Allt om Tysk jaktterrier

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

6.5*57R

Re: Allt om Tysk jaktterrier

Inlägg av 6.5*57R »

Hur har ni gjort som har tysk & Garmin Astro? Kör ni med väst, vanligt- eller modifierat halsband?

Själv hade jag Astro 1 dag för ett par år sedan men lämnade tillbaka den då halsbandet var på tok för stort för tyskan. Behovet av pejl visar sig främst på eftersök, så man lättare kan orientera sig själv samt gå tillbaka till spår samt givetvis hitta hunden, etc. Självklart ser jag även fördelarna med pejl även under "vanlig" jakt vilket är 99% av jakttillfällena.

Nackdelarna med pejl på en hund som eventuellt går i gryt är rätt uppenbara, då främst risken att fastna i grytet, men då har man ju iaf "spåret" till rätt gryt...
mvh
Kristoffer

Berntsson

Inlägg av Berntsson »

om jag blir med tysk igen så vet ifan om jag skulle sätta på pejl, min förra tjt gick gärna och ofta i gryt speciellt om det inte va så mycket klövvilt i såten och det var alltid lika spännande och se om han fastnade eller inte.

Användarvisningsbild
norrjägaren

Inlägg av norrjägaren »

6.5*57R skrev:Hur har ni gjort som har tysk & Garmin Astro? Kör ni med väst, vanligt- eller modifierat halsband?

Själv hade jag Astro 1 dag för ett par år sedan men lämnade tillbaka den då halsbandet var på tok för stort för tyskan. Behovet av pejl visar sig främst på eftersök, så man lättare kan orientera sig själv samt gå tillbaka till spår samt givetvis hitta hunden, etc. Självklart ser jag även fördelarna med pejl även under "vanlig" jakt vilket är 99% av jakttillfällena.

Nackdelarna med pejl på en hund som eventuellt går i gryt är rätt uppenbara, då främst risken att fastna i grytet, men då har man ju iaf "spåret" till rätt gryt...
Fick rekommendationen av min uppfödare att inte använda väst då det är större chans att fastna än om man använder halsband, ganska självklart då det blir en fin klump på ryggen. Jag använder halsband på min och han har gått i gryt 1 gång under "jakt" gick bra då men risken finns ju att fastna. Men jag tar den risken för jag vill gärna veta vad han pysslar med när han är "ute". Och som du säger försvinner han från astron så vet man att han gått under jord. (om det nu inte är kass mottagning) :lol:
Terravenator CH Assar

Användarvisningsbild
norrlänningen

Inlägg av norrlänningen »

Jag använder dc40 och det funkar perfekt på mina Tyskar. Går tiken ner i gryt så ser jag direkt var hon är.
Skulle hon fastna så får jag gräva fram henne

Användarvisningsbild
puppjulle

Inlägg av puppjulle »

Jag använder väst till min astro, dels för att halsbandet är så jäkla stort. Sen så blir det bättre mottagning. Mina hundar går inte ner i gryt vid jakt ovan jord utan klartecken. Västen jag använder heter Lindströms västen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

RävaPetter

Inlägg av RävaPetter »

Är ju i farten att köpa tysk. Är det vanligt att era grytar under jakt ovan jord?

6.5*57R

Inlägg av 6.5*57R »

puppjulle skrev:Jag använder väst till min astro, dels för att halsbandet är så jäkla stort. Sen så blir det bättre mottagning. Mina hundar går inte ner i gryt vid jakt ovan jord utan klartecken. Västen jag använder heter Lindströms västen.
Om det blir väst så blir det något liknande den du har där, den ser vettig ut. Skyddsväst känns som overkill i dagsläget...
Har terriern drivit räv och gett upp om den grytat menar du? Det har Freja gjort minst 2 gånger varav den ena sköt jag räven efter drev-sprängning-drev.

Berntsson: Förstår ditt tänk, precis som jag tänkt fram till nu. Känner igen det där med viltfattiga områden ökar risken för ofrivillig grytjakt...

Norrjägarn: Jo, jag vet att BBA rekommenderar halsband och använde det på både Cato & Hilma för ett par år sedan när vi var på äventyr i de skånska skogarna.

norrlänningen: Okej, vanligt DC40 halsband?

Allmän tanke, bör det inte vara så att hundarna med väst kommer in i färre gryt än de med Astro-halsband? (nu pratar vi förmodligen om ett väldigt litet antal gryt som sållas bort pga detta).

RävaPetter
Är ju i farten att köpa tysk. Är det vanligt att era grytar under jakt ovan jord?
Mellan 5-8 ggr/säsong för egen del skulle jag säga. Vanligare som BerNtsson säger i viltfattigare områden. Jagar du i gryten med terriern så vet den att gryten finns där, om inte kan du ha tur så att den missar nått gryt ibland :wink: .
Senast redigerad av 1 6.5*57R, redigerad totalt 22 gånger.
mvh
Kristoffer

Användarvisningsbild
puppjulle

Inlägg av puppjulle »

6.5*57R skrev:
puppjulle skrev:Jag använder väst till min astro, dels för att halsbandet är så jäkla stort. Sen så blir det bättre mottagning. Mina hundar går inte ner i gryt vid jakt ovan jord utan klartecken. Västen jag använder heter Lindströms västen.
Om det blir väst så blir det något liknande den du har där, den ser vettig ut. Skyddsväst känns som overkill i dagsläget...
Har terriern drivit räv och gett upp om den grytat menar du? Det har Freja gjort minst 2 gånger varav den ena sköt jag räven efter drev-sprängning-drev.
Gett upp och gett upp, de gånger som det har hänt så har han stannat och markerat grytet utanför, då har jag undvikit att gå dit så han inte skall tro att "nu kommer husse, då ger jag mig in", utan visslat in honom och gått åt ett annat håll och fortsatt genom såten som vanligt. Det händer att jag går över gryt när jag jagar, ibland visar han intresse och ibland inte men det räcker med att säga till honom att skita i det så går han vidare. När vi jagar i gryt så förs han kopplad fram och då VET han att nu jävlar är det grytjakt, men med GPS-väst på så är det ovan jord som gäller till 100%.

6.5*57R

Inlägg av 6.5*57R »

puppjulle skrev:Gett upp och gett upp, de gånger som det har hänt så har han stannat och markerat grytet utanför, då har jag undvikit att gå dit så han inte skall tro att "nu kommer husse, då ger jag mig in", utan visslat in honom och gått åt ett annat håll och fortsatt genom såten som vanligt. Det händer att jag går över gryt när jag jagar, ibland visar han intresse och ibland inte men det räcker med att säga till honom att skita i det så går han vidare. När vi jagar i gryt så förs han kopplad fram och då VET han att nu jävlar är det grytjakt, men med GPS-väst på så är det ovan jord som gäller till 100%.
Okej, låter bra.

För egen del så kan det bli frivillig grytjakt även när vi jagar ovan jord (exempelvis ett inspår i nysnön låter man ju inte bli :wink: ...). Jag har inte de ritualerna av västar och dyklikt ännu (kanske blir det till nästa hund) Högst troligt är att detta har bidragit till att hon är ganska benägen att gå i gryt.
mvh
Kristoffer

Användarvisningsbild
puppjulle

Inlägg av puppjulle »

Ja inte skulle jag låta den chansen gå förbi heller men jag skulle ändock gå tillbaka till bilen för att lämna västen, hämta grytpejl etc. Ringa in en extra skytt om jag är själv eller dylikt. Sen så vill jag inte ha hunden med när ja ringar grytet heller. Då får nån annan ta med han ur bilen eller gå och ringa.

Användarvisningsbild
tjurögat

Inlägg av tjurögat »

6.5*57R skrev:Hur har ni gjort som har tysk & Garmin Astro? Kör ni med väst, vanligt- eller modifierat halsband?

Kör med Astrohalsbandet, funkar bra på min tysk. Köpte en väst med ryggficka men jag har aldrig släppt med den då jag är rädd att han ska fastna om han grytar. Nu har han iofs aldrig grytat under en drevjakt men man kan aldrig veta, han e ju tysk...

/M
375 H&H, 8X57JS, 6,5X55, 260 Rem, 22 lr och tolv.

bg

Inlägg av bg »

Tjena
Det finns modifierade halsband som är mindre i omkrets att köpa har ett själv funkar fint på tyskar. Om jag inte minns fel så är det elhalsband.se som tillverkar dom.
Medlem i N.T.K - NioTreKlubben
Tysk Jaktterrier,Borderterrier
Lammhult
sweden

Användarvisningsbild
norrjägaren

Inlägg av norrjägaren »

bg skrev:Tjena
Det finns modifierade halsband som är mindre i omkrets att köpa har ett själv funkar fint på tyskar. Om jag inte minns fel så är det elhalsband.se som tillverkar dom.
De jag har till mitt dc30 funkar riktigt bra!
Terravenator CH Assar

Användarvisningsbild
Fasanmissil

Inlägg av Fasanmissil »

Jag kör med halsband. Första tiden när hon var liten hade jag min gamla Contact-pejl och sen satte jag på henne Astron när hon var ca 1 år men gjorde ett till hål precis intill själva pejlen. Sista säsongen så kunde jag ha det på innersta hålet som fanns på halsbandet från början.

Jag har provat väst en gång och redan första gången gick hon i gryt och fastande,.. tog en stund innan hon kom loss och när hon sen kom till mig så satt västan upp och ner under magen och släpade efter henne. De gånger hon råkat vara under jord med halsbandet så har det alltid gått bra. Med andra ord,.. här blir det aldrig mer väst igen.

Användarvisningsbild
Fasanmissil

Inlägg av Fasanmissil »

RävaPetter skrev:Är ju i farten att köpa tysk. Är det vanligt att era grytar under jakt ovan jord?

Nej. Har hänt ca 2-4 ggr på träning dvs lösträning vid sidan av riktig jakt under hennes levnadsår och bara en ggr under jakt.

Jag försöker vara tydlig med henne vad vi gör och innan de är helt på det klara med vad man ska leta efter som unga så är det ju smart att inte släppa i närheten av gryten ;) Om vi ska jaga gryt så är det koppel på fram till grytet som gäller och en signal till henne att det är ok. Jag gtror att de kan lära sig att skilja på aktiviteterna om man är tydlig. De gånger hon gått i gryt annars "utan lov" så har jag aldrig gått fram utan helt enkelt väntat och kanske till och med avlägsnat mig bort från grytet tills hon komit ut själv och sökt upp mig eller letat efter "rätt vilt".

Berntsson

Inlägg av Berntsson »

Min gick i gryt om såten var tom och vi kom innom 50 m från ett gryt. Fanns det inget hemma så kom han snabbt upp igen annars så var det bara att gå där ifrån så kom han efter en 5-10 min, stod jag däremot kvar och kallade och det var grävling inne så tog han figthen och då kunde han ligga i timmar och slåss.

Användarvisningsbild
POSITIV JÄGARE

Inlägg av POSITIV JÄGARE »

Hur får man en tysk att apportera?

Alla varnar för tjt + boll lekar. Min tysk bryr sig inte ett dugg om bollar och är inte heller överdrivet förtjust i vatten... Hur träna vatten apportering??

Användarvisningsbild
Fasanmissil

Inlägg av Fasanmissil »

POSITIV JÄGARE skrev:Hur får man en tysk att apportera?

Alla varnar för tjt + boll lekar. Min tysk bryr sig inte ett dugg om bollar och är inte heller överdrivet förtjust i vatten... Hur träna vatten apportering??
Jag har gjort som med mina retrievrar, dvs gått på spontanmetoden och bara berömt samt byggt på hundens egna intresse när den intresserat sig för dummysarna eller viltet. Fördel = hunden tycker att det är skitkul att apportera och gör det av egen fri vilja. Nackdel = hunden kan få slarviga grepp och arbetet kan riskera att just bara ske på hundens egna vilja,.. ;) Det kan ge brister i arbetet i vissa lägen också då med andra ord men är ju ett trevligt sätt om man har en hund som gärna apporterar.

Kan vara bra att jobba med lydnads/tvångsmetoden istället där man sätter ett krav på apporteringen för hunden från första början och det finns lite olika varianter på det. Speciellt på hundar som absolut aldrig tar upp och bär på olika saker av egen fri vilja. Finns bla en film som en TJT-uppfödare gjort som visar en liten bit av tvångsapportering. Trist träning som visas i den filmen men det fungerar ju och man tar även upp lite av vattenträningen i filmen. Filmen heter "Aufzucht und Abrichtung des DJTs" och finns att beställa via TJTK om du tar kontakt med herr ordförande. Info om det finns på startsidan en bit ner under nyheter på http://www.tjtk.se/" onclick="window.open(this.href);return false; Finns även en del om detta med tvångsaportering i Sten Christofferssons gamla bok,- Fågelhundar, jakt och dressyr.

Ett hett tips är ju annars att man går kurser för att få bra praktisk hjälp och där finns ju en del inom både TJT och Vorstehfolket som kan hjälpa en med det och det finns ju en del erfaret folk som även håller kurser där apportering ingår. Rekomenderar dig i så fall att vända dig till kursledare som har erfarenhet av att just träna denna typ av hundar i så fall.

Själv har jag just nu en valp som jag bygger grunderna på med spontanmetoden och där jag kommer bygga en del med hjälp av shejping i början. Dvs,.. valp luktar på leksak = beröm och godis,.. valp tar leksak i munnen = beröm och godis,.. valp bär på leksak = beröm och godis. Vartefter så sätter hundne ihop det den gör med belöningarna och med tiden så leder det till att den tar upp och även bär saker till min hand och då börjar jag även lägga in ett kommando som ska leda till att hunden gör det på uppmaning av mig också. (MKT kort sammanfattat men iaf) Men jag kommer troligen även lägga in mer ordentlig lydnad/tvång i aporteringsträningen sen när han är lite äldre också för att få en mer hållbar apportering även när hundens själv kanske har lust att göra annat. Men just nu när han är valp så är det alltså,- beröm och uppmuntran när han bär på saker spontant av sig själv som jag jobbar med och byte med riktigt gott godis som gäller.

Vad gäller vattenträning så introducerar jag valpen även i det med lek och lock ut i vattnet och där jag även låter valpen upptäcka detta på egen hand. Så fort han verkar intresserad av at plocka upp leksaker mm från marken/golven så börjar jag även kasta ut dessa saker i vattnet så att träningen ganska fort styrs mot att även apportera i vatten.

Och,.. ja alla varnar för boll och kamplekar mm och det kanske kan vara bra i många fall då det är lätt att hetsa upp en TJT så att den går över styr men jag anser samtidigt att även boll och kamplekar är utmärkta hjälpmedel i tärningen med alla hundar, även TJTs bara man kan styra upp de också och bryta när man som ägare anser att leken är över. Jag både kampar med och kastar boll åt mina tyskar och det har inte haft några negativa effekter så här långt.

Mvh PW

Nisse Noskvalster

Inlägg av Nisse Noskvalster »

Om det mot all förmodan skulle vara någon som har en alldeles för stor ung Tjt tik el hane ingen betydelse i detta fall. Så är jag intresserad av att köpa den. Den ska givetvis ha god nervkonstulation och inte en idiot.

Thanks Nisse
.Världens högst meriterade Jakthund. R.I.P
.alltid retar jag någon!.

miljöfriend

Inlägg av miljöfriend »

Jag läste i en artikel sign. Strulander att man i Slovakien ”tycker sig se en tendens i ökad popularitet för ADB på tyska jaktterriers bekostnad”. Det kan ju vara så att man byter ras från en bra ras till en annan bra ras. Detta beror sannolikt på att man söker en hund med andra egenskaper – inte att man är missnöjd med tjt. Vad tror ni?