Funderar på att skaffa mig en älghund

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
börje
Has thanked: 47 times
Been thanked: 253 times

Re: Funderar på att skaffa mig en älghund

Inlägg av börje »

Jag har haft en endaste hanhund genom åren, en finnstövare. Nu har jag fyra tikar o två hanhundar, en tik o bägge hanarna är bara några timmar gamla :wink:
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

Användarvisningsbild
micke w
Has thanked: 99 times
Been thanked: 28 times

Inlägg av micke w »

Nu ha ju jag bara haft stövare (förutom 1 gordonsetterhane en kort tid) men jag hade 6 hanar innan jag skaffade de 2 tikarna jag har nu. Och jag tycker tikarna är som fogligare och lättare att styra in på rätt viltslag än vad hanarna jag haft var. Nu är ju stövarsäsongen normalt sett längre än älgjaktsäsongen så då är det inte hela världen om dom löper under säsong. Iof för sig så jagas det ju älg ända till sista feb på vissa platser, men de flesta smålag har nog skjutit fullt vid den här tiden.

Användarvisningsbild
Knorken
Been thanked: 12 times

Inlägg av Knorken »

Jag skaffade min första egna hund, för snart 6år sedan, och hämtade nu i vintras hem min andra, båda jämthanar. Har tidigare lånat min morbrors hundar i jakten.

Innan första hunden så hade jag samma tankar typ " fixar jag detta?".
Men man kom in i de hela rätt så snabbt, man blev van.
Livet blev lite ändrat med tanke på detta, men bara åt det positiva hållet för mig. Fruktansvärt roligt har jag haft och hunn ha lärt mej mycket. Kommer aldrig vara utan hund framöver. Nu är jag dock ensamstående.
Blaser R93 8x57 Kahles Helia 5 1-5x24 Stalon W110
Husqvarna 146 9,3x57 Vortex crossfire II 1-4x24i
Husqvarna M96 6,5x55
Suhl 12/70

Användarvisningsbild
T-Grön
Has thanked: 12 times
Been thanked: 45 times

Inlägg av T-Grön »

Knorken skrev:
24 nov 2020, 19:42
Jag skaffade min första egna hund, för snart 6år sedan, och hämtade nu i vintras hem min andra, båda jämthanar. Har tidigare lånat min morbrors hundar i jakten.

Innan första hunden så hade jag samma tankar typ " fixar jag detta?".
Men man kom in i de hela rätt så snabbt, man blev van.
Livet blev lite ändrat med tanke på detta, men bara åt det positiva hållet för mig. Fruktansvärt roligt har jag haft och hunn ha lärt mej mycket. Kommer aldrig vara utan hund framöver. Nu är jag dock ensamstående.
Stark avslutning där. Jo det har allt hänt flera vänner til mig, att de blivit singlar när hundträningen prioriteras.
A-Frame om jag själv får välja!
Min filosofi = Mycke, fort, å hela tiden!

Användarvisningsbild
jdrotz
Has thanked: 88 times
Been thanked: 75 times

Inlägg av jdrotz »

Tack för att ni delar med er. Viktigt för mig är såklart att frun är med på detta, vilket hon är. Likaså barnen som är extremt sugna på en jycke hemma. Hela familjen har jakt- och fritidsintresse, så det blir liksom ganska logiskt med en jakthund för oss. Vi har stort hus, lagom tomt och bor nära till skog och mark. Men visst snurrar det rejält i huvudet nu...självklart är det ett stort steg och det är pirrigt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen

finnjägarn
Has thanked: 34 times
Been thanked: 15 times

Inlägg av finnjägarn »

Minns natten innan jag skulle hämta min första hund. Den natten snurrade tankarna vad man har gett sig in på med mera. Men tycker också att det bara ändrat åt det positivare hållet :D .

Jakten får en helt ny dimension.Alla hundägare vet känslan då man nyss fått avsluta för egen hund efter ett fint jobb :wink: . Sedan är det ett stort plus då man sedan på kvällen ligger i soffan med hundarna som sällskap.

Jag har en hane och en tik.Tycker tiken är mera mogen till sättet trots hon är valp ännu :lol: . Dessutom så stämmer uttrycket att hanhundar löper12månader om året bra in på min hane :mrgreen: . I flera granngårdar har dom tikar. Alltså är det ofta någon löptik i närheten. Min hane brukar kunna bli helt galen då någon av dom närmsta löper :x :lol:.
Jakt är inte något jag gör
Det är en del av den jag är.
Min livstil

Ahlbäck
Has thanked: 12 times
Been thanked: 27 times

Inlägg av Ahlbäck »

Tycker många gör så stor grej av att ha en jakthund, man kan ha ett jobb, fru och barn och en älghund.
Låter som är man måste vara i skogen varje dag i princip.
Jag har vuxit upp med älghundar och har just nu en egen laika och en hälleforsare ihop med pappa, så jag tror iaf att jag vet vad det innebär, självklart måste en hund få vara i skogen om det ska bli nånting av den, men på senare år har jag insett att kvalitet är viktigare än kvantitet. Förut i unga år var man lite väl ivrig har jag insett, hade en gråhund då och kunde ibland jaga tors-sön med han, snacka om att det var dålig fart på lördagen och söndagen, lika viktigt som att vara i skogen med hunden är även vilan däremellan.
Hunden ska vara pigg som en fjäder och sugen på jakt när man åker till skogs....
I höst skulle jag tro att jag släppt laikan 2 max 3 gånger i veckan, pigg varje gång.
Ibland kanske jag släppt han fredag sen varit hemma med barn på helgen och släppt på onsdag nästa gång.
Det jag vill säga är att det går att vara hemma nån dag med barn eller om annat behöver göras och samtidigt få fram en bra älghund... det är inte ett måste att ta semester 6 veckor på hösten om man bara har 1 hund.
Satsa på kvalitet när ni är i skogen, hunden ska få så bra förutsättningar som möjligt att lyckas när man stryker halsbandet.
Hälleforsare
Östsibirisk laika

Magwik
Has thanked: 7 times

Inlägg av Magwik »

jdrotz skrev:
24 nov 2020, 21:01
Tack för att ni delar med er. Viktigt för mig är såklart att frun är med på detta, vilket hon är. Likaså barnen som är extremt sugna på en jycke hemma. Hela familjen har jakt- och fritidsintresse, så det blir liksom ganska logiskt med en jakthund för oss. Vi har stort hus, lagom tomt och bor nära till skog och mark. Men visst snurrar det rejält i huvudet nu...självklart är det ett stort steg och det är pirrigt.

Har du skaffat nån hund än?
Själv söker jag efter min första gråhund.
Har gått med svärfarshundar (gråhund)
Och nu är det dags för mig att söka egen. Inge som vet nån uppfödare som har bra ämne??

Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

Jag har inte skaffat ännu.

karelsk blandning
Has thanked: 17 times
Been thanked: 46 times

Inlägg av karelsk blandning »

Magwik skrev:
29 dec 2020, 19:10
jdrotz skrev:
24 nov 2020, 21:01

Har du skaffat nån hund än?
Själv söker jag efter min första gråhund.
Har gått med svärfarshundar (gråhund)
Och nu är det dags för mig att söka egen. Inge som vet nån uppfödare som har bra ämne??
Sällskaps hundar å drevrar finns lite varstans, sök efter en jakthund så går det bättre.

Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

Kolla med klubbarna för olika älghundar, samt Facebookgrupperna som finns. Letar man via nätet går det att hitta seriösa uppfödare verkar det som. Jag velar fortfarande...stort steg att skaffa jycke. Har varit i kontakt med en uppfödare som väntar Hälleforsvalpar till sommaren, vi får se

Magwik
Has thanked: 7 times

Inlägg av Magwik »

jdrotz skrev:
02 jan 2021, 15:26
Kolla med klubbarna för olika älghundar, samt Facebookgrupperna som finns. Letar man via nätet går det att hitta seriösa uppfödare verkar det som. Jag velar fortfarande...stort steg att skaffa jycke. Har varit i kontakt med en uppfödare som väntar Hälleforsvalpar till sommaren, vi får seBild

Har fått tag i en riktigt duktig hund som ska paras. På papper så ser det bra ut.
Vi Får se hur det blir :lol:

Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

Magwik skrev:
jdrotz skrev:
02 jan 2021, 15:26
Kolla med klubbarna för olika älghundar, samt Facebookgrupperna som finns. Letar man via nätet går det att hitta seriösa uppfödare verkar det som. Jag velar fortfarande...stort steg att skaffa jycke. Har varit i kontakt med en uppfödare som väntar Hälleforsvalpar till sommaren, vi får seBild

Har fått tag i en riktigt duktig hund som ska paras. På papper så ser det bra ut.
Vi Får se hur det blir :lol:
Härligt! För min del handlar det om att få tummen ut just nu och få lite ordning på saker och ting. Vill vara helt säker på att det skall funka 110% innan jag slår till.

Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

När du öndå funderar så ska du byta gyllenhammarmoppen mot en riktig bil, typ en Land Cruiser med en hundbur med extra allt. Hälsningar från Smålejonen :mrgreen:
Våga Vägra Varg!!
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)

Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

börje skrev:När du öndå funderar så ska du byta gyllenhammarmoppen mot en riktig bil, typ en Land Cruiser med en hundbur med extra allt. Hälsningar från Smålejonen :mrgreen:
Haha! Blir det jycke fortsätter jag nog med V60:n ändå. Det har visat sig duglig i skogen, bara man tar det försiktigt och håller sig till åtminstone till skogsvägarna. Möjligen att det blir en XC60 eller V90CC istället för att få lite mer utrymme. Dessvärre börjar det bli dyrt att köra stora suvar i detta land...

Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Hobby får kosta, min Lc drar bara 0,13 med terrängdäcken när det blir en hel del skogsbilväg 8)
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)

win307
Has thanked: 19 times
Been thanked: 47 times

Inlägg av win307 »

Du gillar att jaga gris. Skaffa en grishund direkt.. Det är bra att vara förberedd... :wink:
winchester 307 Aimpoint micro H1
marlin 60 ssk oblivion
baikal hagelbrakare
bsa 308 w Tasco
Jägarexamen-88

Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

win307 skrev:
03 jan 2021, 01:39
Du gillar att jaga gris. Skaffa en grishund direkt.. Det är bra att vara förberedd... :wink:
Men bor man i Ume så blir det sällan grisjakt. Även jag gillar att jaga gris, men svårt att jaga in hund på gris nör det inte finns gris annat än i hägn o svinhus :wink:
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)

win307
Has thanked: 19 times
Been thanked: 47 times

Inlägg av win307 »

börje skrev:
03 jan 2021, 01:45
win307 skrev:
03 jan 2021, 01:39
Men bor man i Ume så blir det sällan grisjakt. Även jag gillar att jaga gris, men svårt att jaga in hund på gris nör det inte finns gris annat än i hägn o svinhus :wink:
Vi har inte så mycket älg. Vi har ändock älghundar. Det är bra att vara förberedd... :wink:
winchester 307 Aimpoint micro H1
marlin 60 ssk oblivion
baikal hagelbrakare
bsa 308 w Tasco
Jägarexamen-88

Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

Ingen grishund blir det. De få gånger jag åker ner och jagar gris är det vakjakt som gäller.