AI/ChatGPT för laddning av hagel?
Moderatorer: Trond Åsly, PerN
- kattafan
Re: AI/ChatGPT för laddning av hagel?
Har jobbat mycket med Chat GPT de senaste veckorna och det har dramatiskt ökat min produktivitet. Spar hysteriskt mycket tid när man vill sammanställa information och ta fram strukturer till både presentationer och workshop/utbildningar.
Finns det något bättre än att läsa folks svar på inlägg och inse att poängen eller skämtet gick rakt över huvudet på dom?
www.kikarskytt.se @kikarskytt.se på instagram
www.kikarskytt.se @kikarskytt.se på instagram
-
Om verktyget kan gissa vilken laddning du vill ha och ge en aktuell källhänvisning där man kan verifiera uppgifterna så hjälper det mycket. Att hitta data för hagel tycker jag att är svårt, till stor del då mycket är på italienska.t0bias84 skrev: ↑11 nov 2024, 15:52
Det enda jag har gjort är att ge den instruktioner och laddat upp de laddningsmanualer som jag kunnat hitta gratis. Jag skulle gärna vilja få tag i flera PDF:er med data som jag kan lägga in (spelar ingen roll om de är på finska eller italienska för den översätter automatiskt) och så er expertis på vad den gör fel i dagsläget.
-
Jo men nu gick det snett på första försöket, och ett krux med just handladdning och hagel dito i synnerhet är att gemene man
söker ofta söker genvägar, och det för att fakta och erfarna råd inte passar in hur man tänkt sig.
För det första så lever vi i europa med ett metriskt system, och extremt mycket publicerad laddata för hagel är Amerikansk som har endra typer
av komponenter och mäter i deras tum system.
Samma gemene man älskar att Googla och tar allt som fakta utan erfarenhet att använda all info och se den röda tråden som man kan basera sitt eventuella expriment på.
De allra bästa laddatan för hagel och då bly i synnerhet hittar vi i italien, sen är dom tyvärr mkt efter i vad det gäller alternativ hagel.
Dock börjar dom förlika sig med att det eländet är som HIV dvs jävligt svårt att bli av med.
Jag har supportrat väldigt många genom åren m ladda hagel, men man märker fort vilka som är genuint intresserade
och vilka som vill forcera och ta genvägar, väldigt ofta vill man gå ifrån noll erfarenhet eller möjligen att man laddat lite kula till att ladda
Tungsten och dessutom billig sådan.
-
Så svårt är det ju inte eller hur ? Jag behärskar inte ital och är inte data expert men det går mkt lätt att sätta på översättning till engelska,Fält skrev: ↑13 nov 2024, 19:36Om verktyget kan gissa vilken laddning du vill ha och ge en aktuell källhänvisning där man kan verifiera uppgifterna så hjälper det mycket. Att hitta data för hagel tycker jag att är svårt, till stor del då mycket är på italienska.t0bias84 skrev: ↑11 nov 2024, 15:52
Det enda jag har gjort är att ge den instruktioner och laddat upp de laddningsmanualer som jag kunnat hitta gratis. Jag skulle gärna vilja få tag i flera PDF:er med data som jag kan lägga in (spelar ingen roll om de är på finska eller italienska för den översätter automatiskt) och så er expertis på vad den gör fel i dagsläget.
Det sista har jag lärt mig funkar bäst då italienare ibland skriver dialektalt och då funkar det kassa med ital till svenska.
-
Min synpunkt:
Artificiell:
. antagna, konstruerade, falska, låtsade, påtvingade, ihåliga, ouppriktiga, mödosamma, uppfostrade, meratricious, falska, sätta på, falska, teatraliska, onaturliga
”Intelligens är en mycket generell mental kapacitet som, bland annat, involverar förmågan att resonera, planera, lösa problem, tänka abstrakt, förstå komplexa idéer, lära snabbt och lära av erfarenhet.
De två orden kanske inte riktigt hör ihop? Försäljarna vill nog sola sig i det positivt laddade ordet "intelligens" men jag ser lite av de ovan uppräknade förmågorna hos den hypade AI, förmodligen ska betoningen vara på det inledande ordet där igenkänningen är större.
Artificiell:
. antagna, konstruerade, falska, låtsade, påtvingade, ihåliga, ouppriktiga, mödosamma, uppfostrade, meratricious, falska, sätta på, falska, teatraliska, onaturliga
”Intelligens är en mycket generell mental kapacitet som, bland annat, involverar förmågan att resonera, planera, lösa problem, tänka abstrakt, förstå komplexa idéer, lära snabbt och lära av erfarenhet.
De två orden kanske inte riktigt hör ihop? Försäljarna vill nog sola sig i det positivt laddade ordet "intelligens" men jag ser lite av de ovan uppräknade förmågorna hos den hypade AI, förmodligen ska betoningen vara på det inledande ordet där igenkänningen är större.
- hinkraka
Vilket är helt rimlig kritik kring diskussionen huruvida AI faktiskt representerar intelligens eller inte. Men säger väldigt lite kring hur det skulle funka här. Min tanke är att intelligens inte direkt behövs, utan mer funktionen att sortera relevant information, inte göra egna antaganden/slutsatser.Tålsmarkaren skrev: ↑25 nov 2024, 13:57 Min synpunkt:
Artificiell:
E-mail på internet skrivs med fördel ut som "adress (at) domän . xxx" istället för "adress@domän.xxx" för att undvika att åka på spam.
Kom ihåg, poster i köp/sälj/bytes raderas inte. Uppdatera bara rubriken när du löst ditt behov.
Kom ihåg, poster i köp/sälj/bytes raderas inte. Uppdatera bara rubriken när du löst ditt behov.