Match slug (Lyman clone)
Moderatorer: Trond Åsly, PerN
-
590A1
Match slug (Lyman clone)
Gjöt 100st av dom bästa sabot slug som finns(Enligt mig och mina tester).
Mellan tvättsugebesöken så blir det lite spilltid som man kan göra något vettigt av.
Och nu blev det dessa slug, och dom är riktigt bra, går att driva upp till duktigt höga hastigheter (Runt 600m/s) med bibehållen precision och riktigt trevliga att skjuta med.
Gjutna av hjulviktsbly, hårda och fina och klarar av hastigheten utan av haverera. 590/A1
Mellan tvättsugebesöken så blir det lite spilltid som man kan göra något vettigt av.
Och nu blev det dessa slug, och dom är riktigt bra, går att driva upp till duktigt höga hastigheter (Runt 600m/s) med bibehållen precision och riktigt trevliga att skjuta med.
Gjutna av hjulviktsbly, hårda och fina och klarar av hastigheten utan av haverera. 590/A1
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
culot
Re: Match slug (Lyman clone)
Du behöver inte fylla bakkanten/hålrummet m typ smältlim ?
-
590A1
Kör med 3d printade pluggar, mycket smidigare...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- pistolmike
Varför behöver man fylla hålrummet?? Är förladdningen inte styv nog?
Mvh Micke
"Man blir betraktad som en loser om man är nöjd med vad man har"
Stefan Sundström
Stefan Sundström
-
590A1
När man laddar lite hårdare så är risken stor att förladdningen åker in i tomrummet på sluggen och det påverkar precisionen negativt.
Därför fyller man hålrummet med något.
Därför fyller man hålrummet med något.
- pistolmike
Skjuter ni med räfflade pipor? Hur väl skjuter dom?
Är sugen på att prova både en slugpipa och att ladda hagel/slug. Men der verkar lite krångligt att komma igång och hitta rätt grejer.
Är sugen på att prova både en slugpipa och att ladda hagel/slug. Men der verkar lite krångligt att komma igång och hitta rätt grejer.
Mvh Micke
Stefan Sundström
Stefan Sundström
-
Gustafsson74
Necropost = svara i gammal tråd... Hursomhelst jag var ute på banan idag o tänkte testa rem870in med slug pipa jag impulsköpte ung ett år sedan. Jag hade bara med mig 4 slug så döm efter det.
Ställde mig på en 15m lite slarvig anläggning till stående utan stöd.. Smack sa de o den satt mitt i det svarta i en luftgevärs tavla jag använde som riktpunkt. Tänkte de där va nog bara tur, men gick tillbaks till 25ish o sköt nästa. O den faen nästan nudda första! O där började jag bli riktigt nyfiken o förvånad. Sköt nummer imellan 25 o 50 o bägge satt inom ngo cm av en annan. Glömde nämna det var med de öppna orginal riktmedlet.
Vet inte vad man kan el bör kräva av dylika bössor men jag var positivt överraskad. Så pass så har suttit o shoppat efter rail till den o har redan ett extra tidpunkt men tittat lite på en beg 2.5x kikare på Tradera eller kanske ett litet 3x prismasikte från primary arms.
Jag ämnar ju plinka lite med slug framöver o kanske ta med till 100m banan
-
culot
100m kan vara kul att prova men 80m älgbanan är mera realistiskt, och Räfflat kan skjuta riktigt bra.Gustafsson74 skrev: 15 okt 2025, 07:01Necropost = svara i gammal tråd... Hursomhelst jag var ute på banan idag o tänkte testa rem870in med slug pipa jag impulsköpte ung ett år sedan. Jag hade bara med mig 4 slug så döm efter det.
Ställde mig på en 15m lite slarvig anläggning till stående utan stöd.. Smack sa de o den satt mitt i det svarta i en luftgevärs tavla jag använde som riktpunkt. Tänkte de där va nog bara tur, men gick tillbaks till 25ish o sköt nästa. O den faen nästan nudda första! O där började jag bli riktigt nyfiken o förvånad. Sköt nummer imellan 25 o 50 o bägge satt inom ngo cm av en annan. Glömde nämna det var med de öppna orginal riktmedlet.
Vet inte vad man kan el bör kräva av dylika bössor men jag var positivt överraskad. Så pass så har suttit o shoppat efter rail till den o har redan ett extra tidpunkt men tittat lite på en beg 2.5x kikare på Tradera eller kanske ett litet 3x prismasikte från primary arms.
Jag ämnar ju plinka lite med slug framöver o kanske ta med till 100m banan
Nu har du ju provat på 15m bara och stående , så du kan räkna med en rejäl skillnad i att sitta m stöd och "plinka"
Men jag tycker absolut du ska skaffa optik elr rödpunkt, själv när jag nördade m slug gjorde jag sk " scout rifle" montage
på ett antal halvauto och det funkar mkt bra jaktmässigt m en rödpunkt långt fram.
Den jaktskyttebana jag är medlem i (HJK ) har på älgbana en plats 50m från vallen för skytte m slug på löpande Vildsvinsmål.
Jag tennlödde på stålfästen framför bakre siktskåran,det för att skruva av optikan och köra med öppna riktmedel.
-
Gustafsson74
Fick med gammalt 2.5x kikarsikte när jag köpte ett annat så det är tänkt skall få tjänstgöra lite på slug bössan för o skjuta träffbilder.
Blev ju även köp av en bunt blandade slugs o lite mässings hylsor så det ser snyggt ut när jag laddar egna. Är det ett roligt skytte kan det nog bli gjutformar för de där jätte Diablo sluggen som skall va bra.
O jag sköt inte bara på 15 utan backade hela vägen till 50 o fortf överraskande bra precision. Skall testa lite längre på Jaktskytteklubbens bana när jag har ärende dit.
Blev ju även köp av en bunt blandade slugs o lite mässings hylsor så det ser snyggt ut när jag laddar egna. Är det ett roligt skytte kan det nog bli gjutformar för de där jätte Diablo sluggen som skall va bra.
O jag sköt inte bara på 15 utan backade hela vägen till 50 o fortf överraskande bra precision. Skall testa lite längre på Jaktskytteklubbens bana när jag har ärende dit.
-
culot
Hylsor i mässing lämpar sig bättre för svartkrut.Gustafsson74 skrev: 28 okt 2025, 11:13 Fick med gammalt 2.5x kikarsikte när jag köpte ett annat så det är tänkt skall få tjänstgöra lite på slug bössan för o skjuta träffbilder.
Köp hellre plasthylsor som du rullar ner mot slugen eller saboten, diabol slugen är mkt bra att jobba med.
-
HQA1640
De är väl speciella patronlägen till bössor som skjuter med mässinghylsor.