hur många laddar hagel ?

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

culot

hur många laddar hagel ?

Inlägg av culot »

Det var lite mer aktivitet förr tycker jag , ang nyrekrytering så handlar det mest om " vad kostar det " det går inte att räkna in anskaffningskostnaden i pris per patron. mest pengar tjänar man om man

laddar "prestanda ammo " typ 42-53g magnumpatroner av amerikansk typ m buffrade koppar el nickelpläterade hagel , för en sådan patron kostar som en starköl ( på bolaget) ungefär.

Jag försökte för ett par år sedan SKÄNKA bort nya komponenter utan framgång (!) Sen tror jag att vårat " svenska tänk " där man inte ska skjuta på längre avstånd än 20-25m gör att inte fler laddar,

på dessa avstånd kan du skjuta med vilka skitpatroner som helst..
sammy88

Re: hur många laddar hagel ?

Inlägg av sammy88 »

jag försöker ladda men svårt att få tag på komponenter va man ska använda m.m eftersom de inte är så många som sysslar med de
Man lär sig medans man lever!!
Medlem i WachtelKlubben!
Användarvisningsbild
ekstigen

Inlägg av ekstigen »

Jag kom för en del år sedan över ett gäng Valmet kaliber 12 mässingshylsor. Dessa har jag laddat om några gånger med svartkrut för lerduveskytte i aktuell svartkrutsskytteklass.

"Moderna" handladdade hagelpatroner har jag inte kunnat se att jag skulle kunna ladda billigare än köpepatroner med det utbud av laddkomponenter som jag hittat i Sverige.
308:an för skarprättning
444:an för knall och fall
Hagel för små satar
Kombi för blandslakt
Pärlor för svin
Användarvisningsbild
Jampe

Inlägg av Jampe »

Jag har varit sugen och kollat lite, men utbudet på komponenter verkar skralt. Är ju 76mm patroner och buffrade premium hagel som skulle vara av intresse i så fall. Men sedan har det blitt så många projekt att det här lagts på is...
Att kräva brytvapen på flermansjakter för att "veta att vapnet är säkert" är som att begära att alla jägare ska vara högerskyttar, så man kan se om de kommer eller går... :roll:
Användarvisningsbild
Qball

Inlägg av Qball »

Laddar svartkrut till CAS skyttet.
Qball
Användarvisningsbild
uproot

Inlägg av uproot »

Lite OT men vad är buffrande hagel
det EXKLUSIVA NORDISKA SAFARISÄLLSKAPET
https://www.instagram.com/outtherehunting/
Användarvisningsbild
Jampe

Inlägg av Jampe »

Haglen är blandade med som ett pulver som fyller ut mellan haglen så de inte ska deformeras av knuffen.
Att kräva brytvapen på flermansjakter för att "veta att vapnet är säkert" är som att begära att alla jägare ska vara högerskyttar, så man kan se om de kommer eller går... :roll:
Användarvisningsbild
doorman

Inlägg av doorman »

Jag har laddat några år. Det är mest jaktammo samt slug. Det är ju där det finns lite att tjäna. :D
Brno Kombi 12/7X57R
Blaser R93 30-06, .45 Blaser och .375 H&H, 458 Lott, 416 Taylor
Sako Quad .22 LR och .17 HMR
Marlin 1895 SBL 45-70
Ruger 1022
Browning Maxus 12
culot

Inlägg av culot »

sammy88 skrev:jag försöker ladda men svårt att få tag på komponenter va man ska använda m.m eftersom de inte är så många som sysslar med de
Vad behöver du ? vad vill du ladda ? jag har stort överskott på mycket komponenter , svara helst i tråden för det är roligare = mer liv i hagelladdnings tråden
culot

Inlägg av culot »

Jampe skrev:Jag har varit sugen och kollat lite, men utbudet på komponenter verkar skralt. Är ju 76mm patroner och buffrade premium hagel som skulle vara av intresse i så fall. Men sedan har det blitt så många projekt att det här lagts på is...
man måste ge sig fan påt ! det svåraste är krutet IMR 4756 , 7652, Blue dot , hodgon H6 , kan man göra mkt kul med ,,jag har inget 76mm läge numera så jag kan avyttra
lite IMR om du behöver , helst byter jag mot lite grövre hagel 1-2:or ....
culot

Inlägg av culot »

doorman skrev:Jag har laddat några år. Det är mest jaktammo samt slug. Det är ju där det finns lite att tjäna. :D
Kul ! och helt rätt så är det jakt ammo man ska ladda ....vad kör du med för laddningar / komponenter ? är det några komponenter du saknar ?
sammy88

Inlägg av sammy88 »

culot skrev:
sammy88 skrev:jag försöker ladda men svårt att få tag på komponenter va man ska använda m.m eftersom de inte är så många som sysslar med de
Vad behöver du ? vad vill du ladda ? jag har stort överskott på mycket komponenter , svara helst i tråden för det är roligare = mer liv i hagelladdnings tråden
Mindre stålhagel typ 4 or 5or till fågeljakten eller nya roligare saker att prova på, framförallt tips!
Man lär sig medans man lever!!
Medlem i WachtelKlubben!
Christoball

Inlägg av Christoball »

Hur mkt kostar en 24g stål i materialkostnad om man tar de billigaste möjliga komponenterna då? Om man inte räknar med hylsor. Även importera de som är lönsamt. Jag är sugen på att börja ladda hagel men skjuter inte många jaktskott än så länge men betalar 1,50 st för lerduve ammunitionen hos den lokala handlaren och kommer man några ören under de så kan de vara intressan, kan lika bra pula hemma istället för att sitta i Bilen flera timmar för att Köpa billigare ammunition.
Användarvisningsbild
Kronhjorten

hur många laddar hagel ?

Inlägg av Kronhjorten »

Känner bara en som laddar och han bor för långt borta för att lära mig.
Har funderat på detta en del sedan jag skulle köpa "gåsaskott" sist, synd det inte är så många som håller på.
Håller med om din 20-25 meters kommentar!
Saltsyra, de kan man inte dricka, de e ju livsfarligt!
culot

Inlägg av culot »

sammy88 skrev:
culot skrev:
Mindre stålhagel typ 4 or 5or till fågeljakten eller nya roligare saker att prova på, framförallt tips!
Jag har stålkomponenter om du vill ha
culot

Inlägg av culot »

Christoball skrev:Hur mkt kostar en 24g stål i materialkostnad om man tar de billigaste möjliga komponenterna då? Om man inte räknar med hylsor. Även importera de som är lönsamt. Jag är sugen på att börja ladda hagel men skjuter inte många jaktskott än så länge men betalar 1,50 st för lerduve ammunitionen hos den lokala handlaren och kommer man några ören under de så kan de vara intressan, kan lika bra pula hemma istället för att sitta i Bilen flera timmar för att Köpa billigare ammunition.
Jag har haft mina stålkomponenter så läng att jag glömt vad de kostade, men man måste vara intresserad räknar man bara ören så lessnar nog många.
Kalle J

Inlägg av Kalle J »

Står i startgroparna. Dock knepigt med komponenter och recept. Man blir ju hyfsat uppskrämd av alla varningar om exploderande bössor. Det skulle vara fint att kunna tryckmäta laddningarna på något vis...
culot

Inlägg av culot »

Kalle J skrev:Står i startgroparna. Dock knepigt med komponenter och recept. Man blir ju hyfsat uppskrämd av alla varningar om exploderande bössor. Det skulle vara fint att kunna tryckmäta laddningarna på något vis...
Håller man sig till kända data ifrån laddtabeller så är det ingen fara, vad hade du tänkt ladda
Nilz

Inlägg av Nilz »

Tänkte ladda slug för plinking och närkamp med gris i spannmålet!
"Det finns inga skitpatroner, bara okunniga användare!" AKI
Kalle J

Inlägg av Kalle J »

Nilz skrev:Tänkte ladda slug för plinking och närkamp med gris i spannmålet!

Typ samma. +Tunga hagelladdningar, 1:or och 3:or.