Jaktlabbetråden

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Stonedead

Re: Jaktlabbetråden

Inlägg av Stonedead »

ok. Då är det bara att vänta och hoppas.

ÄR det någon av er som provat på gris i hägn? skulle gärna prova det så man vet hur hon reagerar.

Användarvisningsbild
Davego

Inlägg av Davego »

Hur går det med din labbe, RävaPetter!?

Det går fint med min fast hon är en rätt kaxig tjej. Börjar ställa krav på henne nu vid snart 4 månaders ålder.. Det märks att hon behöver kraven annars spårar det lätt ur.
Min söker ut bättre och bättre nu i apporteringen och använder enbart nosen nu i stället för ögon. Ett par minuter pallar hon att söka sen kommer andra mer intressanta saker i vägen.. :|
Jag kräver nu att hon sitter på kommando, stannar kvar, kommer direkt på inkallning och plats inomhus.
CG 2000 6,5*55
Weihrauch Revolver 22LR
Miroku 7000 game 12/70
Anschuts 22LR
Huskvarna hanabössa
Anschuts 22 Win Mag
Winchester 1300 HAGELPUMP
Jaktlabbe

Användarvisningsbild
pimp45acp
Been thanked: 6 times

Inlägg av pimp45acp »

Stonedead skrev:ok. Då är det bara att vänta och hoppas.

ÄR det någon av er som provat på gris i hägn? skulle gärna prova det så man vet hur hon reagerar.
Jag har provat en gång, till en början ville han inte ens låtsas om grisarna men när husse gick fram och skällde lite på dem (tur att ingen filmade, då hade jag väl blivit utskrattad av halva sverige) så lossnade det lite för honom och han gav sig in i leken. Han som hade hägnet sa att jag borde prova en gång till och att han antagligen skulle vara betydligt tuffare nästa gång (vem vet han kanske bara ville få in lite pengar i kassan men jag tänker prova en gång till i vart fall bara för att se...)

Stonedead

Inlägg av Stonedead »

vart provade du?

Användarvisningsbild
pimp45acp
Been thanked: 6 times

Inlägg av pimp45acp »

Stonedead skrev:vart provade du?
Ökersbo hundskola, ligger ut mot Sala.

RävaPetter

Inlägg av RävaPetter »

Det går framåt Davego =). Sitt, stanna, inkallning går klockrent, hon har börjat få mkt bra kontakt med mig då hon alltid väntar på ögonkontakt och kommando varsågod när det är matdax.
Var och jagade i helgen och sköt två rådjur hon fick nosa och bita lite i, tyckte hon var jättekul. Gick en liten skogspromenix med henne och hon försvann faktiskt några ggr utom synhåll men kom alltid som ett skott tillbaka då jag visslade, jättenöjd.
Träffade sen en bonde som arrenderar några åkrar på våran mark och han frågade då om jag sett lodjuret som gick på åkrarna under förmiddagen :shock: , då blev Milla kopplad illa kvickt :) .
Blir en vaccinspruta i veckan sen ska jag gå ngn lydnadskurs är det tänkt, nån som vet ngn bra i Borås-området?

Användarvisningsbild
CROSS COUNTRY

Inlägg av CROSS COUNTRY »

Köpte ny kamera i veckan och jagade rapphöns i fredags...en "in action"-bild på en av mina jyckar...

Bild
Sako Vixen .222 S&B 4-12x42
Tikka 595 .243W Vä Zeiss 6-24x56
Tikka T3 Lite .308W Vä S&B 2,5-10x56
Sauer 303 Forest XT 9,3x62 H1+Trijicon 1-4x24 Zeiss 2,5-10x50
Merkel SL2 20/76 / 7x57r Vä+Sw Nova 3-9x36
Browning Gti 12/70 Vä
Merkel 147e 20/76

Användarvisningsbild
JOBEno1

Inlägg av JOBEno1 »

vackert!
CROSS COUNTRY skrev:Köpte ny kamera i veckan och jagade rapphöns i fredags...en "in action"-bild på en av mina jyckar...

Bild

Stonedead

Inlägg av Stonedead »

Vackert !

Användarvisningsbild
Davego

Inlägg av Davego »

RävaPetter skrev:Det går framåt Davego =). Sitt, stanna, inkallning går klockrent, hon har börjat få mkt bra kontakt med mig då hon alltid väntar på ögonkontakt och kommando varsågod när det är matdax.
Var och jagade i helgen och sköt två rådjur hon fick nosa och bita lite i, tyckte hon var jättekul. Gick en liten skogspromenix med henne och hon försvann faktiskt några ggr utom synhåll men kom alltid som ett skott tillbaka då jag visslade, jättenöjd.
Träffade sen en bonde som arrenderar några åkrar på våran mark och han frågade då om jag sett lodjuret som gick på åkrarna under förmiddagen :shock: , då blev Milla kopplad illa kvickt :) .
Blir en vaccinspruta i veckan sen ska jag gå ngn lydnadskurs är det tänkt, nån som vet ngn bra i Borås-området?
Härligt! kul att det går så bra! Det mesta man oroar sig för brukar lösa sig rätt snart på egen hand vilket är smidigt.
Min Roxi käkade upp halva min bilratt idag! :evil: Det var ingen härlig syn..
Lodjur på marken! :shock: Då har du inga rådjur nu då antar jag.. och ingen Milla heller om hon får va lös på de åkrarna i fortsättningen då.
Ingen idé och säga nåt ont om lodjur här inne så jag håller tyst där :|

Vilken härlig bild CROSS COUNTRY! hur gör man för och få sådan skärpa i den rörelsen!!? :shock: Ska jag få bra bilder på min labbe måste hon sitta blixt stilla.. och det gör hon aldrig så det blir bara dåliga bilder..
CG 2000 6,5*55
Weihrauch Revolver 22LR
Miroku 7000 game 12/70
Anschuts 22LR
Huskvarna hanabössa
Anschuts 22 Win Mag
Jaktlabbe

Användarvisningsbild
CROSS COUNTRY

Davego skrev:Vilken härlig bild CROSS COUNTRY! hur gör man för och få sådan skärpa i den rörelsen!!? :shock: Ska jag få bra bilder på min labbe måste hon sitta blixt stilla.. och det gör hon aldrig så det blir bara dåliga bilder..
Jag köpte en digital systemkamera som tar 5 bilder i sekunden just för att kunna ta actionbilder på våra hundar och på vilt under jakt. Sen har jag satt på ett stort objektiv för å kunna komma nära på långt håll...så d e inte jag utan kameran som gjort 99% av jobbet.
Browning Gti 12/70 Vä
Merkel 147e 20/76

RävaPetter

Inlägg av RävaPetter »

Ah ska nog också investera i en systemkamera, sjukt kul med bilder. De marker jag jagar på ligger med några mils mellanrum men på den marken där lodjuret stod är det nästan bara storskog och ganska kuperat. Tror inte han vill ut på de andra markerna för det är nog för platta samt uppbrutna, men vad vet jag.
Lodjur och sånt behöver ju inte diskuteras heller, är väl därför det finns helmantlade kulor? :)
Något som slagit mig mer och mer är hur sjukt smart denna hundras verkar vara. MIlla förstår ju exakt vad hon får och inte får men testar mig ibland.
Häromdan hade jag lämnat datorn med batterisladden på golvet i köket, jag har fyat henne mkt på denna så hon brukar aldrig ens titta åt den. Men nu satt jag i vardagsrummet och hörde gnagljud och misstänkte det värsta. Tog några snabba kliv ut åt köket och shwoooosch så blåser milla genom hallen in i sovrummet. Jag sticker in huvudet och kikar och då låtasas hon sova :shock: , snacka om att hon har koll på läget lixom!

Användarvisningsbild
Davego

Inlägg av Davego »

CROSS COUNTRY skrev:
Davego skrev:Vilken härlig bild CROSS COUNTRY! hur gör man för och få sådan skärpa i den rörelsen!!? :shock: Ska jag få bra bilder på min labbe måste hon sitta blixt stilla.. och det gör hon aldrig så det blir bara dåliga bilder..
Jag köpte en digital systemkamera som tar 5 bilder i sekunden just för att kunna ta actionbilder på våra hundar och på vilt under jakt. Sen har jag satt på ett stort objektiv för å kunna komma nära på långt håll...så d e inte jag utan kameran som gjort 99% av jobbet.
hmm.. låter som en bra investering, jag har en helt ok digitalkamera som också kan ta massa bilder under kort tid men det hänger väl på kvaliten på kameran då kanske.. Systemkameror är så himla otympliga bara..

Lodjur och sånt behöver ju inte diskuteras heller, är väl därför det finns helmantlade kulor?.. ligger helt klart en poäng i det :D

Ögontjänare är alla hundar :| Har inte haft någon hund som inte gjort något sattyg när jag varit borta. Verkar som det ligger i hundens natur att testa gränser och roffa åt sig sånt som går att äta när husse/matte är iväg. Jobbigt bara när det blir på bekostnad av prylar som kostar flis..
Jag hoppas på att min labbe tappar sina valptänder snart, hur är det med millas tänder? har de börjat lossna?
CG 2000 6,5*55
Weihrauch Revolver 22LR
Miroku 7000 game 12/70
Anschuts 22LR
Huskvarna hanabössa
Anschuts 22 Win Mag
Jaktlabbe

Jaktlabbe

Inlägg av Jaktlabbe »

Hei, har et spm angående apportering. Har selv en jaktlabrador hann som er ca 19 mnd nå. Jaktlysten er det ikke noe å si på, men når han er med på jakt så er han litt ivrig.
Grunnen til dette tror jeg at han var med litt tidlig på jakt. Mitt første problem var at han løp etter skuddsmellet, stakk ifra med en gang. Etter en del hundre skudd i sommer så har dette problemet blitt borte, men har flyttet seg til at når han ser fuglen faller, eller hører den så vil han knallapportere denne, så jeg jakter med han i bånd. Etter skuddet så kobbler jeg av båndet og da sitter han rolig til han får beskjed om å apportere. Jeg syns han har blitt roligere, men er fortsatt ikke bra. Noen som har noen tips til hvordan jeg kan bedre dette? Alt annet med apporteringen fungere veldig bra, henter alt jeg har skutt for han hittil og bra avleveringer, gir seg ikke før han finner fuglen.

Brno 602

Inlägg av Brno 602 »

Min hanne är nu 2,5 år och har ägnat hela denna tid till fågelapportering som går bra. Nu är det dags att använda honom i stötjakt med en pingla om halsen. Han har mycket "motor" och helt underbar att jobba med. Vill rekommendera rasboken om labradorer av fågelhundsdomaren Ing-Marie Hagelin!

Användarvisningsbild
ludgopelle

Inlägg av ludgopelle »

Någon som har provat apportkastare? Hur långt går dom egentligen, har hört att dom kan skjuta upp till 200 m.!!! Har kollat hos dom som säljer på nätet men det står inga fakta om kastlängd...
Sako hunter 308w helia 2,5-10x50
Merkel 47e '20
Benelli vinci camo
Merkel trofe`20, 20, 7*57R
BRNO cal 22 varmint
Jaktlabbe
Breton

Användarvisningsbild
CROSS COUNTRY

ludgopelle skrev:Någon som har provat apportkastare? Hur långt går dom egentligen, har hört att dom kan skjuta upp till 200 m.!!! Har kollat hos dom som säljer på nätet men det står inga fakta om kastlängd...
Tränar mycket med apportkastare. Det finns bara ett märke som håller vad det lovar och d e Turner & Richards. Finns att handla på Teba. (http://www.teba.se" onclick="window.open(this.href);return false;)

Denna dummyn går mycket längre än övriga, har inte mätt men skulle gissa på 150m vid bra förhållanden och de starkaste skotten. Det är viktigt att ha fräscha o-ringtätningar på kastaren annars minskar effekten avsevärt... http://www.teba.se/prodpres.cfm?produkt ... ndid=47355" onclick="window.open(this.href);return false;
Browning Gti 12/70 Vä
Merkel 147e 20/76

Wretemark

Inlägg av Wretemark »

Hej alla.
Har läst mycket på forumet och framför allt i denna tråden, men reggade mig inte förens idag.
Jag går i hundtankar och jaktlabrador är den rasen som står höst på min lista, men det är några frågor jag behöver få besvarade.
Hur är jaktlabbarna när de inte är i skogen?
Ett påstående som ofta dyker upp när man säger att man är sugen på jaktlabbe är att rasen är en "duracellmodell" som aldrig kan varva ner och som inte går att ha bland folk. När jag var liten hade vi i familjen en labrador av den "gamla modellen"(dual purpose?), en bra familjehund och jakthund. Är det stor skillnad mellan "gamla modellen" och jaktlabben d.v.s. är det en labrador som kan jaga eller en labrador som bara vill/kan jaga?
Tacksam för svar
Wretemark
M.V.H. Wretemark

Stonedead

Inlägg av Stonedead »

Wretemark skrev:Hej alla.
Har läst mycket på forumet och framför allt i denna tråden, men reggade mig inte förens idag.
Jag går i hundtankar och jaktlabrador är den rasen som står höst på min lista, men det är några frågor jag behöver få besvarade.
Hur är jaktlabbarna när de inte är i skogen?
Ett påstående som ofta dyker upp när man säger att man är sugen på jaktlabbe är att rasen är en "duracellmodell" som aldrig kan varva ner och som inte går att ha bland folk. När jag var liten hade vi i familjen en labrador av den "gamla modellen"(dual purpose?), en bra familjehund och jakthund. Är det stor skillnad mellan "gamla modellen" och jaktlabben d.v.s. är det en labrador som kan jaga eller en labrador som bara vill/kan jaga?
Tacksam för svar
Wretemark
Vi köpte en labbe av just den anledningen. Jag var/är ganska ny jägare och visste inte hur mycket jakt det skulle bli så vi ville ha en hund som skulle funka bra hemma om det var så att det inte blev så mycket jakt. Varva ner.. hmm.. Hon är ALLTID glad och vill göra alla (iaf husse) till lags. Kommer och "buffar" för att bli klappad. Går gärna 2-3 dm ifrån mig när vi är inne. Vilket kan vara lite "gulligt" men blir efter ett tag lite trött samt. Annars märker man inte mycket av henne. Nu är det väldig mycket vakt i henne. och går och "muttrar" ett tag på gäster men sen är det hur lungt som helst. Så vår hund är inte bara en hund som vill/kan jaga. Utan skulle nog funka lika bra som en vanlig "familje hund".

RävaPetter

Inlägg av RävaPetter »

Alla valpar har ju bus i sig, så första tiden blir nog aldrig lugn.
Min tik är 13 veckor idag och just det som är bäst med henne är att hon antingen är vaken, busig och glad, eller bara ligger och sover.
Tror rasen är en av dom trevligaste familjehundar man kan ha och min har då inte några problem att varva ned, brukar ta henne åt sidan och lugna ned henne sj om jag tycker hon blir för stirrig efter mkt bus.
Hjortjägarens kennel har kull på gång, http://www.hjortjagarens.se" onclick="window.open(this.href);return false; :)