Dålig fart i gyttorps hagel?

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

culot

Re: Dålig fart i gyttorps hagel?

Inlägg av culot »

jocke8304 skrev: 24 dec 2019, 20:06 Finns det någon som kan rekommendera hagelskott till rådjur med lite fart och kraft i? Har skjutit ett antal rådjur i år med gyttorps special US 1 och 3 och blir rätt chockad över hur dålig kraft det är i hagel ibland, eller iallafall i gyttorps skott! Sköt en kidde i helgen som va väldigt liten men inte ett ända hagel satt i baksida skinn eller som nått in till vitala organ! Likaså förra helgen då sköt jag ett rådjur på ca 25-30 m med en US 1 och många hagel tog men endast ett hagel nådde in till lungorna! Tycker det är riktigt dåligt! Många säger att dom skjuter rådjur med US 5 och att haglen sitter i baksida skinn men det tror jag knappt på förrän jag sett det själv :P Vad säger ni, har jag haft otur eller är gyttorps ammunition fesladdade?

Jag tycker ärligt att den här tråden ligger i fel kategori för den har inget med Hageladdning/ omladdning av hagel att göra.
Kategorin Hagelskytte skulle passa bättre,
Användarvisningsbild
JägarRogge

Inlägg av JägarRogge »

potatiskastare skrev: 28 dec 2019, 00:33 Nånting är helt fel. Den patronen har rent teoretisk kraft nog att slå igenom ut mot 120m. Ja, just det. 120m. Om den inte slår igenom på 30m och hagelnumren är rätt så skulle det innebära att utgångshastigheten måste ned mot 1-200m/s. Det skulle både kännas och höras. Och antagligen synas.
PMT brukade alltid dilla om i alla år att en us 3 kan döda ett rådjur på 80 meter, vilket jag inte tror på. Och nu säger du 120 meter, jag vill gärna veta hur det skall gå till. Ingen pik mot dig utan är bara nyfiken som tusan. På 100 meter gör ju typ haglen knappt märken i kartong skivor. Det enda jag vet som har stor effekt på 100m + är ju buckshot men då får man ingen träffbild istället.

https://www.youtube.com/watch?v=NEf96G6erQI
En kråka i näsan är bättre än en skata i sängen ^^
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Med 24g una 2,75 mm kan man skjuta rådjur på uppemot 60m, med bly halveras avståndet pga att stora hagel bromsas av tjock päls.
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Användarvisningsbild
JägarRogge

Inlägg av JägarRogge »

börje skrev: 06 feb 2021, 00:21 Med 24g una 2,75 mm kan man skjuta rådjur på uppemot 60m, med bly halveras avståndet pga att stora hagel bromsas av tjock päls.
Vad är una för nått ?
finnjägarn

Inlägg av finnjägarn »

JägarRogge skrev: 06 feb 2021, 00:26
börje skrev: 06 feb 2021, 00:21 Med 24g una 2,75 mm kan man skjuta rådjur på uppemot 60m, med bly halveras avståndet pga att stora hagel bromsas av tjock päls.
Vad är una för nått ?
tungsten väldigt populärt här på sidan pölen.Nästan dubbelt tyngre densitet än bly. dessutom håller svärmen ihop bättte. Dom fungerar väldigt bra. sköt härom veckan ett rå på 45m knall och fall med halv choke. några hagel satt i skinnet på utgångssidan medans största delen hade farit rätt igenom. Dessutom hade haglen slagit av båda frambenen . Sällan som bly går rätt igenom äns på hälften kortare håll.
Brukar ha i ett blyskott för närstrid och ett una för längre håll. eftersom dom slår sönder ganska så duktigt på nära håll. Har även hunnit med några rävar och rådjur till där effekten varit liknande :)

Ända nackdelen är priset :lol:

Här är länk till test. Man behöver inte kunna finska för att förstå tabellerna :lol:
http://www.korpimakasiini.fi/fi/video/u ... yijy-testi
Jakt är inte något jag gör
Det är en del av den jag är.
Min livstil
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inlägg av potatiskastare »

JägarRogge skrev: 06 feb 2021, 00:15
potatiskastare skrev: 28 dec 2019, 00:33 Nånting är helt fel. Den patronen har rent teoretisk kraft nog att slå igenom ut mot 120m. Ja, just det. 120m. Om den inte slår igenom på 30m och hagelnumren är rätt så skulle det innebära att utgångshastigheten måste ned mot 1-200m/s. Det skulle både kännas och höras. Och antagligen synas.
PMT brukade alltid dilla om i alla år att en us 3 kan döda ett rådjur på 80 meter, vilket jag inte tror på. Och nu säger du 120 meter, jag vill gärna veta hur det skall gå till. Ingen pik mot dig utan är bara nyfiken som tusan. På 100 meter gör ju typ haglen knappt märken i kartong skivor. Det enda jag vet som har stor effekt på 100m + är ju buckshot men då får man ingen träffbild istället.

https://www.youtube.com/watch?v=NEf96G6erQI
Det är data från provskjutningar bla Gyttorp utfört. Jag säger inte att us3 dödar rådjur ut mot 120m, men att us1 gör det. Det finns gott om data på hagels genomslagskraft från den tiden då man utförde sådana prov. Bla har Gyttorp presenterat sådan data. Det kan varit på 20 eller 30-tal som de gjorde sådana prov gissar jag.

Det längsta helt säkert uppmätta jag gjort var för några år sedan då min drilling dubblerade. Rådjuret träffades inte av kulan från kulpipan. Däremot av några us3 från högerpipan. Det gick undan något hundratal meter innan det dog. När jag flådde konstaterade jag att det bara var hagel som träffat och dagen efter gick jag tillbaka med en avståndsmätare. Eftersom det gick att se exakt var jag satt och var rådjuret stod är det väldigt exakt uppmätt avstånd om 62m.
Jag säger alltså absolut inte att det är lämpligt håll. Bara att det enskilda haglet har kraft nog.
Edit; jag sköt med en helt vanlig us3 bly.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
Giobbi

Inlägg av Giobbi »

Sköt med ett rå på alldeles för långt håll, stegade upp till 64 steg som är ungefär densamma i meter. Sköt med gyttorps 2+4, bocken hade träffats med ett hagel genom lungan vad jag kunde hitta, lade sig efter 20m.
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.
Användarvisningsbild
JägarRogge

Inlägg av JägarRogge »

jag är trött i skallen idag. hur räknar dom ut att bara 2 joule behövs. låter ju aslite. då borde man ju i teorin kunna skjuta ett rådjur med vanligt luftgevär på 7.5 joule ?
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inlägg av potatiskastare »

Ett hagel har ganska ofta bra penetration i förhållande till energin om man jämför med luftgevärspellets. Men åtminstone Gyttorp testade på fullpälsade vinterrävar. Praktiska tester. Har även läst om tester där de t.ex fäst gäss i vingarna och skjutit på varierande avstånd med olika patroner.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
culot

Inlägg av culot »

Farbror ”gyttorp Sven” berättade i ett reportage för massor av år sedan att dom sköt hjort i hägn och det var 36g Sv :1 mao 4mm hagel
35-40m full trångborrning sänkte dom utan knot, och det var inte bara en dom sköt utan ett hyfsat antal.
culot

Inlägg av culot »

Farbror ”gyttorp Sven” berättade i ett reportage för massor av år sedan att dom sköt hjort i hägn och det var 36g Sv :1 mao 4mm hagel
35-40m full trångborrning sänkte dom utan knot, och det var inte bara en dom sköt utan ett hyfsat antal.
Användarvisningsbild
JägarRogge

Inlägg av JägarRogge »

finnjägarn skrev: 06 feb 2021, 07:34
JägarRogge skrev: 06 feb 2021, 00:26
Vad är una för nått ?
tungsten väldigt populärt här på sidan pölen.Nästan dubbelt tyngre densitet än bly. dessutom håller svärmen ihop bättte. Dom fungerar väldigt bra. sköt härom veckan ett rå på 45m knall och fall med halv choke. några hagel satt i skinnet på utgångssidan medans största delen hade farit rätt igenom. Dessutom hade haglen slagit av båda frambenen . Sällan som bly går rätt igenom äns på hälften kortare håll.
Brukar ha i ett blyskott för närstrid och ett una för längre håll. eftersom dom slår sönder ganska så duktigt på nära håll. Har även hunnit med några rävar och rådjur till där effekten varit liknande :)

Ända nackdelen är priset :lol:

Här är länk till test. Man behöver inte kunna finska för att förstå tabellerna :lol:
http://www.korpimakasiini.fi/fi/video/u ... yijy-testi
Så hur många hagelstorlekar kan man då gå ner med tungsten för att efterlikna en US 1 till exempel i energi ?
finnjägarn

Inlägg av finnjägarn »

Någon bättre på fysik får rätta mig om jag har fel. men bly väger 11.3kg per dm3. Tungsten har 19.3kg/dm3. Så om man kan räkna med förhållandet så blir det. 11.3*4=19.3*x
alltså cirka 2.35mm. lägg även till att luftmotståndet är mindre p.g.a. högre densitet.
Jag använder 3.25mm och 2.75mm hagel. båda två fungerar bra på rådjur och räv
Min livstil
Bjerker

Inlägg av Bjerker »

finnjägarn skrev:Någon bättre på fysik får rätta mig om jag har fel. men bly väger 11.3kg per dm3. Tungsten har 19.3kg/dm3. Så om man kan räkna med förhållandet så blir det. 11.3*4=19.3*x
alltså cirka 2.35mm. lägg även till att luftmotståndet är mindre p.g.a. högre densitet.
Jag använder 3.25mm och 2.75mm hagel. båda två fungerar bra på rådjur och räv
Vikten beror av volymen, som beror av radien i kubik.
Prova 11.3 * 4^3 = 19.3 * x^3.
Jag får det till 3.3 mm. Sedan håller Tungsten farten bättre, kanske är det därför mindre hagel fungerar bra?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

finnjägarn

Inlägg av finnjägarn »

Kan nog stämma :). Ja visst måste dom hålla farten bättre eftersom dom har högre densitet. Dessutom blir penetrationen bättre än motsvarande blyhagel eftersom det skapar ett större tryck på än motsvarande blyhagel p.g.a. densiteten. Sedan tycker jag också att svärmen håller ihop lite bättre med Una än med bly.
Min livstil
culot

Inlägg av culot »

Lite lattjo att tråden i början handlade om vanliga 36g Gyttorp bly patroner och nu avhandlar den tungsten ammo och Finska UnA.

Sen ska det inte behövas så hög fart med så grova hagel som 4,00 mm, och skulle farten vara för låg då pratar vi underljuds fart och då hör och känner man att nåt inte stämmer...
Användarvisningsbild
JägarRogge

Inlägg av JägarRogge »

såg nyss att dom ska ha typ 900 spänn för en ask :O Glöm det säger jag bara hehe
culot

Inlägg av culot »

JägarRogge skrev: 16 feb 2021, 02:15 såg nyss att dom ska ha typ 900 spänn för en ask :O Glöm det säger jag bara hehe
Så du bangar dessa ” grön kryptonit hagel ” som alla lovsjunger för nåt så ynkligt som pengar 8)

Nu kanske det blir begripligare varför jag inte stämmer in i kören.....