Funderar på att skaffa mig en älghund
Moderatorer: taxen, Fritz Kraut
- börje
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 253 times
Re: Funderar på att skaffa mig en älghund
Jag har haft en endaste hanhund genom åren, en finnstövare. Nu har jag fyra tikar o två hanhundar, en tik o bägge hanarna är bara några timmar gamla 

Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
- micke w
- Has thanked: 99 times
- Been thanked: 28 times
Nu ha ju jag bara haft stövare (förutom 1 gordonsetterhane en kort tid) men jag hade 6 hanar innan jag skaffade de 2 tikarna jag har nu. Och jag tycker tikarna är som fogligare och lättare att styra in på rätt viltslag än vad hanarna jag haft var. Nu är ju stövarsäsongen normalt sett längre än älgjaktsäsongen så då är det inte hela världen om dom löper under säsong. Iof för sig så jagas det ju älg ända till sista feb på vissa platser, men de flesta smålag har nog skjutit fullt vid den här tiden.
Jag skaffade min första egna hund, för snart 6år sedan, och hämtade nu i vintras hem min andra, båda jämthanar. Har tidigare lånat min morbrors hundar i jakten.
Innan första hunden så hade jag samma tankar typ " fixar jag detta?".
Men man kom in i de hela rätt så snabbt, man blev van.
Livet blev lite ändrat med tanke på detta, men bara åt det positiva hållet för mig. Fruktansvärt roligt har jag haft och hunn ha lärt mej mycket. Kommer aldrig vara utan hund framöver. Nu är jag dock ensamstående.
Livet blev lite ändrat med tanke på detta, men bara åt det positiva hållet för mig. Fruktansvärt roligt har jag haft och hunn ha lärt mej mycket. Kommer aldrig vara utan hund framöver. Nu är jag dock ensamstående.
Blaser R93 8x57 Kahles Helia 5 1-5x24 Stalon W110
Husqvarna 146 9,3x57 Vortex crossfire II 1-4x24i
Husqvarna M96 6,5x55
Suhl 12/70
Husqvarna 146 9,3x57 Vortex crossfire II 1-4x24i
Husqvarna M96 6,5x55
Suhl 12/70
- T-Grön
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 45 times
Stark avslutning där. Jo det har allt hänt flera vänner til mig, att de blivit singlar när hundträningen prioriteras.Knorken skrev: ↑24 nov 2020, 19:42Jag skaffade min första egna hund, för snart 6år sedan, och hämtade nu i vintras hem min andra, båda jämthanar. Har tidigare lånat min morbrors hundar i jakten.
A-Frame om jag själv får välja!
Min filosofi = Mycke, fort, å hela tiden!
Min filosofi = Mycke, fort, å hela tiden!
- jdrotz
- Has thanked: 88 times
- Been thanked: 75 times
Tack för att ni delar med er. Viktigt för mig är såklart att frun är med på detta, vilket hon är. Likaså barnen som är extremt sugna på en jycke hemma. Hela familjen har jakt- och fritidsintresse, så det blir liksom ganska logiskt med en jakthund för oss. Vi har stort hus, lagom tomt och bor nära till skog och mark. Men visst snurrar det rejält i huvudet nu...självklart är det ett stort steg och det är pirrigt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
-
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 15 times
Minns natten innan jag skulle hämta min första hund. Den natten snurrade tankarna vad man har gett sig in på med mera. Men tycker också att det bara ändrat åt det positivare hållet
.
Jakten får en helt ny dimension.Alla hundägare vet känslan då man nyss fått avsluta för egen hund efter ett fint jobb
. Sedan är det ett stort plus då man sedan på kvällen ligger i soffan med hundarna som sällskap.
Jag har en hane och en tik.Tycker tiken är mera mogen till sättet trots hon är valp ännu
. Dessutom så stämmer uttrycket att hanhundar löper12månader om året bra in på min hane
. I flera granngårdar har dom tikar. Alltså är det ofta någon löptik i närheten. Min hane brukar kunna bli helt galen då någon av dom närmsta löper
.

Jakten får en helt ny dimension.Alla hundägare vet känslan då man nyss fått avsluta för egen hund efter ett fint jobb

Jag har en hane och en tik.Tycker tiken är mera mogen till sättet trots hon är valp ännu

Jakt är inte något jag gör
Det är en del av den jag är.
Min livstil
Det är en del av den jag är.
Min livstil
-
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 27 times
Tycker många gör så stor grej av att ha en jakthund, man kan ha ett jobb, fru och barn och en älghund.
Låter som är man måste vara i skogen varje dag i princip.
Jag har vuxit upp med älghundar och har just nu en egen laika och en hälleforsare ihop med pappa, så jag tror iaf att jag vet vad det innebär, självklart måste en hund få vara i skogen om det ska bli nånting av den, men på senare år har jag insett att kvalitet är viktigare än kvantitet. Förut i unga år var man lite väl ivrig har jag insett, hade en gråhund då och kunde ibland jaga tors-sön med han, snacka om att det var dålig fart på lördagen och söndagen, lika viktigt som att vara i skogen med hunden är även vilan däremellan.
Hunden ska vara pigg som en fjäder och sugen på jakt när man åker till skogs....
I höst skulle jag tro att jag släppt laikan 2 max 3 gånger i veckan, pigg varje gång.
Ibland kanske jag släppt han fredag sen varit hemma med barn på helgen och släppt på onsdag nästa gång.
Det jag vill säga är att det går att vara hemma nån dag med barn eller om annat behöver göras och samtidigt få fram en bra älghund... det är inte ett måste att ta semester 6 veckor på hösten om man bara har 1 hund.
Satsa på kvalitet när ni är i skogen, hunden ska få så bra förutsättningar som möjligt att lyckas när man stryker halsbandet.
Låter som är man måste vara i skogen varje dag i princip.
Jag har vuxit upp med älghundar och har just nu en egen laika och en hälleforsare ihop med pappa, så jag tror iaf att jag vet vad det innebär, självklart måste en hund få vara i skogen om det ska bli nånting av den, men på senare år har jag insett att kvalitet är viktigare än kvantitet. Förut i unga år var man lite väl ivrig har jag insett, hade en gråhund då och kunde ibland jaga tors-sön med han, snacka om att det var dålig fart på lördagen och söndagen, lika viktigt som att vara i skogen med hunden är även vilan däremellan.
Hunden ska vara pigg som en fjäder och sugen på jakt när man åker till skogs....
I höst skulle jag tro att jag släppt laikan 2 max 3 gånger i veckan, pigg varje gång.
Ibland kanske jag släppt han fredag sen varit hemma med barn på helgen och släppt på onsdag nästa gång.
Det jag vill säga är att det går att vara hemma nån dag med barn eller om annat behöver göras och samtidigt få fram en bra älghund... det är inte ett måste att ta semester 6 veckor på hösten om man bara har 1 hund.
Satsa på kvalitet när ni är i skogen, hunden ska få så bra förutsättningar som möjligt att lyckas när man stryker halsbandet.
Hälleforsare
Östsibirisk laika
Östsibirisk laika
Har du skaffat nån hund än?jdrotz skrev: ↑24 nov 2020, 21:01Tack för att ni delar med er. Viktigt för mig är såklart att frun är med på detta, vilket hon är. Likaså barnen som är extremt sugna på en jycke hemma. Hela familjen har jakt- och fritidsintresse, så det blir liksom ganska logiskt med en jakthund för oss. Vi har stort hus, lagom tomt och bor nära till skog och mark. Men visst snurrar det rejält i huvudet nu...självklart är det ett stort steg och det är pirrigt.
Själv söker jag efter min första gråhund.
Har gått med svärfarshundar (gråhund)
Och nu är det dags för mig att söka egen. Inge som vet nån uppfödare som har bra ämne??
- jdrotz
Jag har inte skaffat ännu.
-
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 46 times
Sällskaps hundar å drevrar finns lite varstans, sök efter en jakthund så går det bättre.Magwik skrev: ↑29 dec 2020, 19:10Har du skaffat nån hund än?jdrotz skrev: ↑24 nov 2020, 21:01Tack för att ni delar med er. Viktigt för mig är såklart att frun är med på detta, vilket hon är. Likaså barnen som är extremt sugna på en jycke hemma. Hela familjen har jakt- och fritidsintresse, så det blir liksom ganska logiskt med en jakthund för oss. Vi har stort hus, lagom tomt och bor nära till skog och mark. Men visst snurrar det rejält i huvudet nu...självklart är det ett stort steg och det är pirrigt.
Själv söker jag efter min första gråhund.
Har gått med svärfarshundar (gråhund)
Och nu är det dags för mig att söka egen. Inge som vet nån uppfödare som har bra ämne??
- jdrotz
Kolla med klubbarna för olika älghundar, samt Facebookgrupperna som finns. Letar man via nätet går det att hitta seriösa uppfödare verkar det som. Jag velar fortfarande...stort steg att skaffa jycke. Har varit i kontakt med en uppfödare som väntar Hälleforsvalpar till sommaren, vi får se

Har fått tag i en riktigt duktig hund som ska paras. På papper så ser det bra ut.jdrotz skrev: ↑02 jan 2021, 15:26Kolla med klubbarna för olika älghundar, samt Facebookgrupperna som finns. Letar man via nätet går det att hitta seriösa uppfödare verkar det som. Jag velar fortfarande...stort steg att skaffa jycke. Har varit i kontakt med en uppfödare som väntar Hälleforsvalpar till sommaren, vi får se
Vi Får se hur det blir

- jdrotz
Härligt! För min del handlar det om att få tummen ut just nu och få lite ordning på saker och ting. Vill vara helt säker på att det skall funka 110% innan jag slår till.Magwik skrev:Har fått tag i en riktigt duktig hund som ska paras. På papper så ser det bra ut.jdrotz skrev: ↑02 jan 2021, 15:26Kolla med klubbarna för olika älghundar, samt Facebookgrupperna som finns. Letar man via nätet går det att hitta seriösa uppfödare verkar det som. Jag velar fortfarande...stort steg att skaffa jycke. Har varit i kontakt med en uppfödare som väntar Hälleforsvalpar till sommaren, vi får se
Vi Får se hur det blir
- börje
När du öndå funderar så ska du byta gyllenhammarmoppen mot en riktig bil, typ en Land Cruiser med en hundbur med extra allt. Hälsningar från Smålejonen 

Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Vähäsalon Penni (RIP)
- jdrotz
Haha! Blir det jycke fortsätter jag nog med V60:n ändå. Det har visat sig duglig i skogen, bara man tar det försiktigt och håller sig till åtminstone till skogsvägarna. Möjligen att det blir en XC60 eller V90CC istället för att få lite mer utrymme. Dessvärre börjar det bli dyrt att köra stora suvar i detta land...börje skrev:När du öndå funderar så ska du byta gyllenhammarmoppen mot en riktig bil, typ en Land Cruiser med en hundbur med extra allt. Hälsningar från Smålejonen
- börje
Hobby får kosta, min Lc drar bara 0,13 med terrängdäcken när det blir en hel del skogsbilväg 

Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Vähäsalon Penni (RIP)
-
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 47 times
Du gillar att jaga gris. Skaffa en grishund direkt.. Det är bra att vara förberedd... 

winchester 307 Aimpoint micro H1
marlin 60 ssk oblivion
baikal hagelbrakare
bsa 308 w Tasco
Jägarexamen-88
marlin 60 ssk oblivion
baikal hagelbrakare
bsa 308 w Tasco
Jägarexamen-88
- börje
Men bor man i Ume så blir det sällan grisjakt. Även jag gillar att jaga gris, men svårt att jaga in hund på gris nör det inte finns gris annat än i hägn o svinhus

Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Vähäsalon Penni (RIP)
-
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 47 times
Vi har inte så mycket älg. Vi har ändock älghundar. Det är bra att vara förberedd...

winchester 307 Aimpoint micro H1
marlin 60 ssk oblivion
baikal hagelbrakare
bsa 308 w Tasco
Jägarexamen-88
marlin 60 ssk oblivion
baikal hagelbrakare
bsa 308 w Tasco
Jägarexamen-88
- jdrotz
Ingen grishund blir det. De få gånger jag åker ner och jagar gris är det vakjakt som gäller.