”Hundgårdhund” - Vad är det?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

VÄSTILA

”Hundgårdhund” - Vad är det?

Inlägg av VÄSTILA »

Hade några bekanta hemma, hundfolk a la brukshundsklubben. Hundarna fick leka ihop i min inhägnad på tomten under uppsyn. Efteråt så fick jämten gå tillbaka till sina domäner. Under middagen så blev det en diskussion gällande hundar i hundgårdar. De förstod inte varför man hade dem där då deras hundar var ”en i familjen” och att våra var hundgårdshundar. Svarade bara kort att mina hundar är jakthundar och att de mår utmärkt i sina stora hundgårdar. Totalt 100 m2 fördelar på två hundar. De gnyr inte och att de är trygga med det. Helt rumsrena de tillfällen de är inomhus. Sociala vid kontakt, ful insyn över oss hela tiden bara 20-30 meter från oss. Motioneras dagligen på många olika vis. Utöver det så är de SJÄLVSTÄNDIGA både hemma och i skogen. Om de räknas som hundgårdshundar så låt så vara.

För mig är en ”hundgårdshund” en vanskött, överviktig, otrygg hund som från det att jakten börjar tills dess den startar lännas åt sitt öde och enda mötet med människor sker vid matning och försummad rastning. Då det verkar finnas olika syn på detta så frågar jag er. Vad är en ”hundgårdshund” för er?

Kan förtydliga att jag pratar om ställande hundar som skall arbeta SJÄLVSTÄNDIGT och ha stort sök och långa förföljanden. Deras största intresse i skogen skall vara ÄLG/Vildsvin och inte människor.

Beskriv gärna vilken ras ni har och HUR dem jagar. Är inte ute efter vad som är rätt eller fel men har sett för många så kallade hundar som är en ”del av den mänskliga familjeflocken och dess domäner” som INTE presterar i skogen och undrar varför!
Senast redigerad av 13 VÄSTILA, redigerad totalt 21 gång.
Jämthundar och Alpländare.

Användarvisningsbild
eskmat
Has thanked: 2 times

Re: ”Hundgårdhund” - Vad är det?

Inlägg av eskmat »

En "Hundgårdshund" det är en hund som inte får dela ägarfamiljens övriga miljö.
I och med detta får den aldrig lära sig vanlig tillvaro, se bara på brukshundar aldrig
att de skulle funka om de inte finge dela den miljön som ägaren har.
Jag har haft hund sedan tidigt 60-tal och har aldrig behövt ett koppel för att dom ska vistas på vår egen tomt.
Jag har även hundgård, den gång man är borta så pass länge att hunden bör rastas och omöjligt att ha med.
Det enda som kan göra drömmen omöjlig är rädslan att misslyckas.

Användarvisningsbild
T-Grön

Inlägg av T-Grön »

eskmat skrev:En "Hundgårdshund" det är en hund som inte får dela ägarfamiljens övriga miljö.
I och med detta får den aldrig lära sig vanlig tillvaro, se bara på brukshundar aldrig
Jag har haft hund sedan tidigt 60-tal och har aldrig behövt ett koppel för att dom ska vistas på vår egen tomt.
Jag har även hundgård, den gång man är borta så pass länge att hunden bör rastas och omöjligt att ha med.
Vilken ras har du?
A-Frame om jag själv får välja!
Min filosofi = Mycke, fort, å hela tiden!

Användarvisningsbild
T-Grön

Inlägg av T-Grön »

Btw, mina är periodare.
Har hundgårdar, och har dessutom inhägnad tomt. Kan bara öppna altandörren å släppa ut dem på morgonpinkning medan jag fixar kaffet. Sedan brukar de vilja tryna en stund till.
A-Frame om jag själv får välja!
Min filosofi = Mycke, fort, å hela tiden!

Användarvisningsbild
rajonbh

Inlägg av rajonbh »

En hundgårdshund för mig är en hund som bor i hundgård och inte har en plats i familjens flock. Har bara ett syfte, oftast jakt. Får bara komma ut när det är jakt, och i bästa fall lite motion då och då.
I värsta fall lite slit o släng med hundarna. De som inte funkar skjuts bort och ersätts med nya förmågor. Mänsklig kontakt minimeras för att den ska vara "självständiga" i skogen.

Jag har själv hundgård som används ibland när vi åker bort, men oftast är den inne. Vi har en stor inhägnad trädgård så hundarna kan gå in och ut lite som de vill. Ena laikan ligger ute och solar mycket, men de andra är mestadels inne.
Men raserna har olika behov. Mina wachtlar vill bli klappade och gillar att vara med. Laikorna generellt har gillat gos i 5min, sedan går de och lägger sig där de får vara ifred.

Sedan finns det givetvis alltid individer som är annorlunda.
Självständighet är ett uttjatat ord i sammanhanget, men vissa raser är mer självständiga än andra och har olika behov.

Förutsättningar för självständighet ligger mycket i generna.
Förmågan att våga vara självständig i skogen byggs till stor del upp av flockledaren

Användarvisningsbild
eskmat

Inlägg av eskmat »

T-Grön skrev:
eskmat skrev:En "Hundgårdshund" det är en hund som inte får dela ägarfamiljens övriga miljö.
Vilken ras har du?
De 2 första var Finnspetsar därefter 4 Gråhundar och nu är det min 3-dje Jämthund, den sista är 6 år

Användarvisningsbild
börje
Has thanked: 12 times
Been thanked: 27 times

Inlägg av börje »

Mina 4 är i hundgår den dygnet runt, men dom är väldigt sociala. Dels har dom sällskap av varann, dels så får dom komma ut på promenader sgs som dagligen. Undantaget är när husse är på jakt/skytteresa.
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

Användarvisningsbild
eskmat

Inlägg av eskmat »

Att som det står i första inlägget "att detta är jakthundar" har ju absolut inget förlåtande att för att de ska behandlas sämre än andra hundar.
Hunden är ju ett flockdjur och att inte få vara med i den familjeflocken är ju ett aber för hunden.

karelsk blandning
Been thanked: 1 time

Inlägg av karelsk blandning »

VÄSTILA skrev:Hade några bekanta hemma, hundfolk a la brukshundsklubben. Hundarna fick leka ihop i min inhägnad på tomten under uppsyn. Efteråt så fick jämten gå tillbaka till sina domäner. Under middagen så blev det en diskussion gällande hundar i hundgårdar. De förstod inte varför man hade dem där då deras hundar var ”en i familjen” och att våra var hundgårdshundar. Svarade bara kort att mina hundar är jakthundar och att de mår utmärkt i sina stora hundgårdar. Totalt 100 m2 fördelar på två hundar. De gnyr inte och att de är trygga med det. Helt rumsrena de tillfällen de är inomhus. Sociala vid kontakt, ful insyn över oss hela tiden bara 20-30 meter från oss. Motioneras dagligen på många olika vis. Utöver det så är de SJÄLVSTÄNDIGA både hemma och i skogen. Om de räknas som hundgårdshundar så låt så vara.

För mig är en ”hundgårdshund” en vanskött, överviktig, otrygg hund som från det att jakten börjar tills dess den startar lännas åt sitt öde och enda mötet med människor sker vid matning och försummad rastning. Då det verkar finnas olika syn på detta så frågar jag er. Vad är en ”hundgårdshund” för er?

Kan förtydliga att jag pratar om ställande hundar som skall arbeta SJÄLVSTÄNDIGT och ha stort sök och långa förföljanden. Deras största intresse i skogen skall vara ÄLG/Vildsvin och inte människor.

Beskriv gärna vilken ras ni har och HUR dem jagar. Är inte ute efter vad som är rätt eller fel men har sett för många så kallade hundar som är en ”del av den mänskliga familjeflocken och dess domäner” som INTE presterar i skogen och undrar varför!

Menar du på allvar att det blir en bättre jakthund för att den lever i hundgården?

Vad menar du med att dom ska jaga självständigt?
Är det att hunden ska jaga för sig själv direkt du släpper den eller att den ska jaga med dig?

tedde80

Inlägg av tedde80 »

Hundgårds hund för mig är en hund som alltid är i hundgård.Men detta behöver inte vara till det sämre alla gör som de vill och tror mest på.

VÄSTILA

Inlägg av VÄSTILA »

eskmat skrev:Att som det står i första inlägget "att detta är jakthundar" har ju absolut inget förlåtande att för att de ska behandlas sämre än andra hundar.
Hunden är ju ett flockdjur och att inte få vara med i den familjeflocken är ju ett aber för hunden.
En hund som aktiveras av hela vår familj dagligen, jagas med flera ggr/vecka blir inte sämre behandlad bara för att den inte får ligga i min soffa eller säng på övrig tid. Isf så har majoriteten av Nordens i särklass främsta ståndhundar haft det väldigt svårt och ensamt. Hundar är individer som alla andra. Vissa är veka och behöver ägarens bekräftelse i tid och otid, andra är trygga och lider inte av att vara själva de timmar om dagen de inte aktiveras. Mina ligger lugnt och inspektera mig när jag arbetar med annat på gården. Eller så ligger hon ligger hon på altanen, alt är i inhägnaden i trädgården. En rastypisk jämthund är lugn, trygg och stabil i psyket.
Senast redigerad av 2 VÄSTILA, redigerad totalt 22 gång.

VÄSTILA

Inlägg av VÄSTILA »

Karelisk blandning skrev;

Menar du på allvar att det blir en bättre jakthund för att den lever i hundgården?

Nej, det menar jag inte. Hade inte ens funderat i de banorna innan diskussionen dök upp och två individer vars egna nervösa och förarveka hundar gnyr så fort de är utom synhåll ansåg att mina hundar som aktiveras flera gånger, dagligen, som är lugna, trygga och lydiga skulle sakna tillräcklig livskvalitet bara för att de inte få vara inne inrid och otid med fru och ungar. Livskvalité har de hela tiden när jag aktiverar dem, vilket på olika vis sker genom mig eller mina barn flera ggr/dag. Klarar de inte att vara ensamma så är det snarare ett tecken på att de inte är osjälvständiga och det skall inte en älghund vara!. Det var efteråt jag började fundera kring det och kom framtill att majoriteten av de hundar som jag träffat på, som är en ”del av familjen” saknar det jag kräver av en jakthund. De saknar SÖK, söker ofta upp ägaren eller andra i andra i skogen. Är otränade och jag misstänker att många ser det som att motionen är likställt med att vara med familjen...Hunden är med så mycket att RIKTIG motion uteblir eller sker i liten skala. Kritik mot hunden ses som ett direkt angrepp på familjen vilket självklart leder till osämja i jaktlagen. Så nej, en hund blir inte bättre för att den lever i en hundgård, och inte blir den sämre eller vanvårdad för den delen heller. Dick är jag hel övertygad att man sållar bort många förarveka individer genom att låta dem testa på ensamhet!

Vad menar du med att dom ska jaga självständigt?
Är det att hunden ska jaga för sig själv direkt du släpper den eller att den ska jaga med dig?

Den skall jaga rastypiskt, en älghund skall således helst söka älg, tills den finner älg. Söket skall vara effektivt mot vind. Önskvärt är då sökrundor på minst 40 min INNAN den söker upp mig igen, men helst längre. När den finner älg så skall den skälla tills dess jag skjuter älgen eller kallar in den. Så ja, den skall i stort sett jaga för sig själv, ta egna beslut och det är inget problem så länge den jagar rastypiskt för då söker en up mig. Gör den det så kan jag smyga mig in på ståndet och fälla älgen.
Senast redigerad av 3 VÄSTILA, redigerad totalt 22 gång.

Användarvisningsbild
rajonbh

Inlägg av rajonbh »

Självklart är det skillnad på hundar som bor i hundgård.
Får den tillräckligt med aktivitet, motion och social aktivitet så är det nog ingen som tycker att det är fel. Tyvärr finns det många hundar som inte får det under 9 månader om året, och det är väl dessa som många syftar på när man pratar generellt om hundgårdshundar.

Personligen har jag ett helt annat synsätt på jakthundar och deras uppfostran. Jag upplever att man bygger en helt annan kontakt med hundarna när de får leva ihop med övriga familjen i huset och bli en mer naturlig del i familjens flock. Det blir så mycket "vardagsuppfostran" som försvinner annars.
Jag säger inte att något sätt är bättre eller sämre, men det är så jag får mina hundar att bli precis som jag vill ha dem,vare sig det är wachtlar, drever eller laikor. Hundarna ska jaga med mig och inte för sig själva.

VÄSTILA

Inlägg av VÄSTILA »

rajonbh skrev:En hundgårdshund för mig är en hund som bor i hundgård och inte har en plats i familjens flock. Har bara ett syfte, oftast jakt. Får bara komma ut när det är jakt, och i bästa fall lite motion då och då.
I värsta fall lite slit o släng med hundarna. De som inte funkar skjuts bort och ersätts med nya förmågor. Mänsklig kontakt minimeras för att den ska vara "självständiga" i skogen.

Jag har själv hundgård som används ibland när vi åker bort, men oftast är den inne. Vi har en stor inhägnad trädgård så hundarna kan gå in och ut lite som de vill. Ena laikan ligger ute och solar mycket, men de andra är mestadels inne.
Men raserna har olika behov. Mina wachtlar vill bli klappade och gillar att vara med. Laikorna generellt har gillat gos i 5min, sedan går de och lägger sig där de får vara ifred.

Sedan finns det givetvis alltid individer som är annorlunda.
Självständighet är ett uttjatat ord i sammanhanget, men vissa raser är mer självständiga än andra och har olika behov.

Förutsättningar för självständighet ligger mycket i generna.
Förmågan att våga vara självständig i skogen byggs till stor del upp av flockledaren
Framgångsrik avel är strikt selektiv och riktigt grym. Finns ingen solidaritet för de svaga. För att nå målet så måste många hundat tas ur avel och även ur jakten, men har de sociala egenskaper som duger åt matte och husse så låt vara. En vis person håller det där. Skulle aldrig ta bort en trevlig, lugn och stabil hund även om den var jaktren. Förstår inte det alls!En sådan hund kan få ge mycket lycka till någon som inte jagar. Men man avlar inte och låter andra slippa se dem i jaktskogen.

VÄSTILA

Inlägg av VÄSTILA »

rajonbh skrev:Självklart är det skillnad på hundar som bor i hundgård.
Får den tillräckligt med aktivitet, motion och social aktivitet så är det nog ingen som tycker att det är fel. Tyvärr finns det många hundar som inte får det under 9 månader om året, och det är väl dessa som många syftar på när man pratar generellt om hundgårdshundar.

Personligen har jag ett helt annat synsätt på jakthundar och deras uppfostran. Jag upplever att man bygger en helt annan kontakt med hundarna när de får leva ihop med övriga familjen i huset och bli en mer naturlig del i familjens flock. Det blir så mycket "vardagsuppfostran" som försvinner annars.
Jag säger inte att något sätt är bättre eller sämre, men det är så jag får mina hundar att bli precis som jag vill ha dem,vare sig det är wachtlar, drever eller laikor. Hundarna ska jaga med mig och inte för sig själva.
Absolut, tyvärr är det som du beskriver och jag kan förstå att när då vanligt folk se en hund i en hundgård så väcks direkt en föreställning att hunden är ensam och övergiven. Full respekt för ditt synsätt kring hunduppfostran. Kan tillägga att jag dresserar dem sedan valpåldern genom kurser och daglig prägling. Enligt mina mått jagar min jämte precis som jag vill att den skall göra. Hon söker upp mig även om sökets omfattning och tidsram är väl över topp. Kommer på inkallning mm. Är övertygad att hade jag haft en fågelhund, apporterande hund så hade den behövt mer stöd än vad mina gör och ett helt annat upplägg.
Senast redigerad av 1 VÄSTILA, redigerad totalt 22 gånger.

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator
Been thanked: 9 times

Inlägg av potatiskastare »

Vart man åker kan man hitta vad som verkar vara understimulerade hundar som står i diverse hundgårdar och verkar må sådär. Ofta nog är det jakthundar under lågsäsong.

Jag har själv jakthundar och tidvis har de stått i hundgård så jag är absolut inte någon principiell motståndare. Men jag tror att den dåliga klang "hundgårdshund" har fått beror på att det tyvärr är lite för vanligt med hundar som står där för mycket. Alternativt är det så att de understimulerade hundar man ser står i hundgård. Understimulerade hundar som hålls inomhus syns inte.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke

karelsk blandning

Inlägg av karelsk blandning »

Västila hur stora marker jagar du på om du vill ha sök på minst 40 min?

En självständig hund är desamma som en som jagar för sig själv och inte med dig?

Vet inte om jag kan hålla med om att hunden ska jaga självständigt som du säger, du kan aldrig styra en sån hund och jakten blir inte i närheten lika effektiv.

Ja har själv sån, släpper lös hunden och sen är det bara vänta att han ska hitta älg ibland tar det 20min och ibland 3,5timme och 3 mil bort och i bästa fall på grannmarken sen kan det bli 5 mils förföljande innan dagen är färdig.
Det är en självständig hund som jagar för sig själv och inte med mig, älg skjuts det åt honom men jakten blir inte lika rolig eller effektiv som om hunden hade jagat med mig.

Våra hundar är alltid inne med oss om vi är hemma och när vi arbetar är dom i hundgården.

Användarvisningsbild
eskmat

Inlägg av eskmat »

VÄSTILA skrev:
Den skall jaga rastypiskt, en älghund skall således helst söka älg, tills den finner älg. Söket skall vara effektivt mot vind. Önskvärt är då sökrundor på minst 40 min INNAN den söker upp mig igen, men helst längre. När den finner älg så skall den skälla tills dess jag skjuter älgen eller kallar in den. Så ja, den skall i stort sett jaga för sig själv, ta egna beslut och det är inget problem så länge den jagar rastypiskt för då söker en up mig. Gör den det så kan jag smyga mig in på ståndet och fälla älgen.
Då man läser dina önskningar om jaktegenskaperna så förstår man att du aldrig gått ett jakt prov.
Det är inte alls rastypiskt att en älghund har ett sök på 40 min och längre, det är poängnedsättande.
Ett effektivt sök ska vara mellan 15-30 min.

Användarvisningsbild
birk0323

Inlägg av birk0323 »

Min vovsingar står i hundgård. Ibland tar jag in dem men mest är de ute. Jämthunden går hyfsat att ha inne men Karelaren blir olycklig, gosar och är social en stund sedan är det till ytterdörren och efter ytterligare en stund börjar han gny och sedan bär det av allt mera högljutt klagande tills han får ut i hundgården igen. Nu på sommaren går det bättre men på vintern hatar han inomhusmiljö. Snöar det ligger han ute och snöar över... tycker det ska vara kallt men han verkar inte ha problem med det.

Nu har jag börjat vänja valpen tillsammans med hanhunden och det går bra det, inga problem. Samtliga hundar har samvaro med människa mint nån timme om dagen.

Jag har varit lätt negativ till hundar i hundgård men jag måste säga att det verkar fungera mycket bra med de hundar jag har här hemma nu, de verkar då trivas.
You should not use a cartridge that does the job when everything goes right, you need one that works when everything goes wrong.” citat Bob Hagel.

Användarvisningsbild
eskmat

Inlägg av eskmat »

Det har väl med mina inlägg framstått som att jag inte accepterar hundgårdar, så är det inte.
De är absolut ett hjälpmedel för ägaren i många fall för hunden kan ju omöjligt alltid vara med, begravningar etc. :D
Finns det flera hundar i ens ägo underlättas det mycket.