Funderar på att skaffa mig en älghund

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
börje
Has thanked: 47 times
Been thanked: 253 times

Re: Funderar på att skaffa mig en älghund

Inlägg av börje »

Jag jobbar 5 dar i veckan och det funkar. Mina hundar bor i hundgården, har ett eget litet hundhus där det är varmt o torrt. Just att man har flera hundar gör att dom trivs i hundgåreden eftersom dom har sällskap, men det funkar bra även med en enda hund som regel. Bra att ha ledigt innestående så man kan vara ute en gång mitt i veckan också under träningssäsong. Jag brukar ta semester kring 10 september, här börjar jakten andra lördagen i oktober.
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

Användarvisningsbild
jdrotz
Has thanked: 88 times
Been thanked: 75 times

Inlägg av jdrotz »

sajmon skrev:
19 nov 2020, 00:30
jdrotz skrev:
19 nov 2020, 00:07
sajmon skrev:En annan viktig frågeställning är, hur ser din jaktmark ut? Hur stor? Har ni fler hundar i jaktlaget? Hur stor tilldelning?
Absolut. Har gott om mark och tilldelning. Den biten är jag inte så oroad över. Hundar är allt som oftast en bristvara och är i princip alltid ett välkommet tillskott där jag jagar.
Ungefär hur stor mark? Och normalt hur många passkyttar?
Det är lite olika. Har tillgång till tre olika marker idag. En egen skogsfastighet på 400 ha + en massa runtomkring (osäker på storlek, men det är STORT och öde, har bra kontakt med markägarna) som jag utan problem får vistas i med hund. Sedan i två olika lag, där marken är på ca 5000ha i ena laget och 4500ha i det andra. Antalet passare varierar från typ 10 till 35.
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen

Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

Ante. skrev:
19 nov 2020, 01:54
jdrotz skrev:Har varit sugen på detta ett bra tag och är än så länge bara i "funderarstadiet". Ekonomin finns, frågan som jag är ute efter är tidsaspekten. Jag har ett "vanligt" 7-16 jobb, familj, hus och har för det mesta kvällar och helger fria. Hur ser möjligheterna ut tror ni? Jag har nära ut till skog och mark samt goda möjligheter att kunna träna hunden på mark där det finns gott om älg.

Men...hur mycket tid behövs? Kan man få ihop detta med ett "vanligt" heltidsjobb? Jag vill såklart lägga så mycket tid som möjligt på hunden, men man behöver ju jobba för brödfödan också. Fritiden spenderas mest i skog/mark så det är inga problem.

När man jobbar - vart trivs hunden bäst? Hundgård? Inomhus?

Går det att få in en älghund i livspusslet?

Vad säger hundexpertisen?
Så där ser livet ut för de flesta hundägare jag träffar. Oavsett ras. Kör på du. Det är betydligt roligare att gå med hund än att sitta på pass.
Kan tänka mig det, även om jag trivs på pass också.

Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

Hur är det med hundgård eller ej? Jag har möjlighet att bygga mig en hundgård på tomten, dock vill man ju helst inte oroa sig för att störa grannarna med en skällande hund om det går...jag vet inte hur stort problem detta kan vara med älghundar. Kanske olika på raser hur "vaktiga" de är?

Är det ett alternativ att ha hunden i huset och ta ut den tex när man har lunchrast på jobbet? (Jag bor nära mitt jobb).

Funkar det att ha hunden i bilen över dagen när man jobbar, med rast? (Förutsatt att det inte är alldeles för varmt ute då förstås).

Ni som har hundgård med koja, har ni någon typ av uppvärmning i kojan? Eller är kojan bara isolerad?

karelsk blandning
Has thanked: 17 times
Been thanked: 46 times

Inlägg av karelsk blandning »

jdrotz skrev:
19 nov 2020, 11:33
Hur är det med hundgård eller ej? Jag har möjlighet att bygga mig en hundgård på tomten, dock vill man ju helst inte oroa sig för att störa grannarna med en skällande hund om det går...jag vet inte hur stort problem detta kan vara med älghundar. Kanske olika på raser hur "vaktiga" de är?

Är det ett alternativ att ha hunden i huset och ta ut den tex när man har lunchrast på jobbet? (Jag bor nära mitt jobb).

Funkar det att ha hunden i bilen över dagen när man jobbar, med rast? (Förutsatt att det inte är alldeles för varmt ute då förstås).

Ni som har hundgård med koja, har ni någon typ av uppvärmning i kojan? Eller är kojan bara isolerad?
I f problem ga med hunden under dagen ifall den trivs i bilen. Vslpen är dom sagt ned på jobbet och är i bilen med rastning andra är inne under dagen.
Har hage och koja åt dom ned ben föredrar ha med eller lämna fo. Inne om det fungerar.

Golvvärme borde vara bra i en hundkoja.

sajmon
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Inlägg av sajmon »

jdrotz skrev:

Släpp tanken på att ha hunden i bilen, det måste bli hemska dagar för hunden.

Ett råd är att ha hundgården klar innan du hämtar valpen och börja träna från dag ett. Ta semester i några veckor för att kunna vänja hunden och korrigera skällandet.

Spetsrasena klarar sig normalt ner till -20 utan värme i en mindre välisolerad koja.

Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

sajmon skrev:
19 nov 2020, 11:57
jdrotz skrev:

Släpp tanken på att ha hunden i bilen, det måste bli hemska dagar för hunden.

Ett råd är att ha hundgården klar innan du hämtar valpen och börja träna från dag ett. Ta semester i några veckor för att kunna vänja hunden och korrigera skällandet.

Spetsrasena klarar sig normalt ner till -20 utan värme i en mindre välisolerad koja.
Bilen ser jag mest som en tillfällig nödlösning vid enstaka tillfällen om det skulle krävas, jag skulle inte ha hund i den permanent.

Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Råkar du få en skällig hund så gör det ju inget ifall den skäller dagtid, sen tar du in den till natten. Skäller den inte i hundgården så går det ju bra att ha den ute även nattetid. Vissa hundar trivs bättre i hundgården än inomhus.
Våga Vägra Varg!!
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)

Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

Om vi nu pratar hundval för en nybörjare som jag och med mina förutsättningar, finns det raser som är bättre/sämre lämpade för det? Eller spelar val av ras mindre roll? Tik eller hanhund?

Jag har av någon anledning snöat in en del på Hälleforsare. Detta efter att jag sett en sådan i action för ett par år sedan under ett par höstar. Blev mycket imponerad, maken till jycke har jag aldrig (inte heller mina jaktkompisar) upplevt förut som passare. Den hittade alltid älg under de två höstar vi hade den med. Helt outröttlig i skogen och stoppade älgarna från att skena ut ur marken, som de brukar göra just i det området där vi jagar. Hunden kom alltid tillbaka, hundföraren behövde aldrig leta eller hämta upp den, han bara visslade så kom den tillbaka. Den var dessutom till åren, men hade en helt otrolig energi och jaktlust. Fint och tydligt skall också.

karelsk blandning
Has thanked: 17 times
Been thanked: 46 times

Inlägg av karelsk blandning »

Du skulle börja med att följa med någon som går med hund för att se om det är något för dig.

Sen är nog en av dom grå raserna kanske lättast att börja med skulle jag tro.
Jag hade tagit en jämthunds hane om jag stått i samma val.

Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

karelsk blandning skrev:
19 nov 2020, 16:37
Du skulle börja med att följa med någon som går med hund för att se om det är något för dig.

Sen är nog en av dom grå raserna kanske lättast att börja med skulle jag tro.
Jag hade tagit en jämthunds hane om jag stått i samma val.
Självklart. Jag har redan varit ute ett par svängar och har även gått på skarpt eftersök, så jag har en bra uppfattning om vad jag ev ger mig in i. Har god vilja, fysik och stor vana att röra mig i skog och natur.

Användarvisningsbild
birk0323
Been thanked: 20 times

Inlägg av birk0323 »

Självklart ska du skaffa dig en älghund under dessa förutsättningar. Jag har tre och de är för mycket men det går det också. Det går utmärkt att ha hunden i bilen om den tycker om det och det fungerar. Samma med hundgård. Jag har mina tre i hundgård och det hela började med att när jag och sambon skulle flytta ihop var hennes två barn allergiska mot hundar (påstod fadern). Så jag tog över först en hundgårdsvan hund sedan en till och tillslut kom där också en valp. Det visade sig att de inte alls var allergiska och jag har provat med samtliga hundar att vara inne men dom vill inte. En stund går det bra sedan är det att ligga och pipa vid dörren och blir inte tyst innan hunden(gäller alla tre) kommer ut till sin hundgård. Är vi i nån av jaktstugorna uppstår aldrig detta "pip"fenomen annat än om det eldas för hårt och det blir för varmt.

Många är historierna över hur opersonliga hundar blir av att sitta i hundgård (vad nu det betyder), dom har inte träffat mina hundar. Trevligare, lydigare och bättre kompisar i skog och mark får man söka efter och jagar älg gör dom. Har träffat betydligt fler oresonliga egenkära hundar som struntat i både matte och husse trots att dom nästan haft dem i duntäcke inomhus. Hundar trivs nog bäst om dom får vara hundar är min erfarenhet. Man har dessutom inte samma möjlighet att lära ut en massa skit till hunden om den inte alltid och jämt ser och lär från en själv... man gör en hel del annat än att träna hund om dygnet också...hunden lär dygnet runt. Många gånger tror jag att det är bättre att de stunder man är tillsammans så har man chansen att fokusera på att vara helt konsekvent och uppföra sig begripligt och tydligt.

Jag säger det igen, kör ! Utan hundarna slutar nog jag med jakt, de är den största anledningen att jag(vi) är kvar i landet, skippade ett jobb utomlands och stannade hemmavid istället.
You should not use a cartridge that does the job when everything goes right, you need one that works when everything goes wrong.” citat Bob Hagel.

Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

Tack Birk323 för ett bra och inspirerande inlägg - som vanligt från din sida

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

birk0323 skrev:
19 nov 2020, 19:35
Självklart ska du skaffa dig en älghund under dessa förutsättningar. Jag har tre och de är för mycket men det går det också. Det går utmärkt att ha hunden i bilen om den tycker om det och det fungerar. Samma med hundgård. Jag har mina tre i hundgård och det hela började med att när jag och sambon skulle flytta ihop var hennes två barn allergiska mot hundar (påstod fadern). Så jag tog över först en hundgårdsvan hund sedan en till och tillslut kom där också en valp. Det visade sig att de inte alls var allergiska och jag har provat med samtliga hundar att vara inne men dom vill inte. En stund går det bra sedan är det att ligga och pipa vid dörren och blir inte tyst innan hunden(gäller alla tre) kommer ut till sin hundgård. Är vi i nån av jaktstugorna uppstår aldrig detta "pip"fenomen annat än om det eldas för hårt och det blir för varmt.

Många är historierna över hur opersonliga hundar blir av att sitta i hundgård (vad nu det betyder), dom har inte träffat mina hundar. Trevligare, lydigare och bättre kompisar i skog och mark får man söka efter och jagar älg gör dom. Har träffat betydligt fler oresonliga egenkära hundar som struntat i både matte och husse trots att dom nästan haft dem i duntäcke inomhus. Hundar trivs nog bäst om dom får vara hundar är min erfarenhet. Man har dessutom inte samma möjlighet att lära ut en massa skit till hunden om den inte alltid och jämt ser och lär från en själv... man gör en hel del annat än att träna hund om dygnet också...hunden lär dygnet runt. Många gånger tror jag att det är bättre att de stunder man är tillsammans så har man chansen att fokusera på att vara helt konsekvent och uppföra sig begripligt och tydligt.

Jag säger det igen, kör ! Utan hundarna slutar nog jag med jakt, de är den största anledningen att jag(vi) är kvar i landet, skippade ett jobb utomlands och stannade hemmavid istället.
Detdär håller jag med om till 100%
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)

VÄSTILA
Been thanked: 6 times

Inlägg av VÄSTILA »

Köp en valp ur den bästa parning du kan hitta. Hellre en hund du behöver bromsa än stötta.

Ta semester under hundens första veckor.

Lär hunden vara ENSAM i hundgård med gör den rumsren. Är en stor missuppfattning att hundar i hundgård skulle må sämre än innehundar. Mina har utsikt över sina ägor när jag jobbar. Betydligt trevligare än att ligga och glo in i en hallvägg. Jag har tre och jag lärde dem ta det lugnt tidigt. En harmonisk hund har inga problem att vara ensam. Då vilar den och tar det lugnt. Att folk binder upp sig med hundar som med ungar förstår jag bara inte. Umgås med hunden i hundgården, lär den att det är dennes domäner. Umgås självklart med hunden utanför hundgården utanför jakt. Ägna mycket tid utanför jakt på träning, jaktprov mm. Låt ALDRIG en hund uppvisa dominant beteende mot dig eller barn. Min ena tik gjorde det som unghund och markeringen kom som en blixt. Hon hoppade upp i soffan när hon var 7 månader och när jag sa till henne att gå ned så lyssnade hon inte. När jag gick mot henne så morrade hon. Blev en behandling utanför ramarna för länstyrelsen. Hunden satt i ett skruvstäd tills hon tröttnade och somnade. Har ALDRIG uppvisat ett beteende av dominans mot någon människa sedan dess. Var ett slyngelbetewnde men kunde utvecklats till en dominant tik med fel ägare. Mycket kärleksfull numera. Tyvärr ser man dessa hundar på utställningar, aggressiva och nafsande och man blir lika irriterade varje gång. Vissa hundar kräver ett hårdare NEJ innan dem lär sig.

Min ena tik BOR i hundgård dygnet runt sedan ung. Hon är hur kärleksfull som helst. Lättstyrd i skogen mm. Kan kalla av vid fel älg mm.

Utfallet är gener, träning och en ägarfråga. Vissa ägare har det naturligt. Finns många bra böcker i ämnet kring älghundar och lydnad.(Jag skickar PM) Naturligt och konsekvent ledarskap brukar vara en bra förutsättning till varför vissa oavsett vad dem köper lyckas få fram dugliga hundar för genomsnittlig älgjakt. Hundar förstår bara JA eller NEJ och inte njääe.

Finns mycket kunskap på detta forum, bara att suga i sig den!
Senast redigerad av 3 VÄSTILA, redigerad totalt 20 gång.
Jämthundar och Alpländare.

Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Detdär att vissa hundägare "har det medfött" stämmer bra, likaså finns det såna som aldrig får till en duglig jakthund trots flera försök med bra ämnen. Som i trafiken, vissa är födda som chaffisar medan andra aldrig lär sig köra smidigt o tryggt
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)

Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

Bra inputs. Har viss erfarenhet av jycke (i familjen i yngre dagar) sedan förut och vet hur viktigt det är att vara tydlig med vem som bestämmer.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.
Has thanked: 557 times
Been thanked: 156 times

Inlägg av lsjonsson »

jdrotz skrev:
18 nov 2020, 15:06
Har varit sugen på detta ett bra tag och är än så länge bara i "funderarstadiet". Ekonomin finns, frågan som jag är ute efter är tidsaspekten. Jag har ett "vanligt" 7-16 jobb, familj, hus och har för det mesta kvällar och helger fria. Hur ser möjligheterna ut tror ni? Jag har nära ut till skog och mark samt goda möjligheter att kunna träna hunden på mark där det finns gott om älg.

Men...hur mycket tid behövs? Kan man få ihop detta med ett "vanligt" heltidsjobb? Jag vill såklart lägga så mycket tid som möjligt på hunden, men man behöver ju jobba för brödfödan också. Fritiden spenderas mest i skog/mark så det är inga problem.

När man jobbar - vart trivs hunden bäst? Hundgård? Inomhus?

Går det att få in en älghund i livspusslet?

Vad säger hundexpertisen?
Less på mello??? :mrgreen:
Ut och rasta jycken istället??? :mrgreen:
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.

Användarvisningsbild
birk0323
Been thanked: 20 times

Inlägg av birk0323 »

Nu ska vi se... jag har några böcker här som jag fått helt gratis av en annan forumist inför min unghund och samtidigt gav jag ett löfte om att när jag läst dem färdigt att skicka dem vidare till någon nybörjare på älgjakt/första hund. Det här är ett löfte jag avser hålla så hör av dig om det blir att du skaffar en hund för älgjakt så skickar jag dig böcker, naturligtvis mot samma löfte att du sedan skickar dem vidare.
You should not use a cartridge that does the job when everything goes right, you need one that works when everything goes wrong.” citat Bob Hagel.

Stewe's world on ice
Has thanked: 5 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av Stewe's world on ice »

Väldigt trevlig och bra tråd.
Jag håller med birk om att hundgården kan vara något hundar trivs i väldigt mycket. Jag själv vill att hunden ska vara i hemmet på natten 100% samt gärna hemma när man kommer hem från jobbet men min hund trivdes väldigt bra i hundgård under arbetstid.
Som vanligt är det ju don efter person så om en hund visar att den absolut hatar att vara i hundgården så ska det mycke till att vända men likt människor kan det väl vara skönt att ha någonting eget. Får bara hunden jobba och även utanför jakt tid och ger den bra förutsättningar så har jag svårt att se minuspoäng med att ha en jakthund.
Att jag själv har svårt att skaffa en ny handlar bara om injagning samt grunderna i familjeliv vilket enligt mig tar en fruktansvärd tid.
Hunt to live. Live to hunt