Allt om Tysk jaktterrier

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
Fasanmissil

Re: Allt om Tysk jaktterrier

Inlägg av Fasanmissil »

norrjägaren skrev:Just varit ute och tränat vattendelen inför anlagsprovet som närmar sig. Hade på spårlinan i halsbandet, satte ner Assar vid strandkanten (vasskanten) la fram handen och kommenderade med ett distinkt "JaA" han fullkomligt flög ut i vattnet och simmade tills spårlinan tog slut och jag kallade/ halade in han. Gjorde om momentet med samma resultat. Tror inte att vattendelen kommer vara nått problem iaf!
Grytträning på Lördag så då hoppas jag på lika bra resultat där så jag inte behöver vara så nervös :roll:
Härligt! :)

Användarvisningsbild
Fasanmissil

Inlägg av Fasanmissil »

norrjägaren skrev:Såg nu när jag la in bilderna på datorn att det var inte så lätt som jag trodde att få bra bilder från vildsvinshägnet. Alldeles för mycket träd och buskar som kommer i vägen :roll:
Assar vildsvin 042.JPG
Assar vildsvin 044.JPG
Assar busar på.
Tycker det var bra bilder jag,.. :)

Användarvisningsbild
Fasanmissil

Inlägg av Fasanmissil »

FLKR skrev:Natten till måndag 23:30 fick min lilla "Tysk" göra sitt första "skarpa" eftersök på gris.
Sköt en liten 50 kg's galt med enhandsskott (fick halvmåna på köpet :oops: )
På skottplatsen syntes det tydligt att det var en lungträff, så Aika fick göra första riktiga eftersök...inga konstigheter utan hon hittade själv spåret och gick 40 m i lina...sen släppte jag henne och hon hittade den döda galten ytterligare 40 meter in i det allra tätaste i skogen...faan var det är roligt med en tjt :lol:

FLKR
Grattis!

Håller med dig där i att det är roligt med TJT :D

Användarvisningsbild
norrjägaren

Inlägg av norrjägaren »

Fasanmissil skrev:
Clayton skrev:Visst är det en fantastisk ras! Förstår inte varför alla tror att de är sådana vilddjur! Just nu tränas det dressyr för fulla muggar, läggs spår samt att idag var jag iväg på grytträning utanför hillerstorp i Småland. Väntar spänt på 1 års dagen så man kan åka och släppa på gris i hägn sen men när drevjakts abstinensen blir allt för stor. Har ju snart inte hört hundskall på ett halvår!! ;)

/Jonathan
Kanske beror på vad man jämför med? Jag har inga problem med att förstå varför en del tycker att TJTs är vildjur och på ett sätt tycker jag att det är bra att folk tror att de är det också ;)
Märker lite att han blir ett vilddjur när han inte aktiveras mer än promenader/ cykling under några dagar, men de är väl det som är bra. Att de har mycket energi :mrgreen:
Terravenator CH Assar

Clayton

Inlägg av Clayton »

norrjägaren skrev:
Fasanmissil skrev:
Clayton skrev:Visst är det en fantastisk ras! Förstår inte varför alla tror att de är sådana vilddjur! Just nu tränas det dressyr för fulla muggar, läggs spår samt att idag var jag iväg på grytträning utanför hillerstorp i Småland. Väntar spänt på 1 års dagen så man kan åka och släppa på gris i hägn sen men när drevjakts abstinensen blir allt för stor. Har ju snart inte hört hundskall på ett halvår!! ;)

/Jonathan
Kanske beror på vad man jämför med? Jag har inga problem med att förstå varför en del tycker att TJTs är vildjur och på ett sätt tycker jag att det är bra att folk tror att de är det också ;)
Märker lite att han blir ett vilddjur när han inte aktiveras mer än promenader/ cykling under några dagar, men de är väl det som är bra. Att de har mycket energi :mrgreen:
Haha allt är ju relativt, visst beror det på vad man jämför med :) Brukar ha lite roligt åt folk som man möter på stan säger "Åhh vilken söt och lugn hund" tror inte dom förstår arbetet bakom :D
Känner igen det där med, att har det varit dåligt med aktivitet så börjar det urarta lite ibland ;)
Husqvarna 8*57 m96 3-9x42
Husqvarna 9,3x62 m98 recknagel öppna
Beretta 686 sport kal .20
Sauer & Son SvS kal .12
Tysk Jaktterrier, jäger

NioHelaTre.blogg.se

Användarvisningsbild
mateus

Inlägg av mateus »

Hej igår fick jag min första tysk! :D han är 9v och heter Ax och kommer från soträvens kennel.
Östsibirisk Laika ...alla hundägares dröm
2 st östsibirisk laika

Blaser R8 Luxus 8x57 och 6XC
Drulov 22
sbs 12

FÖLJ MIG OCH MINA HUNDAR PÅ FACEBOOK GILLA SIDAN BADGERBUSTER.SE

Clayton

Inlägg av Clayton »

mateus skrev:Hej igår fick jag min första tysk! :D han är 9v och heter Ax och kommer från soträvens kennel.
Gratulerar till ett krävande första år :D nej man allvarligt, vad kul! Vad är tanken med hunden? Mest gryt eller ovan jord?
Husqvarna 8*57 m96 3-9x42
Husqvarna 9,3x62 m98 recknagel öppna
Beretta 686 sport kal .20
Sauer & Son SvS kal .12
Tysk Jaktterrier, jäger

NioHelaTre.blogg.se

Användarvisningsbild
mateus

Inlägg av mateus »

Clayton skrev:
mateus skrev:Hej igår fick jag min första tysk! :D han är 9v och heter Ax och kommer från soträvens kennel.
Gratulerar till ett krävande första år :D nej man allvarligt, vad kul! Vad är tanken med hunden? Mest gryt eller ovan jord?

Tanken är att ha han under jord som rävsprängare
Östsibirisk Laika ...alla hundägares dröm
2 st östsibirisk laika

Blaser R8 Luxus 8x57 och 6XC
Drulov 22
sbs 12

FÖLJ MIG OCH MINA HUNDAR PÅ FACEBOOK GILLA SIDAN BADGERBUSTER.SE

Användarvisningsbild
Fasanmissil

Inlägg av Fasanmissil »

Haha allt är ju relativt, visst beror det på vad man jämför med :) Brukar ha lite roligt åt folk som man möter på stan säger "Åhh vilken söt och lugn hund" tror inte dom förstår arbetet bakom :D
Känner igen det där med, att har det varit dåligt med aktivitet så börjar det urarta lite ibland ;)
Kan bara hålla med helt och hållet :)

clara

Inlägg av clara »

Igår vart det ett godkänt GAS för min tysktik :)

Using Tapatalk
counting all the assholes in the room, well I´m definetely not alone

clara

Re: Re: Allt om Tysk jaktterrier

Inlägg av clara »

clara skrev:Igår vart det ett godkänt GAS för min tysktik :)

Using Tapatalk
Andra GAS godkänt, både för min tik och hennes kullbror för en annan domare än igår kväll så nu längtar man till hösten så man kan göra något jaktprov också:)

Using Tapatalk
counting all the assholes in the room, well I´m definetely not alone

Användarvisningsbild
Gunilla

Re: Re: Allt om Tysk jaktterrier

Inlägg av Gunilla »

clara skrev:
clara skrev:Igår vart det ett godkänt GAS för min tysktik :)

Using Tapatalk
Andra GAS godkänt, både för min tik och hennes kullbror för en annan domare än igår kväll så nu längtar man till hösten så man kan göra något jaktprov också:)

Using Tapatalk
Stort grattis :D
Kul att det blev 2 godkända prov Med bara några timmar emellan
Har man TJT behöver man ingen häftig slogan!
http://husses.se" onclick="window.open(this.href);return false;

miljöfriend

Inlägg av miljöfriend »

Grattis! Har man ADB så behöver man ingen slogan alls. :mrgreen:

Alejdel

Inlägg av Alejdel »

Hej alla TJT-proffs!

Funderar på att skaffa mig min första jakthund... Markerna jag jagar på börjar bli stora nog nu!

Har funderingar på en TJT, dock har jag en Boxer hemma som sällskapshund (Hona)..
Vad tror ni om att skaffa en TJT-Hane, hört mycket om aggressivitet & blabla..
Min Boxer ger sig inte i första taget, kan det bli problem?

Klart svårt att svara på denna fråga, men ni kanske kan hjälpa mig lite iaf!

Ciao
Blaser Pofessional (Ghost) 9,3x62 + Swarovski Z6i 2-12x50
Benelli Argo Halvautomat 30-06 + Hawke Endurance 2.5-10x56 TILL SALU!!
Beretta 686 Black Sporting (Kommande)
Ruger 10/22 - Tasco - 22LR
Scandium Carbo kal.12 Halvautomat

miljöfriend

Inlägg av miljöfriend »

Jag hade två Jack Russel tidigare. Det var två raser som de inte gillade - Boxer och tjt. Så dessa kanske passar ihop. :mrgreen:

Keilern

Inlägg av Keilern »

Trevlig tråd,
Kan vi inte berätta lite om kräkens jaktsätt, och fina jakter när allt gått som det ska.

Själv har jag en hane av den lite mer ihärdiga linjen rå och mindre vilt driver han ca 20-30 min, medans älg o gris 1 timme och mer.
Jag tycker det passar mig perfekt och är väldigt nöjd med det, har bara jagat en första säsong med honom men det verkar bra.

Innan snön kom här nere, bjöd han mig på en fantastisk upplevelse. Jag släppte honom och såg inte honom på en 40 min, men så såg jag på pejlen att det hade stannat 1km bort i en rejäl tätning, aha gris/ älg och jag skyndar dit. Hör nu ståndskallet ekar i marken. Kommer in ännu närmre-det står still, och det bultar i tinningen av spänning så går det loss och det grova skallet siftar till ljust, djuret är på väg rakt mot mig. Jag är spänd som en kanadensisk slagfälla, det är ett stort djur för hela marken skakar, och så kommer han konungen med tysken efter sig på lagom 15 meter med bredsida, tyvärr ej lovlig. Men jag var jäkligt nöjd med hunden iallafall. totalt jobbade han i 1h 15 min.

Lars Andersson

Inlägg av Lars Andersson »

Alejdel skrev:Hej alla TJT-proffs!

Funderar på att skaffa mig min första jakthund... Markerna jag jagar på börjar bli stora nog nu!

Har funderingar på en TJT, dock har jag en Boxer hemma som sällskapshund (Hona)..

Ciao
Hej! Igår så var jag och tittade på en blandras tysk jaktterrier/norrbottenspets. efter riktiga jakthundar enl. annonsen i svensk jakt. Hade det funnits plats för en hund till så hade jag slagit till och köpt en direkt. Jag har aldrig träffat uppfödaren tidigare men det kändes bra. Testa och ring 070-4368557. Lars

RävaPetter

Inlägg av RävaPetter »

Eller så letar du en som ser bra ut på pappret också :)

Användarvisningsbild
norrjägaren

Inlägg av norrjägaren »

Ciao
Inte ska det vara något problem att skaffa en tysk baraför att du har hund sen tidigare. Jag hade en labbe och en schäfer när jag hämtade min tysk (har kvar alla) (alla hanar) de du behöver tänka på är ju då att ha isär dem när tiken löper! Men kolla på tjtk.se så hittar du säkert någon bra kull att ta valp ifrån!
Terravenator CH Assar

Användarvisningsbild
norrjägaren

Inlägg av norrjägaren »

Lars Andersson skrev:

Ciao
Hej! Igår så var jag och tittade på en blandras tysk jaktterrier/norrbottenspets. efter riktiga jakthundar enl. annonsen i svensk jakt. Hade det funnits plats för en hund till så hade jag slagit till och köpt en direkt. Jag har aldrig träffat uppfödaren tidigare men det kändes bra. Testa och ring 070-4368557. Lars
Hojja! nä kolla på renrasig istället, vad skulle vara så mycket bättre med den blandningen än att köra rent? Ja kanske kan få en halvkass trädskällare!
Terravenator CH Assar