut och komponenter ifrån nån som ledsnat eller lagt av andra skäl kan vara en god ide.
Jag har faktiskt en kompis i Norra sthlm som har en jädra förmåga att tråla fram laddgrejer som samlat damm så en del har faktiskt laddat hagel
men innan internets genombrott...
MatsN

Inlägg av MatsN »

Om nån I närheten av Luleå behöver hylsor har jag ca 3500 liggande. 3000 från siarm och 500 gyttorp.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk