Behöver lite tips på var man börjar..

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

t0bias84

Behöver lite tips på var man börjar..

Inlägg av t0bias84 »

God förmiddag!

Jag har fått upp ögonen för handladdning av hagel det senaste och skulle verkligen vilja hitta någonstans i vårt avlånga rika att åka och handla på mig en massa prylar som kan vara "bra och ha" när man vill börja ladda.

Jag har läst en hel del inlägg här, och andra forum samt kollat på youtube - men enda stället jag hittar i Sverige som har lite grejer är Vildsvin.se men verkar vara slut på det mesta där. Sett att flera tipsar om Siarm och även finska sidor - men verkar svårt att få transport därifrån?

Har ni några tips på sidor jag missat? Ni vill inte göra er av med massa utrustning eller känner någon? :)
fugazi

Re: Behöver lite tips på var man börjar..

Inlägg av fugazi »

Första och förmodligen bästa tipset är ju att hålla koll på Säljes-sidan här på Robsoft...
Vad är du ute efter?
\\ fugazi \\ Magnus \\
t0bias84

Inlägg av t0bias84 »

Jag har kikat runt lite och egentligen tänkte jag börja med en Lee load all 2 och har kollat massa videos där den används - sen efter att ha nördat det här forumet lite så har ha-begäret skiftat till en Mito 5 från OMV. Dock inser jag att jag kommer behöva ladda till dödagar för att finansiera en sån investering men ser så jäkla läckert ut och är ju inte av ekonomiska själ jag vill ladda :) Nån som har en Mito 5 och kan säga om det är värt köpet? OMV verkar väldigt trevliga när man pratar med dom via mail. Men skulle absolut vara intresserad om det är någon som ska lägga laddningen på hyllan och vill sälja av grejer i bulk.
Användarvisningsbild
OlaK

Inlägg av OlaK »

Screenshot_20241107_104708_Chrome.jpg
Det här är du hemma med.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Heym SR20L, 6,5x55
Tikka 55, 308W
Mauser 410B, 22lr
Merkel 140E, 2x 9,3x74R, 240E 7x57R-20, 40E 20-20
Verney Carron Sagittaire, 12
Marocchi First, 410
Drulov M70
Smålandsstövare Sixten
culot

Inlägg av culot »

t0bias84 skrev: 07 nov 2024, 09:42 Jag har kikat runt lite och egentligen tänkte jag börja med en Lee load all 2 och har kollat massa videos där den används - sen efter att ha nördat det här forumet lite så har ha-begäret skiftat till en Mito 5 från OMV. Dock inser jag att jag kommer behöva ladda till dödagar för att finansiera en sån investering men ser så jäkla läckert ut och är ju inte av ekonomiska själ jag vill ladda :) Nån som har en Mito 5 och kan säga om det är värt köpet? OMV verkar väldigt trevliga när man pratar med dom via mail. Men skulle absolut vara intresserad om det är någon som ska lägga laddningen på hyllan och vill sälja av grejer i bulk.
antingen en smart box som olaK rekommenderar eller en SMART som du använder ihop m en enkel bänkborrmaskin. sen är inte en LEE Load all fel att ha som kalibrerare och byta tändhattar. Det finns nämligen två sätt att ladda , antingen ital style med nya primade hylsor eller omladdning the american vway , Lee pressen är en omladdningspress som inte gilla nya hylsor. Tillgången på komponenter i sverige är idag sämre än någonsin, och det krut som finns är Vectan A1 & A0 samt VV 320-340-350- N38 . Sen kommer vi ju till Vad tänker du ladda för ammo ? bly eller stål och vilken kaliber
Sen om du ska " tjäna in " utrustningen så görs det inte i första taget. Men det är jävligt roligt att ladda hagel ...
t0bias84

Inlägg av t0bias84 »

Stort tack för infon, har försökt klura lite på det där med krut men verkar inte alls vara speciellt välsorterat här i lokala butikerna runt Örebro. Hur gör jag för att få tag på bra krut där det går att hitta mycket ladd-data o sådär?

Min plan långsiktigt är att ladda egentligen all typ av skott - bly, stål och bismuth samt tungsten - men börja med det lättaste (har fått för mig att det är stål eller bly) och sen arbeta mig uppåt :)

Även lite fundersam på tändhattar - har ni något bra förslag på var jag får tag i det?
culot

Inlägg av culot »

t0bias84 skrev: 08 nov 2024, 13:50 Stort tack för infon, har försökt klura lite på det där med krut men verkar inte alls vara speciellt välsorterat här i lokala butikerna runt Örebro. Hur gör jag för att få tag på bra krut där det går att hitta mycket ladd-data o sådär?

Min plan långsiktigt är att ladda egentligen all typ av skott - bly, stål och bismuth samt tungsten - men börja med det lättaste (har fått för mig att det är stål eller bly) och sen arbeta mig uppåt :)

Även lite fundersam på tändhattar - har ni något bra förslag på var jag får tag i det?
det finns väl just i örebro en handlare som är återförsäljare åt SAKAB ? Han kan ta hem Vectan A kruten ,
A1 och A0 är mkt lämpliga, tror dom även har fiocchi 616 tdh
t0bias84

Inlägg av t0bias84 »

Jag ringde och pratade med han som hade en sida som hette reservdelslådan.se o butiken låg i Örebro, han skulle kika på vad han kunde få fram, men inte hört av han på ett par veckor så kanske får ringa och påminna :shock:
Användarvisningsbild
OlaK

Inlägg av OlaK »

Jag har hageltändhattar om du behöver. Du får hämta på plats.
Kommer dock inte ihåg vilken fabrikat/typ.
Jag laddar bara nya hylsor.

/OlaK
Heym SR20L, 6,5x55
Tikka 55, 308W
Mauser 410B, 22lr
Marocchi First, 410
Drulov M70
Smålandsstövare Sixten
culot

Inlägg av culot »

t0bias84 skrev: 08 dec 2024, 21:46 Jag ringde och pratade med han som hade en sida som hette reservdelslådan.se o butiken låg i Örebro, han skulle kika på vad han kunde få fram, men inte hört av han på ett par veckor så kanske får ringa och påminna :shock:
Ett tips är , ta och ring Sakab och fråga om dom har nån återförsäljare i Örebro, jag tror bestämt det men glömt av vad företaget heter.
Användarvisningsbild
OlaK

Inlägg av OlaK »

culot skrev: 13 dec 2024, 10:52
t0bias84 skrev: 08 dec 2024, 21:46 Jag ringde och pratade med han som hade en sida som hette reservdelslådan.se o butiken låg i Örebro, han skulle kika på vad han kunde få fram, men inte hört av han på ett par veckor så kanske får ringa och påminna :shock:
Ett tips är , ta och ring Sakab och fråga om dom har nån återförsäljare i Örebro, jag tror bestämt det men glömt av vad företaget heter.
Ingen ÅF i Örebro.
Men har man tur kan Patrik ta med hem. Blir fraktfritt iaf.

/OlaK
Heym SR20L, 6,5x55
Tikka 55, 308W
Mauser 410B, 22lr
Marocchi First, 410
Drulov M70
Smålandsstövare Sixten