Allt om Tysk jaktterrier

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Hrafn

Re: Allt om Tysk jaktterrier

Inlägg av Hrafn »

miljöfriend skrev:Jag läste i en artikel sign. Strulander att man i Slovakien ”tycker sig se en tendens i ökad popularitet för ADB på tyska jaktterriers bekostnad”. Det kan ju vara så att man byter ras från en bra ras till en annan bra ras. Detta beror sannolikt på att man söker en hund med andra egenskaper – inte att man är missnöjd med tjt. Vad tror ni?
Tendenser som man tycker sig se är ju alltid lite osäkra. Vore intressant om det finns siffror som bekräftar Stulanders artikel. Jag har inga erfarenheter av jakt med Alpenländische dachsbracke, men jag har svårt att se den rasen som en konkurrent till den mångsidiga tyska jaktterriern.

Användarvisningsbild
Lundmark

Allt om Tysk jaktterrier

Inlägg av Lundmark »

Släppte min tysk på permobjörnen på Fäviken i helgen. Måste säga att Jag är väldigt nöjd. Det enda som inte funkade riktigt var inkallningen;)

Vet inte riktigt hur trovärdigt testet är mot riktig njöt jakt men något borde det väl säga i varje fall. Fick 37 av 45 poäng . Nollade på inkallningen vilket gav 5 poäng avdrag så som sagt övrigt var det ju inget fel på direkt. "dommaren" var rent lyrisk.

Måste säga att det är lite kul att se en sån liten hund stå och mata på mot en Björn.

Användarvisningsbild
norrjägaren

Inlägg av norrjägaren »

Nån som gått drevprov i Aneby?
Terravenator CH Assar

Användarvisningsbild
norrjägaren

Inlägg av norrjägaren »

Nån som jagat i Aneby då? Nyfiken hur det är där då jag ska gå prov till hösten där 8)
Terravenator CH Assar

miljöfriend

Inlägg av miljöfriend »

Hrafn skrev:
miljöfriend skrev:Jag läste i en artikel sign. Strulander att man i Slovakien ”tycker sig se en tendens i ökad popularitet för ADB på tyska jaktterriers bekostnad”. Det kan ju vara så att man byter ras från en bra ras till en annan bra ras. Detta beror sannolikt på att man söker en hund med andra egenskaper – inte att man är missnöjd med tjt. Vad tror ni?
Tendenser som man tycker sig se är ju alltid lite osäkra. Vore intressant om det finns siffror som bekräftar Stulanders artikel. Jag har inga erfarenheter av jakt med Alpenländische dachsbracke, men jag har svårt att se den rasen som en konkurrent till den mångsidiga tyska jaktterriern.
Jag har inte haft en tjt och kan därför inte jämföra de olika raserna. Tjt verkar vara en mycket bra och mångsidig hund. ADB är också en mycket mångsidig hund så därför har jag svårt att tänka mig att ADB:n skulle vara mindre mångsidig än en tjt.

Venatio

Inlägg av Venatio »

miljöfriend skrev:
Hrafn skrev:
Jag har inte haft en tjt och kan därför inte jämföra de olika raserna. Tjt verkar vara en mycket bra och mångsidig hund. ADB är också en mycket mångsidig hund så därför har jag svårt att tänka mig att ADB:n skulle vara mindre mångsidig än en tjt.

ADB går väl näppeligen att använda i gryt? Jag vet inte om de apporterar heller.
Släpp hundarna loss....det är höst!

miljöfriend

Inlägg av miljöfriend »

ADB går väl näppeligen att använda i gryt? Jag vet inte om de apporterar heller.
Nej, de går inte i gryt. Om man vill ha en grythund så skall man inte välja en ADB. Men det sägs att många ADB på kontinenten apporterar. ADB är mångsidiga på många andra sätt.

Berntsson

Inlägg av Berntsson »

ge exempel på denna mångsidighet, verkar va en intressant ras....

Clayton

Inlägg av Clayton »

norrjägaren skrev:Nån som jagat i Aneby då? Nyfiken hur det är där då jag ska gå prov till hösten där 8)
Jag har jagat en del där, främst utåt Bälaryd hållet. Helt okej marker och inte några stora vägar i närheten. Fast det beror ju på var man är. Det är nog dåligt med gris tyvärr så du lyckas nog inte få till ett godkänt vildsvinsprov i samband med anlagsprovet tyvärr.

/Jonathan
Husqvarna 8*57 m96 3-9x42
Husqvarna 9,3x62 m98 recknagel öppna
Beretta 686 sport kal .20
Sauer & Son SvS kal .12
Tysk Jaktterrier, jäger

NioHelaTre.blogg.se

Användarvisningsbild
Grim

Inlägg av Grim »

miljöfriend skrev:
Hrafn skrev:
Jag tycker att det är lite kul att du jämnför ADB:n och den tyska jaktterriern, kan faktiskt säga att jag har suttit och kliat mig i huvudet någon minut över detta. ADB:n är vad jag kan förstå en mångsidig jakthund medan tyskjaktterriern är en allroundhund och på min karta så är ADB:n inte en "konkurrent" till den tyska jaktterriern.

ADB:n
+ Eftersök
+Skalldrivande
+På kontinenten kan dom apportera

Tysken
+Driver - allt vilt med skall
+Grytjakt - räv, grävling och mårdhund
+Eftersök - spårare, ställare och avslutare
+Apporterande i Sverige - på land och i vatten
+Exteriört vacker

Kan nog också tillägga att den tyska jaktterriern är det säkraste kortet att köpa om man gillar att jaga vildsvin.

Tror att du kan se att ADB:n har en bit kvar för att ta över platsen som allroundhund nr 1 :wink:

Användarvisningsbild
Alpländare
Been thanked: 3 times

Inlägg av Alpländare »

Har du jagat med någon alpländare,varför skulle tjt vara ett säkrare kort på vildsvin.

Användarvisningsbild
RÄVLINGEN

Inlägg av RÄVLINGEN »

Har du jagat med någon alpländare,varför skulle tjt vara ett säkrare kort på vildsvin
Varför skulle inte tjt vara ett säkrare kort för någon som vill kunna styrka att den tilltänkta hunden verkligen vågar jaga gris? Visst du kan köra fram en viltspårchampion i sverige men där slutar väl möjligheterna till någon form av meritering för APD. Och viltspårchampionat säger kanske inte så mycket om ev allroundegenskaper. Håller nog med Grim här att det är en bra bit kvar innan APD kommit upp i samma nivå som en bra tysk jaktterrier.
Grytjakt är det ultimata, som jagar det ursprungliga...

miljöfriend

Inlägg av miljöfriend »

ADB
+ Eftersök av samma kaliber som övriga sweisshundar samt avfångar skadat vilt.
+ Skalldrivande i c:a 30 minuter på allt vilt, kan ställa älg.
+ På kontinenten apporterare och naturligtvis även i Sverige om de tränas för detta.
+ Mycket vacker hund
+ Har stor lungvolym i förhållande till sin storlek
+ Att ADB ökar på bekostnad av tjt beror sannolikt på att den är så bra på vildsvin.
+ Håller kontakt med sin förare och kan lätt kallas in.
+ Går inte i gryt

Tysken
+Exteriört vacker

Kan nog också tillägga att den tyska jaktterriern är det säkraste kortet att köpa om man gillar att jaga vildsvin.

Tror att du kan se att ADB:n har en bit kvar för att ta över platsen som allroundhund nr 1 Om det inte är så att tjt redan har passerats.

miljöfriend

Inlägg av miljöfriend »

RÄVLINGEN skrev:
Har du jagat med någon alpländare,varför skulle tjt vara ett säkrare kort på vildsvin
Varför skulle inte tjt vara ett säkrare kort för någon som vill kunna styrka att den tilltänkta hunden verkligen vågar jaga gris? Visst du kan köra fram en viltspårchampion i sverige men där slutar väl möjligheterna till någon form av meritering för APD. Och viltspårchampionat säger kanske inte så mycket om ev allroundegenskaper. Håller nog med Grim här att det är en bra bit kvar innan APD kommit upp i samma nivå som en bra tysk jaktterrier.
En ADB kan bli jaktchampion, viltspårschampion, test på vildsvin i hägn, drevprovschampion i Norge samt ”formbewertung” för rasstandarden. Allt detta utom vildsvinstestet krävs i Norge för att hunden skall vara avelsgodkänd.

Hrafn

Inlägg av Hrafn »

Orsaken till att jaktterriern är ett säkrare kort om man vill jaga vildsvin med sin hund är att det finns avelsprov som säkerställer jaktterrierns jaktegenskaper på vildsvin. I Sverige krävs vildsvinsprov (eller grytjaktprov) för att parningen skall vara godkänd av rasklubben och likadant är det i Tyskland, med den skillnaden att avelshannarna måste visa extra stort mod vid dessa prov. Vad jag vet finns det inte motsvarande prov och avelskrav för Alpenländische dachsbracke.

Miljöfriend - När registrerade valpar av rasen Alpenländische dachsbracke, i Norden och på kontinenten, är upp i samma antal som registrerade valpar av tysk jaktterrier kan vi fortsätta diskussionerna om vilken av de två raserna som är Allroundhunden nr 1 :D

Men... kan vi inte bara låta folk ha de hundar som de trivs med. Om det finns folk som vill ha Alpenländische dachsbracke, så låt dem ha det. Om jag själv skulle vilja ha en hund med Alpenländische dachsbrackens jaktegenskaper skulle jag i och för sig skaffat mej en drever, men det är ju jag det.
Senast redigerad av 1 Hrafn, redigerad totalt 15 gånger.

Användarvisningsbild
Grim

Inlägg av Grim »

Alpländare skrev:Har du jagat med någon alpländare,varför skulle tjt vara ett säkrare kort på vildsvin.
Jo det ska jag förklara för dig. Jag grundar detta på det enda oberoende hjälpmedlet som kallas jaktprov.
Under 2010 och fram tills i dag så har 29 st svenskregistrerade tyska jaktterriers startat och blivit godkända på vildsvinsprov. Försökte jämnföra detta med provresultaten för ADB:n men kunde bland alla utställningsresultaten inte hitta några som helst starter på vildsvinsprov, rätta mig gärna om jag har fel.

Sen har TJTK avelskriterier som kräver att avelshunden måste bevisa att den besitter mod, skärpa och dådkraft för att bli avelsgodkänd. Vad har ni för avelskriterier?

Ta inte detta som kritik, för jag är helt säker på att ADB:n är en bra hund och jag har sett en ADB i hägn som jobbade bra.
På pappret kan det tillsynes för ett otränat öga se ut som att dessa hundar har samma användningsområden, men dom har helt olika användningsområden och helt olika arbetssätt.

Användarvisningsbild
Grim

Inlägg av Grim »

miljöfriend skrev:ADB
+ Eftersök av samma kaliber som övriga sweisshundar samt avfångar skadat vilt.
+ Skalldrivande i c:a 30 minuter på allt vilt, kan ställa älg.
+ På kontinenten apporterare och naturligtvis även i Sverige om de tränas för detta.
+ Mycket vacker hund
+ Har stor lungvolym i förhållande till sin storlek
+ Att ADB ökar på bekostnad av tjt beror sannolikt på att den är så bra på vildsvin.
+ Håller kontakt med sin förare och kan lätt kallas in.
+ Går inte i gryt

Tysken
+Exteriört vacker

Tror att du kan se att ADB:n har en bit kvar för att ta över platsen som allroundhund nr 1 Om det inte är så att tjt redan har passerats.
Miljömupp du är en rolig skojare du. Har sett i dina tidigare inlägg att alla hästar inte är hemma så jag är inte förvånad.

Ser att du lagt till "Stora lungor för sin storlek", då skulle jag vilja lägga till ett plus till för tysken + Stort rövhål - det är bra för då går det snabt att rasta dom på kvällen. Såg också att du lagt till " håller kontakt med sin förare", fan va bra för det gör ju inte tysken :lol:

miljöfriend

Inlägg av miljöfriend »

Där ser du, det finns skillnader trots allt. Det där med hästar vill jag inte kommentera - jag har ingen lust att nedvärdera någon.

Användarvisningsbild
Grim

Inlägg av Grim »

miljöfriend skrev:Där ser du, det finns skillnader trots allt. Det där med hästar vill jag inte kommentera - jag har ingen lust att nedvärdera någon.
Kom på en sak till. Stulander som skrev artikel som du nämnde, vad lever han bland annat på? Jo att exportera ADB:s till sverige. Men vad har han själv för hundar somhan jagar med? Jo, tyska jaktterriers. Vad gör man inte för lite levebröd.

miljöfriend

Inlägg av miljöfriend »

Jag tycker att det är lite kul att du jämnför ADB:n och den tyska jaktterriern, kan faktiskt säga att jag har suttit och kliat mig i huvudet någon minut över detta.
Jag har inte jämfört raserna, det var det du som gjorde. Förresten, hjälpte det?