Byta tännhatt I hagelhylsor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Exilbonde

Byta tännhatt I hagelhylsor

Inlägg av Exilbonde »

Inom spaniel och retrieverklubben använder vi lösa hagelskott (hylsa med tännhatt) när vi håller jaktprov.
Vi betalar hutlöst för dessa (200 kronor för 25 skott), därför funderade jag på att skaffa verktyg till att stöta ut och sätta i ny tännhatt.
Jag handladdar kulammunition men en Rock Chockerpress, men kan ingenting om hagelladdning.
Finns sådant verktyg att montera i RC press, och vad kommer det att kosta?
Jag har googlat men hittade bara laddkomponenter.

På förhand tack.

Exilbonde
Alla framsteg beror på lathet och nyfikenhet.
Användarvisningsbild
hk

Re: Byta tännhatt I hagelhylsor

Inlägg av hk »

lätt

bara en pinne för att peta ur tändhatten och ett rör att pressa i den
röret i hylsan och tändhatten mot plan yta

finns mer avancerade, men ska man bara byta tändhatt så är det lätt ordnat

koll vart du kan få tag i tändhattar med för den delen
Förövrigt anser jag att Svenska Jägareförbundet bör läggas ner .
eu's syn på vapen är det största hot vi har för sportskytte och jakt, och det bör vi verkligen kunna prata om ... . . . ...
culot

Inlägg av culot »

Jag tror jag har en mkt simpel lågkvalitet pryl från Olympic som du om inte annat kan förstärka lite.
Den finns billigt på siarm och alla andra ital firmor, en ny eller beggad Lee load all press funkar åxå galant.
Bjerker

Inlägg av Bjerker »

Hylsor med tändhatt för handladdning är väl inte heller särskilt dyra? Ett iofs dyrt exempel från svensk butik, men inga 200kr/25st. https://vildsvin.se/handladdning/hagel- ... -mm-culot/

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
hk

Inlägg av hk »

https://vildsvin.se/handladdning/tandha ... for-hagel/

tändhattar, men slut, går ju att fråga om det kommer hem
men 0.65 kr styck är inte så farligt i dessa tider
Förövrigt anser jag att Svenska Jägareförbundet bör läggas ner .
eu's syn på vapen är det största hot vi har för sportskytte och jakt, och det bör vi verkligen kunna prata om ... . . . ...
apocalypse

Inlägg av apocalypse »

Hjälpte till som funktionär på några jaktprov med Spaniel och Retrievrar för flera år sedan.
Då skulle det helst vara lösa skott (hem)laddade med ris.
Prestandan varierade dock mycket, med gott om oförbränt krut i omlopp…

Jag lanserade några alternativ - bland annat slaktade övningsskott med bara tändhatt.
Smällen ansågs dock inte bra nog då.

Därför blev jag ändå glad när primade tomhylsor användes på senaste provet jag var på.

Tänker; kan det vara ett alternativ att köpa billigare ammunition och slakta? Om det ändå ska arbetas med?
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight... razor... and surviving."

colonel Kurz (M.Brando) ur Apocalypse Now, F.F.Coppola (1979)
Beretta56e

Inlägg av Beretta56e »

Köp en mullvadsfälla som laddas med slaktmaskammo. Modda den lite så den blir säker att hålla i.
culot

Inlägg av culot »

varför inte en apportkastare ? den smäller bra utan dummy på och dom skotten torde vara billiga.
Risladdade patroner är inte ofarliga , jag skulle ladda ett gäng och under prov fasen provade jag att skjuta i en plast back på ett par meters håll
och det vart ett jävla hål i den kan jag säga..
Exilbonde

Inlägg av Exilbonde »

Tack för alla svar
culot skrev: 02 aug 2022, 16:13 varför inte en apportkastare ? den smäller bra utan dummy på och dom skotten torde vara billiga.
Risladdade patroner är inte ofarliga , jag skulle ladda ett gäng och under prov fasen provade jag att skjuta i en plast back på ett par meters håll
Jo apportkastare används ofta, och den smäller bra. Även startpistol används.

Hagelbössan behövs där hunden skall ha möjlighet ta riktning efter smällen eller riktningen som bössan pekar.

Jag föredrar skott som inte är laddad med ris (eller tidningspapper), då skulle det inte vara så trevligt att vara kasrtare om skytten skjuter lågt. :lol:
Alla framsteg beror på lathet och nyfikenhet.
culot

Inlägg av culot »

Exilbonde skrev: 02 aug 2022, 18:58 Tack för alla svar
culot skrev: 02 aug 2022, 16:13 varför inte en apportkastare ? den smäller bra utan dummy på och dom skotten torde vara billiga.
Jo apportkastare används ofta, och den smäller bra. Även startpistol används.

Hagelbössan behövs där hunden skall ha möjlighet ta riktning efter smällen eller riktningen som bössan pekar.

Jag föredrar skott som inte är laddad med ris (eller tidningspapper), då skulle det inte vara så trevligt att vara kasrtare om skytten skjuter lågt. :lol:
Användarvisningsbild
Stainless steel

Inlägg av Stainless steel »

Enklast och billigast borde vara att köpa tusen primade hylsor från italien. Borde landa på runt 1kr per hylsa.

Men är du helt säker på att det bara är skott med tändhatt? Priset stämmer bra överens med vad riktiga knallskott kostar.

Nu går det ju ganska enkelt att ladda knallskott också. Men det kräver lite mer än bara tändhattar eller färdiga primade hylsor. Du ska utöver det ha ett snabbrinnande krut, filtförladdning (eller i plast om man inte bryr sig om det), overshot card sen någon media typ mjöl att ha mellan. Sen rullförsluter man patronen.

Jag har nått halvrappligt billigt kit liggande med en ganska kass rullförslutare liggande. Inget man kanske ska använda för bra resultat och få jämn rullning men för blankskott borde det duga bra.
weatherby vanguard s2 .308, M96 6.5x55, Ruger pc 9mm, Cz 455 varmint 22lr
Brno 101 kaliber 12, Remington 870 kaliber 12
cz shadow 2 9mm, glock 19 med lull lull, S&W 686 .357, S&W m17 22lr
590A1

Inlägg av 590A1 »

Svarva 1stycke kaliber 12 dummy, borra exentriskt hål så att slagstiftet tar i kanten, ammo till bultpistol.
Garanterat mer "bang" än 209 tändhatt, och "ammo" finns överallt.

Så hade jag gjort.

/590A1
Användarvisningsbild
Stainless steel

Inlägg av Stainless steel »

590A1 skrev: 03 aug 2022, 22:58 Svarva 1stycke kaliber 12 dummy, borra exentriskt hål så att slagstiftet tar i kanten, ammo till bultpistol.
Garanterat mer "bang" än 209 tändhatt, och "ammo" finns överallt.

Så hade jag gjort.

/590A1
Kapitel 1 i vapenlagen
3 § Vad som sägs om skjutvapen gäller också
H) anordningar som gör att skjutvapen kan användas med annan ammunition än de är avsedda för.

Jättebra lösning men inget jag skulle satsa på (möjligen om brukshundklubben står för innehavet och lånar ut). Även om kap1 5§ kan tolkas som att det inte är ammunition för bulpistol regleras inte i lagen. Men sätter man det i ett start/signalvapen så är det ammunition igen.

Brukshundklubbar kan inneha startvapen utan tillstånd enligt vapenförordning kap2 2§. Men se då till att det sitter en sprint i den lilla pipa som blir. Annars kan man stoppa i en projektil där och då kan en grinig åklagare ställa till massa problem. Men annars bör det efter koll med polisen bara vara att svarva till några. Märka som brukshundsklubbens egendom och dom lånar ut till medlemmar.
weatherby vanguard s2 .308, M96 6.5x55, Ruger pc 9mm, Cz 455 varmint 22lr
Brno 101 kaliber 12, Remington 870 kaliber 12
cz shadow 2 9mm, glock 19 med lull lull, S&W 686 .357, S&W m17 22lr