Dålig fart i gyttorps hagel?

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
Tomps
Has thanked: 13 times
Been thanked: 46 times

Re: Dålig fart i gyttorps hagel?

Inlägg av Tomps »

jocke8304 skrev:Bössan passar inte hundra på mig ska jag erkänna, men nu är den bössjäveln lagd åt sig och jag va och beställde en browning 525 citori idag som passade perfekt! Köpte lite annan ammunition som ska testas! Angående bocken igår måste det vara något med patronerna, verkar vara dålig fart eller kraft i haglen! Problemet är fortfarande inte att jag inte får i 50 hagel i rådjuret utan hela tråden handlar om kraften i varje hagel verkar dålig! Enligt min personliga åsikt så ska iallafall haglen sitta i skinnet på baksidan när dom tar bakom bogen men det gör dom inte! Köpte gamebore black gold US 1 och 36 gram som enligt tillverkarens uppgifter gör 430 m/s
Tag studsaren nästa gång så är problemet garanterat ur världen :mrgreen: Jag har sett fler dåliga träffar med hagel på rådjur jämfört med när folk använder kula....kräver förvisso mer omdöme men de chansartade skotten blir färre. Visst går det dock oftast bra med hagel, har skjutit många rådjur med bl a gyttorp traditional 3:or och 5:or, men sedan ett antal år har dovvilt ökat på markerna och studsare eller kombinationsvapen har blivit standard vid vanlig "småviltjakt". Numer åker hagelpangen fram endast vid jakt på hare och fågel och jag kan nog tycka att den kommer bäst till sin plats där, med risk för mothugg i tråden.....

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator
Has thanked: 8 times
Been thanked: 170 times

Inlägg av potatiskastare »

jocke8304 skrev:Bössan passar inte hundra på mig ska jag erkänna, men nu är den bössjäveln lagd åt sig och jag va och beställde en browning 525 citori idag som passade perfekt! Köpte lite annan ammunition som ska testas! Angående bocken igår måste det vara något med patronerna, verkar vara dålig fart eller kraft i haglen! Problemet är fortfarande inte att jag inte får i 50 hagel i rådjuret utan hela tråden handlar om kraften i varje hagel verkar dålig! Enligt min personliga åsikt så ska iallafall haglen sitta i skinnet på baksidan när dom tar bakom bogen men det gör dom inte! Köpte gamebore black gold US 1 och 36 gram som enligt tillverkarens uppgifter gör 430 m/s
Om patronen gör 350 eller 450 kommer du inte märka på viltet. Den ökningen i fart köper dig inte mer än 10m eftersom haglen bromsar så snabbt tills de är nere under ljudets hastighet. (samtidigt som du troligen tappar lite i träffbild vilket mycket väl kan göra att du inte vinner något alls)

Om haglen har så dålig kraft som du beskriver är farten snarare 150m/s. Något är helt fel. Antingen är patronen skadad eller kass på annat sätt, eller så har du bara träffat med randhagel eller rikoschetter.

En intressant sak är att danska studier om orsaker till skadskjutningar med hagel kommit fram till att endast ca 5% kan härledas till ammunitionens prestanda. Den absolut övervägande delen handlar om skytten. Tydligen är det ganska samstämmigt med studier från andra länder.
Det stämmer ganska bra med mina erfarenheter. Det är sällan det är patronen som felat, även om det finns massa trådar om skott utan "dö" i.

Och om jag hade varit i dina skor hade jag gjort något av de test som föreslagits i tråden för att utröna var felet ligger. Det hade jag gjort för min egen sinnesfrids skull även om det var köpt nya patroner och en ny bössa beställts.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke

culot
Been thanked: 20 times

Inlägg av culot »

Jag skulle knalla tillbaka till skottplatsen med en avståndsmätare, skjuta i kronograf och papp på samma avstånd.

Jag vet vad Gyttorp stoppar i sina patroner då jag har exakt samma komponenter så jag vet vad farten blir.

12/70 cheddite hylsa med cx2000 tändhatt, 1,78x36g Vectan A1SP gualandi SuperG 17 förladdning då får man 410ms

En vanlig fotocell kronograf skulle visa 395 på 2m så vill man ha fram V0 så lägger man på 15ms. Vissa tillverkare anger V0 fart andra V2,5 så en patron som gör 410 V2,5 har V0 425 .

/P

jocke8304

Inlägg av jocke8304 »

Åkte och testsköt exakt samma patroner och vapen idag på tavla och på 30 meters avstånd. Svärmen va det absolut inget fel på, jämn och fin med många hagel i centrum! Kronograf har jag ingen så vet inte Vo tyvärr.

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Om du inte märkte något knas så kan vi då med nästan 100% säkerhet säga att felet inte ligger i ammunitionen.
Brenneke

jocke8304

Inlägg av jocke8304 »

potatiskastare skrev:Om du inte märkte något knas så kan vi då med nästan 100% säkerhet säga att felet inte ligger i ammunitionen.
Undra vad som är fel då? Haglen i just dessa patroner verkar ju penetrera oerhört dåligt! Pratade med killen som flängde bocken jag sköt igår då det va han som tog hand om de! Han sa att det satt ca 19 hagel som han kunde räkna från buken och framåt och han kunde inte fatta att rådjuret inte stöp i skotten utan det istället gick 200m! Han hävdade att det är skotten det är fel på! Han kör själv med rottweil HV US 1 och han brukar få knall och fall med mindre hagel i kroppen och mer penetration på haglen! Komma definitivt skjuta upp resten av mina gyttorp på tavla och testa ny ammunition till rådjur

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Om de haglen penetrerar så dåligt som du säger måste farten vara kanske 150m/s. Det är så mesigt att jag inte kan tro annat än att det märks när du skjuter.

Jag lutar mer åt något annat. Fel vinkel, fel avstånd, fel träffläge... men jag hade själv gjort t.ex ett jämförande penetrationsprov om jag inte hade någon kronograf. Jag hade velat få svar. Sådana här saker kan sätta griller i huvudet på de flesta, och det är aldrig bra.
Hagelskytte är lite "magi" eftersom det innehåller en del instinktiv handling. Tror man inte på utrustningen brukar det instinktiva begränsas med normalt mycket sämre skytte som följd.
Brenneke

culot

Inlägg av culot »

Ponera nu att samma sak skulle hända med Kryptonit Patronen HV 1 ? Vad ska TS göra då ? Sälja bössan ?
Det är inte MAGi att göra en 36g patron med 1:Or och komponenterna är oftast kända, hagel kommer inte ifrån så många olika källor möjligen att åtminstone förr så började rottweiler göra sina grova hagel i maskin efte klagomål om ojämna hagel. Det enda jag tror kan vara en faktor är avståndet.

jocke8304

Inlägg av jocke8304 »

Det jag kan nämna också är att skiten som används är dom gamla special papp lila. Alltså inte dom nya med plasthylsa! Kan det vara så att skotten är gamla? Ska väl inte spela någon roll tycker man?

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Gör ett test. Messen ist wissen eller vad det är tyskarna säger. Det är enda sättet du får svar och kan gå vidare. Är patronen ok så får du leta på annat håll. Är patronen kass kan du sluta fundera mer på det.

Men visst kan ammunition åldras. Dels åldras den rent generellt men framförallt skulle jag säga att risken att den förvarats felaktigt någon gång ökar. Men jag tycker fortfarande du skulle märka om patronen hade typ 80% reduktion av både rekyl och knall.
Brenneke

culot

Inlägg av culot »

jocke8304 skrev:Det jag kan nämna också är att skiten som används är dom gamla special papp lila. Alltså inte dom nya med plasthylsa! Kan det vara så att skotten är gamla? Ska väl inte spela någon roll tycker man?
Och det säger du nu ? Fiberförladdningen kan vara torr och täta dåligt, är tändhatten av modern typ ? Gyttorp papp lila
Har dräpt rådjur i en halv evighet, och patronen är snudd på heligförklarad av vissa med äldre tajta lopp. Dom är laddade med fint Bofors JK6B krut som är legendariskt, men allt kan förvaras fel och din nya 525 lär skjuta skit med dom då den overbore lopp (18,7mm) och det är inget för gamla torra fiberförladdningar....heliga må så vara men det hjälper inte.

405 WCF
Has thanked: 14 times
Been thanked: 25 times

Inlägg av 405 WCF »

Dom där lila guldklimparna är/var riktigt bra patroner.
Har ett gäng såna, även riktigt gamla med svensk numrering och rullstukning.
Jag har plockat isär nån nu och då, (rullstukade) och kollat på komponenterna och det som slår mig är kvaliteten på allt från hylsa till hagel och filt.
Dom skjuter fina träffbilder åldern till trots.

405 WCF
Has thanked: 14 times
Been thanked: 25 times

Inlägg av 405 WCF »

Bild
Zooma in vid tuppens näbb!

Husqvarna special
Has thanked: 3 times
Been thanked: 11 times

Inlägg av Husqvarna special »

Vad är fel förvaring och hur förvarar man bäst hagelamunition?
Husqvarna 900 9,3x62
Carl Gustav 1900 sporter
Husqvarna 1640 MC 6,5x55
Mauser 420B 22lr Stenmark/Stoltz custom
Beretta SV10
FN B25 B2G
Husqvarna 640 special 8x57
Husqvarna 1640 Lyx 30-06
Husqvarna 1640 special 9,3x62
Husqvarna 1640 MC 6,5x55

Användarvisningsbild
WestCoast
Been thanked: 3 times

Inlägg av WestCoast »

Husqvarna special skrev:Vad är fel förvaring och hur förvarar man bäst hagelamunition?
Mörkt 15 grader och 50% luftfuktighet. Inga toppar upp och ner och ingen väta

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Husqvarna special
Has thanked: 3 times
Been thanked: 11 times

Inlägg av Husqvarna special »

WestCoast skrev:
Husqvarna special skrev:Vad är fel förvaring och hur förvarar man bäst hagelamunition?
Mörkt 15 grader och 50% luftfuktighet. Inga toppar upp och ner och ingen väta

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Är stark kyla skadligt?
Husqvarna 900 9,3x62
Carl Gustav 1900 sporter
Husqvarna 1640 MC 6,5x55
Mauser 420B 22lr Stenmark/Stoltz custom
Beretta SV10
FN B25 B2G
Husqvarna 640 special 8x57
Husqvarna 1640 Lyx 30-06
Husqvarna 1640 special 9,3x62
Husqvarna 1640 MC 6,5x55

culot

Inlägg av culot »

Husqvarna special skrev:
02 jan 2020, 15:55
+20-21g 40% rel luftfuktighet tror jag det står på de flesta askar eller i produktblad över patroners prestanda.

Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator
Has thanked: 90 times
Been thanked: 177 times

Inlägg av Fritz Kraut »

culot skrev:
29 dec 2020, 13:21
Husqvarna special skrev:
02 jan 2020, 15:55
+20-21g 40% rel luftfuktighet tror jag det står på de flesta askar eller i produktblad över patroners prestanda.
Det är spännande med gamla patroner. Jag fick en gång i forntiden en kasse gamla rullstukade Gyttorp kal 16 till en hanabössa, och tog bössa med en ask svenska nollor till morkulljakten. Morkullan kom, jag spände hanen och sköt. En klick, ett fräsande och en dov puff hördes. Patronen var dålig och gav en efterbrännare. Morkullan flög vidare. Fler patroner i kassen var dåliga. En glad ammunitionssamlare tog hand om kassen.

Det är viktigt att förvara patronerna vettigt.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.

pjalle

Inlägg av pjalle »

Jag testade idag lite blandad hagel ammunition som jag har i skåpet , gammal som ny. Förvarad i källare i 20-22 grader och ca 50-60% luftfuktighet.
Sköt på papper, 25 meter och 60 cm cirkel. Vet att det inte är helt 100 att bedöma hagel/choke på detta avstånd/cirkel, men det ger mig en bra indikation hur mina patroner funkar på jakt.
Mina gamla patroner som jag testat är typ 15-20 år : Gyttorp Lila 36g us 3. SB Lord 36g us3. Azot 36g us5 :D Rottweil 36g us3.

Summarum utifrån träffbild :
Rottweil 36g us3= Tveksamt.
SB Lord 36g us3 (sellier&bellot) = Helt ok.
Azot Ryska AS 36g us3= Helt ok.
Saga Heavy 36g us5= Helt Ok.
Fiocchi HV 36g us5= Helt Ok.
Gyttorp Special ( Äldre Lila) 36g us 3= Absolut bäst.
Gamebore Black Gold 36g us5= Absolut sämst. :cry:
Gyttorp extra 36g us3 = Mycket bra.
Jaktia High speed 32g us 67 = mycket bra.
Vad jag vill komma fram till, så skjuter mina gamla hagelpatroner minst lika bra som "Nya"
Allt är skjutet i en Browning 525 med Light modified choke och utan back bored pipor.

pjalle

Inlägg av pjalle »

Angående genomslagskraft på hagelskott så. sköt jag på en 25 liters plastdunk (seg självläkande plast) och på 25 meter blev det ca såhär.

24g övnings stålhagel satt knappt i plasten på utsidan .
36g bly us 5 gick igenom "första sidan" i dunken.
36g bly us3 gick "nästan" igenom dunken.
36g us1 smackade igenom lätt...
Kul var det iallafall...