Subsonic laddningar hagel
Moderatorer: Trond Åsly, PerN
-
Subsonic laddningar hagel
Någon som har erfarenheter av detta?.
Sökt på en dämpare till hagel, och om jag mot all förmodan får licens på en sådan så tänkte jag också börja handladda hagel.
Finns ju inte så mycket alternativ när det gäller fabriksammo i sub hastigheter, Eley hushpower är väl det enda man kan få tag på med lite besvär. Dock lite väl låg hastighet på dessa(275ms vad jag har läst), är ju tänkt för jakt så vill ju helst ligga på 300-310ms.
Kollat även en del på vad man behöver, och verkar inte vara allt för mycket grejer. Men ska man köra på rullkrimp eller stjärna?.
Sett att dom flesta beställer hylsor, förladdningar osv från italien så lär nog köra på det jag också.
Handladdar ju en hel del till kula, men detta verkar vara lite annat... dock skoj att testa något nytt.
Sökt på en dämpare till hagel, och om jag mot all förmodan får licens på en sådan så tänkte jag också börja handladda hagel.
Finns ju inte så mycket alternativ när det gäller fabriksammo i sub hastigheter, Eley hushpower är väl det enda man kan få tag på med lite besvär. Dock lite väl låg hastighet på dessa(275ms vad jag har läst), är ju tänkt för jakt så vill ju helst ligga på 300-310ms.
Kollat även en del på vad man behöver, och verkar inte vara allt för mycket grejer. Men ska man köra på rullkrimp eller stjärna?.
Sett att dom flesta beställer hylsor, förladdningar osv från italien så lär nog köra på det jag också.
Handladdar ju en hel del till kula, men detta verkar vara lite annat... dock skoj att testa något nytt.
4 Bössor och en påväg...
- potatiskastare
- Moderator
Re: Subsonic laddningar hagel
Beroende på vad du skall jaga såklart, men hushpower femmor dödar otroligt bra i min bössa, men de skall nog snarast jämföras med vanliga sjuor. Fast det är svårt att träffa rörligt vilt vilket jag skyller på farten.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Brenneke
-
Det är väl den gängse uppfattningen, även i GB där saken inte är ny så att säga, en relativt tung laddning (12) 32-36 gram med UK 4-5, är mycket bra på det mesta av vilt, men helst stationärt, annars får man "skjuta" in sig i svingen/framförhållningen så att säga.potatiskastare skrev: ↑24 sep 2020, 07:38 Beroende på vad du skall jaga såklart, men hushpower femmor dödar otroligt bra i min bössa, men de skall nog snarast jämföras med vanliga sjuor. Fast det är svårt att träffa rörligt vilt vilket jag skyller på farten.
Utloggad- nås på sedvanliga andra kanaler
-
Att ge sig på subsonic som nybörjare på ladda hagel är inget jag rekommenderar, och det för även vi som är rutinerade laddar subsonic, i vart fall inte i 12 däremot 410 vet jag ett par stycken
I mitt fall ligger det utanför min intresse sfär så jag har inga laddtips alls mao.
I mitt fall ligger det utanför min intresse sfär så jag har inga laddtips alls mao.
-
Vem säljer eley hushpower ?
jag har sökt subsonic patroner utan att hitta någon dom säljer.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
jag har sökt subsonic patroner utan att hitta någon dom säljer.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
-
Är främst för ripa jag har tänkt(dom sticker ju oftast rakt bort), går jag på tjäder så blir det nog fullfartsladdningar.potatiskastare skrev: ↑24 sep 2020, 07:38 Beroende på vad du skall jaga såklart, men hushpower femmor dödar otroligt bra i min bössa, men de skall nog snarast jämföras med vanliga sjuor. Fast det är svårt att träffa rörligt vilt vilket jag skyller på farten.
Vars får man tag på Eley skotten?, sett att det finns i Finland och Norge men inte sett något här.
4 Bössor och en påväg...
- Yrmff!!
Kan tänka mig att tinstar och Trailboss är de lättaste kruten att experimentera med vad gäller subbar och då framför allt tinstar här i svedala. Om och när så hade jag utgått från kända data med N320 som är ett snäppet vassare krut. En tillförlitlig Crono är ju naturligtvis ett måste. Men som Culot säger kanske inget för en nybörjare...
mvh Y
mvh Y
" You ever get lonely?" "Only around people." (The thin red line) 

-
Ett råd är att börja med hylsor och förladdningar av plast och när man får det att funka och börjar haja hur det funkar kan man börja fippla med special laddningar.
- JägarRogge
Jag känner några som har testat en hel del med det där och det fungerar väldigt dåligt med tanke på ändamålet, att det skall vara tyst.
Har även läst en hel del om det i England. Det blir inte tyst även med ljuddämpare för en du börjar ladda så lågt laddna skott att det blir oanvändbart att jaga med, vi snackar 150-200 ms max. 250 ms+ smäller som satan så det blir ingen vits med det hela. Tänk då sedan på att du får en jävlusk klump som förstör balansen och sikten i bössan totalt.
Detta testas med kaliber 12 och 20. Jag skulle gissa på vad jag läst att 410 med halvsnikna laddnigar är det bästa valet. Inga starka 410 skott för då smäller det rätt mycket igen sägs det. men det blir nog max 20 meter skjutavstånd på väldigt små vilt.
Har även läst en hel del om det i England. Det blir inte tyst även med ljuddämpare för en du börjar ladda så lågt laddna skott att det blir oanvändbart att jaga med, vi snackar 150-200 ms max. 250 ms+ smäller som satan så det blir ingen vits med det hela. Tänk då sedan på att du får en jävlusk klump som förstör balansen och sikten i bössan totalt.
Detta testas med kaliber 12 och 20. Jag skulle gissa på vad jag läst att 410 med halvsnikna laddnigar är det bästa valet. Inga starka 410 skott för då smäller det rätt mycket igen sägs det. men det blir nog max 20 meter skjutavstånd på väldigt små vilt.
En kråka i näsan är bättre än en skata i sängen ^^
-
En del verkar tro att det bara är att skruva ner krutet tills det blir tyst, det är inte så och man kan råka ut för nåt som jag tror heter sekundär tändning och det är fan farligt. Men om någon har jobbat fram en laddning med tillgång till en sk manometic barrel så skulle jag våga prova.
- JägarRogge
Va hur skulle det gå till ? Låter helt ologiskt att det skulle kunna vara farligt annat att något fastnar i pipan pga det låga trycket och man skjuter igen då vill säga. Man kortar ju av hylsan givetvis eller fyller ut med något så det inte skrammlar runt i hylsan. Jag själv och många andra har laddat alla möjliga subsonic skott genom åren och jag har då aldrig hört att något sådant skulle hända annat än i myternas värld.culot skrev: ↑25 sep 2020, 20:26 En del verkar tro att det bara är att skruva ner krutet tills det blir tyst, det är inte så och man kan råka ut för nåt som jag tror heter sekundär tändning och det är fan farligt. Men om någon har jobbat fram en laddning med tillgång till en sk manometic barrel så skulle jag våga prova.
-
Bra ! Då är du subsonic experten som får råda de andra, ja och jag utgår ifrån att du och de många andre laddat hagel subsonic.JägarRogge skrev: ↑26 sep 2020, 00:39Va hur skulle det gå till ? Låter helt ologiskt att det skulle kunna vara farligt annat att något fastnar i pipan pga det låga trycket och man skjuter igen då vill säga. Man kortar ju av hylsan givetvis eller fyller ut med något så det inte skrammlar runt i hylsan. Jag själv och många andra har laddat alla möjliga subsonic skott genom åren och jag har då aldrig hört att något sådant skulle hända annat än i myternas värld.culot skrev: ↑25 sep 2020, 20:26 En del verkar tro att det bara är att skruva ner krutet tills det blir tyst, det är inte så och man kan råka ut för nåt som jag tror heter sekundär tändning och det är fan farligt. Men om någon har jobbat fram en laddning med tillgång till en sk manometic barrel så skulle jag våga prova.
- JägarRogge
Jag ska faktiskt prova själv en laddning som efterliknar 410 fast i kaliber 20. Bara just för den här killens som starta tråden skull. Tar nog någon vecka innan jag har tid pga mkt jobb. 15 grams hagel laddning och se hur mkt hastigheten går upp. Jag tror dock inte att det blir så mycket bättre. Culot, du behöver inte ta illa upp då det inte alls var var meningen. Du sa ju själv att du inte är så intresserad och har så mycket erfarenhet av subsonic hagel. Men höra att det skulle vara farligt just pga att man lågladdar har man hört i åratal i subsonic världen. Det är bara bullshit.culot skrev: ↑26 sep 2020, 08:59Bra ! Då är du subsonic experten som får råda de andra, ja och jag utgår ifrån att du och de många andre laddat hagel subsonic.JägarRogge skrev: ↑26 sep 2020, 00:39Va hur skulle det gå till ? Låter helt ologiskt att det skulle kunna vara farligt annat att något fastnar i pipan pga det låga trycket och man skjuter igen då vill säga. Man kortar ju av hylsan givetvis eller fyller ut med något så det inte skrammlar runt i hylsan. Jag själv och många andra har laddat alla möjliga subsonic skott genom åren och jag har då aldrig hört att något sådant skulle hända annat än i myternas värld.culot skrev: ↑25 sep 2020, 20:26 En del verkar tro att det bara är att skruva ner krutet tills det blir tyst, det är inte så och man kan råka ut för nåt som jag tror heter sekundär tändning och det är fan farligt. Men om någon har jobbat fram en laddning med tillgång till en sk manometic barrel så skulle jag våga prova.
-
Sekundär explotion är realitet, i vanliga gevärskalibrar. Det som händer är att tryckvågen åker fram o sen tillbaka och detonerar krutet som inte antändes i första stöten, ofta är problemet från låg fyllnadsgrad. Långsamt krut med dålig fyllnadsgrad. Redan vid 50% och även mer, är det känt att hända. Kan säkert skjuta 100 skott. Därför man ska ha krut med hög fyllnadsgrad (tex trail boss) eller fyllnadsmedel.JägarRogge skrev: ↑26 sep 2020, 00:39Va hur skulle det gå till ? Låter helt ologiskt att det skulle kunna vara farligt annat att något fastnar i pipan pga det låga trycket och man skjuter igen då vill säga. Man kortar ju av hylsan givetvis eller fyller ut med något så det inte skrammlar runt i hylsan. Jag själv och många andra har laddat alla möjliga subsonic skott genom åren och jag har då aldrig hört att något sådant skulle hända annat än i myternas värld.culot skrev: ↑25 sep 2020, 20:26 En del verkar tro att det bara är att skruva ner krutet tills det blir tyst, det är inte så och man kan råka ut för nåt som jag tror heter sekundär tändning och det är fan farligt. Men om någon har jobbat fram en laddning med tillgång till en sk manometic barrel så skulle jag våga prova.
- JägarRogge
Precis , därför det är så lätt att korta av hylsan i hagelladding t.ex sen typ rullkrimpa. Det är inte ett dugg farligt i sig att minska ner krutet. Detta hör inget att göra mer subsonic laddingar i sig. Idioter som laddar finns i alla kategorier, och fattar man inte att man inte kan ha en rasslande hylsa från början så är man nog fel ute alltså.jmkhenka skrev: ↑26 sep 2020, 09:58Sekundär explotion är realitet, i vanliga gevärskalibrar. Det som händer är att tryckvågen åker fram o sen tillbaka och detonerar krutet som inte antändes i första stöten, ofta är problemet från låg fyllnadsgrad. Långsamt krut med dålig fyllnadsgrad. Redan vid 50% och även mer, är det känt att hända. Kan säkert skjuta 100 skott. Därför man ska ha krut med hög fyllnadsgrad (tex trail boss) eller fyllnadsmedel.JägarRogge skrev: ↑26 sep 2020, 00:39Va hur skulle det gå till ? Låter helt ologiskt att det skulle kunna vara farligt annat att något fastnar i pipan pga det låga trycket och man skjuter igen då vill säga. Man kortar ju av hylsan givetvis eller fyller ut med något så det inte skrammlar runt i hylsan. Jag själv och många andra har laddat alla möjliga subsonic skott genom åren och jag har då aldrig hört att något sådant skulle hända annat än i myternas värld.culot skrev: ↑25 sep 2020, 20:26 En del verkar tro att det bara är att skruva ner krutet tills det blir tyst, det är inte så och man kan råka ut för nåt som jag tror heter sekundär tändning och det är fan farligt. Men om någon har jobbat fram en laddning med tillgång till en sk manometic barrel så skulle jag våga prova.
-
Nu har jag inte tänkt att det ska bli ljudlöst utan vill bara för att få bort den värsta knallen, även med kåpor så låter det tillräckligt för att vara skadligt i längden. pipan är bara 55cm så mer vikt och att det blir längre framtill skadar absolut ingenting.
Dämparen ta bort ca 17-20 db och får man ner det ytterligare några db med en sub laddning så är det värt.
Läst runt lite och verkar som 32-36 gram hagel och Titewad(hög fyllnadsgrad) krut är vad folk använder mest för just sub laddningar kal 12. Hittat tillräckligt med information på brittiska forum, men får se om jag ids börja sen. gäller ju att jag får licens på dämparen först också.
Dämparen ta bort ca 17-20 db och får man ner det ytterligare några db med en sub laddning så är det värt.
Läst runt lite och verkar som 32-36 gram hagel och Titewad(hög fyllnadsgrad) krut är vad folk använder mest för just sub laddningar kal 12. Hittat tillräckligt med information på brittiska forum, men får se om jag ids börja sen. gäller ju att jag får licens på dämparen först också.
4 Bössor och en påväg...
-
Bullshit är ett hyffsat ” mustigt ” ord i vart fall bland vuxna. Men ett svar bara, din subsonic värld inkluderar den subsonic hagel ?JägarRogge skrev: ↑26 sep 2020, 09:50Jag ska faktiskt prova själv en laddning som efterliknar 410 fast i kaliber 20. Bara just för den här killens som starta tråden skull. Tar nog någon vecka innan jag har tid pga mkt jobb. 15 grams hagel laddning och se hur mkt hastigheten går upp. Jag tror dock inte att det blir så mycket bättre. Culot, du behöver inte ta illa upp då det inte alls var var meningen. Du sa ju själv att du inte är så intresserad och har så mycket erfarenhet av subsonic hagel. Men höra att det skulle vara farligt just pga att man lågladdar har man hört i åratal i subsonic världen. Det är bara bullshit.culot skrev: ↑26 sep 2020, 08:59Bra ! Då är du subsonic experten som får råda de andra, ja och jag utgår ifrån att du och de många andre laddat hagel subsonic.JägarRogge skrev: ↑26 sep 2020, 00:39
Va hur skulle det gå till ? Låter helt ologiskt att det skulle kunna vara farligt annat att något fastnar i pipan pga det låga trycket och man skjuter igen då vill säga. Man kortar ju av hylsan givetvis eller fyller ut med något så det inte skrammlar runt i hylsan. Jag själv och många andra har laddat alla möjliga subsonic skott genom åren och jag har då aldrig hört att något sådant skulle hända annat än i myternas värld.
- JägarRogge
Ja det är subsonic hagel i stor del även andra subsonic skott då det är mitt intresse. Jag kan lungt rekommendera någon att ladda sub hagel så länge man kortar av hylsan t.ex. inga problem alls. Du verkar ta illa upp av någon anledning. Jag förstår att du kan mycket om hagelladdninng. Men jag är inte ute efter att provocera något. Men att tro att det skulle bara farligt att dra ner på krut i sig borde ju inte en sån med din kunskap tro på eller hur ?culot skrev: ↑26 sep 2020, 21:18Bullshit är ett hyffsat ” mustigt ” ord i vart fall bland vuxna. Men ett svar bara, din subsonic värld inkluderar den subsonic hagel ?JägarRogge skrev: ↑26 sep 2020, 09:50Jag ska faktiskt prova själv en laddning som efterliknar 410 fast i kaliber 20. Bara just för den här killens som starta tråden skull. Tar nog någon vecka innan jag har tid pga mkt jobb. 15 grams hagel laddning och se hur mkt hastigheten går upp. Jag tror dock inte att det blir så mycket bättre. Culot, du behöver inte ta illa upp då det inte alls var var meningen. Du sa ju själv att du inte är så intresserad och har så mycket erfarenhet av subsonic hagel. Men höra att det skulle vara farligt just pga att man lågladdar har man hört i åratal i subsonic världen. Det är bara bullshit.
- JägarRogge
Om det är där skon klämmer ( jag har själv varit i exakt samma sits ) så skaffa istället lep 200 hörselproppar med medhörning. Dom fungerar faktiskt bättre än hörselkåpor med medhörning man köper. För att det kommer ändå inte bli särsklilt tyst med någon nytta av dämparen. Bara en stor vikt längst ut på pipan som förstör din balans och skjutglädje till ingen nytta.baner85 skrev: ↑26 sep 2020, 15:58 Nu har jag inte tänkt att det ska bli ljudlöst utan vill bara för att få bort den värsta knallen, även med kåpor så låter det tillräckligt för att vara skadligt i längden. pipan är bara 55cm så mer vikt och att det blir längre framtill skadar absolut ingenting.
-
Lyfter en gammal tråd istället för att skapa en ny. Kommer försöka ladda en 34gram expanderande slug subsonic. Har både N320 och trailboss samt kronograf. Någon som vill dela med sig av ett recept eller tips? Skjuter med ljuddämpare och uppskattar en sån tyst patron som möjligt