Jaktlabbetråden

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

faxe

Re: Jaktlabbetråden

Inlägg av faxe »

janken skrev:Här en bild på Sören!
DSC_0159.jpg
Skickat från min D5503 via Tapatalk
Härligt :D . Mera bilder :wink: .
Kul att det går bra. I gentligen ville vi ha kvar honom här, men det funkar inte med två hanar och en massa tikar :( .
Men vi är säkra på att han får det super hos er på Åland :D .
358 Win stannar

veatherby

Inlägg av veatherby »

ImageUploadedByTapatalk1443210490.218207.jpg
Min Labbe med en benskjuten dovspets som han avfångat.

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
nuke
Been thanked: 1 time

Inlägg av nuke »

Bild

Ingen jättebag men en debut på varmt vilt är en milstolpe oavsett. Dröjde för länge med att få fram bulvanerna eftersom jag hade rådjur ute på fältet.

Nåja, är nöjd ändå. Fick ner det jag sköt på och ingen var gladare än Gromit att få röja loss på bönåkern :mrgreen:

/M
HVA 649 kal 9,3x62
Lincoln 2000 TM kal 6,5x55-12/12-12
HVA 310X 12
Benelli M2 12
BRNO CZ 453 Varmint 22lr
Askrikes Snöyra "Spock" jaktlab RIP
Bivråkens Athos "Gromit" jaktlab

BetongMorgan

Inlägg av BetongMorgan »

Blåser liv i tråden med en bild hemifrån på min lilla strumpjägare.
Dryga 10 månader har han hunnit bli.

25kg lätt och snabb som ett svin, en satans arbetsvilja och han vet inget bättre än att få jobba och springa.

Och till husses frustration väldigt lätt till pip och gnäll.

Alldeles för het i spåret och blir helt nipprig när han får blod i nosen.

Bild
"The time you enjoyed wasting was not wasted time"
-John Lennon

faxe

Inlägg av faxe »

BetongMorgan skrev:Blåser liv i tråden med en bild hemifrån på min lilla strumpjägare.
Dryga 10 månader har han hunnit bli.

25kg lätt och snabb som ett svin, en satans arbetsvilja och han vet inget bättre än att få jobba och springa.

Och till husses frustration väldigt lätt till pip och gnäll.

Alldeles för het i spåret och blir helt nipprig när han får blod i nosen.

Bild
En härlig bild :) .
358 Win stannar

BetongMorgan

Inlägg av BetongMorgan »

Kan knappast klaga på den utsikten. Bilden är tagen med huset i ryggen, närmare bestämt matsalen.

Synd man blir hemmablind.
"The time you enjoyed wasting was not wasted time"
-John Lennon

Användarvisningsbild
CROSS COUNTRY

Inlägg av CROSS COUNTRY »

Varit på Irland med ett gäng likasinnade, vi hade med oss 6 hundar och jagade och tränade i 5 dagar...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

En filmsnutt på en linje jag tog med min hund, den kallas "Valley Of Death" av de som startat på jaktprov här...
https://www.facebook.com/10000582877617 ... 55/?type=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Sako Vixen .222 S&B 4-12x42
Tikka 595 .243W Vä Zeiss 6-24x56
Tikka T3 Lite .308W Vä S&B 2,5-10x56
Sauer 303 Forest XT 9,3x62 H1+Trijicon 1-4x24 Zeiss 2,5-10x50
Merkel SL2 20/76 / 7x57r Vä+Sw Nova 3-9x36
Browning Gti 12/70 Vä
Merkel 147e 20/76

veatherby

Inlägg av veatherby »

ImageUploadedByTapatalk1452111598.259285.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Användarvisningsbild
slovenskykopov
Been thanked: 9 times

Inlägg av slovenskykopov »

Satt och läste lite på nätet och hittade en hund som min kompis hade.. Han var född-88 och hette Flaxdale Bumper. En helt otrolig hund som förmodligen slog alla hundar i södra sverige när detgäller eftersök. Under sina år så tog han över 600 hjortvilt, mestadels dov som var påskjutna. Finns det någon som känner till detta i någon stamtavla? Han var efter hundar som kommer från Sandringham och Draeksheads i england! Har för mig att det finns en man som heter Lasse Lindahl som avlade på dessa linjerna.

Användarvisningsbild
CROSS COUNTRY

slovenskykopov skrev:Satt och läste lite på nätet och hittade en hund som min kompis hade.. Han var född-88 och hette Flaxdale Bumper. En helt otrolig hund som förmodligen slog alla hundar i södra sverige när detgäller eftersök. Under sina år så tog han över 600 hjortvilt, mestadels dov som var påskjutna. Finns det någon som känner till detta i någon stamtavla? Han var efter hundar som kommer från Sandringham och Draeksheads i england! Har för mig att det finns en man som heter Lasse Lindahl som avlade på dessa linjerna.

http://www.rasdata.nu/labrador/hund/1988/s3693588.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Browning Gti 12/70 Vä
Merkel 147e 20/76

Användarvisningsbild
nuke

Inlägg av nuke »

2:a på den.....

/Markus
HVA 649 kal 9,3x62
HVA 310X 12
Benelli M2 12
BRNO CZ 453 Varmint 22lr

Användarvisningsbild
nuke

Inlägg av nuke »

Såg till min bedrövelse att man delat upp rasen i "vanlig" och "jaktavlad" på rasdata. Någon som kan bistå med lite bakgrund till det idiotiska påhittet?

/Markus
HVA 649 kal 9,3x62
HVA 310X 12
Benelli M2 12
BRNO CZ 453 Varmint 22lr

Användarvisningsbild
cjf

Inlägg av cjf »

Många fina labbar i tråden, helt suverän ras. Så jäkla vänlig och trevlig.

Här kommer en rookiefråga deluxe! Börjat träna min labbehane på sök vilket är riktigt kul. Min första jakthund, så det är mycket trial and error. Hur gör ni när ni tränar era hundar på eftersök, rent praktiskt? Min hund är duktig, bra nos och mycket lust, men han är rätt het och framförallt snabb och jäkligt stark. Hur gör man för att inte trassla in sig så förbannat med koppel/spårlina osv, och för att lugna ner hunden i söket lite?

Användarvisningsbild
CROSS COUNTRY

cjf skrev:Många fina labbar i tråden, helt suverän ras. Så jäkla vänlig och trevlig.

Här kommer en rookiefråga deluxe! Börjat träna min labbehane på sök vilket är riktigt kul. Min första jakthund, så det är mycket trial and error. Hur gör ni när ni tränar era hundar på eftersök, rent praktiskt? Min hund är duktig, bra nos och mycket lust, men han är rätt het och framförallt snabb och jäkligt stark. Hur gör man för att inte trassla in sig så förbannat med koppel/spårlina osv, och för att lugna ner hunden i söket lite?
Det är svårt att tyda vad du vill ha hjälp med. Tror vi måste reda ut begreppen först...
Du skriver att du börjat träna din hund på sök, för retrieverraserna vid jakt är sök ett självständigt arbete med lös hund utan större styrning från föraren där hunden skall söka av ett begränsat område efter dött/skadat småvilt och apportera det till sin förare. Ofta kallas detta efterapportering, efter att såten är avblåst.

Sen skriver du eftersök. Detta ord används nästan uteslutande för att förkorta lidandet för ett skadat klövvilt som gått utom synhåll för skytten/bilföraren efter skott/påkörning. Eftersöket börjar oftast med ett spårande för att säkerställa att det är rätt djur man försöker avliva. Eftersöket innehåller ofta ett släpp av hund i syfte att avfånga, ställa eller hålla djuret som är skadat tills en skytt kan avliva det. Personligen tycker jag att varje eftersök på klövvilt skall börja med spårning men frågar du folk med ställande hundar så vill många släppa på skott/olycksplats. För mig är det jämställt med jakt...Ofta men inte alltid har de inte gjort läxan med spårträningen. Däremot kan man spåra med en hund och vid kontakt släppa en annan ställande/avfångande om den spårande hunden inte har rätt egenskaper för just det viltet.

Sen kan man lägga till dödsök viket innebär ett eftersök som resulterar i att hunden spårar fram till ett dött vilt.

Om det är spårträning du menar så är en metod för att få ner tempot att du går i det tempot som du vill hålla för att kunna forcera terrängen utan att ha andan i halsen hela tiden. Tyvärr så är retrieverraserna inte den ultimata spårhunden pga. deras förhållandevis långa ben vilket gör att tempot blir högt och att de är avlade till att söka vittring i vind och inte i löpa på marken. Däremot är de ofta utrustade med en fantastisk näsa som om den används väl är till mycket hjälp. Deras sökande efter luftburen vittring i vind gör att de kan kryssa över spåret vilket gör att det kan bli trassligt med linan men håll emot om hunden inte hämmas av det i sin spårning så går det nog bättre.

Har just nu 6st jaktlabbar varav tre gör jakt/trafikeftersök på klövvilt och fem apporterar på fågel/småviltsjakter. En är under utbildning...
12063893_458311551039800_6755098519480974657_n.jpg
12079586_453862001484755_2626887337556224512_n.jpg
12144834_454911481379807_5116462228300666884_n.jpg
10685567_327397734131183_8500429991230557299_n.jpg
10645328_460844747453147_7199375357400441233_n.jpg
10644806_297017837169173_5546655895408814342_n.jpg
Senast redigerad av 1 CROSS COUNTRY, redigerad totalt 26 gånger.
Browning Gti 12/70 Vä
Merkel 147e 20/76

Användarvisningsbild
cjf

Inlägg av cjf »

CROSS COUNTRY skrev:
cjf skrev:Många fina labbar i tråden, helt suverän ras. Så jäkla vänlig och trevlig.

Det är svårt att tyda vad du vill ha hjälp med. Tror vi måste reda ut begreppen först...
Du skriver att du börjat träna din hund på sök, för retrieverraserna vid jakt är sök ett självständigt arbete med lös hund utan större styrning från föraren där hunden skall söka av ett begränsat område efter dött/skadat småvilt och apportera det till sin förare. Ofta kallas detta efterapportering, efter att såten är avblåst.

Sen skriver du eftersök. Detta ord används nästan uteslutande för att förkorta lidandet för ett skadat klövvilt som gått utom synhåll för skytten/bilföraren efter skott/påkörning. Eftersöket börjar oftast med ett spårande för att säkerställa att det är rätt djur man försöker avliva. Eftersöket innehåller ofta ett släpp av hund i syfte att avfånga, ställa eller hålla djuret som är skadat tills en skytt kan avliva det. Personligen tycker jag att varje eftersök på klövvilt skall börja med spårning men frågar du folk med ställande hundar så vill många släppa på skott/olycksplats. För mig är det jämställt med jakt...Ofta men inte alltid har de inte gjort läxan med spårträningen. Däremot kan man spåra med en hund och vid kontakt släppa en annan ställande/avfångande om den spårande hunden inte har rätt egenskaper för just det viltet.

Om det är spårträning du menar så är en metod för att få ner tempot att du går i det tempot som du vill hålla för att kunna forcera terrängen utan att ha andan i halsen hela tiden. Tyvärr så är retrieverraserna inte den ultimata spårhunden pga. deras förhållandevis långa ben vilket gör att tempot blir högt och att de är avlade till att söka vittring i vind och inte i löpa på marken. Däremot är de ofta utrustade med en fantastisk näsa som om den används väl är till mycket hjälp. Deras sökande efter luftburen vittring i vind gör att de kan kryssa över spåret vilket gör att det kan bli trassligt med linan men håll emot om hunden inte hämmas av det i sin spårning så går det nog bättre.
Jo, som skrivet är jag helt grön på eftersök, så bear with me. Tack för ett hemskt bra svar, det är basics jag behöver!

Apport och närsök/efterapportering av småvilt klarar han av väldigt bra. Det jag menar är således att jag skulle vilja försöka träna honom i eftersök. Och visst är det som du skriver att labbarna/retrieverraserna kanske inte är optimala, och det nämner jag ju även som "problemet" i första inlägget - att han är jäkligt stark och jäkligt snabb. Visst kan man hålla emot lite, men det är svårt att veta exakt hur mycket, för han är väldigt lyhörd när det kommer till mitt gillande/mina instruktioner, så att säga. Stannar lätt upp om han tror att jag vill rätta honom. Så hur mycket ska man styra eftersöksträningen i början? Om han tappar spåret eller villar bort sig, ska man försöka leda tillbaka honom? Eller ska man tålmodigt löpa runt bland buskarna och snåren? :)

trumpetarn

Inlägg av trumpetarn »

Tips men inte nödvändigtvis facit.

Till en början, lägg spåren i terräng som är behaglig att gå i.
Öka svårighetsgraden genom att låta spåret ligga längre. Om luftvittringen till stor del är bortblåst tvingas hunden använda nosen vid backen.
Låt spårlinan löpa under hunden vilket "tvingar" ner hundens nos när du bromsar i linan.

Användarvisningsbild
cjf

Inlägg av cjf »

Såg inte bilderna igår CROSSCOUNTRY, fantastiskt fina labbar! Kul att se.
trumpetarn skrev:Tips men inte nödvändigtvis facit.

Till en början, lägg spåren i terräng som är behaglig att gå i.
Öka svårighetsgraden genom att låta spåret ligga längre. Om luftvittringen till stor del är bortblåst tvingas hunden använda nosen vid backen.
Låt spårlinan löpa under hunden vilket "tvingar" ner hundens nos när du bromsar i linan.
Tack för tips - det låter såklart vettigt! Och det blir nog optimalt att låta spåret ligga lite längre ganska snabbt in i träningen tror jag - han är rätt duktig på att ha nosen i backen och man vill ju att han ska spåra så lite av mig/mina stövlar som möjligt, så att säga. Och lära sig att det är blodspåret som är mest intressant. Fast det fattar han nog redan :D

Bild

veatherby

Inlägg av veatherby »

Ett tips är att inte använda blod.
Blir mycket vittring med att använda både blod och klöv.
Så dra bara klöven och låt den ligga längre.

Träna/hetsa den även mycket på att bita i halsen på döda djur.
Om du vill att den ska avfånga själv.

Fin hund du har! :D

Användarvisningsbild
Levon

Inlägg av Levon »

nuke skrev:Såg till min bedrövelse att man delat upp rasen i "vanlig" och "jaktavlad" på rasdata. Någon som kan bistå med lite bakgrund till det idiotiska påhittet?

/Markus
?

har det inte varit så jämt?

självh ar jag en dual purpose, men det kanske bara är skitsnack?
Vänsterskyttarnas klubb: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=62591&start=440#p1820200

Användarvisningsbild
Levon

Inlägg av Levon »

veatherby skrev:Ett tips är att inte använda blod.
Blir mycket vittring med att använda både blod och klöv.
Så dra bara klöven och låt den ligga längre.

Träna/hetsa den även mycket på att bita i halsen på döda djur.
Om du vill att den ska avfånga själv.

Fin hund du har! :D
Var på kurs med "Bula" och han sa att det inte ens är blodet de spårar, vare sig när du lägger spår eller när det är på riktigt. när man lägger spår så är det din/spårläggarens doft de spårar
Vänsterskyttarnas klubb: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=62591&start=440#p1820200