Dansk-Svensk Gårdshund, vilken ev. jakt?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

lurmuppen

Dansk-Svensk Gårdshund, vilken ev. jakt?

Inlägg av lurmuppen »

En icke-jagande vän har en Dansk-Svensk Gårdshund. På fyllan igår sade han att han tycker att det skulle vara trevligt om den kunde komma ut i skogen på jakt- han förstår att hundar gillar sånt och han älskar sin hund. Jag vet dock inte till vilken jakt den skulle kunna vara lämplig. Ställa grävling kanske? Eftersök?

Någon som vet? Jag har aldrig hört talas om att rasen används till jakt. Eftersom jag inte har hund själv skulle det vara en lysande lösning att träna och låna denna 8) Skulle vara lite kymigt om den skadades dock :?
Jagar i Sörmland och Dalsland.
Predatorjaktsresultat 15/16
Räv 0 st
Grävling 0 st
Kråkfågel/Mås 0 st

Användarvisningsbild
Gunnebrink
Has thanked: 33 times
Been thanked: 13 times

Re: Dansk-Svensk Gårdshund, vilken ev. jakt?

Inlägg av Gunnebrink »

Spårträna och gå enklare eftersök/dödsök kanske. Bra träning för både hund och husse/matte. Som jag förstått det är denna rasen en ren gårdvar så att tro på några större underverk som löshund(oavsett viltslag) är jag tveksam till. Nu finns det förstås inom alla raser individer som har jakt i sig så de enklaste är väl att testa. Men spåra kan alla hundar lära sig så det är ett bra alternativ till aktivitet.
“The world has become so serious that humor is a risky profession.”

LEHD

Inlägg av LEHD »

Dansk Svensk Gårdshund eller som den tidigare kallades Skånsk Terrier (I Danmark Dansk foxterrier) är vanlig som jakthund i Danmark men inte så vanlig i Sverige.
Vissa hundar går i gryt andra inte, vissa är skalldrivande andra inte men det är framför allt en drivande hund.

Mina gårdshundar driver allt klövvilt inklusive vildsvin & älg med skall i ca 30 min, stannar älgen eller grisen så blir det ståndskall kanske inte så länge men dock.

//Lasse D.

Användarvisningsbild
JOBEno1

Inlägg av JOBEno1 »

jag har haft en "skåneterrier" som vi kallar dem här nere, min var en riktig räddhare som inte dög till nått, en bekants hund driver och går i gryt.....
varierat med andra ord och naturligtvis vad man gör det till.
Vi hade samtidigt en Foxterrier och den var för kraftig (Nej INTE fet) till gryt, men den var utmärkt som eftersökshund.

lurmuppen

Inlägg av lurmuppen »

Tack för info. Jag har flyttat ifrån Stockholm nu så det lär aldrig bli någonting av det. Men det konfirmerar ju att alla raser går att använda till jakt- på något sätt.
Jagar i Sörmland och Dalsland.
Predatorjaktsresultat 15/16
Räv 0 st
Grävling 0 st
Kråkfågel/Mås 0 st

Användarvisningsbild
n00b

Inlägg av n00b »

Våran jagar på egen hand, fast då mest katter, råttor, möss och sork.
I vintras tog hon en hel del möss och för ett par veckor sen sork.
Katter har hon hittills bara träat och träskällt.. Roligt hur hon skäller en stund, kommer till mig och går tillbaka och fortsätter skälla.
Vackert :roll:

Ingen som har en hane från en sak till en annan?
V:a Götaland..

LEHD

Inlägg av LEHD »

n00b skrev:Våran jagar på egen hand, fast då mest katter, råttor, möss och sork.
I vintras tog hon en hel del möss och för ett par veckor sen sork.
Katter har hon hittills bara träat och träskällt.. Roligt hur hon skäller en stund, kommer till mig och går tillbaka och fortsätter skälla.
Vackert :roll:

Ingen som har en hane från en sak till en annan?
V:a Götaland..
Söker du en jagande gårdshunds hane ?

Jag har två .

//Lasse

Johan H

Inlägg av Johan H »

Har en blandras med Dansk/Svensk gårdshund i (50% TJT (pappan), 25% Dansk/Svensk, 25% Tollare (mamman)

Han är väldigt lättlärd och extremt förarvänlig, har väldigt bra lydnad och är jättetrevlig osv. I skogen har han ännu mycket att bevisa, han spårar bra i lina både klövspår och blodspår, söker ut hundra till ett par hundra meter vanligast, ibland längre. Har gjort några väckskall vid upptag men verkar förfölja tyst när han får upp något. Förföljer inte länge 5 - 15 minuter ungefär.
Nu är han bara precis två år fyllda så det kan väl ändra sig lite, han visar stort intresse för rådjur som han ser i trädgården, skriker/tjuter rakt ut, lika så när vi
går över en grävling stig tex.
Har testat honom under våren på permobil gris och permobil björn men det var ointressant, björnen följde han efter men inga skall eller försök att ställa.
MvH // Johan H
----------------------

Guns are like women. They like to be run wet, and they're more fun when they're a little bit dirty. 

LEHD

Inlägg av LEHD »

Gårdshundarna kan vara hårda i skallet ofta helt utan väckskall brukar kunna ta något år innan skallet kommer igång.
Min äldre hund kom inte riktigt igång med skallgivningen innan han blev släppt på dovhjort med djur överallt så gick det inte att vara tyst.
Har en bekants DSG som kom igång med skallet då han släptes på kaniner.

//Lasse