Jaktlabbetråden

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

RävaPetter

Re: Jaktlabbetråden

Inlägg av RävaPetter »

Jag ger min 9 veckors valp som nu väger 6 kg 5 dl torrfoder/dag. Tycker hon börjar se rund ut hehe, hur mkt ger ni era hundar?

Användarvisningsbild
Davego

Inlägg av Davego »

RävaPetter skrev:Jag ger min 9 veckors valp som nu väger 6 kg 5 dl torrfoder/dag. Tycker hon börjar se rund ut hehe, hur mkt ger ni era hundar?
Grattis till labben! Du hämtade den du pratade om på Ackers eller? Skulle du inte ta den till helgen efter jakten, men ni kanske skjutit fullt redan! När fick du hem valpen?

Vad har du för foder? mycket beror på det.. billigt foder=mer mat, dyrt foder= mindre
Jag kör Eukanuba, 6dl till 12 veckors hund på dryga 9 kg. Det brukar alltid stå bak på säcken du köpt, jag kollar upp på hemsidan till hundfodret när jag inte blir klok på den engelska måttangivelsen på påsen. Blir valpen för tjock är det bara dra ner på mängden, du skall känna revbenen på hunden ganska tydligt när du drar händerna längst med kroppen framifrån och bakåt.
CG 2000 6,5*55
Weihrauch Revolver 22LR
Miroku 7000 game 12/70
Anschuts 22LR
Huskvarna hanabössa
Anschuts 22 Win Mag
Winchester 1300 HAGELPUMP
Jaktlabbe

RävaPetter

Inlägg av RävaPetter »

Tackar! Jajamen fick välja först ur kullen på Ackers då 5 av 7 var tingade men ingen hade hämtat än, hehe.
Träffade först mamman som verkade ha ett mkt fint psyke. Därefter träffade vi alla busiga valpar tillsammans men var ju omöjligt att välja ut en, såg ut som myrornas krig när dom for kring skorna.
Tog ut tikarna en och en och fastnade för en lagom busig samt social tik som numer heter Milla och sover efter en av de första promenaderna.
Jag fick hjälp med hundvakt av min farmor på dagen (82 år gammal att hon orkar), så vi tog hem henne direkt i fredags.
Tänkte gå ngn valpkurs i grundlydnad nu snart och sen senare även spårkurs mm.
Ska bli mkt kul då hon verkar lära sig saker grymt fort må jag säga, lärt sig gå till dörren när hon behöver toa osv.
Fodret heter Robur och var nog lite dyrare sort, om jag läser tabellen rätt så ger jag henne nu 5dl/dag fördelat på morgon, middag och ett mellanmål mitt emellan.
Funderar på att riva i lite morötter till middan samt hört att a-fil ska vara bra för magen på dom?
Finns det ngt annat man kan variera maten med lite?
Enda jag är lite orolig för är att hon gnäller så mkt så fort hon blir ensam men det går väl bort när hon får lite vana av det.

Användarvisningsbild
Davego

Inlägg av Davego »

Härligt och få välja först! märkligt att ingen varit och hämtat än när de är drygt 8 veckor.. Men många jagar väl älg förstås och väntar säkert till helgen.

Man blir lätt orolig i början när man hämtar valpen.. Min svansade efter mig konstant hela tiden första veckan.. kunde inte lämna henne ett par sekunder. Vissa säger att man inte ska lämna valpen när de sover för då vet de ändå inte att man är borta.. enligt mina erfarenheter är det bästa man kan göra att lämna valpen när den är trött och att den slänger ett öga på dig och ser att du går ut. Börja med ett par min i början, kanske bara ett par sekunder.. grejen är den att din valp är så orolig första veckan och skör.. ge den mycket trygghet och umgås med den, allt är nytt för hunden och den kan ta skada av att du lämnar den för mycket första 2 veckorna. Min är otroligt stabil nu och det går att lämna henne ca. 1,5 timma ensam i taget(går säkert mer men jag vill inte utsätta henne för det nu när hon är så ung). Så fort jag går så lägger hon sig och sover, det är för att jag vant henne vid det.. sova när husse går.. inte ett ljud säger hon. När man kommer tillbaka till hunden så ignonerar man den bara. Att du kommer tillbaks ska inte bli en stor grej. Som sagt min hund kunde jag inte lämna 1 sekund första veckan. Såg att hon blev nervös av det och hon var beroende av att jag fanns där hela tiden. Så länge hon hela tiden följde efter utan att tryggt kunna ligga kvar och sova en stund i det rum jag lämnade så gick det inte gå ut ur huset. Det är en bra grej att börja med, låta valpen vakna upp ensam i det rum hon somnat i och märka att du är i ett annat rum.

Igentligen behöver och bör man inte ge valpar annat än hundfoder, ett bra hundfoder innehåller allt hunden behöver, ger man den annat också så blir den bara tjock och kan få problem med magen. Dock har labbar mindre känsliga magar än många andra raser, stålbuk verkar de ha. Det är vettigt at blanda ut lite fil i maten och även lite matolja blir extra gott, något ägg emellanåt är inte fel heller. Tänk på att blöta upp torrfodret rejält nu när hon är valp. Låter som en rimlig ranson på mat till din tycker jag.

Utnyttja denna första tid då hon är så otroligt lärointresserad ! Det kommer bli lättare för dig att kräva saker av henne senare om du lagt grunden för kommandon tidigt.Att träna sitt ligg och stanna kvar är ledarskapsövningar i fostran vilket förstärker ditt ledarskap från ett tidigt skede. När du kallar på valpen, gör det en gång! sen går du fram till den och säger nej och går tillbaka och upprepar ditt lockrop. En ledare är en Gud! en Gud upprepar sig inte. Det viktiga är dock att inte kräva nåt förän valpen är mogen för det.

Nu ska jag gå ett blodspår med Roxi! :D
Till helgen blir det sjöfåglejakt på västkusten! kommer bli döskoj! synd att Roxi inte kan hänga på än, päronen får passa henne.
CG 2000 6,5*55
Weihrauch Revolver 22LR
Miroku 7000 game 12/70
Anschuts 22LR
Huskvarna hanabössa
Anschuts 22 Win Mag
Jaktlabbe

RävaPetter

Inlägg av RävaPetter »

Bra tips, vi har börjat träna att jag går och är borta en stund.
Lite gnäll i början men nu har hon precis som din börjat gå och lägga sig, skönt!
Jag hämta henne på morgonen när dom blev lev klara så ingen hade hunnit dit än =), enda som var bokad var en hane som hanhundens ägare ville ha.
Mkt funkar med henne, koppel var inget problem tex. Ang inkallning så verkar hon ha svårt fortf, ropar på henne och berömmer henne mkt när hon kommer men hon verkar fortf inte riktigt hänga med alla gånger. Ibland sätter hon sig bara och tittat oförstående på mig.
Tänkte som sagt gå ngn bra valpkurs i grundlydnad, dock har hon börjat förstå sitt när hon ska få mat osv så omöjlig blir hon nog inte.
Vad tycker du om klickträning? Lycka till på akten, saknar fågeljakten nu efter ca 30tim utan en älg i skogen =/

Användarvisningsbild
JOBEno1

Inlägg av JOBEno1 »

Glöm inte att använda pipan vid matdags..... pip pip pip pip pip pip när du ska ge hunden och under en liten stund när den äter, osv så fattar snart hunden at när husse blåser i pipan ja då jäklar är det bråttom hem. Man kan tacka detta sedan i livet då hunden kanske är på väg över en väg elller vid en järnväg och man vill att hunden SKA komma NU, även vid dirigeringen så ska kom hem signalen sitta i ryggen på hunden.

Så använd pipan-det lönar sig. Och det ser inte klokt ut när de springer runt hörnet som en galning när man blåser.......

Klickträning.......njae....samma sak som röst kommando,men man kan ju råka glömma klickern hemma............................

En annan sak också.....Labbar älskar att plocka saker...............ALLA SAKER ........BANNA ALDRIG hunden oavsett vad den hämtar, byt med något annat som den får ha om den hämta ngt som ni inte vill att den ska bära....Men den ska naturligtvis aldrig tugga pådet de hämtar,
Min Eddie hämtade leksaker och allt annat tills man fick gråa hår,men jag fick bita ihop och berömma, beröm som den värsta rövslickare ni kan vara.Det har ni tillbaka senare.
kasta aldrig heller pinnar i skogen åt hunden. Dels kan de få jäkliga skador om man har otur,dels så vill jag inte apportera pinnar på fasanjakten.. hehehe.

Användarvisningsbild
Davego

Inlägg av Davego »

Klokt att gå en valpkurs eller dressyrkurs. Jag ska nog själv gå valpkurs med min nu men det är för att hon ska få träffa fler hundar.
Som jobbe säger.. klickträning är inget och lägga vikt på, använd en signal som du vet att du alltid har med dig i stället. Jag busvisslar på mitt speciella vis..
Min gjorde också så som din gör, satt och tittade när man kallade. Allt är nytt för valpen så det finns mycket intressant för den som kan fånga dens intresse mer än dig i början. Att den sitter kvar är för att den dels inte än riktigt förstår vad du vill och har svårt att koppla vad du menar. Särskilt när man använder olika inkallningssignaler som kom här, hit, pip pip pip. Det kommer ge sig snart.. Den vill testa dig ibland också, som barn gör.. visa gärna hit tecken när du kallar. jag kör med utsträckta armar åt sidorna och viftar lite upp och ner. En hund förstår bäst med tecken i kombination med ljud.

En sak som är guld värd och har räddat mina hundar otaliga gånger är att jag lärt dem att ögonblickligen vid en ihållande vissling och arm upp sitta still på håll. men det är bättre och vänta med tills valpen blir äldre då det är en kravövning. Jag brukar förvisso redan nu vissla till när valpen ska sitta för och prenta in detta.

Jag skiter i älgjakten nu.. jag jagar björn och älg i dalarna i sept ett par dagar det får räcka. Jag var med på älgjakten här nere i måndags men när de först sköt på en älgtjur 2 skott i löpande på 130 meter och bommade eller träffade.. vem vet, den hittade vi aldrig och en halvtimme senare på en kalv som blev skadad och som först den 3dje skytten tog dö på så kände jag att nu får det räcka. Ska man ägna hela sina älgjaktsdagar på och stå och vänta på hundförare som letar skadeskjutna älgar då kan det kvitta. 40 jägare och 40 olika viljor och åsikter.. Nä tacka vet jag småviltsjakt !
CG 2000 6,5*55
Weihrauch Revolver 22LR
Miroku 7000 game 12/70
Anschuts 22LR
Huskvarna hanabössa
Anschuts 22 Win Mag
Jaktlabbe

Användarvisningsbild
CROSS COUNTRY

Inlägg av CROSS COUNTRY »

Jag e bara tvungen å visa bilden på några apporteringssugna jaktlabbar...
Här e d and- och rapphönsjakt som stundar i dagarna två...

Bild
Sako Vixen .222 S&B 4-12x42
Tikka 595 .243W Vä Zeiss 6-24x56
Tikka T3 Lite .308W Vä S&B 2,5-10x56
Sauer 303 Forest XT 9,3x62 H1+Trijicon 1-4x24 Zeiss 2,5-10x50
Merkel SL2 20/76 / 7x57r Vä+Sw Nova 3-9x36
Browning Gti 12/70 Vä
Merkel 147e 20/76

Användarvisningsbild
JOBEno1

Inlägg av JOBEno1 »

HÄRLIG BILD!!!
CROSS COUNTRY skrev:Jag e bara tvungen å visa bilden på några apporteringssugna jaktlabbar...
Här e d and- och rapphönsjakt som stundar i dagarna två...

Bild

Donnas Husse

Inlägg av Donnas Husse »

Labbesugen e jag o inte blev det bättre med den bilden :D
MVH

Användarvisningsbild
JOBEno1

Inlägg av JOBEno1 »

Lite mer godis...

<<trista bilder kanske men det är från en "spontanträning" sensommaren.
träning eddie 058 [640x480].JPG
träning eddie 016 [640x480].JPG
På väg in.
träning eddie 024 [640x480].JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Davego

Inlägg av Davego »

Ha ha! ja mer beredd än så kan man inte vara än vad de labbarna är som du har på bild Cross country! Kan tänka mig att det är fullt ös efter ett kommando av dig där :D

Kul med goa labbebilder! Hoppas min växer till sig snart så man kan börja ha lite nytta av henne.. men det är en rolig tid nu i början med på sätt och vis :wink:
CG 2000 6,5*55
Weihrauch Revolver 22LR
Miroku 7000 game 12/70
Anschuts 22LR
Huskvarna hanabössa
Anschuts 22 Win Mag
Jaktlabbe

Användarvisningsbild
CROSS COUNTRY

Inlägg av CROSS COUNTRY »

Davego skrev:Ha ha! ja mer beredd än så kan man inte vara än vad de labbarna är som du har på bild Cross country! Kan tänka mig att det är fullt ös efter ett kommando av dig där :D

Kul med goa labbebilder! Hoppas min växer till sig snart så man kan börja ha lite nytta av henne.. men det är en rolig tid nu i början med på sätt och vis :wink:
Ta vara på den första tiden, den är den mest värdefulla ni har tillsammans. Sätt all lydnad och alla kommandon innan hunden blir 1,5 år gammal så har du gjort 95% av jobbet. Fram tills hunden blir 7-8 månader befäster du de viktigaste kommandona såsom sitt, stanna kvar, fotgående och inkallningen...
När du sen börjar med apporteringen så kommer du märka om du gjort lydnadsläxan under hundens första år...Lycka till och skriv om framstegen!
Sako Vixen .222 S&B 4-12x42
Tikka 595 .243W Vä Zeiss 6-24x56
Tikka T3 Lite .308W Vä S&B 2,5-10x56
Sauer 303 Forest XT 9,3x62 H1+Trijicon 1-4x24 Zeiss 2,5-10x50
Merkel SL2 20/76 / 7x57r Vä+Sw Nova 3-9x36
Browning Gti 12/70 Vä
Merkel 147e 20/76

RävaPetter

Inlägg av RävaPetter »

Vilka kommandon tycker ni man skall lära dom?
Min 9 veckors kan redan sitt och stanna samt att komma när jag visslar (gör detta när det är matdax samt nån godis ibland.) =), men ligg e svårare att lära henne.
Har börjat gå med henne i koppel nu och hon e ganska duktig men hon drar ju väldans ibland, ska man rätta till det såhär tidigt eller bara vara nöjd att hon kan gå i koppel?
Några apportkommandon osv man skall börja introducera i framtiden och vilka i så fall?
Alla tips uppskattas!

Användarvisningsbild
Davego

Inlägg av Davego »

CROSS COUNTRY skrev: Ta vara på den första tiden, den är den mest värdefulla ni har tillsammans. Sätt all lydnad och alla kommandon innan hunden blir 1,5 år gammal så har du gjort 95% av jobbet. Fram tills hunden blir 7-8 månader befäster du de viktigaste kommandona såsom sitt, stanna kvar, fotgående och inkallningen...
När du sen börjar med apporteringen så kommer du märka om du gjort lydnadsläxan under hundens första år...Lycka till och skriv om framstegen!
Jag har hört att man skall se till att hunden får vara med om allt under de första 6 månaderna.. då sitter allt kvar sen eftersom det är innan denna tid de är som mest läraktiga.stämmer det?

Det funkar bra med det med det mesta nu. Sitt, stanna kvar, ligg jobbar vi på, koppel och linförighet och inkallning funkar kanon. Hon är även rumsren nu och sover på nätterna fram till 7.30.
Blodspår går också utmärkt och hon fattar vad det går ut på, har kört 2 med henne när hon nu är 3,5 månad gammal.
Apporteringen går fint för det mesta, hon sitter kvar tills jag säger apport efter att jag kastat, hon letar upp och kommer och lämnar. Ibland sviker tålamodet för henne och då är det inte så intressant.

Jag har ett problem nu.. Roxi biter och tuggar i apporten när hon kommer fram till mig.. Grejen är den att lydnadsmomenten har jag inga direkta svårigheter med men apporteringen från scratch är nytt för mig.. förra labben jag hade var 2 år när jag tog över henne så hon kunde redan apportera dummys så det var bara finslipa för min del och lära henne apportera fågel.

Är rådet att vänta med apportering helt tills hon är 7-8 månader då kanske eller tills hon tappat valptänderna..
CG 2000 6,5*55
Weihrauch Revolver 22LR
Miroku 7000 game 12/70
Anschuts 22LR
Huskvarna hanabössa
Anschuts 22 Win Mag
Jaktlabbe

Användarvisningsbild
Davego

Inlägg av Davego »

RävaPetter skrev:Vilka kommandon tycker ni man skall lära dom?
Min 9 veckors kan redan sitt och stanna samt att komma när jag visslar (gör detta när det är matdax samt nån godis ibland.) =), men ligg e svårare att lära henne.
Har börjat gå med henne i koppel nu och hon e ganska duktig men hon drar ju väldans ibland, ska man rätta till det såhär tidigt eller bara vara nöjd att hon kan gå i koppel?
Några apportkommandon osv man skall börja introducera i framtiden och vilka i så fall?
Alla tips uppskattas!
Som du kanske märker är jag heller ingen expert på hund men jobbar på att lära mig alla delar.. apporteringen är som jag sagt i ovan nämnda citat lite nytt för mig. Kommandon som sitt, ligg, stanna kvar och linförighet är något som jag faktskt i princip kräver av min hund nu, märker att hon är mogen för det. Likväl som du har jag lite problem med kommandot ligg men har av tidigare erfarenheter av valpar märkt att det är det moment i dressyren som är knepigast att lära in. Jag tycker du ska försöka redan nu att korrigera att din valp drar i kopplet. Se till att fånga hennes uppmärksamhet genom att rycka till i kopplet samtidigt som du vänder tvärt i riktning när du går, beröm direkt och ge gärna lite godis och beröm medans hon går fot. så har jag lärt min valp nu och hon går perfekt, gör man det bara försiktigt så knäcker man inte hunden..
CG 2000 6,5*55
Weihrauch Revolver 22LR
Miroku 7000 game 12/70
Anschuts 22LR
Huskvarna hanabössa
Anschuts 22 Win Mag
Jaktlabbe

RävaPetter

Inlägg av RävaPetter »

Finns det någon tumregel för kloklippning? Alltså när det behövs, tycker hon börjar kännas lite rivig? Har aldrig gjort det förut och behöver guidning.

Användarvisningsbild
Davego

Inlägg av Davego »

RävaPetter skrev:Finns det någon tumregel för kloklippning? Alltså när det behövs, tycker hon börjar kännas lite rivig? Har aldrig gjort det förut och behöver guidning.
Klippa klorna bör man börja göra så snart man fått hem valpen, man kan ta några klor i taget så tröttnar inte hunden, de brukar tycka det är lite obekvämt och att det kittlas lite. Jag brukar klippa några mm i taget så man inte klipper i pulpan, det är ganska lätt hänt och då får man inte göra en stor grej av det bara. Man stressar i så fall upp hunden och i värsta fall får man en hund som blir riktigt jobbig att klippa sen. Men som sagt, klipper man några mm i taget så brukar det inte va några större problem. Det är svårt att guida genom text hur du ska göra och hur mycket du ska klippa, det bästa är och fråga någon som har hund du känner som kan visa hur det ska se ut vid färdigt resultat, djuraffären du köper foder ifrån exempelvis. Jag klipper nästan en gång i veckan, men det är för att väntar man för länge så växer pulpan ut i klorna och det blir svårare att få dem korta igen..

Idag har jag vattenapporterat dummys med Roxi! gick kanonbra, dock var det inte så djupt så hon behövde simma men näst intill. Sen körde vi apportering i skogen vilket gick över förväntan. Tror hon tyckt det varit lite enformigt när jag tränat intill mitt boende här. Variation gillar dom ! Det märks att hon inte är valp längre, mer unghund nu. Hon blir mer och mer ihärdig i sina sök efter apporten och det är riktigt kul och se henne jobba. I helgen ska jag tejpa på lite kråkfjädrar på mina dummys och skotträna henne lite försiktigt ! fasen vad kul detta är :D labbe rockar !!
CG 2000 6,5*55
Weihrauch Revolver 22LR
Miroku 7000 game 12/70
Anschuts 22LR
Huskvarna hanabössa
Anschuts 22 Win Mag
Jaktlabbe

Stonedead

Inlägg av Stonedead »

hur lär man den att skälla??

Min hund skäller på 2 saker. När det ringer på dörren och folk hon inte känner.. Gärna jägare. Men aldrig på vilt.
Jag använder henne som stöt-hund i skogen men hon är tyst som en mussla. skulle gärna se att hon iaf sa ett voff när hon fick upp ett spår.
Nu vet jag inte om hon är och letar pannkakor eller stöter upp vilt.

R93

Inlägg av R93 »

Det är nog svårt att få den o skälla i löpan om den inte gjort det tidigare, det får helt enkelt tiden utvisa om det gör det eller ej.
Min labbe skäller på skumma figurer (ofta jägare med ansiktsmask) och vildsvin. Träffade en som har brorsan till min. Det var precis likadant med den. Skäller fullt ståndskall på gris, men resten förföljs ca 200m.