handladda 12/65

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Realmode

handladda 12/65

Inlägg av Realmode »

jag funderar på att börja ladda 12/65.
är helt novis i ämnet men funderar på att köpa en https://vildsvin.se/handladdning/hagel- ... hagel-lee/ och ta det därifrån.

funkar den för 12/65 och om man siktar på att ladda i papphylsor med filtförladdning, vilka hylsor använder man lämpligtvis då?

förstår om de som kan är lite nöjda på trådar som denna men om nån har tid och lust så kom gärna med förslag på vad jag initialt behöver.

jag tänkte ladda både för övning och jakt, tenderar väl att jaga mer än öva men i alla fall...

regnskogII
Has thanked: 15 times
Been thanked: 3 times

Re: handladda 12/65

Inlägg av regnskogII »

Nej, Lee fungerar inte till 12/65:or.

jag skulle rekommendera för dig att överväga att enbart ladda rullstukad även om du laddar om hylsor, det medför att man kapar en avlossad 12:a så att den gamla crimpade delen försvinner, ett sådant upplägg medför minimala initialkostnader och vettiga laddningar,

om du idag redan har utrustning för att ladda kulammunition, annars är det MEC, eller en italiensk laddare/omladdare du behöver.

culot
Been thanked: 1 time

Re: handladda 12/65

Inlägg av culot »

Ska man kapa skjutna hylsor till 65 mm bör man trimma insidan med en beggad " kolsyre patron " och det för att stuk-minnet " ska försvinna.

sen kan man ha en Lee för att kalibrera och byta tändhatt, Sen att hålla på och klydda med papphylsa är barta att göra det onödigt svårt för dig, speciellt när du är nybörjare.