Våra bästa SLUG laddningar kal 12-20

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

culot

Re: Våra bästa SLUG laddningar kal 12-20

Inlägg av culot »

dikdike skrev:
culot skrev:
dikdike skrev:Förbränningen såg ut att vara bra ut på 3/4 skott.
Jag hade en stege från 2,15 - 2,18. Tror det var 2,17 som lämnade stora mängder oförbrända krutrester och farten låg på 400 m/s där vet faktiskt inte varför den uppförde sig så???
Jag tror att du använder ett för trögt krut och troligen skulle A1SP funka bättre, men om det är det A0 krutet
Vi köpte för mkt länge sedan så kan det vara något hetare.

/P
Peter,

Har faktiskt försökt med A1Sp men fick väldig ojämna hastigheter. Ska nog göra att försök igen. Det skulle kunna vara så att det var dåliga ljusförhållanden och då har Kronogarfen skapat felet.
Dina slug , är dom till för att lägga i förladdning, typ key driver ? Jag tror inte det ligger i krutet utan att nånting inte är konstant, ta tex att dina slug ligger för högt och det även fast du har märken på
toppen , sen det där " jänkehittepåtricket " att kunna trycka en slug m pinne vete fasen om det finns nåt " vetenskapligt belägg" för, prova med nya hylsor först och främst ..

/ P
Användarvisningsbild
dikdike

Inlägg av dikdike »

Peter,

Har faktiskt försökt med A1Sp men fick väldig ojämna hastigheter. Ska nog göra att försök igen. Det skulle kunna vara så att det var dåliga ljusförhållanden och då har Kronogarfen skapat felet.[/quote]

Dina slug , är dom till för att lägga i förladdning, typ key driver ? Jag tror inte det ligger i krutet utan att nånting inte är konstant, ta tex att dina slug ligger för högt och det även fast du har märken på
toppen , sen det där " jänkehittepåtricket " att kunna trycka en slug m pinne vete fasen om det finns nåt " vetenskapligt belägg" för, prova med nya hylsor först och främst ..

/ P[/quote]

Nästa provskjutning ska definitivt bli med nya hylsor. Behöver dock gjuta fler Lee slug. - Ja det kan tyckas "fegt" att klippa ned förladdningen så att sluggen kan pressas genom pipan, men som sagt jag är inte den som vill offra drillingens hälsa för några få slug skott.
Mvh Sigvard
Beretta Silver Pigeon 12/76
Krieghoff Neptun 7x65 R-12/70 + 22 cm instickspipa .22WMR
Sauer&Sohn mod 3000 7x65 R-16/70+instickspipa: fullängds 22 hornet + 43cm .22WMR
Husqvarna 640 8x57JS
Thomson Center Icon .308W
Webley&Scott Tracker
Arktos

Inlägg av Arktos »

Nu har jag monterat Julaborren jag köpte i höstas och provat rullstukning.

Det var inte så knepigt som man kan tro :-)

Lyman 525 diaboler (faktisk vikt 32-33g) i Fiocchi 70mm hylsor (scived tyvärr, ska ta mina unscived nästa gång om hjärnan är med)
3x VP20 förladdning, 1,9g VV340 rullad till ca 59,5 mm.

3x B&P Z2M21, 1,9g VV340 rullade till 61 mm

Mest tänkt för att testa nya kronografen. Har ett gäng andra förladdningar att labba med och lite filtskivor att fylla med om de behöver lyftas.
Så nästa steg blir att göra stegar upp till ca 2,1 g VV340 och se hur det tar.
Åter med skjutrapport, fart och kanske foton imorgon.
culot

Inlägg av culot »

dikdike skrev:Peter,

Har faktiskt försökt med A1Sp men fick väldig ojämna hastigheter. Ska nog göra att försök igen. Det skulle kunna vara så att det var dåliga ljusförhållanden och då har Kronogarfen skapat felet.

/ P[/quote]

Nästa provskjutning ska definitivt bli med nya hylsor. Behöver dock gjuta fler Lee slug. - Ja det kan tyckas "fegt" att klippa ned förladdningen så att sluggen kan pressas genom pipan, men som sagt jag är inte den som vill offra drillingens hälsa för några få slug skott.[/quote]
Men är din slug av Lee key driver typ , med en bom över öppningen och som är avsedd att lägga i förladdning?

/ p
Arktos

Inlägg av Arktos »

Skjuttestet uppskjutet. Jakt idag.
Användarvisningsbild
dikdike

Inlägg av dikdike »

Har faktiskt försökt med A1Sp men fick väldig ojämna hastigheter. Ska nog göra att försök igen. Det skulle kunna vara så att det var dåliga ljusförhållanden och då har Kronogarfen skapat felet.[/quote]

Nästa provskjutning ska definitivt bli med nya hylsor. Behöver dock gjuta fler Lee slug. - Ja det kan tyckas "fegt" att klippa ned förladdningen så att sluggen kan pressas genom pipan, men som sagt jag är inte den som vill offra drillingens hälsa för några få slug skott.[/quote]
Men är din slug av Lee key driver typ , med en bom över öppningen och som är avsedd att lägga i förladdning?

/ p[/quote]

Ja, det är en slug av Lee key driver typ , med en bom över öppningen!
Mvh Sigvard
Sauer&Sohn mod 3000 7x65 R-16/70+instickspipa: fullängds 22 hornet + 43cm .22WMR
Husqvarna 640 8x57JS
Webley&Scott Tracker
Användarvisningsbild
dikdike

Inlägg av dikdike »

Nu har jag testat att ladda Lee 1oz slugen med A1sp, med nya kal 12/70 hylsor.
Det blev riktigt bra fart på dem 460m/s V0

BildBildBild
Hela receptet nedan
12/70 Fiocchi 616. Vectan A1 sp 2,1g. Lee 1 Oz. Ch AQ 26+Wad klip + kal20 kork. 58,5 460
Rena fina pipor, kulan tar ca 15 cm till vänster @30 m höger pipa

Skickat från min iPad med Tapatalk
Mvh Sigvard
Husqvarna 640 8x57JS
Webley&Scott Tracker
skogsmannen23

Inlägg av skogsmannen23 »

Varför har du målat dom?
culot

Inlägg av culot »

skogsmannen23 skrev:Varför har du målat dom?
Jag har faktiskt sett italienarna göra samma sak, Lyman diabol i Klatchigt Rosa vore väl nåt för karga Norrlänska skogmän :lol: :lol:

/ P
Användarvisningsbild
dikdike

Inlägg av dikdike »

Var har du målat dem? Varför inte, rent praktiskt för att slipp blanda ihop dem med andra slug laddningar som jag laddat och ligger på lager. Dessa är "avsett" till 12/70 drillingen.
Dom är ju rosa - javisst viktigt att inte ta fel när nöden kräver ett snabbt dödande skott.

Skickat från min iPad med Tapatalk
Mvh Sigvard
Husqvarna 640 8x57JS
Webley&Scott Tracker
Highorbit

Inlägg av Highorbit »

Sparkar liv i en gammal tråd med lite nybörjarfrågor.

Någon som hittat något bättre recept än att fylla förladdningen med korkskivor?
Tänkte köra Lees´ 1 Oz slugs i begagnade hylsor.

Är det fortfarande A1Sp som gäller?
Och har någon hittat nån lämplig förladdning utan förstärkningsrillor inuti (som ju kilar fast förladdningen i slugen)?
Gärna i lagom längd så man slipper trimma ner dem för att få slugen flush med toppen på förladdningen.
culot

Inlägg av culot »

Highorbit skrev: 17 jul 2021, 14:55 Sparkar liv i en gammal tråd med lite nybörjarfrågor.

Någon som hittat något bättre recept än att fylla förladdningen med korkskivor?
Tänkte köra Lees´ 1 Oz slugs i begagnade hylsor.

Är det fortfarande A1Sp som gäller?
Och har någon hittat nån lämplig förladdning utan förstärkningsrillor inuti (som ju kilar fast förladdningen i slugen)?
Gärna i lagom längd så man slipper trimma ner dem för att få slugen flush med toppen på förladdningen.
Hade glömt den här tråden,
A1SP hittar du inte men A1 och A0 finns att köpa